Slime-san Review | 18 augustus 2017 10:00 | Auteur: Daan

Een goede platformer is goud waard. Hoewel dat een loos statement lijkt, zijn Nintendo-platformen gebouwd op dit genre. Elke generatie zien we ontwikkelaars het een unieke twist geven om de aandacht van de gamer te trekken. Slime-san lijkt de schijn tegen te hebben, want het heeft trekjes van een avontuur met een doorsnee pixelstijl en weinig unieke actie. Het spel kent echter een uitnodigend karakter, waardoor je het kan niet laten om het een kans te geven.

Glibberig goed
Slime-san beschrijven kan het best aan de hand van een game als Super Meat Boy. Je bestuurt Slime door verscheidene 2D-platformsecties bestaande uit één scherm. Dit houdt in dat je het begin en einde in een enkele oogopslag kan zien. De vijanden en obstakels zijn divers en uitdagend, wat op je tellen passen geen overbodige luxe maakt. Slime-san is, echter, meer vergevingsgezind dan een Super Meat Boy. Het laat je meer vrij om eigen keuzes te maken, waardoor levels vermakelijk zijn om meerdere keren te doorlopen. Elk van de honderd levels bestaat totaal uit vier schermen en hiermee is het uitermate geschikt voor de handheldmodus.

1


Een belangrijk aspect van platformers is de besturing en daar stelt Slime-san niet teleur. De bewegingen kennen uiterste precisie, die je goed kunt gebruiken voor het massale aantal puzzels. Tijdens de puzzels zijn drie vaardigheden van het grootste belang: jump, dash en slime. Hoewel jump voor zichzelf spreekt, werken de andere op een bijzondere manier. Met de dash schiet je Slime niet alleen een bepaalde richting op, maar het level gaat opeens een stuk sneller. Het tegenovergestelde geldt wanneer je slime gebruikt, gezien tijd vertraagd voortbeweegt. Het is handig voor moeilijke sprongen of het verzamelen van een specifieke collectible.

Over collectibles gesproken, Slime-san kent er meer dan je zou verwachten. Er zijn appels en munten in ieder level en hiermee opent een stad zijn deuren. Hier kun je cosmetische voorwerpen ontgrendelen, minigames spelen, en zelfs andere slimes tevoorschijn toveren. Elke van de tien slimes kent een andere manier van spelen, wat voor meer variatie zorgt tijdens de reis. Zo kan een slime een betere dash hebben terwijl zijn sprongen korter zijn. Alsof dat niet genoeg is, kennen de meeste levels een geheime kamer. Hier ontmoet je nieuwe personages en help je ze veilig de stage te verlaten. De characters zelf kennen uiterst vermakelijke dialogen, waardoor iedere ontmoeting een nieuw hoogtepunt betreft.



Stralend geheel
Slime-san straalt op de Nintendo Switch. De pixelstijl ziet er aandoenlijk uit, wat je al opvalt in de screenshots. Alles lijkt uit meerdere lagen te bestaan en het is alsof je vanaf buiten naar binnen kijkt. Uiteraard is het verhaal dat Slime-san opgeslokt is door een grote worm, maar ze hebben het goed weten te verpakken. Een negatief punt is dat er problemen lijken te zijn met de framerate hier en daar. Het kwam slechts enkele keren voor, maar irriteerde me wel zodanig.

Conclusie
Slime-san is een uitstekende Nintendo Switch-game. De platformer bevat verscheidene modi en biedt een sterke "pick up and play-"ervaring voor ieder. Je beweegt jezelf door de 2D-puzzelplatformlevels, speelt met je verscheidene mogelijkheden en probeert constant de scores te verbeteren. Met 400 schermen om te doorgronden is het bijna de perfecte spelervaring, al gooit de framerate daar roet in het eten. Zelfs dat minpunt zou je echter niet moeten stoppen, want Slime-san is zijn prijskaartje meer dan waard.
9
N1-score
  • + Uitstekende besturing
  • + Groot aantal levels en collectibles
  • + Ruimte om te reageren
  • - Lichte framerate problemen
Next articleSchiet vanaf morgen verf met de Classic Squiffer Previous articleNintendo eShop - Week 33 (Sonic Mania, Chicken Wiggle, meer)

Reacties van gebruikers

Avatar
FalconPawnch | 18 augustus 2017 10:41 | #276901
collapse
Lol, hoe kan zo'n ugly ass game nou last hebben van framedrops?
Avatar
Volleybaas | 18 augustus 2017 11:53 | #276902
Reactie op post #276901 van FalconPawnch
collapse
Waarom ben jij zo'n hater op alle indie games. Tering. Kijk es wat verder dan je neus lang is. Zo kom je echt als n simpele ziel over.

Hier heeft ook gewoon iemand keihard aan gewerkt.
Avatar
FalconPawnch | 19 augustus 2017 13:18 | #276920
Reactie op post #276902 van Volleybaas
collapse
Ik haat indiegames helemaal niet, moraalridder, dat maak jij ervan. Ik ben alleen geen fan van die pixelige meuk, groot verschil. Maargoed, aan gezien de meeste indiegames dat zijn, ben ik dus van de meeste indiegames niet zo'n liefhebber nee.

Mijn opmerking was overigens gericht op graphics en niet haatdragend naar indiegames. Maar goed, je bent nu natuurlijk zelf ook een indie met six seasons dus heb je de neiging anderen tegen kritiek te verdedigen. Geeft niet.
Avatar
Volleybaas | 20 augustus 2017 07:10 | #276927
Reactie op post #276920 van FalconPawnch
collapse
Jij geeft geen kritiek... Jij zeikt t alleen maar af. Lees je eigen post maar even na, je bent beter dan dit soort bashing
Avatar
Masterswordish | 20 augustus 2017 12:58 | #276928
Reactie op post #276927 van Volleybaas
collapse
"Boehoe ik ben een indiedev dus niet haten op iets waar iemand zijn best voor doet."
Avatar
Bas | 20 augustus 2017 21:09 | #276929
Reactie op post #276928 van Masterswordish
En zo kan 'ie wel weer he mannen.
Avatar
Volleybaas | 21 augustus 2017 01:34 | #276934
Reactie op post #276928 van Masterswordish
Volwassen reactie Biertje?
Avatar
FalconPawnch | 20 augustus 2017 22:31 | #276930
Reactie op post #276927 van Volleybaas
lol, je moet er wel een beetje de grap van in kunnen zien he? Je bent ook veel te serieus over dit onderwerp. Ik snap sowieso al niet wat het jou uitmaakt als ik iets afzeik op graphics, zelf kan je het ook wanneer je die lelijke animal crossing smoelen ziet. daar zit een heel team achter die je dan 'afzeikt'. Het gaat jou gewoon om het feit dat het indies zijn die ik bekritiseer. Lelijke graphics en dan nog framedrops hebben ook... ja ik vind dat eerder een grap.
Avatar
Elm | 21 augustus 2017 22:57 | #276944
collapse
cyka blyat
Avatar
FalconPawnch | 22 augustus 2017 21:04 | #276974
Reactie op post #276944 van Elm
rush B

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Slime-san

Platform: Nintendo Switch eShop
Prijs: €11,99
Genre: Platformer
Ontwikkelaar: Fabraz
Uitgever: Fabraz
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 03 augustus 2017

Screenshots