Super Mario Odyssey Preview | 30 juni 2017 11:00 | Auteur: Mink

Tijdens de afgelopen E3 was het de klapper van Nintendo; Super Mario Odyssey. Nintendo toonde enorm veel nieuwe elementen waaronder het overnemen van vijanden en het veranderen van de kledij van Mario. Na de aankondigingsteaser in oktober was ik al enorm geïnteresseerd in deze nieuwe Nintendo Switch-game, maar nu is dat alleen maar groter geworden. Recentelijk zijn we uitgenodigd om bij Nintendo Super Mario Odyssey te spelen. Dat het spel er goed uitziet weten we wel, maar hoe speelt de sandbox Mario-game?

23


Tijdens deze hands-on focus ik me voornamelijk op de gameplay van Super Mario Odyssey. Ik heb geen ervaring opgedaan over het verhaal en zal nauwelijks reppen over de presentatie van de Nintendo Switch-titel. Mario loopt in dit feestelijke avontuur een stuk sneller dan we van de forse loodgieter gewend zijn. Het is bijna alsof de snelheid uit de klassieke 2D Mario-spellen een weg heeft gevonden naar de 3D-wereld en dat is een gehele verfrissing en verbetering.

Mario is in staat om vrijwel al zijn reeds bekende sprongen te doen. Zo zijn de Triple Jump, Crouch Jump en Long Jump terug van weggeweest. Ik probeerde ook de achterwaartse Long Jump te realiseren, maar deze sprong lijkt geen terugkeer te krijgen. Verder heeft Mario dankzij zijn nieuwe kompaan Cappy enkele geheel onbekende sprongen tot zijn beschikking. Zo kun je Cappy voor je uit gooien en er vervolgens achteraan duiken om meer afstand te overbruggen, maar deze sprong is niet gemaakt om het je echt gemakkelijk te maken. Er zit een bepaalde timing in die ik me, in het half uurtje spelen, nauwelijks meester wist te maken. Dit geeft me enorm goede hoop voor deze titel, want de skill-factor is groter dan dat ik had verwacht.

14


New Donk City
We kregen tijdens onze sessie de mogelijkheid twee koninkrijken te bezoeken; Metro Kingdom en Sand Kingdom. De eerste is de grote stad New Donk City terwijl het andere koninkrijk zich in een koude woestijn afspeelt. Beide koninkrijken hebben zo hun eigen charmes en ze voelen dan ook enorm anders aan. De woestijn is één grote vlakte met hier en daar een eenzaam gebouw terwijl New Donk City een grote bruisende stad is. Dit zorgt er voor dat je in de Sand Kingdom vaak geheime plekken moet vinden om naar binnen te gaan. Zo vond ik binnen no-time een handjevol optionele gebieden waar ik creatief kon omgaan met de omgeving om zodoende enkele Power Moons te verzamelen.

Zo moest ik in het drijfzand staan om langzaam onder het oppervlak te komen. Hier zat een volledige ijsgrot verborgen waar de physics een stuk anders waren dan op het zand. Zo gleed Mario langzaam doch zeker over de ijzige ondergrond. Hier moest je vervolgens al wall-jumpend pilaren beklimmen om uiteindelijk weer een weg naar boven te vinden. Hier werd je vervolgens beloond met een Power Moon en de mogelijkheid om op een Jaxi (een combinatie tussen een jaguar en een taxi) te springen. De kans dat je deze plek geheel over het hoofd ziet, is redelijk aanwezig en toch kun je er meerdere verzamelobjecten vinden. Dit geeft me goede hoop voor de rest van de game.



Presentatie
Als je ook maar één trailer van Super Mario Odyssey hebt gezien, kun je concluderen dat het geheel er fantastisch uitziet. Tijdens onze speelsessie werd dit bevestigd. Non-stop kijk je met een half open mond van verbazing naar de schoonheid die Super Mario Odyssey heet. Qua geluid kan ik geen goed oordeel vellen, het was nogal rumoerig en we hadden helaas geen toegang tot een headset. Desalniettemin verwacht ik dat ook dit tot in de puntjes verzorgd is.

Tijdelijke conclusie
Super Mario Odyssey wist me vanaf het eerste moment enorm te verrassen. Mario loopt een stuk sneller dan voorheen en het lijkt alsof je oneindig veel mogelijkheden hebt om de verschillende opdrachten te voltooien. Kijk alleen al naar het aantal verschillende sprongen dat Mario kan maken. Dit maakt het geheel een stuk aantrekkelijker voor de gevorderde speler, die gewoon enthousiast op reis kan gaan en zijn eigen weg nemen. Al met al ben ik positief verrast door deze titel, iets wat ik haast niet meer voor mogelijk had genomen.
Next articleMetal Gear Solid- en Resident Evil 7-designer werkt nu bij Nintendo... Previous articleNamco Museum krijgt releasedatum, trailer van Pac-Man Vs.

Reacties van gebruikers

Avatar
*D4rKy* | 02 juli 2017 15:29 | #275785
collapse
Hopelijk slopen ze die 720p eruit en gaan ze na 900p, anders kon deze titel net zo goed op de Wii U uitkomen.

En nee dit is geen sarcasme, dit kan gewoon niet met een handheld console in 2017, zelfs mijn android samsung galaxy s7 edge speelt moderne games af op 1080p.
Avatar
Paul H. | 02 juli 2017 17:52 | #275786
Reactie op post #275785 van *D4rKy*
Als je nou iets verder kijkt... een Galaxy S7 is 500 euro.
Avatar
Mink | 03 juli 2017 16:52 | #275810
Reactie op post #275785 van *D4rKy*
collapse
Waarom maak je je überhaupt druk om de resolutie? De game oogt fantastisch, meer pixels zijn totaal onnodig om de ervaring van de game geweldig te maken.
Avatar
*D4rKy* | 04 juli 2017 20:22 | #275845
Reactie op post #275810 van Mink
collapse
Als pc gamer heb ik toch wel liever die 900p net zoals zelda op de switch, een maat van mij heeft de game op de wii u en dat oogt toch echt wel stukken minder op 720p!
Avatar
Mink | 05 juli 2017 18:08 | #275852
Reactie op post #275845 van *D4rKy*
Ik snap je wel, maar het is voor een game als Odyssey totaal onnodig. Daarbij kan Nintendo nog drie maanden aan de game werken, wie weet hoe het eindproduct eruit ziet.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Mario Odyssey

Platform: Nintendo Switch
Genre: 3D Platformer
Ontwikkelaar: Nintendo EAD
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 27 oktober 2017

Screenshots