Sonic Mania Review | 24 augustus 2017 11:15 | Auteur: Mink

Het is alweer een decennium geleden dat ik voor het laatst echt een iconische Sonic-game heb gespeeld. Als beginnende tiener vond ik het platformen en de snelheid pluspunten die ik miste bij andere 2D-spellen en om die reden kon de blauwe egel meedingen met de Super Mario Bros.-serie. Na de Mega Drive-periode is Sonic nooit meer hetzelfde geweest, maar daar komt volgens het Sonic Team nu verandering in. Weet Sonic Mania de nostalgie te combineren met vette platformlevels, of is dit de zoveelste mislukte Sonic-titel?

sonic-mania


Na de eerste spellen van Sonic the Hedgehog voegde SEGA altijd iets creatiefs en unieks toe aan de spellen, maar negen van de tien keer wist dit de speelervaring alleen maar te verslechten. Denk aan de weerwolf-elementen in Sonic Unleashed of denk aan Sonic die moest vechten met een zwaard in Sonic and the Dark Knight. Het team heeft creativiteit van allerlei bronnen getapt, maar telkens met een gebrekking uitwerking. Met Sonic Mania hebben ze alle extra personages, ridicule ideeën en “creatieve” oplossingen overboord gegooid en keert Sonic terug naar zijn roots.

Gotta go fast!
Sonic the Hedgehog staat bekend om zijn immense snelheid en in Sonic Mania zien we deze eigenschap voor het eerst weer volop stralen. Sonic racet over de verscheidene platformen met intense snelheden. Je moet vijanden ontwijken, dodelijke vallen passeren en afgronden vermijden terwijl je richting de eindstreep snelt. De pret is echter nog langer niet over, aangezien je tevens als Tails en Knuckles de Zones kunt verslaan. Zelfs de combinatie Sonic + Tails is beschikbaar, wat het geheel aardig wat variatie geeft vanaf het begin.

2


De chaotische levels zijn allemaal bekend onder de ervaren Sonic-spelers. Je rent en springt door loops, rent over stekelige bruggen en gebruikt gigantische buizen om snel en doeltreffend te platformen naar het einde. Daarover gesproken: iedere act eindigt in een gevecht met een eindbaas. Hoewel Sonic nooit zo bekend stond als een geweldige game voor eindbazen, weet Sonic Mania vriend en vijand te verrassen met unieke, creatieve en vooral leuke gevechten.

Alle eindbazen – speciaal gemaakt voor Sonic Mania – zijn zó creatief en leuk gemaakt, dat we niet anders kunnen dan ze een volledige alinea te geven in deze review. Allereerst vecht je tegen twee grote, met elkaar verbonden, ballen, vervolgens tegen een gigantische robot met Dr. Eggman om vervolgens de fantasie de vrije loop te geven. We spelen Puyo Puyo Tetris tegen de bekende antagonist om het vervolgens tegen een apache helikopter op te nemen. Het spel begint enigszins timide, maar weet gelukkig snel vrij uit zijn schulp te kruipen.

3


Speed of Sound
Sonic Mania is goed voor een uur of tien aan speelplezier. Ben je een veteraan in de Sonic-spellen, dan kun je dat nummer wellicht halveren. De grootste tijd besteed je aan het verzamelen van de Chaos Emeralds, die je verdient door verscheidene 3D mini-games te voltooien. Deze zijn afkomstig uit Sonic 3 en haalden een beetje de snelheid uit de game. Ze weten degenen die het spel willen acen wellicht te boeien, maar verder zou ik ze vooral overslaan en simpelweg genieten van de geweldige 2D-gameplay.

De vernieuwende Zones zijn stuk voor stuk een lust voor het oog. Je kunt maar moeilijk een glimlach te onderdrukken, terwijl je voor het eerst sinds een decennia weer een goede Sonic-game mag spelen. Het uiterlijk kent een geweldige 16-bit-stijl met meer detail dan ooit tevoren. Sonic wordt als een pinbal rondgeschoten, verandert in radiogolven en de bekende egel wordt zelfs weggeschoten door een handgeweer. De vernieuwingen passen geweldig binnen de thematiek van de Zones en dat is toch absoluut een dikke ‘chapeau’ waardig.

Het grootste minpunt van Sonic Mania is toch wel dat het spel niets vernieuwend doet. Het spel speelt zoals het gepromoot wordt, als een herbeleving van de oude Sonic-spellen in een nieuw jasje. Maar stiekem hadden we wel wat meer content gewild, iets meer vernieuwingen en over het algemeen iets meer toevoegingen. Begrijp me niet verkeerd, het spel staat zeer sterk in zijn schoenen, maar weet tegelijk je niet weg te blazen.



Conclusie
Sonic Mania weet vrijwel alles goed te doen wat eerdere Sonic-titels compleet wisten te verpesten. Dat niet alleen, het verbetert de oorspronkelijke 2D Sonic-spellen zelfs. Zo zijn de eindbazen duidelijk een verbetering dankzij de creativiteit van de ontwikkelaars, waarbij er zelfs enorm goed naar de thematiek is gekeken van de verscheidene zones. Toegegeven, het spel heeft wel enkele minpuntjes. Zo vind ik de 3D mini-games een typische SEGA-toevoeging, iets wat leuk is voor een kleine groep van spelers, maar voor de rest eerder een beperking dan een toevoeging. Dat mag de pret zeker niet drukken en als jij van platformers houdt, van snelle en indrukwekkende actie houdt en wel klaar bent met Mario die de kroon spant in dit genre. Dan is Sonic Mania echt iets voor jou.
8,4
N1-score
  • + Sonic is terug!
  • + Hoge replay-waarde
  • + Unieke eindbazen
  • + Geweldige sfeer
  • + Goede thematiek bij de Zones
  • + Geweldig oog voor detail
  • - Te veilige uitgave
  • - Oninteressante 3D mini-games
Next articleLivestream Nintendo op de Gamescom 2017 - Dag drie Previous articleAtlus opent publicatieteam voor de Europese markt

Reacties van gebruikers

Avatar
Oversoul | 24 augustus 2017 11:46 | #277013
collapse
"Het Sonic Team" heeft deze game niet gemaakt. Sonic Team is as we speak bezig met het verkloten van Sonic Forces. Een beetje research voor je review kan geen kwaad.


Schijnen zoals jij het gebruikt is een anglicisme wat niet werkt in onze taal.

Daarnaast doe je in je recensie net alsof alles op de bazen na oude meuk is. Terwijl de tweede acts van oude zones helemaal nieuw zijn en de game ook volledig nieuwe zones bevat, speciaal gemaakt voor deze game.

Verder wel een aardige recensie.
Avatar
Mink | 24 augustus 2017 11:54 | #277014
Reactie op post #277013 van Oversoul
Ik zeg toch nergens dat het Sonic Team het spel heeft gemaakt? Het Sonic Team wilde een 2D Sonic game maken die geen remake is en dus hebben ze fans het spel laten maken. Dat neemt toch niet weg dat het Sonic Team heeft gezegd dat we nu weer een echte old-school Sonic-game krijgen?

Verder bedoel ik eerder dat het spel niet echt iets vernieuwend weet te doen. Ze hebben wel zones toegevoegd, maar die voelen hetzelfde aan als de oudere zones. Dat is meer mijn minpunt, het spel mist een eigen feel.

Dan over "schijnen", dat moest inderdaad "stralen" zijn, heb ik aangepast!
Avatar
MVG | 24 augustus 2017 12:04 | #277015
Sonic verward mij altijd. Omdat ik Mario gewend ben weet ik nooit zo goed, hoe ik het spelen moet. Race ik door het level? Ga ik op ringenjacht? Alle chaos emeralds verzamelen? Bij Sonic is het altijd afwegen wat je gaat doen. Bij een slechte Sonic-game draait het alleen om snelheid.

Ondanks het Nintendo-fan zijn, heb ik vroeger wél Sonic gespeeld. Toen zat ik ook al met die rare tweestrijd, maar omdat ik de games alleen bij een vriend kon spelen, was het vooral zo snel mogelijk door levels razen om zoveel mogelijk werelden te kunnen zien. Misschien voor een beginner juist de goede manier van spelen, dus zo begon ik ook in "Sonic Mania".

Het gevoel was: waarom duurde het zolang voordat Sega weer eens een échte Sonic-game ging maken? Deze dus! Vergeleken met dit kunnen de 3D delen mij echt gestolen worden. Geen gezeik meer waarbij je ongecontroleerd tegen vijanden knalt of in gaten valt, omdat leveldesign en snelheid niet samengaan. Hier klopt de formule. Hij is als vanouds: iedereen kan het spelen en door levels razen, maar als je beter wordt haal je meer uit de werelden. Jammer dat Sonic Team er steeds zogenaamd 'coole' vernieuwingen aan moet toevoegen, om Sonic maar enigszins te laten werken in 3D. Ik zeg: Sonic in 2D is de échte Sonic!

Overigens, extra complimenten voor de intro! Geen idee of er meer filmpjes in het spel zitten zoals deze, maar dat maakte mij pas écht enthousiast deze game op dag 1 te kopen. De stijl, de snelheid, het plezier! De intro alleen al gaf me meer zin deze te spelen, dan de Sonic-games van de afgelopen jaren! Gewoon in 2D! Geweldig!

Kijk alleen al naar het character design. Simpel. Snel. Geen overbodige details, zoals overdreven grote stekels, te lange benen of groene ogen. Dit is de échte vorm van Sonic, die werkt in zijn eenvoud. Juist door die eenvoud is het oorspronkelijke ontwerp véél sterker en iconisch. Sonic heeft al die toevoegingen niet nodig om 'cool' te zijn. Bij Sonic zit ik niet te wachten op vage menselijke prinsessen, flauwe grappen, anime achtige clichés of zogenaamd 'epische' verhaaltjes. Net als Mario werkt Sonic niet zo goed in media buiten de videogames, omdat het gaat om de gameplay. Sinds Sonic 3D ging zijn ze dat uit het oog verloren.

Fijn om te zien dat ze met "Sonic Mania" terugkeren naar de juiste vorm. Niet eens door Sonic Team, maar "Sonic Mania" scoort aanzienlijk hoger dan alle andere Sonic-games sinds 1995! Noemenswaardig, zeker in de internet klaagcultuur van 2017. De Megadrive-game die ze nooit hebben gemaakt, tot nu toe dan.

Dus laat me maar aanklooien in de levels, niet wetende hoe ik ze moet spelen. Laat me maar door levels razen zonder diepgang. Ringen verzamelen om ze enkele seconden later weer net zo hard te verliezen. Daardoor weet ik alleen maar meer, dat de formule in "Sonic Mania" weer de juiste is. Ik ben er NIET goed in. Het hoort zo én daar geniet ik van. Smile
Avatar
Rick Mangold | 24 augustus 2017 12:52 | #277017
Ten eerste is Sonic Mania niet gemaakt door Sonic Team, maar door een modder. Deze jongen had zulke vette levels gemaakt in zijn vrije tijd dat SEGA deze jongen in huis heeft gehaald, hij heeft dan weer wat hulp gehad om Sonic Mania te maken. Sonic Team heeft hier niets mee te maken

Ten tweede waarom is een groot minpunt dat de game niets nieuws doet? SEGA heeft jaren vernieuwingen toegevoegd en dat heeft geresulteerd in slechte games. Het hele concept van Sonic Mania draait er juist om, om fans een game voor te schotelen die speelt als de oude 16-bit games. Hier werd namelijk al jaren om gesmeekt foor Sonic-fans. Nu straf je een game af omdat het doet wat het beloofd?


En meer content? je zegt dat de game een uur of 10 aan gameplay bevat. Dat voor 20 euro is prima waar voor je geld zou ik zeggen.
Avatar
Oversoul | 24 augustus 2017 14:26 | #277021
collapse
Kijk het is verder jouw mening hoor, maar beweren dat Sonic Team heeft gezegd dat we weer een oldskool Sonic krijgen klopt simpelweg niet. Dat moet Sega zijn.
Avatar
Mink | 24 augustus 2017 14:36 | #277022
Reactie op post #277021 van Oversoul
Dat klopt wel degelijk. Er zijn een aantal leden van Sonic Team die mee hebben gewerkt aan Sonic Mania, zoals Takashi Iizuka. Hij heeft het online eens stuk of dertig keer gezegd, waarvan genoeg voorbeelden te vinden zijn;

For Mania, I’m really confident to deliver this title. It’s a classic 2D, horizontally-scrolling action game. So this is aiming at those people who like their action from the past titles. The developer of Sonic Mania – from the music to the graphics and everything – they have a really deep love for classic pixelated Sonic games. So fans who really like those past titles will be really excited about this.


Klik.
Avatar
mark123 | 24 augustus 2017 14:40 | #277023
collapse
een review is uiteraard heel persoonlijk maar dit klopt gewoon niet. je kan vanalles op internet zoeken om de complete onzin over sonic team nog te verdedigen, maar feit is dat t gewoon niet van sonic team is...

en natuurlijk brengt dit niet veel vernieuwends... dat is t idee van de game Smile
Avatar
Mink | 24 augustus 2017 14:48 | #277024
Reactie op post #277023 van mark123
Het is denk ik een kwestie van waar je waarde aan hecht. Ik vond het zeer belangrijk dat Sonic Team het statement maakte dat de game terug ging naar de roots van Sonic. Anderen lezen het schijnbaar alsof ik verklaar dat het van het Sonic Team afkomt, terwijl dat nergens in de tekst hierboven staat. Verder was het idee van de game volgens de ontwikkelaars om een vernieuwend én oldskool spel te maken (hoe paradoxaal dat ook moge zijn), dat is imo niet gelukt.
Avatar
Rick Mangold | 24 augustus 2017 15:02 | #277025
collapse
Er is door de ontwikkelaar gezegd dat ze een old skool Snic-game zouden brengen met nieuwe levels. Niet dat het spel vernieuwend zou zijn. Zou ook beetje raar zijn als je een old skool Sonic-game maakt, want dan ga je aan je bedoeling voorbij. Kijk ook maar op de officiële website. Daar wordt nergens over vernieuwende gameplay gesproken

http://www.sega.com/games/sonicmania

Ook wat je over Takashi Iizuka zegt klopt niet. Deze man heeft niet meegewerkt aan de ontwikkeling van Sonic Mania. Dat kun je al in je aangehaalde stukje tekst zien:

The developer of Sonic Mania – from the music to the graphics and everything – THEY have a really deep love for classic pixelated Sonic games.

Ook vreemd dat je eerst zegt dat Takashi van Sonic Team aan Sonic Mania heeft meegewerkt en even later zeg je dat je nergens zegt dat Sonic Team aan Sonic mania heeft meegewerkt.
Avatar
Paul H. | 24 augustus 2017 18:16 | #277031
Reactie op post #277025 van Rick Mangold
collapse
"I am, actually, the only game designer in the current Sonic Team that worked on Sonic titles back on the Genesis, so for Sonic Mania I was checking all of the level design to make sure it really felt like a classic Sonic game. This was work I was doing when I first joined SEGA over 20 years ago, so it was really fun to come back and do this same type of work again now." - Takashi Iizuka
Avatar
Rick Mangold | 24 augustus 2017 19:50 | #277034
Reactie op post #277031 van Paul H.
collapse
Dat is heel minimaal toezicht houden voor de opdrachtgever (SEGA). Dan ben je niet bezig met het ontwikkelen van de game.
Avatar
Jerone | 24 augustus 2017 19:58 | #277035
Reactie op post #277034 van Rick Mangold
collapse
Je bent uitgeluld gast Yummy
Avatar
HooksinVincent | 24 augustus 2017 22:29 | #277036
Reactie op post #277035 van Jerone
Eigenlijk niet. Iizuka heeft toezicht gehouden, maar heeft verder niet de game ontwikkeld. Wellicht wat richtlijnen geboden etcetera.
Avatar
Rick Mangold | 25 augustus 2017 06:31 | #277039
Reactie op post #277035 van Jerone
collapse
ik geef aan dat deze meneer alleen wat toezicht heeft gehouden. Dit is wat elke uitgever doet als een game in ontwikkeling is die hij uitgeeft. Dus heeft niets te maken met het ontwikkelen van het spel. Dus hoezo ben ik dan uitgeluld?
Avatar
Jerone | 25 augustus 2017 07:30 | #277040
Reactie op post #277039 van Rick Mangold
collapse
Dus jij denkt dat ie alleen maar een beetje minimaal mee kijkt zonder iets te zeggen? Waarom kijkt ie dan als ie toch niet gaat helpen? Nee, bij toezicht houden kun je gerust aannemen hij zaken benoemt en verbeterd die volgens hem niet goed zijn. Oftewel dan help je mee met de ontwikkeling van de game.

Waarom is dit zo'n big deal voor jou?
Avatar
Rick Mangold | 25 augustus 2017 12:17 | #277052
Reactie op post #277040 van Jerone
Het enige wat hij heeft gedaan is kijken of de game niet teveel van het bronmateriaal afwijkt. that's all. Dus "dat mag wel" en "dat mag niet". Maar zoals ik al zei elke uitgever doet de games van zijn ontwikkelaars in de gaten houden en zeggen of iets wel of niet mag. Ze steken geen vinger uit bij de daadwerkelijke ontwikkeling van een game.

Je moet wel je feiten goed hebben. Daarom reageer ik er op.
Avatar
Oversoul | 24 augustus 2017 16:24 | #277028
Zie het als opbouwende kritiek Mink. Niets meer, niets minder Smile
Avatar
mark123 | 24 augustus 2017 16:59 | #277029
collapse
ik vind wel dat je als 'hoofdredacteur' wat beter met kritiek om mag gaan eigenlijk
Avatar
Jesse | 24 augustus 2017 19:00 | #277032
Reactie op post #277029 van mark123
Het is n1ntendo, dit stukje is al een hele prestatie hoor!
Avatar
skull kid | 24 augustus 2017 19:33 | #277033
Reactie op post #277029 van mark123
Mink gaat hier toch gewoon netjes met de kritiek om? Het enige wat hij doet is zijn punten verduidelijken.
Avatar
Banjo | 24 augustus 2017 18:12 | #277030
Toffe game, maar bij lange na niet mijn favoriete Sonic game.
Avatar
mark123 | 25 augustus 2017 11:38 | #277048
Er klopt gewoon veel niet. Ook dit:

De grootste tijd besteed je aan het verzamelen van de Chaos Emeralds, die je verdient door verscheidene 3D mini-games te voltooien. Deze zijn afkomstig uit Sonic 3 en haalden een beetje de snelheid uit de game. Ze weten degenen die het spel willen acen wellicht te boeien, maar verder zou ik ze vooral overslaan en simpelweg genieten van de geweldige 2D-gameplay.

Dus het 'grootste deel' van de game moet je overslaan? Bovendien besteed je daar niet de grootste tijd aan..

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Sonic Mania

Platform: Nintendo Switch eShop
Prijs: €19,99
Genre: Platform
Ontwikkelaar: Christian Whitehead / Headcannon / PagodaWest Games
Uitgever: SEGA
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 15 augustus 2017

Screenshots