Star Fox 2 Review | 29 september 2017 15:30 | Auteur: Daan

Het is raar om een nieuw Super Nintendo Entertainment System-spel te ervaren in 2017. Ondanks mijn voorliefde voor de SNES, verbaast het me enorm. De release van Star Fox 2 in meerdere opzichten opmerkelijk. Het voltooide spel heeft meer dan twintig jaar in de ijskast gelegen. Daar komt bij dat nieuwere games vele elementen van Star Fox 2 implementeerden. Het had invloed op de ontwikkelaars, waardoor het spelen hiervan waardevolle inzichten kan geven. Zet je SNES mini aan, de televisie op scherp en beleef ''nieuw'' avontuur dat zijn weerga niet kent!

Welcome back, Star Fox!
Vanaf het eerste moment voelt Star Fox 2 anders dan zijn voorganger. Waar het origineel je een route liet kiezen in de levels, beweeg je hier vrij over een wereldkaart. Hier vecht je tegen schepen en raketten in de ruimte of daal je af naar planeten om de invasie van Andross in de kiem te smoren. De volgorde waarin je dit doet ligt aan jou, maar de risico's blijven je hoe dan ook achtervolgen. De schepen en raketten gaan langzaam richting je thuisplaneet Corneria. Als je dit negeert, dan ga je in kortste keren "game over". Uiteraard ga je ook af als je team van piloten het loodje leggen, iets waar Star Fox 2 hard op in speelt. Je gezondheid blijft hetzelfde tussen levels en de enige manier om te herstellen is terugkeren naar je basis. De constante afweging, die je moet maken, slaat gelijk aan.

2


De gameplay van Star Fox 2 wist mij erg te verbazen. Persoonlijk had ik meer veel meer on-rails levels voor ogen, gezien dat het origineel zo sterk maakt(e). Ik mis dit type levels zonder meer, gezien deze makkelijk waren om te pakken. Deze gameplay maakt plaats voor een modernere variant. Het merendeel zijn first-person all-range secties, waar wisselen tussen de Arwing en Walker noodzaak betreft. De Walker, oorspronkelijk uit dit spel en Star Fox Zero, wordt effectief gebruikt en daar ben ik onder de indruk van. Je hebt hem nodig om schakelaars aan te raken en kerker-achtige secties te doorgronden. Een kaart vertelt je zelfs waar je precies heen moet. Het is allemaal indrukwekkend voor een Super Nintendo-game.

De keuze is reuze
Star Fox 2 kent drie verschillende moeilijkheidsgraden en eerlijk gezegd is Normal de slechtste. Het voelt allemaal te gemakkelijk aan, zodanig dat het bijna een tutorial lijkt. Elke ronde duurde hier voor ongeveer een half uur, wat me niet geheel aan staat. Uit de Hard en de unlockable Expert mode haal je meer voldoening. Hoewel sommige levels in elke ronde voorkomen, worden ze op elke moeilijkheidsgraad anders neergezet. Het zorgt voor de broodnodige diversiteit en maakt meerdere rondes van Star Fox 2 aantrekkelijk. De dungeons op Hard vragen meer om te ontwijken en op je tellen te letten bij bazen.

1


Daarnaast vind ik het aangenaam dat het spel meer van de speler vraagt. Je zult de aandacht echt moeten verdelen tussen de planeten en inkomend gespuis om uiteindelijk bij Andross te belanden. Het voelt bijna roguelike-achtig in het opzicht dat elke ronde anders verloopt. Ik heb de game vier keer voltooid en elke keer kom ik nieuwe dingen tegen. Soms komt er uit het niets een obstakel, terwijl op andere momenten de vijand zich net iets anders opstelt. De nuances maken de game plezierig en bovenal verslavend.

Alleen op de SNES mini
Star Fox 2 is exclusief speelbaar op de SNES mini. Voorheen draaiden SuperFX-games niet op Virtual Console, waardoor games als Yoshi's Island en de originele Star Fox niet terugkeerden. Nintendo zag echter zijn kans met deze hardware en gaf ons zelfs een extra game. Hoewel Star Fox 2 uitblinkt op de mini console, blijven er problemen aanwezig. Soms is er opvallende slowdown te bespeuren. De game in het algemeen loopt echter wel beter dan het origineel, dus dat is nog een opsteker. De muziek doet precies wat je van Star Fox zou verwachten. Opbeurende muziek sleept je door de planeetlevels heen en maakt je enthousiast voor de volgende stap.

3


Conclusie
Voordat ik de SNES Mini aanraakte had ik geen idee wat ik van Star Fox 2 moest denken. Natuurlijk waren er geruchten over het first-person aanzicht, maar het spelen van zo'n spel biedt veel meer perspectief. Vanuit mijn optiek is het één van de beste Star Fox-spellen ooit gemaakt, zelfs vanuit een modern oogpunt. De wisselende gameplay-perspectieven, het wereldkaartsysteem en verscheidene moeilijkheidsgraden maken het uitermate vermakelijk. Ik mis de on-rails secties en de performance is niet het beste op de SNES mini, maar dat neem ik allemaal voor lief. Star Fox 2 is top.
8
N1-score
  • + Moedigt meerdere playthroughs sterk aan
  • + Unieke gameplay-elementen
  • + Walker wordt effectief benut
  • + Elke moeilijkheidsgraad voegt dingen toe
  • + Game ziet er strak uit
  • - Normale moeilijkheidsgraad te makkelijk
  • - Geen uitstekende on-rails levels
  • - Aardig wat slowdown
Next articleSuper NES Classic Edition krijgt lanceertrailer Previous articleWii-winkelkanaal eindigt begin 2019

Reacties van gebruikers

Avatar
JvR | 29 september 2017 17:35 | #277982
Leuk om te lezen dat het je beviel. De meeste reviews gaven mij de indruk dat het behoorlijke bagger was, om het zo maar uit te drukken.

Na vanavond zal ik zelf een oordeel kunnen geven.
Avatar
The Iron Ghoul | 29 september 2017 18:00 | #277983
collapse
Een 8?? Maar het is niet in 4K en 60 fps. Fake news site
Avatar
Mink | 29 september 2017 21:51 | #277987
Reactie op post #277983 van The Iron Ghoul
xD .

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.