Culdcept Revolt Review | 02 oktober 2017 18:30 | Auteur: Jeroen K.

Soms komt een gamerelease ineens uit onverwachte hoek. Altijd houd ik de actuele releaselijsten in de gaten van de PlayStation 4, PlayStation Vita, maar vooral die van de Nintendo 3DS en Nintendo Switch. Nichegames uit dat gekke land in het oosten van onze wereld springen mij dan altijd in het oog, maar Culdcept Revolt wist aan mijn oplettende blik te ontsnappen. Nu verschijnt het spel, dat toch daadwerkelijk een cultgroep zou kunnen weten te mobiliseren, ineens voor de Nintendo 3DS. Na een ruime maand spelen kunnen wij vandaag een eindoordeel vellen.

Culdcept Revolt
Hoewel deze vraag niet in elke review even concreet aan het licht komt, beginnen we er vandaag maar wel even mee: wat is Culdcept Revolt? De game combineert een bordspel (zoals Monopoly) met tactische kaartengameplay, zoals je die vroeger nog vaak zag in de hoogtijdagen van Yugioh en Pokémon. Je speelt dit bordspel tegen één of meerdere tegenstanders en verdient geld, totdat één van de spelers het beoogde eindbedrag bereikt en over de streep sprint. Alternatief speel je ook potjes twee-tegen-twee.

IMG_20171002_181603_584

Het speelveld
Hoe gaat zo'n bordspel precies? Je speelt in Culdcept Revolt als zogenaamde Cepter; iemand met de magische kracht om de kaarten te controleren. Met een set kaarten in je hand (altijd 50; niet meer of minder) marcheer je over het speelveld door te dobbelen. Je gooit twee dobbelstenen tegelijk, waarvan elke bezet is met de nummers 0 tot en met 5. De optelsom van deze nummers resulteert in het aantal stappen dat je moet zetten. Als je twee keer 0 gooit, krijg je echter 12 in plaats van 0 stappen. Dit betekent dat je per beurt tussen de 1 en 12 stappen zet (maar nooit 11). Hoog gooien is belangrijk om zo snel mogelijk door de verschillende poorten te komen.

Het spelbord bevat verschillend gekleurde hokjes voor de vier elementen: water, vuur, lucht, aarde. Op deze hokjes plaats je de monsterkaarten uit je set. Door zoveel mogelijk monsters op dezelfde elementenvakjes te plaatsen, ontvang je een kettingbonus. Hierdoor, en ook door het level van een hokje met je monster erop te verhogen, stijgt je geldmeter. Een spelbord kent ook nog andere hokjes, zoals winkeltjes, portalen of multi-elementaire hokjes. Uiteindelijk heb je voor ogen om het beoogde eindbedrag te bereiken waarmee je wint. De beste twee manieren hiervoor zijn zoveel mogelijk op dezelfde typen elementaire vakjes te bouwen, en vervolgens de levels van deze hokjes te verhogen.

IMG_20171002_181636_180

Poorten
Geld, dat je nodig hebt voor deze investeringen, verdien je in het begin voornamelijk door de diverse poorten te passeren. Je krijgt dan niet alleen geld, maar ook verdwijnt de vermoeidheidstatus van een monster. Dit betekent dat je weer acties kunt ondernemen op zo'n stukje land, zoals het verhogen van het level, het vervangen van een monster door een ander monster, of het wijzigen van het element. Op het einde van een potje wanneer enkele stukken land een hoge waarde bereikt hebben, komt het vechten om de hoek kijken.

Vechten
Elk monster heeft twee belangrijke statistieken: HP en ST (de eerste staat voor verdedigende kracht; de tweede voor aanvallende). Wanneer je een monster ergens achterlaat, moet je vooral voor een hoge HP zorgen. De standaard HP van een monster is in eerste instantie belangrijk, maar enkele factoren beïnvloeden de uiteindelijke HP. Ten eerste het element van het hokje, als dat overeenkomt stijgt de HP (afhankelijk van je chain) van je monster. Ten tweede beïnvloedt je extra gevechtskaart je HP. Dit zijn 'item-kaarten' die bijvoorbeeld aanvallen kunnen reflecteren, HP doen stijgen of de kaart van de tegenstander onschadelijk kunnen maken. Andersom heb je ook ondersteunende aanvallende kaarten, zoals ST doen stijgen, penetratievaardigheid toevoegen of critical hit uitdelen.

switch-culdceptrevolt-screen-3-1492475611140_320w

Waarom moet je vechten? Je vecht vooral om een stuk land van je tegenstander over te nemen. De waarde van zo'n land neem je dan in één keer helemaal over. Als je echter verliest, moet je de waarden van het land betalen aan je tegenstander. Vaak kun je zo'n hoge waarde nooit in één keer betalen (het is niet slim om veel geld op zak te houden), dus moet je bij een verlies land gaan verkopen. Op deze manier kun je het wat vergelijken met monopoly: als je een flink uitgebouwd stuk land hebt dat zichzelf goed kan verdedigen, ga je ook flink cashen als iemand op bezoek komt.

Complex
Aan deze extreem lange introductie in de basis van het spel, merk je ongetwijfeld al wat een tactiek en strategie er hier om de hoek komt kijken. Een heleboel onderdelen van het spel zijn in deze lange uitleg niet eens aan bod gekomen, zoals spell-kaarten, neutrale monsters, en meer. Gelukkig bevat het spel een hulpoptie om je te begeleiden in de (wellicht) beste keuzes die je kunt maken. We laten nu de uitleg van de complexe gevechten rusten, om nog wat andere zaken te kunnen bespreken.

IMG_20171002_181625_052

Het verhaal
Zoals gezegd speel je dit spel als Cepter, maar niet zomaar als een willekeurige Cepter: je speelt als jezelf. Je hebt geen herinnering meer aan wie je echt bent, maar komt terecht in de rebelse groep The Free Bats. Zij strijden tegen de tirannie van de heersende graaf en komen hiervoor oog-in-oog met verschillende van zijn onderdanen. Hoewel het verhaal interessant begint, verloopt het erg traag. Eigenlijk komt het er vaak op neer dat het verhaal een excuus is om een gevecht te starten, waarin dezelfde antagonisten dan ook vaak terug blijven komen. Voor het verhaal hoef je het spel dus niet te spelen, maar het speelveld verandert wel steeds. Dat maakt de gameplay zelf wel zeer de moeite waard.

Gameplay
Toch blijft ook de gameplay niet onvoorwaardelijk sterk boven water. Ondanks de ongekende complexiteit van het spel, speelt ook de geluksfactor een grote rol. Net als bij het spelen van Monopoly, moet je in Culdcept Revolt maar net genoeg geluk hebben met de cijfers die je dobbelt. Een potje duurt zo'n 45 minuten, wat het vrij frustrerend maakt als je nét verliest en weer opnieuw moet beginnen. Ook grinden is vaak een niet erg attractief alternatief, want het kopen van nieuwe kaarten voor je set gebeurt ook op basis van de geluksfactor. Hoewel je vooraf weet wat voor zeldzaamheid kaarten je zult ontvangen (N(ormal), R(are), S(uper rare)), kunnen de kaarten flink tegenvallen en je set niet significant weten te versterken. De enige vorm van grinden die het spel biedt: speel de optionele verhaalonderdelen om meer geld te verdienen, waarvan je nieuwe kaarten kunt kopen.

229290_packshot_01_l

Multiplayer
Je kunt tegen vrienden spelen op lokaal of online niveau. Op lokaal niveau kun je met maximaal vier spelers een spel spelen en je eigen regels bepalen. Je kunt AI-personages toevoegen, de muziek uitkiezen, alliances maken, de kaart kiezen en zelfs een tijdslimiet instellen. Dit kun je ook offline doen (alleen tegen AI-tegenstanders). Hoewel we de lokale multiplayer niet hebben kunnen testen, zien we hier zeker potentie in. Online kun je kiezen om ofwel tegen een willekeurig uitgekozen tegenstander te spelen, ofwel tegen een vriend die je toegevoegd hebt aan je Nintendo 3DS-systeem middels een vriendcode. Ook hier kun je een spel geheel aankleden met regels en dergelijken naar eigen inzicht. En ook hier geldt dat de online gameplay helaas nog niet klaar was voor ons om te testen, maar dat we er zeker potentie in zien.

Conclusie
De gameplay staat centraal in Culdcept Revolt, en doet dat met verve. De ongekende complexiteit van het spel overstijgt dat wat we hier in de review kunnen aankaarten, maar zal de strategen onder ons zeker tevreden stellen. De keerzijde is dat de geluksfactor voor deze zelfde strategen wellicht een iets te grote rol speelt, wat tot frustratie kan leiden wanneer je de potjes van 45 minuten opnieuw moet spelen. Althans, dat geldt voor de verhaalmodus, die helaas niet al te goed uit de verf komt. Deze frustratie zal wat minder sterk zijn in multiplayer, die we helaas niet konden testen voor deze review. De strategische gamers onder ons zullen in Culdcept Revolt hun gram halen, met name wanneer je vrienden dit ook wel zien zitten en het spel ook aanschaffen.
7
N1-score
  • + Complexe strategiegame
  • + Uitstekende gameplay
  • + Potentie voor multiplayer
  • - Te grote geluksfactor
  • - Verwaarloosbaar verhaal
Next articleGa aanstaande donderdag aan de slag met Stardew Valley Previous articleNintendo deelt wallpaper en kalender van Super Mario Odyssey

Reacties van de crew

Avatar
Jeroen K. | 04 oktober 2017 15:42 | #278041
Inmiddels is Culdcept Revolt uit in Noord-Amerika. Hierdoor zijn de online gamemodi nu ook toegankelijk. Helaas lijken maar weinigen het spel gekocht te hebben, dus duurt het enorm lang voordat je genoeg mensen bij elkaar hebt voor een potje. De tijdsdruk van online spellen voegt het extra gameplay-element toe dat je toch niet te lang over je beurt na moet denken. Daarnaast lijken spelronden van 30-45 minuten eigenlijk te lang voor online, omdat iemand wellicht zomaar na 5 minuten zijn Nintendo 3DS uitschakelt.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Culdcept Revolt

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Strategic RPG
Ontwikkelaar: OmiyaSoft
Uitgever: NIS America
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 4
Releasedatum: 06 oktober 2017

Screenshots