Yves Guillemot: "Fantastisch om met de besten te werken" Nieuws | 14 juni 2017 10:13 | Auteur: Jeroen K. | Bron: Yves Guillemot

Yves Guillemot kijkt tevreden terug naar zijn samenwerking met Nintendo.

Tijdens de Ubisoft-persconferentie van afgelopen maandag, maakte Miyamoto een verrassende verschijning op het podium. Ubisoft en Nintendo sloegen de handen ineen voor een crossover-RPG tussen Mario en de Rabbids. Yves Guillemot reageert op zijn samenwerking met Nintendo en Miyamoto in het bijzonder (vertaald):

"Wat zo fantastisch is aan samenwerken met Nintendo en Miyamoto in het bijzonder, is dat je met de besten werkt. Het is gemakkelijk samenwerken met de slimste mensen in de industrie en ze hebben een geweldig begrip van wat werkt. We zijn het vaak eens over hoe we een probleem moeten oplossen.

Ik reis veel voor mijn werk, maar dankzij de Nintendo Switch heb ik onderweg Breath of the Wild kunnen spelen. Het is een geweldige game en we leren veel over het ontwikkelen van games door naar Nintendo te kijken."

Next articleN1ntendo reageert live op Nintendo Spotlight Previous articleDe E3-booth van Nintendo bevat vooral veel Mario

Reacties van gebruikers

Avatar
JORISGUY7XD | 14 juni 2017 10:58 | #275253
collapse
Miyamoto was vroeger wel slim, maar mijn mening over hem is de afgelopen paar jaar enorm veranderd. Voor verschillende redenen, hij is soms best eigenwijs en limiteert soms andere ontwikkelaars waar hij mee werkt.
Avatar
Markiewong | 14 juni 2017 11:13 | #275254
Reactie op post #275253 van JORISGUY7XD
collapse
Als designer moet je eigenwijs zijn. Je moet durven af te wijken van de rest, want als je alleen de trend volgt zul je geen nieuw product op de markt kunnen brengen. Jezelf nadoen de hele tijd werkt ook niet, dus moet je jezelf 'heruitvinden'. En dat heeft de beste man vaker gedaan, tussen zijn hele revenu zitten goede en minder goede games. Nu was Star Fox teleurstellend, maar je weet niet hoe groot zijn invloed is op andere games binnen Nintendo. Wii Music is bijvoorbeeld ook een teleurstelling, maar vergelijk dat eens met al zijn andere games die hij heeft gemaakt. Het is een naald in een hooiberg.
Avatar
JORISGUY7XD | 14 juni 2017 12:38 | #275259
Reactie op post #275254 van Markiewong
collapse
En Paper Mario: Sticker Star dan? Die game is juist door Miyamoto minder interessant geworden, omdat hij Intelligent Systems limiteerde en ze geen uitgebreide story mochten maken of Mario naar een ver land laten reizen en het bekende RPG systeem werd er ook uitgehaald. En toen kreeg de game wat mindere scores, maar sinds Miyamoto toch nooit op het internet zit ziet hij al die kritiek niet.
Ik denk dat vele jongere Japanse developers die samen met Miyamoto werken hem ook niet durven tegen te spreken, omdat hij ouder is en zo'n hoge status heeft opgebouwd.

Het is vast een aardige man en hij heeft zeker veel bewezen, maar hij realiseert soms niet wat hij fout doet omdat niemand hem daarop aanspreekt en dat is gewoon een probleempje. Weird

Hier zijn wat voorbeelden van typisch Miyamoto:

Spoiler

Avatar
Markiewong | 14 juni 2017 13:14 | #275262
Reactie op post #275259 van JORISGUY7XD
collapse
Je haalt hele goede punten aan. En met veel van je lijstje ben ik het ook eens, maar pak eens 3D World. Waarom zou je daar in godsnaam online multiplayer in willen? Dat is hetzelfde met Mario Party online, het zijn games die veel leuker zijn om lokaal samen te spelen. Online multiplayer voegt letterlijk niks toe en kan zelfs averechts werken, want je deelt een camera en er is geen vorm van sociaal contact waardoor je elkaar juist tegenwerkt.

Maar zoals ik al zei heb je als elke designer slechte producten er tussen zitten. Kijk ook naar Pixar zijn film streak, waar toch een klein aantal rotte appels tussen zitten. Niemand weet hoe groot zijn invloed was op bijvoorbeeld Mario Galaxy, Pikmin 3, Link between worlds, Splatoon en Breath of the Wild. Een willekeurige grijp uit recent goed ontvangen Nintendo games. Het is makkelijk om te zien welke fouten hij heeft gemaakt en dan zijn goede toevoegingen te verget.

De jonge generatie zou Miyamoto hier wel op kunnen wijzen, maar dat werkt niet in de Japanse cultuur. Daar staat hij echt boven aan vanwege zijn kennis en ervaring, maar dat heeft meer te maken met de cultuur niet zo zeer Miyamoto hemzelf. Waarom ga je er vanuit dat hij niet op het internet zit trouwens? Nintendo houdt zijn reviews prima in de gaten, waarom denk je dat Color Splash een grote verbetering is op Sticker Star?

Nintendo in het algemeen is een koppig Japans bedrijf, wat hun hele goede dingen, maar ook hele foute dingen bezorgt. Interessante discussie waar je lang over kunt doorgaan Smile .
Avatar
SMS | 14 juni 2017 14:11 | #275269
Reactie op post #275262 van Markiewong
Waarom zou je online willen hebben voor die games?? Dezelfde reden waarom ik New Super Mario Bros en Mario Party online op emulators speel. Het is nog steeds leuk, en het is makkelijker om 4 mensen te verzamelen online. Anders doe je zoiets maar 2 keer per jaar.
Avatar
JORISGUY7XD | 14 juni 2017 16:40 | #275294
Reactie op post #275262 van Markiewong
collapse
Wat SMS zegt, de replay value daalt met 90% als je het spel (100%) hebt uitgespeeld. Super Mario 3D World had ik binnen een halve week 99% uitgespeeld (nog niet elk level met elk personage, want dat is gewoon: NEE) en vervolgens ben ik nooit terug gekomen naar het spel. Maar als je het online kon spelen met vrienden of onbekenden... met misschien een race modus naar het einde of meeste coins of punten sparen, etc.! Ik bedoel dat klinkt toch leuk en tof! Bij Mario Party is dat natuurlijk ook het geval.
Vergeet niet: online multiplayer is in dat geval maar een optie, als je misschien liever lokaal speelt kan dat ook! Very Happy

maar dat werkt niet in de Japanse cultuur. Daar staat hij echt boven aan vanwege zijn kennis en ervaring, maar dat heeft meer te maken met de cultuur niet zo zeer Miyamoto hemzelf.

Dat bedoel ik ja, dat het met de Japanse cultuur te maken heeft. Had het misschien een beetje onduidelijk geformuleerd.

Nintendo houdt zijn reviews prima in de gaten, waarom denk je dat Color Splash een grote verbetering is op Sticker Star?

Dat is een goed punt. Maar ik denk ook dat Nintendo hem op andere dingen liet focussen, zodat het niet opnieuw een potje werd door sterke beïnvloeding.

Nintendo in het algemeen is een koppig Japans bedrijf, wat hun hele goede dingen, maar ook hele foute dingen bezorgt. Interessante discussie waar je lang over kunt doorgaan.

Mee eens, ik heb echt een love-hate-relatie met Nintendo, ik denk zo over ze na: Een raar en soms dom bedrijf met meestal de beste games! Hahaha
Avatar
Markiewong | 15 juni 2017 00:22 | #275319
Reactie op post #275294 van JORISGUY7XD
@Sms + JORISGUY7XD
(Ja ik reageer even zo, dat maakt het wat makkelijker).
Opzich kan ik wel iets zien in je punten, nu heb ik vaker vrienden over de vloer met wie ik dit soort spellen kan spelen en opzich is de meer opties de beter. Ik denk dat dit soort ideeën weer voortkomen uit het feit dat iedereen in Japan samen speelt (samen als in lokaal samen ipv online).

Miyamoto is voor zover ik weet ook meer bezig met jonge mensen opleiden en heeft meer een consultant status ipv directe betrokkenheid. En dat werpt zijn vruchten af als je kijkt naar Splatoon, Arms en de Switch die allemaal zijn ontwikkeld door een jong en nieuw team.
Hij is natuurlijk ook al vrij oud, dus heel lang zal Nintendo niet nog hebben met hem. Dit soort transities zijn dan ook wel nodig, en het wordt vooral interessant hoe Nintendo gaat zijn als de beste man zomenteen weg is.
Avatar
FalconPawnch | 14 juni 2017 13:41 | #275265
Reactie op post #275254 van Markiewong
collapse
ja precies, vandaar dat we steeds weer een New super mario bros kregen...
Avatar
Markiewong | 14 juni 2017 13:59 | #275268
Reactie op post #275265 van FalconPawnch
New Super Mario Bros DS, Wii en U waren alle drie prima delen die hun eigen dingen bracht. U niet zoveel als de vorige 2, maar introduceerde wel een gigantisch goed level design en talloze extra mechanics. Ik snap die hele haat niet rond die series, zeker niet als je je bedenkt dat er vier games zijn uitgekomen tussen 2006 en 2012. Dat zijn vier games over een periode van 6 jaar op vier verschillende systemen...

Je zit ook weer lekker de zure appel kaarten te spelen, wat dacht je van: Mario Galaxy, 3D Land, 3D World, Link between worlds, Luigis mansion en pikmin 3 die in de tussentijd zijn uitgekomen?

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.