Metroid: Samus Returns Preview | 08 augustus 2017 14:00 | Auteur: Redactie

Na het debacle van Metroid Prime: Federation Force moest de Metroid-serie zichzelf revancheren. Hoe dat beter te bereiken dan middels een remake van een goede oude tweedimensionale Metroid-game? Met Metroid: Samus Returns steekt MercurySteam de Game Boy-game Metroid II in een nieuw jasje, maar dan ook écht een nieuw jasje. Neslihan en Jeroen voelden het spel eens stevig aan de tand tijdens een uitgebreide speelsessie bij Nintendo Benelux.

samus1

Neslihans indruk
Voor mij is dit de eerste kennismaking geweest met een tweedimensionale Metroid-game en eigenlijk ook een Metroid-game in het algemeen, waardoor bijna alle gameplay-elementen voor mij nieuw waren. Toch kreeg ik, na een tijdje wat met de knopjes gespeeld te hebben, de besturing aardig onder de knie. Omdat nieuwe aanvallen eerst uitgelegd werden, had ik uiteindelijk niet zo veel problemen meer met de besturing. De levels boden me echter wel moeilijkheden; de gangen worden namelijk steeds ingewikkelder door verschillende vertakkingen en, omdat je met behulp van nieuwe aanvallen steeds nieuwe doorgangen kunt vinden, lijkt het bijna alsof je vast zit in een labyrint. De remake voegt daarom een plattegrond op de onderste scherm en een zogenaamde Scan Pulse toe. Deze puls laat zien of er breekbare blokken zijn in de omgeving, die nieuwe paden onthullen. Hierdoor wordt het de speler makkelijker gemaakt de weg te vinden, maar door de gecompliceerde level designs garandeert het zeker niet altijd een uitweg. Een probleem waar ik een aantal keren tegenaan liep was dan ook dat ik niet wist waar ik naartoe moest, ook na de plattegrond goed bekeken te hebben en de Scan Pulse te gebruiken.

Metroid-spellen staan bekend om hun grimmige en intrigerende sfeer. Ook Metroid: Samus Returns slaagt erin deze atmosfeer vast te leggen. Naast duistere graphics zorgen onheilspellende klanken namelijk voor een spookachtige sfeer. Ook de 3D-functie draagt bij aan deze stemming, omdat het goed werkende effect deze atmosfeer complimenteert met nog intrigerende graphics. Hierdoor zuigt het spel je makkelijk in zijn duistere wereld en voegt de 3D-functie ook echt iets toe aan deze remake.

samus3

Jeroens indruk
Metroid: Samus Returns speelt precies zoals je van een Metroid zou verwachten. Je rent van links naar rechts in een 2D-omgeving en moet onderweg vijanden uitschakelen, terwijl je probeert vooruit te komen in het level. Voor mij viel vooral de moeilijkheidsgraad op. Recente games van Nintendo zijn over het algemeen niet al te moeilijk. Metroid: Samus Returns stelt daarentegen je vaardigheden flink op de proef. In gevechten met vijanden kun je het best vertrouwen op je counteraanval. Deze zeer moeilijk te perfectioneren aanval voer je uit door je melee-aanval op exact het goede moment te lanceren. De raketaanvallen die je normaal uitvoert zijn vele malen minder krachtig dan je counter, wat deze counter zowel iets te krachtig als moeilijk onder de knie te krijgen maakt. De moeilijkheid zit 'm echter ook in de levels zelf, want vaak weet je even niet hoe je verder geraakt in een level. Met zeer veel verschillende wapens en mogelijkheden in je arsenaal ga je ook best wat opties af voordat je ergens een opening vindt.

De remake van Metroid II ziet er wel écht uit als een remake. Ik heb zelf de originele Metroid II voor de Game Boy nooit gespeeld, maar zie aan video's van dit spel dat Metroid: Samus Returns er een stuk beter uitziet. Dat kun je letterlijk nemen, want het 3D-effect voegt een scherpe diepte toe in dit spel. Eén nadeel dat deze remake helaas niet oplost: verslagen vijanden keren terug wanneer je het scherm afloopt, dus 'backtracken' is er niet al te gemakkelijk bij. Alles bij elkaar lijkt Metroid: Samus Returns een goede remake te worden. Het spel bewaart de geest van de originele Metroid II, maar poetst het oude spelletje grafisch en gameplay-technisch goed op.

22


Voorlopige conclusie
Metroid: Samus Returns lijkt een volwaardige remake te worden van Metroid II: niet alleen zien de graphics er strak uit en worden ze goed ondersteund door de 3D-functionaliteit, maar ook zijn er veel nieuwe gameplay-elementen geïntroduceerd. Zo is er een plattegrond, een counteraanval, een Scan Pulse en nog veel meer. Dit maakt het spel interessant voor zowel Metroid-veteranen als voor nieuwkomers. Toch is het makkelijk verdwaald te raken in de grimmige levels en is er van begin af aan een pittige moeilijkheidsgraad. Hierdoor is Metroid: Samus Returns soms frustrerend om te spelen, maar ook een goede uitdaging voor 2D-avontuurliefhebbers.
Next articleSamus Edition New Nintendo 3DS XL onthuld Previous articleNieuwe update The Legend of Zelda: Breath of the Wild; krijg...

Reacties van gebruikers

Avatar
Paul H. | 08 augustus 2017 14:20 | #276749
hyped Yummy
Avatar
SMS | 08 augustus 2017 15:02 | #276751
Het ziet een beetje budgety uit, maar toch heb ik er veel zin in. Smile
Avatar
BloodharpyNL | 08 augustus 2017 17:26 | #276755
Weer eens een nieuwe topper voor m'n 3ds, deze wordt het zeker.
Avatar
MichaelNight | 08 augustus 2017 17:57 | #276757
Hadden ze deze versie maar ook voor de Switch uitgebracht. Jammer...
Avatar
Rick Mangold | 09 augustus 2017 07:10 | #276764
ik wordt hier wel vrolijk van Smile

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Metroid: Samus Returns

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Metroidvania
Ontwikkelaar: MercurySteam
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 15 september 2017

Screenshots