NBA 2K18 Review | 12 oktober 2017 15:00 | Auteur: Mink

Eergisteren was de grote teleurstellende conclusie dan eindelijk daar: het Nederlandse voetbal elftal moet wederom een groot toernooi missen. Het Wereldkampioenschap voetballen van 2018 zal het daarom zonder de bekende oranjekoorts moeten doen. Om de menigte gerust te stellen, is het wellicht een slim idee om een nieuwe nationale sport te kiezen. Atletiek, schaatsen en hockey zijn grote kanshebbers, we weten daarmee altijd wel prijzen in de wacht te slepen. Ik stel echter een ander alternatief voor: de snelle sport basketbal! Om alvast in de sfeer te komen voor deze cultuurverandering, speelde ik NBA 2K18 voor de Nintendo Switch. Is dit de Michael Jordan onder de sportsimulaties of schiet 2K Sports een teleurstellende airball?

Laten we gelijk met de deur in huis vallen, NBA 2K18 is op ieder platform grotendeels hetzelfde. Zo heeft de Nintendo Switch alle gamemodi en alle teams om uit te kiezen. Van het solo spelen in MyCareer tot het coachen van één club in MyTeam, alles is aanwezig. De Nintendo Switch-versie draait echter met dertig frames per seconde in plaats van zestig frames op de andere consoles. Dit verschil merkten we tijdens het spelen. Het is daarom een duidelijke keuze, wil je een handheld-versie? Dan moet je de Nintendo Switch-versie aanschaffen. Wil je zestig frames per seconde, dan is iedere andere versie een betere optie voor jou.

3


MyDJ
In NBA 2K18 kun je je eigen personage maken en deze zal vervolgens terecht komen in het team naar keuze. Denk hier goed over na, aangezien je alleen jouw personage bestuurt. Pak je een team dat sowieso al een volle bank heeft aan spelers, dan zal het lastig worden om als groentje speelminuten te krijgen. Kies je echter een goede club, dan is het zomaar mogelijk om veel minuten op het speelveld te staan en je personage te verbeteren. Om bij het gewenste team te komen, moet je jezelf eerst nog even bewijzen in een amateurwedstrijd.

Voordat je mag beginnen, start de eerste cutscene die je jouw buurt laat zien. Van de kapper op de hoek tot het basketbalveldje achter het winkelcentrum. Al deze plekken bevinden zich op loopafstand en je moet er dan ook vaak rondlopen en de buurt in de gaten houden. MyCareer is duidelijk een verhaalmodus met een groot aantal scènes. Van doelloze gesprekken tot peptalks tot discussies met de coach. Deze modus houdt van het verhalende aspect en dat maakt het ook zeer realistisch. Het is voor een basketballer in de NBA haast onmogelijk om enkel en alleen te focussen op de sport, het is de gehele scene waar je van moet houden. MyCareer is een absolute topmodus en maakt in vergelijking met NBA 2K13 (de vorige telg op een Nintendo-console) enorme stappen.



It’s a Team-sport
Ben je er niet zo fan van enkel één personage te besturen en wil je juist een heel team besturen, dan is MyTeam een goede oplossing. Hierin speel je een seizoen met één club en is het aan de coach om de opstelling, de bank en de speelstijlen te bepalen. In deze modus gaat het puur om de ervaring als coach, ondanks dat je de wedstrijden ook zelf kunt spelen. Ook deze modus is interessant en leuk om te spelen, hoewel ik veel meer tijd heb besteed om mijn eigen personage aan de top te krijgen.

That Ball
Een van de belangrijkste aspecten van een sportsimulatiespel is de besturing. In NBA 2K18 kun je naar gelang alle knoppen een nieuwe actie geven, maar de basisinstellingen voelen al erg instinctief aan. Dat maakt het spel echter nog niet gemakkelijk. NBA 2K18 is een zeer lastige doch plezierige game, zo is het helemaal niet een “pick and play”-titel, maar zijn je vaardigheden zeer belangrijk. Hierdoor is het minder gemakkelijk om even snel een potje te doen, maar daarvoor krijg je een zeer tactische uitdaging terug. De verschillende tutorials introduceren het spel wel erg goed. Basketbal is een zeer snelle en ad rem sport. Dit betekent dat je alle vaardigheden goed onder de knie moet hebben, aangezien het spel ze allemaal van je verlangt. Dit maakt het geheel enorm leuk en uitdagend, moeilijk doch intrigerend.

5


Glitches and bugs
Een groot nadeel van NBA 2K18 is dat het spel vrijwel altijd een internetverbinding vereist. Als je console in de handheldmodus zit en in slaapstand valt, zal je spel teruggaan naar het startscherm en verlies je al je progressie sinds het laatste moment van opslaan. Dit is zeer jammerlijk, aangezien de Nintendo Switch-versie juist moet stralen in de handheldmodus. Het is daarbij vreemd dat een handheld de limitatie krijgt dat hij ten alle tijden verbonden moet zijn met het internet. Zonder internet kun je namelijk niet eens MyCareer, MyTeam en vele andere modi spelen. Het enige wat je kunt doen zijn quick matches houden en dat is toch wel een grove fout van 2K Sports.

Verder is het spel niet onbekend met korte freezes of vreemde grafische glitches tijdens verschillende cutscenes. Zo valt je personage soms door de grond of door muren of vergeet het spel het basketbalveld te laden. Dat zorgt toch voor een mindere ervaring, maar moet gemakkelijk weg te poetsen zijn in een toekomstige update.

4


Hip Hop Hooray
NBA 2K18 is geheel in sfeer met zijn soundtrack, de ene rapper na de andere passeert de revue. Deze basketbalgame bevat ruim vijftig nummers, die allemaal de feeling van het basketbalveld en “the neighbourhood” meedragen. Verder oogt NBA 2K18 meer dan prima, zowel op het grote scherm als op het kleine scherm van de Nintendo Switch. Toegegeven, het spel oogt wel beduidend minder op de hybride console dan op de concurrerende platforms.

Conclusie
NBA 2K18 is een absolute topper zonder twijfel. Het spel heeft enkele kleine mankementen maar presteert verder beter dan je zou verwachten op de Nintendo Switch. Grafisch heeft het een kleine downgrade gekregen en de glitches zijn niet zoals je mag verwachten van een 2K-game. Toch heeft NBA 2K18 alles in huis om je omver te blazen, het verhalende MyCareer is geweldig specifiek en laat je beter kennismaken met de basketbalscene dan welke game dan ook. De echte funfactor komt echter pas om de hoek kijken als je het spel grotendeels gemeesterd hebt. Je kunt daarbij losgaan in online matches of het lokaal tegen elkaar opnemen. Al met al heeft 2K Games met NBA 2K18 een zeer sterke prestatie neergezet. Een absolute slamdunk!
7,6
N1-score
  • + Ontzettend veel content
  • + MyCareer is een hoogtepunt in de serie
  • + Lekker tactisch
  • + Een van de betere sportsimulaties
  • + Heerlijke sfeer
  • - Onderweg spelen haast onmogelijk door verplichte online verbinding
  • - Grafisch de mindere versie
Next articleTwee releasedata gedeeld voor This is the Police Previous articleOntdek de hoogtepunten van september uit de Nintendo eShop

Reacties van gebruikers

Avatar
Jerone | 12 oktober 2017 16:41 | #278212
collapse
Toffe review Mink! Goed om te zien dat je er plezier aan hebt beleefd. Ik ben het op een aantal punten met je eens, de sfeer is goed, de mogelijkheden eindeloos en ik ergerde me ook aan het niet in slaapmodus kunnen gaan.

Ik vond de game grafisch echter bijna niet onder doen aan de Playstation 4 versie, je ziet het eigenlijk alleen als je ze rechtstreeks naast elkaar zet, tijdens het spelen merk je het niet.

Ik ben echter best wel teleurgesteld in de game, met name door de onskipbare cutscenes (na 10x ongeveer hetzelfde verhaaltje is de lol er vanaf zonder te kunnen skippen), de enorme hoeveelheid aan glitches (oa cutscenes, die laggen in handheld mode, duren 2x zo lang) - die natuurlijk makkelijk gepatched kunnen worden -, maar met name de microtransacties vallen me zwaar tegen. Ik ben verbaasd dat je die niet genoemd hebt in je review. De progressie die je boekt met je Myplayer is enorm traag en hierdoor dwingen ze je bijna om te betalen (voor shortcuts). Dit weiger ik en daardoor veranderd de game na een week spelen in een enorme grind om verder te komen. Ik heb niet eens meer zin om te proberen een hogere rank te krijgen, zo traag gaat het.

De game krijgt van mij een 7 vanwege de prestatie die ze neer hebben gezet om de game portable te krijgen en het vangen van de echte NBA-ervaring. Zonder de glitches en microtransacties had dat makkelijk een 8,5 kunnen worden
Avatar
Mink | 12 oktober 2017 16:44 | #278213
Reactie op post #278212 van Jerone
collapse
Ja, de microtransacties zijn echt ridicuul :'). Maar goed, het spel is ook goed te spelen zonder, je moet er gewoon veel meer tijd in steken. Wil je het op de gemakkelijke manier doen? Dan betaal je. Ik erger me er niet zo aan, het is volledig optioneel.

Maar tof dat je de review leuk vond! Ik vond het ook echt tof om te spelen. Doe het geregeld met wat maten, ondanks dat het instapniveau wat hoog ligt Yummy .
Avatar
Jerone | 12 oktober 2017 17:26 | #278215
Reactie op post #278213 van Mink
Niet helemaal mee eens. Normaal heb je gelijk dat de game zonder te betalen ook speelbaar is en het betalen het alleen wat sneller maakt. Bij deze game gaat het trainen echter beduidend langzamer dan eerdere versies (waar geen microtransacties in zaten), dus ze zitten je heel erg te pushen om te gaan betalen. Tenzij je 1000 uur te spenderen hebt ga je dus het maximale level nooit halen, dit lukt alleen maar door flink te betalen. Sommige games blijven leuk na 1000 uur, Mycareer blijft dat absoluut niet. Het wordt puur grinden zonder dat je er nog plezier aan beleeft.

Met maten is de game idd awesome Yummy . Zeker als je maten zelf ook basketballen! Very Happy
Avatar
ThanosReXXX | 12 oktober 2017 16:55 | #278214
collapse
Als ik in een eindconclusie termen lees zoals "absolute topper" en "omver te blazen" (ik voel bijna een beetje channeling van kaassoufflé hier... ), dan zou je toch niet denken dat er, slechts met twee minpunten, zo'n lage score uit zou komen.

Dat de Switch versie grafisch minder is, dat is een gigantische open deur, dus dat zou in iedere Switch review van een multi-platform game mee genomen moeten worden en niet zo zwaar moeten worden beoordeeld, want het is oneerlijk om het op dat vlak 1 op 1 met de andere twee consoles te vergelijken.
Avatar
Sharjah-Games | 12 oktober 2017 18:44 | #278217
Reactie op post #278214 van ThanosReXXX
Helemaal als je kijk naar grote van consoles, is toch logisch dat de switch versie minder is. Geef dan ook een punt omdat je het mee kan nemen, en internet heb je zo via jouw mobiel. Je verbruikt bijna niks met mobiel hotspot, ik speel fifa 18 heel vaak via mobiel hotspot.
Avatar
Rick Mangold | 13 oktober 2017 07:11 | #278222
Reactie op post #278214 van ThanosReXXX
collapse
Ik zal wel weer worden bestempeld als negatief, maar ben het helemaal eens met ThanosReXXX. De game draait op hardware die minder is dan de PS4 en XBox One, logisch dat de Switch-versie dan ook minder is. Dat kan je nooit als minpunt bestempelen. Dan zullen alle toekomstige spellen door jullie dus sowieso een minpunt scoren en gaat er een heel punt van het cijfer af als ze niet grafisch hetzelfde zijn?

En als er in de conclusie termen staan als 'een absolute topper', 'toch heeft NBA 2K18 alles in huis om je omver te blazen' en zelfs eindigt met 'een absolute slamdunk!' dan strookt dat totaal niet met het cijfer.
Avatar
Erik F. | 13 oktober 2017 10:39 | #278226
Reactie op post #278222 van Rick Mangold
collapse
Maar dat is eigenlijk ook het hele probleem. Het klinkt misschien als een nobel streven, maar ontwikkelaars moeten ook helemaal niet proberen om exact hetzelfde spel af te leveren - want dan ga je het automatisch vergelijken met andere versies. En eerlijk is eerlijk, als gamerecensent moet je die vergelijking ook wel maken.

Als dit daarnaast duidelijk mindere grafische prestaties én zelfs glitches oplevert, dan begrijp ik wel dat Mink dit als minpunt aanrekent. Bij FIFA 18 ontbraken zelfs hele gamemodi die de PS4 en Xbox One wel hadden. Dat vind ik persoonlijk niet kunnen. Dan kun je op zo'n moment gewoon beter gaan voor een van de 'superieure' platformen - hoe cru dat ook klinkt voor Nintendo Switch bezitters.
Avatar
Rick Mangold | 13 oktober 2017 12:00 | #278229
Reactie op post #278226 van Erik F.
collapse
Dus je moet als gamerecensent altijd games vergelijken met de andere versies? Dat is natuurlijk onzin, want dan moet je ook elke game vergelijken met high-end pc's en dan delf je altijd het onderspit. En als het de filosofie van N1 is om wel met andere versies te vergelijken, waarom wordt de Switch-versie dan niet met de PS3-versie vergeleken? Daar is ie superieur aan. Het vergelijken en daardoor ook een spel minder laten scoren wordt nooit gedaan, omdat het appels met peren vergelijken is, omdat de kracht van de platformen anders zijn. Je beoordeelt een spel op desbetreffende platform wat er mogelijk is op dat platform, niet op wat de krachtigere concurrent is laten zien.

Er wordt duidelijk in de minpunten gesproken over dat dit grafisch de minste versie is. Dus wordt er vergeleken. Dat glitches en dergelijk niet goed zijn is waar, maar zet dat dan ook zo neer. En als de game dan zoveel minder scoort omdat het grafisch niet mee kan doen met de krachtigere concurrent, waarom gebruik je dan de vele superlatieven in je conclusie?
Avatar
Jeroen K. | 13 oktober 2017 18:37 | #278237
Reactie op post #278229 van Rick Mangold
collapse
De discussie zelf toont al aan dat de grafische kwaliteit een omstreden punt is. Voor sommige mensen speelt het meer een rol dan voor andere mensen. Toch denk ik dat Mink het cijfer niet zo veel verlaagd heeft vanwege de grafische kwaliteit. Ook is een review altijd meer dan een cijfer, of een lijstje min- en pluspunten. Je zou hier kunnen denken: ik houd van basketbal, ik speel altijd thuis mét internetverbinding en de grafische concessies maken me niet zo veel uit. En dus is dit voor mij een uitstekende game, die ik zelf met een 9,5 zou beoordelen. En dat kán uiteraard. Een review is maar één mening en als je de genoemde argumentatie voor jezelf meeweegt, kun je je eigen oordeel vellen. Op die manier kan een kritisch 'slechte' game voor sommigen heel goed zijn, en een kritisch 'goede' game voor anderen heel slecht.
Avatar
Rick Mangold | 14 oktober 2017 08:05 | #278240
Reactie op post #278237 van Jeroen K.
Er staan twee minpunten beschreven: het grafische gedeelte en dat onderweg spelen niet ideaal is. De game krijgt een 7,6. Dus al het grafische gedeelte niet het cijfer heel veel heeft verlaagd, dan betekend dat dat dus dat het onderweg spelen flink wordt afgerekend? Is dat dan ook niet een beetje 'too much'?

En ja, niet elk spel is voor iedereen, maar daar gaat het ook niet over. De woorden die in de conclusie worden gebruikt stroken simpelweg niet met het cijfer en ik ben dus niet de enige die dat is opgevallen. Als je 'een absolute slamdunk', 'Toch heeft NBA 2K18 alles in huis om je omver te blazen' en 'een absolute topper' gebruikt in je conclusie, dan is dat niet te rijmen met een 7,6. Als je op school van de leraar te horen krijg dat je een absolute top proefwerkstuk heb gemaakt en dat hij hierdoor is omver geblazen en je krijgt een 7,6, dan zal je toch wel vreemd opkijken.
Avatar
mark123 | 12 oktober 2017 22:03 | #278219
hoe kun je nu als minpunt noemen grafisch mindere versie? het zou namelijk onmogelijk zijn voor ontwikkelaar om dit te voorkomen..... bovendien is de inleiding echt veels te lang en niet relevant
Avatar
koekiemonster | 14 oktober 2017 09:45 | #278243
Game schijnt vol met bugs en glitches te zitten. Zelfs totale lockups komen voor.
Dat en de hoeveelheid verplichte schijfruimte zijn -voor mij- de grootste minpunten.

Oja, de microtransactie cultuur van de game haat ik ook.
Wil je een beetje leuk gamen zou je eigenlijk de 149.99 euro versie moeten kopen en dat is waanzinnig.

Waarom wordt daar geen focus op gelegd??!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

NBA 2K18

Platform: Nintendo Switch
Genre: Sports
Ontwikkelaar: Visual Concepts
Uitgever: 2K Sports
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 10
Releasedatum: 15 september 2017

Screenshots