N1ntendo interview met Davide Soliani Special | 05 september 2017 11:28 | Auteur: Mink

We hebben recentelijk een interview mogen houden met Davide Soliani, Creative Director van Mario + Rabbids: Kingdom Battle voor de Nintendo Switch. Wij hebben deze passievolle man gesproken over de samenwerking met Nintendo, hoe het was om zo vroeg aan een onaangekondigde console te werken en waarom hij denkt dat deze samenwerking zijn vruchten gaat afwerpen. Lees hieronder alles wat Davide Soliani te zeggen had (vertaald). Bekijk ook even ons prijzenpakket wat we weggeven ter ere van Mario + Rabbids: Kingdom Battle voor de Nintendo Switch!

1. Iedereen heeft de E3-presentatie van Ubisoft gezien en wat ons misschien wel het meest opviel, was de emotie en de passie die u toonde voor de game. Hoe was het om te werken met Nintendo en het ontwikkelen van de Nintendo Switch?

De aankondiging van Mario + Rabbids: Kingdom Battle was voor ons zeer emotioneel en passievol. Het voelt altijd zeer voldaan om te horen dat onze gevoelens overgekomen zijn in de presentatie van de game, dus jullie bedankt voor het opmerken!

96


Ik zou zeggen dat werken voor Nintendo zowel uitdagend als spannend was. Ze zijn experts betreffende design en voor ons – het productieteam - was het een droom die uitkwam om zo dicht met Nintendo samen te werken. We hadden altijd de intentie om iets met Nintendo te maken, maar we kregen nooit eerder een goede kans. Tot drie en een half jaar geleden, toen hebben we besloten dat het tijd was om Nintendo direct te benaderen. We begonnen een brainstormsessie om iets unieks en nieuws te bedenken. Het concept moest zowel Nintendo-fans als Nintendo zien te overtuigen. Bovenal wilden we iets maken wat Nintendo niet in zijn eentje doet.

Deze eenmalige samenwerking was een ervaring waar iedereen iets van heeft geleerd, beide partijen. Over het werken met Nintendo, ik herinner me voornamelijk twee dingen. Allereerst hoef je jezelf niet in te houden want de verwachtingen zijn hoog en die moet je kunnen waarmaken. Het tweede aspect is dat Nintendo zeer onbekrompen is, je kunt de meest ridicule ideeën opperen, zolang je maar een goede redenatie hebt.

97


2. De ontwikkeling van de Mario + Rabbids-game begon in 2014. Was toen de beslissing al gemaakt om het een Nintendo Switch-game te maken, of was hij oorspronkelijk bedoeld voor de Wii U?

We begonnen met het ontwikkelen van de game met de toekomst in gedachte. We wisten toen niet wat de Nintendo Switch precies zou zijn. Maar we wisten wel dat deze game speciaal moest worden en dat we tijd nodig hadden om eraan te werken. Zonder gehaast te worden.

3. De Nintendo Switch was nog niet aangekondigd toen jullie begonnen aan Mario + Rabbids, zorgde dit ervoor dat jullie limieten op het ontwikkelen hadden?

We wisten inderdaad niet hoe de console precies zou zijn, maar we hadden geen limieten op onszelf gezet. We gebruikten gewoon ons gezond verstand. We hadden bijeenkomsten met Nintendo en hierin werd de filosofie van de nieuwe console besproken. Tevens spraken we over de hardware. We kregen toen steeds meer het idee dat we op een goede weg zaten.

4. Hoe zou u de relatie tussen Ubisoft en Nintendo beschrijven? Hoe is dit veranderd van het Wii U-tijdperk, waarin we veel “volwassen” games zoals Assassin’s Creed, Watch Dogs en ZombiU zagen verschijnen, naar het Nintendo Switch-tijdperk, waarbij we Ubisoft een heel ander type games naar de console zien brengen? Speelt Mario + Rabbids een belangrijke rol in deze nieuwe strategie/relatie?

98


Ik zou zeggen dat alles gebeurde vanwege de sterke relatie die Ubisoft en Nintendo hebben. In de afgelopen twintig jaar hebben de twee bedrijven aan veel zaken samengewerkt die zeer goed uit de verf gekomen zijn. Denk aan Zombi U, zoals je zei, maar ook Just Dance, Red Steel en vele andere games. Er heeft altijd al een verlangen in de lucht gehangen om samen iets te creëren en dit spel is het bewijs dat dit verlangen nog steeds bestaat. Hoewel ik Mario + Rabbids zie als een kans die je slechts éénmaal in je leven krijgt, hoop ik dat Nintendo en Ubisoft deze onverwachte, verlichtende en ook stereotiep doorbrekende ervaringen blijven delen. Ik hoop ook dat dit spel zal bijdragen aan het versterken van de fantastische relatie die we reeds met Nintendo hebben.

5. Kregen jullie veel creatieve vrijheid tijdens het ontwikkelen van Mario + Rabbids: Kingdom Battle? Op wat voor manier was Nintendo betrokken in het ontwikkelingsproces en zijn er belangrijke elementen aan de game toegevoegd die Nintendo echt in het spel wilde hebben?

Om jullie wat details te geven over de organisatie van het ontwikkelen: Ubisoft bracht het concept, de visie en het ontwerp aan. Het was een Ubisoft-project in het begin. Natuurlijk brachten de Rabbids een platform met zich mee om onverwachte en verrassende ideeën en features toe te passen. Het stelde ons in staat om het project echt van de grond te laten komen en vanwege de onverwachte combinatie heeft het velen kunnen verrassen. Miyamoto-san werd echt bevangen door de gekkigheid die de Rabbids met zich mee brachten.

Nintendo zelf heeft ons stevig laten nadenken over toegankelijkheid, logica van de werelden, speelplezier en natuurlijk hebben ze bijgedragen bij het valideren van elk element die het spel koppelde aan Mario en zijn vrienden. Het was niet enkel de Rabbids en Mario, het was geweldig teamwork van ons team en Nintendo die dit spel mogelijk gemaakt heeft.

99


6. Welke doelgroep had het team in gedachten tijdens het ontwikkelen van de game? Mario en de Rabbids zijn personages die vooral kinderen kunnen bekoren, maar de gameplay van Mario + Rabbids: Kingdom Battle is veel gecompliceerder dan in de gemiddelde Mario- of Rabbids-game.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle is ontworpen voor spelers van alle leeftijden, zoals alle Mario-games die tot op heden verschenen zijn, en tegelijk bevat het de diepgang die tactische spelers zoeken in hun games. Door de gestroomlijnde interface zijn we erin geslaagd om alle focus op de actie zelf te houden. Mede dankzij de zorgvuldig ontworpen elementen en de animaties krijgen spelers ook een boel feedback over wat er gaande is op het veld. Het turn-based systeem in de gevechtsfasen stelt spelers in staat om hun tijd te nemen en na te denken voor ze overgaan tot actie. Door aanvallen en speciale technieken te combineren kan dit resulteren in een kettingreactie die het beeld van het slagveld ineens totaal kan veranderen. Dit gevechtssysteem biedt spelers de kans om het genre te ontdekken en met het spel aan de slag te gaan, terwijl gevorderde gamers snel hun weg zullen vinden in de diepgaande tactische uitdagingen door het avontuur heen. Misschien dat dit spel hen die normaal gezien een dergelijke game niet zouden spelen, kan overtuigen om toch meer soortgelijke games op te pakken als ze klaar zijn met Mario + Rabbids: Kingdom Battle. Het zou echt geweldig zijn als we dat voor elkaar zouden krijgen.

7. De meningen over de Rabbids zijn nogal verdeeld. Sommigen vinden ze geweldig, anderen eerder vervelend. Denk je dat jullie de critici zullen overtuigen van het feit dat Mario + Rabbids: Kingdom Battle een heel nieuwe richting is voor beide franchises?

Het zijn personages met een maffe humor en ze hebben altijd een andere kijk op de werelden die ze bezoeken. We hebben getracht diezelfde trekjes in dit spel tot uiting te brengen, iets waartoe Mr. Miyamoto ons enorm aangespoord heeft. Het verbaasde vooral de Mario-fans en we zijn nu echt blij dat deze combinatie zoveel enthousiasme heeft gecreëerd bij zowel de pers als bij de spelers.

100


8. We kunnen het ons niet voorstellen hoe het voelt om met een franchise als Mario te mogen werken. Was de Mario-Rabbids-samenwerking een eenmalige kans, of kunnen we gelijkaardige games verwachten in de toekomst? Misschien een vervolg, misschien een totaal andere samenwerking? Als u de keuze had, welke Nintendo-franchise zou u de volgende keer onder handen nemen als de kans zich zou aandienen?

Helaas kan ik niet zeggen wat de volgende stap zou zijn voor Mario + Rabbids en ook kan ik niet uitweiden over officiële toekomstige projecten. We hebben wel de intentie om Mario + Rabbids: Kingdom Battle zo goed mogelijk te ondersteunen!

9. Mario + Rabbids wordt vergeleken met games die bekend staan voor hun tactische diepgang, zoals XCOM en Fire Emblem. Heeft Mario + Rabbids ons zo'n zelfde soort diepgang, waar fans van strategische spellen zich mee kunnen vermaken?

De game zit vol met mechanics die je diepgang bieden. Gevechten zijn altijd anders dankzij de nieuwe klassen van vijanden, de gebeurtenissen in de spelwereld en de verscheidene uitdagingen. De gameplay spoort spelers aan om constant hun strategie aan te passen en hun creativiteit te gebruiken. Naarmate je verder komt in de wereld komen er bovendien steeds meer abilities beschikbaar in de skill trees van de personages, waardoor je je strategie naar een nieuw niveau kunt tillen en kunt optimaliseren. Verder stijgt de rang van de helden ook in de loop van het avontuur en worden ze steeds bestendiger en krijgen ze nieuwe wapens tot hun beschikking, die op hun beurt weer nieuwe skills en supereffecten met zich meebrengen.

101
XCOM


10. De Story Mode is ongeveer twintig uur lang. Kunnen we nog extra content verwachten in de toekomst?

Zeker! Nu de game eindelijk compleet is, werken we aan nieuwe downloadbare content die beschikbaar is in de Season Pass. De DLC zal een heleboel nieuwe uitdagingen en verhaalcontent toevoegen waarmee we de gehele game-ervaring proberen te verbeteren. Ik mag er nog niets over verklappen, maar ik kan wel zeggen dat alles volgens schema verloopt en de teams er hard aan werken.

11. Welke amiibo zijn te gebruiken met Mario + Rabbids: Kingdom Battle en wat voegen ze toe aan de game?

De game ondersteunt de vier amiibo die al uit zijn: Mario, Yoshi, Luigi en Peach. Elke amiibo ontgrendelt nieuwe wapens voor het specifieke personage en zijn of haar Rabbid-tegenhanger.

12. Wij hopen stiekem op een aantal gekke Mario + Rabbids amiibo. De Ubicollectibles zien er tof uit, maar zijn geen amiibo. Zijn er plannen voor een Mario + Rabbids amiibo?

We hebben inderdaad een aantal Ubicollectibles waarmee we proberen leuke figuurtjes van onze Rabbids-personages aan te bieden van hoge kwaliteit en die er goed uit zien, maar op dit moment hebben we nog niets aangekondigd omtrent andere/nieuwe amiibo.

102


13. De Rabbids zijn te vinden in allerlei soorten games. In Mario + Rabbids: Kingdom Battle zijn de Rabbids zo grappig gestoord als altijd, maar de gameplay zelf is veel serieuzer. Wat kunnen we van de Rabbids verwachten in de toekomst?

Het zit in het DNA van de Rabbids om mensen te verrassen met ervaringen die zij niet verwachten en wij hebben ons voorgenomen om deze lijn de komende jaren te volgen.
Next articleDataminers ontdekken geschrapte mogelijkheden in Splatoon 2 Previous articleN1 Podcast Aflevering 30: Nindies Strike Back

Reacties van gebruikers

Avatar
IJsbeer | 05 september 2017 23:11 | #277416
collapse
Leuk! Zo'n interview. Zou ik graag meer van willen zien, als het kan? Interviews met mensen als Eguchi, Sakurai, Masuda, Miyamoto zou ik erg op prijs stellen als het kon?
Avatar
Mink | 06 september 2017 11:26 | #277418
Reactie op post #277416 van IJsbeer
Tof dat je het leuk vond! We doen ons best om meer van dit soort unieke content te regelen, zeker als het goed ontvangen wordt door onze bezoekers.
Avatar
ThanosReXXX | 06 september 2017 17:44 | #277427
collapse
Van mij ook absoluut de complimenten. Het is een zeer uitgebreide aanvulling op het interview met deze man dat Nintendo Life had gedaan. Ik zou van de twee interviews deze als meer informatief beoordelen, dus prima gedaan.

Dit smaakt zeker naar meer, dus als jullie in de gelegenheid zijn om nog eens dit soort interviews te doen, dan zou ik ze met plezier tegemoet zien.

P.S.

Ietwat off-topic: een ander item dat ik leuk vond, maar wat nu jammer genoeg (en naar mijn idee zeer plotseling en onverwacht) verdwenen is, is de serie items over Japan. Wat is daar eigenlijk mee gebeurd en komt het nog terug?

Zo nee, dan zou het leuk zijn als jullie met iets soortgelijks ter vervanging daarvan komen.
Avatar
Mink | 07 september 2017 11:37 | #277439
Reactie op post #277427 van ThanosReXXX
collapse
Bedoel je deze serie? Want dat was omdat, geheel toevallig, een groot gedeelte van de crew in Japan zat. In totaal waren we daar met zes of zeven man, maar dat was niet gepland. Dus het was een beetje improviseren Wink .

Tof dat je ons interview informatief vindt! We hebben erg ons best gedaan om het gesprek te regelen en uit te voeren Smile .
Avatar
ThanosReXXX | 08 september 2017 02:36 | #277461
Reactie op post #277439 van Mink
collapse
And it shows... Biertje?

Dat artikel (en het bijbehorende eerdere artikel) was overigens niet degene die ik bedoelde. Dat was door slechts één persoon geschreven en zou naar verluidt een serie worden, maar volgens mij zijn er nooit meer dan twee artikelen van geweest.
Avatar
Nathan | 08 september 2017 08:49 | #277464
Reactie op post #277461 van ThanosReXXX
collapse
We hebben ook nog een tijdje 'Japan Report' gehad (eerste artikel hier), een wekelijks mega-artikel waarin het belangrijkste gamenieuws voor de Japanse markt werd samengevat. Het doel ervan was de frontpage vrij schoner te houden van nieuws waar lezers eigenlijk niets aan hebben (veel games komen nooit hier uit), maar toch het nieuws niet missen. Het maken van het artikel kostte echter verschrikkelijk veel tijd. Daar ben ik toen uit noodzaak maar mee gestopt.

Ik zou verder niet echt goed weten wat voor serie over Japan we zouden hebben tbh. Weet je nog van hoeveel jaar geleden het is?
Avatar
ThanosReXXX | 08 september 2017 16:31 | #277494
Reactie op post #277464 van Nathan
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dat is hem ook niet. Ik dacht dat het van ruim een jaar geleden was, maar misschien is het langer. Het is ook goed mogelijk dat er reacties van mij onder zullen staan, dus wellicht helpt dat. Ik herinner me ook iets van een kauwgomballen machine of iets dergelijks, misschien een plaatje dat ik zelf in de reactie heb gepost omdat er in het artikel iets werd vermeld dat me daaraan deed denken, en dan was het waarschijnlijk zoiets als dit, of dit.

En het was echt een report over Japan, en niet direct over games.

Daarom dacht ik eerst dat het artikel dat Mink aanwees het misschien toch was, maar zoals gezegd was het volgens mij maar door één man geschreven.

Volgens mij heeft degene die de artikelen schreef, ook daadwerkelijk in Japan gewoond, maar dat weet ik niet zeker. Misschien werkt hij niet meer voor jullie?

Anders weet ik het ook niet. Ik wil jullie ook niet met uren zoekwerk opzadelen, dus als je het niet kan vinden, dan heb ik gewoon pech.

In ieder geval beiden bedankt voor het reeds gedane detectivewerk. Biertje?

Mijn eigen zoekwerk tot nu toe heeft me wel weer een interessant artikel over vending machines in Japan opgeleverd. Toch nog een goed besteedde namiddag... Wink

Sommige van die reacties eronder ook... Denial Hilarious
Avatar
Demin | 07 september 2017 01:25 | #277434
Superleuk dat jullie in de gelegenheid waren om de 'crying Ubisoft man' te kunnen interviewen. Die man heeft deze positieve aandacht meer dan verdiend, de negatieve reacties na de eerste leaks en de overnamedreiging van Vivendi zullen hem niet in de koude kleren zijn gaan zitten. Hij is echt een begane developer, supertof om te lezen. Dit soort interviews zie ik - waar mogelijk - graag vaker terugkomen op de site.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle

Platform: Nintendo Switch
Genre: Strategy RPG
Ontwikkelaar: Ubisoft
Uitgever: Ubisoft
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 29 augustus 2017

Screenshots