Monolith Soft en Nintendo over lokalisatie, Xenoblade verschijnt wereldwijd tegelijkertijd Nieuws | 16 juni 2017 19:07 | Auteur: Ricardo | Bron: Kotaku

Monolith Soft en Nintendo geven ons wat inzicht in een lokalisatieproces.

In een interview met Kotaku praten Monolith Soft CEO Tetsuya Takahashi, Nintendo’s Genki Yokota, en Nintendo of America president Reggie Fils-Aime over de lokalisatie van Xenoblade Chronicles 2 en het lokalisatieproces in het algemeen. In het verleden kreeg de lokalisatie van Xenoblade Chronicles X kritiek. De westerse versie kende aanpassingen zoals het aanpassen van bepaalde outfits die als aanstootgevend konden worden ervaren. Takahashi vertelt dat hij geen problemen heeft met lokalisatie en het niet ziet als censuur van zijn werk. Het gaat er volgens hem om dat de spelers uiteindelijk geen negatieve ervaringen met de game hebben. Hij noemt het ideaal om content zo aan te passen, dat het cultureel acceptabel is.

Nintendo of Europe verzorgt de lokalisatie van Xenoblade Chronicles 2, net als bij het origineel. Yokota gaat verder in op het lokalisatieproces binnen Nintendo. Volgens hem zijn de drie divisies - Nintendo of Japan, Nintendo of America en Nintendo of Europe - constant in overleg wat betreft lokalisatie. Er wordt besproken wat als controversieel kan worden gezien en hoe dit het best kan worden aangepast. Ook de ontwikkelaar van betreffende game is betrokken. Daarnaast streeft Nintendo altijd naar zo weinig mogelijk verschillen tussen versies. Bij lokalisatie gaat het om 'culturele relevantie' en het zich bewust zijn van leeftijdsratings en de invloed hiervan.

Ook Reggie gaat in op de lokalisatie. Lokalisatiemedewerkers van Nintendo of America's Treehouse bezoeken Japan elke twee maanden en spreken dan over Japans werk dat naar het westen komt. Reggie zei hierover het volgende (vertaald):
"Het is tijdens deze ontmoetingen dat het lokalisatieproces wordt besproken,
dan wordt er geëvalueerd. Ik ben erg tevreden met dit proces. Onze mensen die betrokken zijn, Nate Bihldorff en zijn team, hebben goede relaties met ontwikkelaars en ze werken met de intentie om de content op een zo goed mogelijke manier te presenteren."


Yokota spreekt als laatste nog over de lokalisatie van Xenoblade Chronicles 2. De game komt wereldwijd tegelijk uit, wat betekent dat de lokalisatie ditmaal anders verloopt. In plaats van aanpassingen te doen aan een voltooide Japanse versie, praten de betrokken teams nu direct over lokalisatie.

Xenoblade Chronicles 2 verschijnt deze winter wereldwijd voor Nintendo Switch.
Next articleNintendo: 'We hebben veel geleerd van de Nintendo Classic Mini:... Previous articleSwingende Ribbon Girl in de theme song van ARMS

Reacties van gebruikers

Avatar
SMS | 18 juni 2017 01:04 | #275416
Ik geloof nog steeds niet dat het dit jaar wordt. Ik bedoel, het is Xenoblade, ffs.
Avatar
Volleybaas | 18 juni 2017 15:26 | #275423
gozer, heb je die 4 tracks geluisterd van deze game die zijn vrijgegeven...? Oh my lord zo epic

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Xenoblade Chronicles 2

Platform: Nintendo Switch
Genre: JRPG
Ontwikkelaar: Monolith Soft
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 01 december 2017

Screenshots