Project Octopath Traveler Preview | 17 september 2017 13:30 | Auteur: Jeroen K.

Square Enix verleent trouwe steun aan Nintendo's nieuwste console. Meerdere games van de populaire Dragon Quest-reeks komen naar de hybride console, evenals een paar minder bekende titels zoals I am Setsuna, Lost Sphear en nu ook Project Octopath Traveler. De retro-RPG komt zelfs exclusief naar de Nintendo Switch. Onlangs verscheen een demoversie van het spel in de Nintendo Switch eShop. Wat is onze eerste impressie?

Console- en handheld-RPG's
Square Enix staat bekend om haar retro-RPG's. Bravely Default kende een retrostijl, net zoals de meeste handheld-RPG's (Children of Mana, Chrono Trigger, Final Fantasy III) van de Japanse ontwikkelaar. Ofwel op grafisch vlak, ofwel qua gameplay, ofwel qua verhaal innoveren games in Square Enix' handheldlijn nauwelijks. Enkel console-RPG's voorziet de studio van wat meer moderne snufjes, zoals we in games als Final Fantasy XV en NieR: Automata zien. Met Project Octopath Traveler brengt Square Enix dus een game in de handheldlijn naar de Nintendo Switch, niet een in de consolelijn. Dat hoeft niets over de kwaliteit van het spel te zeggen, maar wel over de inhoud van de game.

octopathpr1

Retro-RPG
Dat Square Enix het unieke Nintendo Switch-spel als een retro-RPG in de markt zet, blijkt al snel een terechte keuze. De eerste muzikale tonen van het spel herinneren je al meteen aan de rollenspellen van weleer. Je komt in een middeleeuwse omgeving terecht, waar post-materiële waarden onderdoen voor bloeddorst en machtslust. Tijdens de demo kregen we de kans om twee van de acht personages te spelen, terwijl ieder personage zijn eigen verhaal heeft. Vrouwelijk danseres Primrose zoekt bijvoorbeeld wraak, terwijl mannelijk strijder Olberic zijn verleden opgraaft. Wij kozen in deze demo voor het verhaal van Olberic en dit start direct in bloedvergiet. Nadat Olberic ontwaakt uit een confronterende droom, begint zijn verhaal.

Turn-based vechten
Olberic heeft als unieke eigenschap, dat hij elke inwoner van het dorp voor een gevecht kan uitdagen. Eenmaal gearriveerd in vijandig terrein, kregen we de mogelijkheid onze nieuw gekochte ijzers eens écht uit te proberen. Het turn-based gevechtssysteem zit in principe goed in elkaar. Je hebt twee typen fysieke aanvallen tot je beschikking, en ook sterkere vaardigheden die tevens tot dezelfde twee typen behoren. Je moet zoeken naar de zwakke plek van je tegenstander(s), om meer schade aan te richten. Voor je sterkere aanvallen verbruik je SP. Door vaker aan te vallen bouwt zich ook nog een zogeheten boostmeter op, waarmee je je aanvallen een stukje sterker kunt maken.

octopathpr2

Letterlijk retro
Het spel blinkt vooral uit – enigszins letterlijk – wat betreft grafisch ontwerp. Je speelt weliswaar een retro-RPG, maar de game heeft hier een HD-laag overheen gekregen waardoor de pixelachtige poppetjes scherp en modern ogen. Helaas houdt de moderniteit van de game hier ook op. Veel achterhaalde JRPG-principes plagen dit spel. Ten eerste hebben stemacteurs niet alle dialoog ingesproken. In plaats van de tekst, hoor je een personage een willekeurige kreet roepen, wat na verloop van tijd erg irritant wordt. Ten tweede heeft iedereen met een liefde voor Japanse RPG's een dergelijke middeleeuwse setting al talloze keren langs zien komen, Project Octopath Traveler voegt hier geen interessante vernieuwingen aan toe. Ten derde bevat dit spel zogenaamde willekeurige gevechten (ook wel 'random encounters'). Dit betekent dat je nietsvermoedend door de bergen loopt zonder een enkele vijand in zicht, maar er ineens uit het niets een gevecht start. Hier is anno 2017 maar één woord voor: onacceptabel.

Voorlopige conclusie
Project Octopath Traveler ziet eruit als een frisse kijk op de oude Japanse RPG, zoals Square Enix wel vaker tracht. Dit retrogevoel straalt het spel vanaf het begin al uit. Het gevechtssysteem weet te boeien met enkele leuke aspecten zoals zwakheden van vijanden ontdekken, speciale vaardigheden gebruiken en je boostmeter in de gaten houden. Helaas plagen té veel achterhaalde principes van de Japanse RPG dit spel, met name de willekeurige gevechten. Japanse RPG's gebruiken gelukkig al lang geen willekeurige gevechten meer en ook een retro-RPG moet zich hier anno 2017 niet meer aan willen wagen.

Square Enix houdt nog een enquête om de game te veranderen, dus het eindspel kan er nog een stukje anders uit gaan zien.
Next articleLayers of Fear: Legacy aangekondigd voor Nintendo Switch Previous articleBestandsgrootte van Super Mario Odyssey bekendgemaakt

Reacties van gebruikers

Avatar
Volleybaas | 17 september 2017 15:18 | #277770
Ik ga die demo zo maar es ff downloaden =)
Avatar
offensive | 17 september 2017 17:23 | #277771
Dit betekent dat je nietsvermoedend door de bergen loopt zonder een enkele vijand in zicht, maar er ineens uit het niets een gevecht start.


Meen je dat nou. Zo vervelend is dat.
Avatar
Jerone | 17 september 2017 18:16 | #277772
Heb de demo na een kwartier afgezet, niet mijn type game helaas. Stijl dig ik wel.
Avatar
Zach | 17 september 2017 19:00 | #277773
Het intro vind ik wel erg omslachtig, waarom heb je het niet gewoon over 2D RPG's of 16-bit RPG's. Secret of Mana, Chrono Trigger en Final Fantasy kwamen eerst uit op de consoles. Van Secret of Mana is bijvoorbeeld niet eens een handheld-variant (volgend jaar wel de remake op de Vita).

Dit lijkt mij een geweldige game, ik zou er haast een Switch voor kopen. Ik hoor ook goede verhalen over het andere scenario. Jammer dat jullie die niet gespeeld hebben.

Na dik 10 jaar eindelijk weer eens een goede Square-Enix game? Het zou eens tijd worden.
Avatar
MichaelNight | 17 september 2017 19:23 | #277774
Ik heb de demo gespeeld, en tot zo ver vind ik het best wel een interessante game. Alleen het verhaal duurt wel is lang maar de game play vind ik qua HD 2D echt tof. Je moet wel meer dan een kwartier hebben gespeeld om dit spel een kans te kunnen geven.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Octopath Traveler

Platform: Nintendo Switch
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Silicon Studio / Acquire
Uitgever: Square Enix
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 13 juli 2018

Screenshots