Sonic Forces Preview | 07 juli 2017 11:00 | Auteur: Mink

Ah, wie kan het zich überhaupt nog herinneren: de laatste Sonic the Hedgehog-game die niet catastrofistisch gefaald heeft? Ik zeker niet, ik kan me alle teleurstellingen en bijna lachwekkende speelsessies nog herinneren. Van het ridicule Sonic Unleashed tot het matige Sonic and the Dark Knight tot het wilde maar zeker niet gewilde Sonic Boom. Nu komt SEGA met Sonic Forces, een nieuwe kracht in de Sonic-franchise. Wij mochten hem even testen en hieronder lees je alles over onze ervaring.

3


Tijdens onze korte speelsessie met Sonic Forces viel gelijk op dat het geheel er ontzettend gelikt uitziet en grotendeels snel aanvoelt: twee belangrijke aspecten in een Sonic-spel. We konden twee type levels proberen: Classic Sonic en Modern Sonic. Er is ook een derde type level in het spel aanwezig, maar we hadden niet genoeg tijd om ze alle drie een kans te geven. In Classic Sonic speel je met een klassiekere Sonic, die voornamelijk van links naar rechts rent. De Modern Sonic-levels bestaan uit grote 3D-werelden die afgewisseld worden met 2D-delen. De laatste modus laat de speler zelf een personage maken met een eigen wapen. Dit klinkt in ieder geval als genoeg variatie en SEGA mag daar best trots op zijn.

Gameplay
De eerste spelmodus die we mochten spelen was Classic Sonic. Hier speel je in een 2D-omgeving. We moesten het opnemen tegen de eerste eindbaas van de game, Dr Eggman. Eggman heeft echter niet stilgezeten de afgelopen dertig jaar, waardoor het gevecht grotendeels gelijk begint, maar een grote twist kent. Classic Sonic voelde een beetje traag aan wat me huiverig maakt voor de 2D platform-levels, want die moeten juist met enorme snelheden gespeeld kunnen worden. Nu heb ik die dus helemaal niet gespeeld, maar Sonic liep rond alsof hij een gewone egel was. Dat kan haast niet de bedoeling zijn. Laten we hopen dat Classic Sonic zijn snelheden in de platform-levels een stuk hoger ligt.

5


Het andere level dat we hebben mogen spelen was een van de eerste levels in de moderne Sonic-stijl. Hierin heb je de meest beperkende 3D-omgeving die je kunt bedenken en is het aan de speler om Sonic veilig naar de finish te brengen. Dit level speelde ik vrijwel direct uit terwijl ik niet echt een van de beste Sonic-spelers ben. De vijanden stonden wel in de weg, maar vormden tegelijk geen enkele vorm van obstructie.

De snelheid in de moderne Sonic-levels ligt iets hoger dan bij de klassieke, maar dat wist de speelsessie niet te redden. Het level was zeer lineair, niet echt inspirerend en de vijanden waren me amper opgevallen. Ook had ik weinig gevoel van controle tijdens mijn speelsessie in de moderne stage. Als je de analoge stick ook maar in de richting gooit van je einddoel, kom je er grotendeels wel. Wil je precieze bewegingen doen? Vergeet het maar, dat gaat je niet lukken. Ergens wil ik zeggen dat het maar gelukkig is dat we dat niet nodig hebben, maar tegelijkertijd is juist dat het probleem.



Tijdelijke conclusie
Ik ben vrij kritisch over deze nieuwe titel. Toch speelt het zo veel beter dan alle voorgaande Sonic-spellen dat het eigenlijk een beetje tegenstrijdige gevoelens oplevert. Ja, SEGA heeft goed zijn best gedaan terug te gaan naar de origine van Sonic, maar nee, het spel heeft voor nu geen echte Sonic-vibes afgegeven. Er zijn nog veel verbeterpunten en zeker de dertig frames per seconde op de Nintendo Switch-versie is iets wat hopelijk weggepoetst kan worden. Sonic Forces heeft genoeg potentie om zeer memorabel en interessant te worden, maar dan moet er wel nog een hoop gebeuren.
Next articleNederlandse astrographer maakt eerste foto van de maan met Game... Previous articleSchaapachtige taferelen in footage van kaartspel Shephy

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Sonic Forces

Platform: Nintendo Switch
Genre: 3D Platformer
Ontwikkelaar: Sonic Team
Uitgever: SEGA
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 07 november 2017

Screenshots