Miitopia Review | 11 augustus 2017 18:00 | Auteur: Daan

De Mii-personages zijn sinds 2006 een belangrijke groep personages voor Nintendo. De vrolijke snuiters hadden de hoofdrol in verscheidene games, inclusief het allereerste smartphoneproject van het bedrijf, Miitomo. Ongeacht deze indrukwekkende staat van dienst, blijft er ruimte aanwezig voor nieuwe mogelijkheden. Dit is waar Miitopia de hoek om komt kijken. Op het eerste gezicht lijkt het veel weg te hebben van een Role Playing Game, wat best vermakelijk zou kunnen zijn. Weet Miitopia het RPG-genre in een nieuw jasje te steken?

Een nieuw avontuur
Miitopia plaatst jouw Mii-personages in het midden van de actie. Jij en je vrienden gaan op een groots avontuur om de gemene Dark Lord een halt toe te roepen. Hij heeft het gemunt op de gezichten van de inwoners, die hij steelt voor zijn duistere doeleinden. De gezichten landen op monsters van allerlei formaten en het is jouw taak om deze monsters te verslaan. De reis brengt je naar een verscheidenheid van omgevingen, waar je interacties hebt met NPCs en quests volbrengt. Met de belangrijke NPCs bepaal je hun gezichten, waardoor het avontuur een heel persoonlijk kleurtje krijgt. Ongeacht dat gegeven, bewegen en praten de personages die je ontmoet op een expressieve manier. Het is aandoenlijk om de scenes te aanschouwen en het brengt een positieve flair met zich mee. Er zijn constant nieuwe gezichten, waardoor je met Miitopia vermakelijke momenten kan beleven.

5

Geen rollen, wel simulatie
Miitopia begint zijn gebreken te vertonen waarneer de gameplay om de hoek komt kijken. De game kan het best omschreven worden als een RPG-simulatie. Het kent de beginselen van een Role Playing Game, maar Miitopia doet deze niet bepaald eer aan. Je merkt dat als je de wereld gaat ontdekken. Hier kies je een level op een wereldkaart door er laconiek op te drukken. Hoewel je dit gelijk als problematisch kunt bestempelen, wordt het onderbuikgevoel erger als je eenmaal weet dat de levels compleet lineair zijn. Daarnaast beweeg je zelf ook helemaal niet. Je maakt af en toe een keuze voor de Mii-personages, maar voor het merendeel zit je naar het scherm te staren. Hierdoor is het nauwelijks aan te bevelen dat je Miitopia in marathonsessies doorloopt.

Het spel geeft je iets meer te doen tijdens gevechten. Je kunt uit verscheidene classes kiezen voor je teamleden, ieder met zijn eigen aanvallen en mogelijkheden. Als voorbeeld, ik veranderde de Mii van Reggie Fils-Aime in een kok. Hij kon gerechten bereiden om de gezondheid van andere personages te herstellen en hard slaan met zijn pan. Ik veranderde mijn persoonlijke Mii in een tank. Het stelde me in staat om schoten af te vuren en de party beter te schermen tegen inkomende aanvallen. Er zijn veel combinaties mogelijk en de resultaten liggen erg aan de samenstelling van je team. Buiten de acties van je eigen Mii om echter, kun je niet bepalen hoe de personages aanvallen. Dit vond ik een belachelijk iets, gezien je wederom meer observeert dan knoppen intoetst. Je bent ook verantwoordelijk voor het herstellen van de gezondheid, maar meer dan dat is het niet.

6

Waar ik vond dat Miitopia het beste tot zijn recht kwam, was bij een volbrachte missie bleek. In de avond verblijf je in een herberg, waar je eigenlijk meer impact hebt op de gevechten. Je gebruikt het geld (van schatkisten en vijanden) om personages van nieuwe wapens en outfits te voorzien, voedsel om de statistieken te verbeteren en opbouwende relaties om het moraal hoger te tillen. Het laatste gedeelte is belangrijker dan je zou denken. Door de opbouw van relaties zullen personages meer geneigd zijn om elkaar uit de brand te helpen. Dit doen ze door samen aan te vallen, elkaars zelfvertrouwen een boost te geven of gewoon een positief woord aan te bieden. De keerzijde is dat de personages ook jaloers of boos op elkaar kunnen worden, waardoor ze elkaar flink in de weg gaan zitten. Het maakt het strijdveld en de herberg erg levendig, iets wat alleen maar als positief kan aanmerken.

De zuurste appel
Miitopia duurt ongeveer 35 uur om compleet te doorgronden. Tijdens de reis vond ik de progressie veel te vaak stil staan. Vooral in de eerste gebieden, waar Miitopia te gemeen met de speler omgaat, heb je dit gevoel. Zodra je met een nieuwe omgeving begint, pakt de game alle personages en mogelijkheden af. Je begint eigenlijk constant vanaf nul en zelfs je eigen Mii verliest de levels die hij of zij tot dan had opgebouwd. De eerste keer dat dit voltrok werd ik zo pisnijdig, omdat ik net al mijn geld aan wapens had besteed. Ik kon de wapens pas 15 uur later in actie ervaren en zien hoe ze de personages sterker maakten. Het laatste gedeelte van het spel was het meest vermakelijk, gezien ik mijn favoriete personages weer kon gebruiken. Daarnaast was het mogelijk om meer te mixen en unieke teams te creëren. Voor de meeste spelers zal het punt echter te laat komen.


De presentatie van Miitopia is misschien nog wel het beste wat de game te bieden heeft. Het ziet er niet alleen fantastisch uit op de Nintendo 3DS, maar de scenes zijn ook leuk vormgegeven. Het is een kleurrijke reis waar ik geen moeite had om naar te kijken. De meer dan 200 vijanden waren in het bijzonder erg sterk en hadden vermakelijke designs. Daarnaast is er de muziek, wat me sterke LocoRoco- en Adventuregame-vibes gaf. De soundtrack bevat maar liefst 204 nummers en deze kun je op elk moment terug luisteren. Zelfs nadat Miitopia voorbij was, kon ik niet stoppen met nadenken over de leuke deuntjes.

Conclusie
Miitopia is helaas niet meer dan okay. De charme en presentatie, die zelfs aan het einde van de rit sterk zijn, redden het spel. Miitopia faalt echter als videogame. De progressie staat te vaak stil en zo leuk is de gameplay nou ook weer niet. Het helpt niet dat de game erg lineair is en je werkelijk waar meer kijkt dan speelt. Uiteindelijk wordt het beter wanneer je in gevechten of de herberg zit, maar het maakt de ervaring niet vele malen beter. Miitopia hangt te veel in zijn eigen wereld en heeft te weinig oog voor de speler. Het is niet het slechtste tijdverdrijf, maar een beter spel is zo gevonden.
5,5
N1-score
  • + Solide presentatie
  • + Herberg en gevechten hebben hun momenten
  • + Aandoenlijke scenes tussen Mii's
  • - Doet beginselen RPG geen eer aan
  • - Levels ontzettend lineair
  • - Progressie staat vaak stil
Next articleFate/Extella: The Umbral Star Previous articleSpetter inkt en schuil achter de Splat Brella vanaf morgen

Reacties van gebruikers

Avatar
Banjo | 11 augustus 2017 18:36 | #276806
Toch blijf ik dit een toffere game vinden dan Ever Oasis.. Die game is pas saai - en heeft bijna tot geen charme.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Miitopia

Platform: Nintendo 3DS
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 28 juli 2017

Screenshots