Nintendo Classic Mini: Super NES Special | 27 september 2017 16:00 | Auteur: Mink

Het is een lange en mooie zomerdag geweest. Na een hele middag tikkertje te hebben gespeeld, zag ik de zon dalen in het immer zonnige Brabant. Ik nam afscheid van mijn buurtgenoten, nam de voetbal onder mijn arm mee en trok me terug naar mijn thuishaven. Mijn avonturen buitenshuis zaten erop, maar er wachtten nog genoeg werelden op me. Ik ben een gelukkige gamer, ik heb een SNES in mijn huis met spellen waarvan ik nu pas de echte waarde ken. Met Donkey Kong en zijn maatje Diddy bevecht ik King K. Rool, met Mario en Yoshi neem ik het op tegen de duistere krachten van Kamek en met de zwijgzame Link rijg ik alle vijandelijke soldaten aan mijn zwaard. Wát een tijd.

108

Misschien wel het krachtigste aantrekkingspunt van de Nintendo Classic Mini: Super NES is haar nostalgische waarde. Ik kan me nog perfect voor de geest halen wanneer ik voor het eerst Donkey Kong Country speelde, hoeveel moeite ik had met het uitspelen van de titel en hoe frustrerend verliezen was. De Nintendo Classic Mini: Super NES combineert al deze oude ervaringen in één compacte doos. Tof!

Black Jack
In totaal heeft de Nintendo Classic Mini: Super NES eenentwintig klassiekers, met een breed scala aan genres en franchises. Zo kun je genieten van het geniale Super Mario World, ga je op avontuur naar Hyrule Castle in The Legend of Zelda: A Link to the Past en schiet je je een weg door verscheidene parkoersen in Contra III. Verder kun je Super Mario Kart, Super Punch Out!!, Street Fighter II Turbo, F-Zero, Super Metroid, Super Castlevania IV, Donkey Kong Country, Mega Man X, Kirby Super Star, Kirby’s Dream Course, Final Fantasy III, Earthbound, Super Ghouls ’n Ghosts, Secret of Mana, Star Fox, Star Fox II, Super Mario World II: Yoshi’s Island en Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars spelen.

107

Meer dan genoeg om uit te kiezen in deze zeer nette verzameling topspellen. Echter, sommige titels zijn vreemde eenden in de bijt. Zo was het wellicht een betere keuze om Kirby’s Dream Course te vervangen door een andere geweldige game, zoals Chrono Trigger of Donkey Kong Country 2: Diddy’s Kong Quest. Deze iconische en onvergetelijke titels hadden beter gepast dan Kirby’s Dream Course, een simpel golf-spelletje met Kirby in de hoofdrol. Een ietwat matige keuze.

Desalniettemin heeft de kleine console een geweldige line-up aan titels, ondanks dat niet iedere titel zijn plaats evenzeer verdiend heeft. Daarbij bevat de heruitgave twee voor Europa gloednieuwe titels: Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars en Star Fox II. Dus zelfs als je alle andere spellen al in huis hebt, is de SNES Mini de aankoop misschien wel waard om deze twee spellen voor het eerst te kunnen spelen.

109
Super Mario RPG: Legends of the Seven Stars is nooit op de Europese SNES verschenen.

Techniek
De Nintendo Classic Mini: Super NES wordt geleverd met een USB-kabel, HDMI-kabel, een mooie handleiding, twee controllers en de console. Dit is vrijwel identiek als met de Nintendo Classic Mini: NES, met als grootste verschil dat er nu twee controllers bijzitten. Dit zorgt ervoor dat je nu direct samen met een vriend kunt spelen. Hierdoor hoef je gelukkig vrijwel geen losse accessoires meer aan te schaffen. Als laatste hebben de controllers ook een zichtbaar langere kabel, wat de console gebruikersvriendelijker maakt.

Vanaf het moment dat ik de SNES Mini in huis had, ging ik ermee op pad. We hebben vaak op feestjes of andere gelegenheden de miniconsole meegenomen en iedere keer gebeurde exact hetzelfde: het apparaatje werd het middelpunt van de aandacht. Lekker old-school Super Mario World spelen zal nooit vervelen. Zelfs de mensen die vroeger helemaal geen spelletjes speelden – of überhaupt nog niet geboren waren –, reageerden enorm enthousiast op het apparaat.

Andere verbeteringen zijn te vinden in het besturingssysteem van de SNES Mini. Je kunt nog altijd vier savefiles gebruiken om de games op te slaan, buiten het standaard in-game opslagssysteem om. Dit is wederom zeer fijn, aangezien quick save toentertijd nog niet echt bestond. Daarbij zijn er nu knoppencombinaties toegevoegd om een snelle reset uit te voeren en zijn er andere, kleinere, vernieuwingen doorgevoerd.


16-bit
In de jaren '90 van de vorige eeuw werd alles nog in beeld gebracht met 16-bit en de Nintendo Classic Mini: Super NES heeft dit vertrouwde uiterlijk prachtig in beeld gebracht. De muziek en de grafische stijlen zijn allemaal pico bello overgebracht en hebben hun glans allesbehalve verloren. Toegegeven, sommige spellen hebben de tand des tijds minder overleefd dan andere titels.

Conclusie
De Nintendo Classic Mini: Super NES is de aanschaf ongetwijfeld waard. De console is met 80 euro niet zo heel prijzig en laten we een bovenmenselijke kracht bedanken dat Nintendo beloofd heeft veel exemplaren op de markt te brengen, zodat je geen astronomisch hoge bedragen hoeft neer te leggen. De miniconsole is iedere cent dubbel en dwars waard, zelfs als je geen nostalgie hebt met het originele apparaat.
Next articleCreeping Terror verschijnt op 31 oktober in de Nintendo 3DS... Previous articleJapanse verkoopcijfers 18/9/2017 - 24/9/2017: Pokémon op de...

Reacties van gebruikers

Avatar
Ressiv | 27 september 2017 16:43 | #277942
Weggegooid geld.
Avatar
offensive | 27 september 2017 17:23 | #277944
collapse
Ik heb goede herinneringen aan de SNES periode maar ik heb totaal geen behoefte om die oude games weer opnieuw te spelen.

Even offtopic zag net in de Switch eShop de Arcade Archives Mario Bros.staan daar durven ze nog 7 euro voor te vragen ook, echt belachelijk. Dacht eigenlijk dat het al die aangekondigde Arcade Games waren maar het is dus per game 7 euro
Avatar
FalconPawnch | 27 september 2017 17:44 | #277945
Reactie op post #277944 van offensive
yup, krenterig is het best wel... zeker al die oude NES rotzooi. Dat is echt niet meer dan max 5 euro waard.
Avatar
MarioKarter | 27 september 2017 19:05 | #277946
collapse
Krijgen we nog een aparte review van Star Fox 2?
Avatar
Jeroen K. | 27 september 2017 22:09 | #277952
Reactie op post #277946 van MarioKarter
Ja! Die verschijnt spoedig online.
Avatar
ThanosReXXX | 27 september 2017 19:35 | #277948
collapse
Absoluut geen weggegooid geld, en geweldig om deze classics weer opnieuw te mogen beleven, nu ook nog eens in een veel betere beeldkwaliteit dankzij de HDMI aansluiting en de verschillende weergave opties. Jeugdsentiment met een vleugje modern, heerlijk! Biertje?

En ook nog een paar goede, nieuwe controllers erbij, dus voor de echte liefhebber wordt dit gewoon genieten.
Avatar
MVG | 28 september 2017 19:48 | #277959
Reactie op post #277948 van ThanosReXXX
collapse
Inderdaad. Ha, weggegooid geld? Absoluut niet!

Het is makkelijk praten als je niet met die games bent opgegroeid. Ik heb nog jaren geprobeerd door te verzamelen, maar intussen kosten tweedehands Super Nintendo games écht teveel. Dit is een goed alternatief daarvoor, mét beter beeld. Klassieke games hebben zich over het algemeen bewezen als redelijk tijdloos en zijn nu nog steeds leuk om te spelen.

Persoonlijk zie ik wel onderscheid. Voorbeeld: vroege Nes-games als "Mario Bros." of "Donkey Kong" zijn intussen wel ingehaald door de tijd. Ze zijn uitstekend voor hun tijd, maar intussen speel je ze niet voor erg lang. Dat had ik al toen ik ze begin jaren 90 op mijn NES speelde. Je voelde dat ze ouder waren, zeker tegenover bijv. "Super Mario Bros. 2" of "Rescue Rangers". Mogelijk schuift die grens op naarmate je jonger bent.

Dan nog: geen reden neer te kijken op oude games. Zonder zouden de nieuwste games ook niet bestaan. Toch vond ik het best rot dat op de mini NES een slot werd ingenomen door zowel "Donkey Kong" als "Donkey Kong Jr.", terwijl die games ook als 1 cartridge zijn uitgegeven als "Donkey Kong Classics". Zet die er dan op en gebruik het overgebleven vakje voor een ander spel.

Dan nog: dit is géén geldverspilling. Veel van deze games zie ik als klassieker. Op de Mini Super Nintendo nog meer dan bij de Mini NES. Wel een stuk minder games dan op de Mini NES (al hoop ik dat daar misschien nog iets aan te verhelpen valt, via internet) en ik mis er nog een heleboel (kan moeiteloos nog 30 titels opnoemen, die ik erop zou willen), maar de gegeven selectie is zeker niet slecht. Smile
Avatar
ThanosReXXX | 28 september 2017 20:50 | #277960
Reactie op post #277959 van MVG
collapse
Ik zie dat onderscheid natuurlijk ook wel, wie zou dat niet zien? Als je geen verschil ziet tussen 8 en 16 bit dan heb je toch wel een aardig brilletje nodig... Wink

Maar in tegenstelling tot jou, heb ik nog wel plezier in die oude games, en wil ik ze ook nog spelen. Zo heb ik ook op mijn Wii en op mijn DSi nog allerlei oude systemen via emulators, waaronder ook de Colecovision, de Atari 2600 en inderdaad ook de NES.

Al die games zijn mooie en toffe herinneringen aan mijn jeugd en ik beleef er ook nog net zoveel plezier aan als toen, alleen vind je ze niet per sé mooi meer, maar het is ook meer een gevoel.

En ik ben nog steeds bezig met de verzameling compleet te maken: onlangs heb ik de Amiga verzameling op de Wii compleet gemaakt, en as we speak leg ik de laatste hand aan de MSX emulator voor de Wii, met de bijbehorende games, dan heb ik mijn ultieme retro box eindelijk compleet:

Atari 2600
Colecovision
Game Boy/Game Boy Color
MSX
NES
Commodore Amiga (A500/A1200)
SNES
Sega Megadrive
Turbografx16/PC Engine
ScummVM
Game Boy Advance
Neo Geo AES
BoR Engine (Beats of Rage mods, een engine gebaseerd op een Sega Beat em up)
PSX
N64
GameCube

Allemaal voorzien van de games die ik vroeger speelde, en nog "een paar" meer, die ik dus voor het eerst ontdek, wat ook nog steeds leuk is, ondanks de ouderdom van de games.

Persoonlijk vind ik dat met name de 16 bit games (SNES, Megadrive, TurboGrafx & Amiga) en Neo Geo games de tand des tijds nog behoorlijk goed hebben doorstaan, en dus nog prima speelbaar zijn.

Overigens, wat die verschuivende grens betreft: de huidige generatie jongere gamers vindt games van de vorige generatie consoles al lelijk, en gaan zowat van hun stokje bij het zien van GameCube/PS2/Original Xbox games. Die zijn wat mij betreft letterlijk ècht niet goed bij hun harses, dus hun mening telt voor mij niet.

Ze hebben veelal geen smaak (maar volgen enkel als schapen wat populair en stoer is), geen historisch besef, en al helemaal geen respect voor de historie en herkomst van hetgeen waar ze nu zo veel plezier aan beleven. Min of meer wegwerpjeugd dus, inclusief wegwerpmeningen... Wink

EDIT:
Hm, als ik trouwens mijn retro lijstje zo eens bekijk, moeten eigenlijk de Atari 7800 en de C64 er ook nog bij.

Zo zie je maar weer: a retro gamer's work is never done... Wink
Avatar
Jerone | 29 september 2017 09:48 | #277962
Reactie op post #277960 van ThanosReXXX
collapse
Nogal wat harde woorden voor 'de jeugd van tegenwoordig'. Beetje misplaatst imo. Zij hebben niet de nostaligsche gevoelens bij alles wat Gamecube of ouder is en vergelijken de games dus direct (en terecht) met de huidige generatie games. En laten we eerlijk zijn, daar leggen de 'oude' games het duidelijk tegen af als je de nostalgische waarde eruit haalt. Voor mij ligt die grens bij de SNES/NES, aangezien dit de eerste games waren die ik gespeeld heb. Alles daarvoor en wat tegelijkertijd uit kwam wat ik nooit gespeeld heb (SEGA/atari 2600 etc.) vind ik niet uit zien en is voor mij onspeelbaar. Zo voelt de jeugd het bij Gamecube/N64/etc, wat ik me best kan voorstellen.
Avatar
MVG | 29 september 2017 11:45 | #277967
Reactie op post #277962 van Jerone
collapse
Ja, dat bedoelde ik dus. Het moment dat je videogames begint te spelen kan van invloed zijn op wat je mooi/leuk vind en de grens kan daardoor beïnvloed worden, omdat je een ander referentiekader hebt. Soms jammer, maar je kunt niet zeggen dat iemand achterlijk is, omdat hij / zij iets niet leuk vindt.

Zelf ook een retro-gamer, al begon het voor mij bij de NES. Ik ga ook absoluut niet stoppen te verzamelen, omdat er nu een Mini Super Nintendo is. De oude NES en SNES staan gewoon aangesloten, werken prima en zijn klaar om op gespeeld te worden. Eerdere NES games (zoals "Mario Bros.", "Ice Climber", "Soccer", etc.) zie ik als de primitieven, net als Atari games, etc. Die zijn van voor mijn tijd en een stuk simpeler van opzet. Ik zit daarmee niet fout, maar mijn referentiekader is anders. Ik zeg niet dat ze niet leuk zijn, maar wel dat ze mijn aandacht minder lang vasthouden. Voorbeeld: ik ga niet heel de middag "Donkey Kong Jr." spelen, maar (zeker voor zijn tijd) is het geen slecht spel. Bij mij is het over het algemeen altijd Nintendo geweest. Bij mij beginnen de modernere games daardoor eigenlijk met "Super Mario Bros.", want dat was mijn eerste spel.

Voor de jeugd van tegenwoordig zijn de NES en Super Nintendo mogelijk de primitieven, terwijl ik daar nog steeds graag games van speel/verzamel. Hoe later je instapt, hoe later die grens komt te liggen. Echter: er zijn ook altijd mensen die van geschiedenis houden en zich wél kunnen verplaatsen in wat ooit de top was. Die zien hoe klassiekers nog steeds speelbaar en zelfs leuk zijn. De Mini NES of Super Nintendo flauwekul noemen is alleen daarom al een kortzichtige mening, alleen omdat mensen de waarde niet kunnen zien. Het is zoals bij oude films: zie je ze later, dan vindt je ze niet altijd zo goed als het publiek waarvoor ze uitkwamen. Dan nog: er zijn altijd genoeg klassiekers die nu nog steeds leuk zijn of games/films die in hun eigen tijd al niet leuk waren. Het bewust niet terug willen spelen van oudere games vind ik een slechte, kortzichtige kijk, maar het is iemands mening helaas.

Dit hangt trouwens ook samen met Nintendo's populariteit. De Playstation generatie heeft meestal een warmere kijk op dat systeem, omdat ze dat kennen van hun jeugd. Later heeft Nintendo weer terrein gewonnen met de Wii, dus is er nu een generatie die Nintendo daar nog van kent. Dat maakt ook een verschil.

Maar zoals ik al zei: het is heel simpel om iets onbekends af te slaan, omdat je er geen affectie bij hebt. Als nostalgie geen rol speelt, wordt het moeilijker te zien waarom iets zo geweldig is. Over 30 jaar zullen die mensen dat ook ervaren met dingen die zij nu leuk vinden. Tegelijk verkoopt de Mini Super Nintendo net als de Mini NES waarschijnlijk als warme broodjes. Er is dus een vrij grote groep die gelukkig de waarde ziet van zulke oudere games. Gelukkig maar. Ken je klassiekers, immers. Wink
Avatar
ThanosReXXX | 29 september 2017 16:07 | #277980
Reactie op post #277967 van MVG
collapse
Nou ja, over die kortzichtigheid zijn we het in ieder geval eens, dat is absoluut jammer en mijns inziens een toch wel wat trieste constatering.

Wat de warme gevoelens van de Playstation generatie betreft, daar kijk ik dan weer heel anders naar: Sony is met deze ellende begonnen, deze irritante en haast blinde drive waarbij steeds maar hogere specs en graphics de boventoon voeren over plezier en gameplay, dus ik heb weinig warme gevoelens bij het merk Playstation.

Het moest allemaal ineens toffer, meer "edgy" en volwassen, en daar is ook het foutieve label "kiddy" voor Nintendo games uit voort gekomen.

Daarvoor had je wel Nintendo vs Sega, maar dat was toch een heel ander soort console war, die sowieso meer gelijkwaardig was.

Ik ga straks lekker mijn SNES Classic Mini ophalen en lekker genieten van games die nog gewoon leuk waren om te spelen zonder über-HD graphics... Wink
Avatar
MVG | 29 september 2017 20:48 | #277986
Reactie op post #277980 van ThanosReXXX
Dat herken ik ook, maar daarom haalde ik het ook aan. Zelf vind ik dat "het is beter, want het heeft betere graphics" ook een slechte ontwikkeling. Dat komt niet zozeer door Playstation. Het begon al met de overgang naar Sega Megadrive, later Super Nintendo. Sega Vs. Nintendo leek ook een echte strijd, waarbij beide kanten redelijk fel tekeer gingen tegen elkaar.

Toch zie ik wat je bedoeld: steeds minder games die eruit sprongen. Steeds meer van hetzelfde. Persoonlijk kijk ik Xbox daar zeer zwaar op aan, al komt het misschien omdat dat merk mij helemaal niets te bieden heeft. Allemaal dezelfde shooters, sport en racegames. Wat mij betreft had Microsoft nooit een console hoeven maken, zeker niet nu al hun games ook naar de PC komen en het systeem zichzelf overbodig maakt.

Ik heb de N64 destijds overgeslagen, ten gunste van de Playstation. Het was geen slecht systeem, maar sloot ook niet erg aan op wat ik zocht. Daardoor werd het nogal eens lastig om er de juiste games voor te vinden, voor mij. Uiteindelijk altijd een Nintendo fanaat gebleven, ondanks alles. Volgende generatie dus meteen een Gamecube gehaald, één dag voor lancering. Dat voelde meteen weer vertrouwd. Playstation is niet echt mijn merk, maar ik kan begrijpen waarom mensen daar nostalgisch op terugkijken, mochten ze daar begonnen zijn. Ik begon echter met de NES, dus het blijft sowieso Nintendo hier.

Intussen staat er ook een Mini Super Nintendo onder mijn TV. Superleuk natuurlijk! Sommige games had ik al, maar zijn nu haarscherp in beeld. Andere zijn nieuw en wil ik graag spelen. Weet zeker dat ik superveel plezier met dit item zal hebben! Very Happy
Avatar
ThanosReXXX | 29 september 2017 15:57 | #277979
Reactie op post #277962 van Jerone
collapse
Ja, als je het zo leest, kan het wel hard over komen. Er staat wel een smiley bij, dus je moet het ook wel een beetje zien als sarcastisch.

Ik snap ook wel dat als je nooit een 8 of 16 bit console hebt gehad, dat je dat referentie kader dan niet hebt, maar ik vind het wel triest dat alles om uiterlijk gaat. Dat vinden we in onze maatschappij ook niet goed en dat zou dus ook niet voor games moeten gelden.

Het is ook jammer als je je hobby met de kinderen in je familie wil delen, maar die niets willen spelen omdat het "lelijk" is, en dat geldt voor hun al bij GameCube en Dreamcast games, terwijl een aantal ervan er ook vandaag de dag nog prima uitzien, en natuurlijk ook nog prima speelbaar zijn.

Maar tegenwoordig lijkt het min of meer mode om bij een nieuwe generatie consoles de vorige gelijk af te serveren als lelijk, terwijl ook op de Wii U, Xbox 360 en PS3 nog allerlei moois te beleven valt.

En ook als je in zijn geheel terug kijkt naar alles wat er voor deze generatie is gekomen, zijn er tientallen en misschien wel honderden van die games die ondanks de gedateerde graphics nog steeds leuk zijn om te spelen, zelfs als je er geen persoonlijke connectie uit het verleden mee hebt.

Ik heb dat vaak genoeg met mensen meegemaakt als ze zich maar openstellen en even niet meteen oordelen op hoe iets er uit ziet.

Zo speelde een goede vriend van mij, die pas vanaf de PS2 in console gamen is begonnen, alleen maar GTA en Gran Turismo, totdat ik hem een keer een Game Boy Color gaf met Tetris en Mario: en hij was verslaafd.

Hij speelt nu zelfs allerlei oude games op zijn smart phone, dus het kan blijkbaar wel... Smile
Avatar
MVG | 29 september 2017 20:07 | #277985
Reactie op post #277979 van ThanosReXXX
Mee eens hoor. Zelf vind ik het ook jammer als mensen hun systeem snel afserveren, alsof ouder games niet leuk kunnen zijn. Ik speel vrijwel alles nog. Iets afdoen als lelijk, alleen omdat er een nieuwer systeem is, heb ik altijd kortzichtig gevonden. Ik heb ook nooit begrepen dat mensen aan het einde van een generatie alles verkopen. Ja, dan heb je wat geld, maar je games zijn weg. Wat is daar de lol van?

Ging er wel vanuit dat jij, net als ik, wel ziet hoe het werkt met die referentiekaders. Kan ook geen kwaad om dingen te introduceren bij mensen die er niet bekend mee zijn. Zo wordt hun referentiekader groter en ontstaat waardering voor het onbekende. In dit geval de lange geschiedenis van Nintendo en videogames dus.

Kan er soms ook niet goed tegen, als mensen neerkijken op het oude of Playstation en Xbox als het enige spelsysteem zien. Gelukkig gaat het ook met vlagen. Nu zit Nintendo weer beter op de rails, dus ben ik benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld.
Avatar
yeroon | 28 september 2017 09:06 | #277953
Ik heb zelf nooit een SNES gehad, maar wel bij vriendjes mee gespeeld. Misschien dat ik er eentje aanschaf om zelf ook eens te kunnen doen.
Die 80 euro is goedkoper dan alles los aanschaffen in de e-shop.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.