LEGO Worlds Preview | 25 augustus 2017 08:00 | Auteur: Jeroen K.

Vanaf 8 september kunnen we al aan de slag met LEGO's creatieve en exploratieve Nintendo Switch-game: LEGO Worlds. Ondanks de naderende releasedatum, lijkt het spel niet zo nadrukkelijk aanwezig op de radar van velen. Wij brachten Warner Bros. een bezoekje tijdens de Gamescom om het spel eens uitgebreid aan de tand te voelen. Belooft dit spel vele uren speelplezier voor de creatieve Nintendo Switch-fan, of blijkt het een lege zandbakgame?

LEGO Worlds kun je zien als het antwoord van LEGO op het succesvolle Minecraft. Je kunt aan de slag met allerlei blokken en voorwerpen om je eigen wereld te bouwen met LEGO-blokjes. Ook kun je andere werelden bezoeken en deze verkennen met de verschillende voertuigen, die je in een oogwenk kunt laten verschijnen. Zo kun je een helikopter of motor op het scherm toveren met de creatietool, of zelfs op de rug van een dolfijn klimmen. Met de kopieertool kun je zelfs eindeloos deze voorwerpen kopiëren. De vergelijking met No Man's Sky is wellicht treffender als je vooral voor het ontdekken gaat, omdat je zo honderden unieke werelden kunt verkennen.

lw1

Tijdens de demo heb ik me vooral op dat exploratieve element gericht. Hier lijkt het sterkste punt van de game te zitten: in de ongekende vrijheid die je om handen hebt. De verschillende werelden, die je willekeurig kunt laten verschijnen en bezoeken, bevatten elk weer verrassingen en unieke landschappen. Persoonlijk heb ik altijd een doel nodig in games: een verhaal om te volgen, een missie om te volbrengen, een inspanning beloond zien worden met een progressie in het verhaal dat je volgt. Dat betekent dat dergelijke sandbox-games mij persoonlijk niet lang weten te boeien, maar ik kan me goed voorstellen dat deze game fans van het genre lang geboeid kan houden. Als klein kind heb ik zoveel uren in LEGO Loco, LEGO Island en LEGO Racer gestoken, dat ik me de aantrekkingskracht van de serie erg goed kan voorstellen.

De game verscheen enkele maanden terug al voor andere systemen. Het ontwikkelingsteam heeft wat meer tijd nodig gehad om de Nintendo Switch-versie in orde te krijgen. Als compensatie voor de wachttijd krijgen kopers van de fysieke versie twee DLC-pakketten erbij van LEGO Space. Ondanks dit goedmakertje, vraag ik me af of de Nintendo Switch-versie op 8 september écht klaar zal zijn voor lancering. Tijdens onze demosessie van een half uurtje kreeg ik te maken met enorm lange wachttijden, lage framerates en zelfs één gamefreeze. Dat belooft weinig goeds.

lw2

Voorlopige conclusie
LEGO Worlds heeft vooral vrijheid te bieden: vrijheid om allerlei werelden te creëren, te bezoeken en te verkennen. Hoewel ik daar persoonlijk snel op uitgekeken raak, zie ik de aantrekkelijkheid van het concept in combinatie met de LEGO-serie zeker. Of het spel kwalitatief aan de eisen van fanatieke gamers zal weten te voldoen blijft, zeker met de technische mankementen van de Nintendo Switch-versie, nog even afwachten. LEGO Worlds is iets waar je van moet houden, maar zal zeker niet elke Nintendo Switch-eigenaar weten te overtuigen.
Next articleKoei Tecmo brengt drie Warriors-games naar de Switch Previous articleNintendo eShop - Week 34 (Minecraft: Story Mode, Pokémon VC-aanbiedingen,...

Reacties van gebruikers

Avatar
IJsbeer | 25 augustus 2017 09:03 | #277041
Ik ben benieuwd het op de release ook technische mankementen heeft. Ik ben wel van plan om het te kopen, omdat ik vroeger groots lego fan ben geweest. Maar ik denk dat dat soort probleempjes wel kunnen verholpen worden door middel van een patch.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

LEGO Worlds

Platform: Nintendo Switch
Genre: Interactive Course Builder
Ontwikkelaar: TT Games
Uitgever: WB Games
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2
Releasedatum: 06 september 2017

Screenshots