In Farming Simulator 18 speel je als boer, maar wat houdt dat in? In principe mag je dat zelf uitpluizen, want het spel geeft je niet echt een tutorial (waarom niet!?). Je hebt in den beginne enkele tractoren tot je beschikking, evenals hulpmiddelen om aan je tractoren te koppelen waarmee je het veld bewerkt. Dat is dan ook wat je voornamelijk doet. Je plant gewassen, oogst gewassen, en maakt het veld klaar voor de volgende ronde. Dit gebeurt, helaas, allemaal in zogenaamde "real-time actie". Hiermee bedoel ik dat je dus echt voor vijf minuten een rondje over je veld rijdt, en dat je daarna dus echt met je laadwagen naar een verkooppunt rijdt. Hoewel dit aan de ene kant goed simuleert wat een boer ook moet doen in het echt, maakt het het spel wel erg saai en repetitief.
Het is voor één keer leuk om dit hele proces zelf in handen te nemen, maar het blijft niet urenlang leuk om rondjes over je veld te rijden. Het idee is dat je op deze manier geld verdient om nieuwe grond aan te schaffen, of nieuwe apparatuur – hiervoor moet je de dagprijzen van verschillende inkopers in de gaten houden om je winst te maximaliseren. Vooral hierin komt het managementdeel terug. Je moet de verschillende prijzen in de gaten houden per dag en kunt je gewassen op het beste moment en op de beste plek verkopen. Tot die tijd kun je je gewassen opslaan in een silo. Daarmee combineert het spel "echte" actie met management.
Het rondrijden met de verschillende tractoren en het uitvoeren van je verplichtingen werkt erg goed op de Nintendo 3DS. De game presteert zo vrij goed op de oude handheld, maar dat heeft er ook mee te maken dat het grafisch niet zo complex in elkaar steekt. De gebouwen zijn eigenlijk kartonnen vouwdozen – of met 3D aan vouwdozen met een derde dimensie – en zo merk je dat een snelle port van een real-time simulator snel steekjes laat vallen. Spelers die eerder Farming Simulator gespeeld hebben weten wat betreft gameplay wat ze kunnen verwachten, maar krijgen met de PC-versie dan toch een betere versie van het spel.
Deze zogenaamde "kartonnen vouwdozen" zie je vooral terug in het stadje. Je hebt ongeveer in het midden van de kaart je eigen velden en bezittingen. Hieromheen liggen stukken land die je kunt aankopen en verbouwen. Aan de zijkanten van de kaart vind je allerlei verschillende plaatsen, zoals het stadje, waar je je verschillende producties kunt verkopen. Gelukkig rijd je je rondjes door boerenland wél ondersteund met een prachtige passende soundtrack. Zo voel je je écht boer, maar realiseer je je ook dat je gelukkig je Nintendo 3DS kan dichtklappen om geen boer meer te zijn.
Conclusie
Het boerenleven is een zware aangelegenheid. Farming Simulator 18 gooit je meteen in het diepe en laat je al vlug kennis maken met het repetitieve – saaie – bestaan van een boer. Het managementdeel van het spel is leuk en zou wellicht meer focus moeten krijgen om hier een interessant spel van te maken. Ondanks de matige grafische prestatie van het spel, werkt de real-time actie in principe goed op de Nintendo 3DS. De boerenmuziekjes helpen je door moeilijke momenten, maar het fijnste aan je boerenleven in Farming Simulator 18 blijft toch wel dat je de Nintendo 3DS weer dicht kunt klappen en verder kunt gaan met je eigen dagelijks leven.
4,5
N1-score
- + Het werkt allemaal goed op de Nintendo 3DS
- + Managementdeel is aardig
- - Geen tutorial
- - Saai en repetitief
- - Grafisch waardeloos
Reactie op post #275697 van Volleybaas
Reactie op post #275697 van Volleybaas
Reactie op post #275697 van Volleybaas