Redactieklassiekers: Super Mario Galaxy 2 Special | 25 oktober 2017 14:00 | Auteur: Erik F.

Op dit moment kijken we allemaal met grote, grote ogen naar Super Mario Odyssey. Geen wonder ook: sinds het meer dan briljante Super Mario 64 in 1996 vriend en vijand omver blies, hebben Mario’s 3D-platformers een soort legendarische status bereikt. Elk zuchtje, elk sprongetje, elke nieuwe power-up die hintte naar een mogelijke nieuwe iteratie van Mario’s driedimensionale avonturen en die grote ogen werden weer opgezet. Laten we met Super Mario Galaxy 2 eens in het verleden duiken om te laten zien dat deze nog altijd meer dan terecht zijn.

Als er één spel perfect congrueert met plezier, innovatie en vindingrijkheid, dan is het Super Mario Galaxy. Het spel liet na het iets mindere Sunshine zien dat Super Mario 64 niet een toevalstreffer was. Het nieuwe zwaartekracht-element, gecombineerd met de unieke bewegingsmogelijkheden van de Wii (de Spin Jump blijft de meest bevredigende beweging ooit) én een hernieuwde visie wat betreft levelstructuur, zorgden voor een heerlijke, gestroomlijnde ervaring. Een ervaring waar de hand van meester Nintendo met elke sprong werd gevoeld. Heerlijk!

2743-Super-Mario-Galaxy-2-Wii-68
En toen kwam Super Mario Galaxy 2 als het duveltje uit de rioolpijp!

Tegenslagen en verwachtingen
Super Mario Galaxy 2 had daarom alles tegen voor zijn release op de Wii in 2010. Werkelijk alles. Dat is toch bijzonder voor een spel met de besnorde loodgieter in de hoofdrol, en al helemaal voor een 3D-platformer van hem. Toegegeven; dit kwam ook wel een beetje door Nintendo zelf. Origineel is het spel aangekondigd als een soort uitbreiding op Galaxy, met alle ideeën die het eerste deel niet haalde. Daarnaast had het de door fans (en The Big N zelf!) zo'n verafschuwde 2 in de naam. Meer van hetzelfde? Brrrr. En ten derde? Ten derde was dit het vervolg op Super Mario Galaxy. Dan heb je als game een zware klus, om dát te overtreffen.

Tegelijkertijd waren de verwachtingen ook gigantisch. Nintendo kon niet met een spel op de proppen komen dat ook maar een greintje onder deed voor Galaxy. Dit schaadt hun reputatie én het vertrouwen van de fans. Super Mario Sunshine had eerder al een vrij forse deuk gelaten – voor velen was dit niet de game waar ze op hoopten na 64. Je moet je daarom goed beseffen hoe bijzonder het is om daadwerkelijk een vervolg af te leveren dat niet alleen in de schaduw van een klassieker mag staan, maar iedereens verwachtingen met de grond gelijk maakt. Voor iedere briljante Pokémon Gold & Silver is er een matige Zelda II. En toch flikte Nintendo het. Het is knap om in één keer de roos te raken en de harten van iedere Nintendo-fan (en critici) te stelen. Nog veel knapper is het echter om dit de tweede keer zonder blikken of blozen gewoon weer te doen.

Cloud-Mario, Yoshi en andere talloze dozijnen aan andere frisse spelideeën maakten van Super Mario Galaxy 2 veel meer dan simpel uitbreidingspakket. Werkelijk elk level laat je wat nieuws doen. En zelfs op die zeldzame momenten dat je een power-up, vijand of obstakel uit een eerder level tegenkomt, dwingt Nintendo je er zulke leuke dingen mee te doen, dat dit niet eens opvalt. Muzieklevels waar je pixelperfect op de maat dient te springen, de zwevende, snellende en lichtgevende vaardigheden van Yoshi… Elk level is, nog meer dan in zijn voorganger, een ware traktatie op zich.

2743-Super-Mario-Galaxy-2-Wii-75
Woooeeeeeh!

De harten van iedere gamer
Zelfs met een ‘simpel vervolg’ weten ze de harten van iedere gamer te stelen. Dit tekent consistentie, en de kwaliteit van het bedrijf. Een teken dat grote ogen bij een frisse 3D Mario te allen tijde gerechtvaardigd zijn. Sterker nog: naar mijn mening is het de allerbeste driedimensionale platformer ooit gemaakt. Dat belooft veel goeds voor Super Mario Odyssey – dat door zijn grote werelden de spirituele opvolger van Super Mario 64 (en Sunshine) wordt genoemd. En weet je? Het zou me niets verbazen als deze Odyssey na 21 jaar eindelijk Super Mario 64 weet te toppen.
Next articleJapanse verkoopcijfers 16/10/2017 - 22/10/2017: PlayStation... Previous articleAnimal Crossing: Pocket Camp onthuld voor smartphones, verschijnt...

Reacties van gebruikers

Avatar
Jmaster | 25 oktober 2017 15:33 | #278480
collapse
Oeh, Sunshine een teleurstellend vervolg op 64 noemen. That's a bold move, Erik, let's see how it pays off.
Avatar
Jeroen K. | 25 oktober 2017 15:53 | #278482
Reactie op post #278480 van Jmaster
Hehe, dat was exact een van mijn reacties toen ik feedback op het artikel gaf.
Avatar
FalconPawnch | 25 oktober 2017 16:44 | #278488
Reactie op post #278480 van Jmaster
Ik snap het wel... Sunshine was qua uitstraling een verbetering, maar qua gameplay niet echt. FLUDD was een leuke toevoeging maar hoe de game in elkaar zit, kan echt niet tippen aan hoe SM64 dat zit. 64 was veel mysterieuzer en was niet alleen maar strandjes en zonnige eilandsettings. Muzikaal zat 64 ook veel beter in elkaar. Sunshine was zeker wel een toffe game, alleen veel te makkelijk en er zat weinig variatie in de levels imo.
Avatar
Jerone | 25 oktober 2017 15:56 | #278483
collapse
Sunshine > Galaxy 1/2
Avatar
FalconPawnch | 25 oktober 2017 16:45 | #278489
Reactie op post #278483 van Jerone
collapse
Nee, dat dan weer niet.
Avatar
Jerone | 25 oktober 2017 16:47 | #278490
Reactie op post #278489 van FalconPawnch
Voor mij wel, ik heb de galaxy's niet eens uitgespeeld. Ik verloor halverwege de interesse
Avatar
raceneus | 25 oktober 2017 16:08 | #278485
collapse
En weet je? Het zou me niets verbazen als deze Odyssey na 21 jaar eindelijk Super Mario 64 weet te toppen.


Jammer dat je dit niet toelicht, Erik. De rest van het artikel gaat juist over Mario Galaxy 2. Bovendien lijkt die laatste zin juist de essentie te zijn.(en de beschrijvingen wat er zo goed was aan super mario galaxy 2 het middel hiervoor)

Ook lijk je in het begin een vergelijking te maken met Super Mario Odyssey en Super mario galaxy 2. Echter is alleen terug te zien wat er zo vernieuwend, vindingrijk en plezant was aan Super mario galaxy 2. Misschien is htet moeilijk om dit te doen, omdat de review nog moet komen, en er zo te veel verklapt wordt?

Het verhaal klinkt niet af.
Avatar
Erik F. | 25 oktober 2017 17:57 | #278500
Reactie op post #278485 van raceneus
Oef ja, daar leg je wel een beetje de vinger op de zere plek: dit artikel is inderdaad niet helemaal zo af als zou moeten. Mijn originele versie (die ietwat anders en wat diepgaander in elkaar stak) is helaas ter ziele gegaan, waardoor ik alles weer van scratch moest bedenken - en met een naderende deadline, moest dit helaas wat beknopter dan zou moeten.

Dus als anderen dit ook zo ervaren, excuses daarvoor!

Je slaat de spijker op zijn kop raceneus, die laatste zin is inderdaad de essentie van dit artikel! Eigenlijk is het centrale punt dat ik wil maken, dat 3D platformers van Nintendo eigenlijk altijd van consistente kwaliteit zijn - en dat Odyssey, als spirituele opvolger van Super Mario 64, eigenlijk niet anders kan dan om deze reden een topper te zijn. Een vervolg of deeltje twee hoeft niet altijd tegen te vallen, zoals Super Mario Galaxy 2 zo mooi liet zien.

Daarnaast zijn deze specials ook vooral bedoeld om de kracht van Nintendo's games en franchises te laten zien. Verwacht er ook zeker meer in de toekomst. Smile
Avatar
FalconPawnch | 25 oktober 2017 16:52 | #278491
SMG2 was voor mij wel echt een toffe game maar ik heb hem ook weer verkocht nadat ik hem twee keer had uitgespeeld. SMG1 heb ik nog wel bewaard. Gewoon omdat het deel 1 is en ik hier meer plezier aan heb beleefd. Deeltje 2 was echt wel leuk en misschien ook wel beter dan deel 1, maar het feit dat het de overgebleven levels waren die deel 1 niet haalden, maakte het toch meer tot een afdankertje dat hier en daar wat extra's had om het te verbloemen. Het toevoegen van Yoshi was slim, die misten we wel een beetje in deel 1. Een paar nieuwe power-ups deden ook de trick. Maar meer dan dat was het niet. Het leunde imo vooral op het succes van deel 1's titel.
Avatar
Gohma | 25 oktober 2017 16:52 | #278492
collapse
Sunshine > Super Mario 64 > SMG1 > SMG2
In mijn mening weer. Kan je wel zien dat meningen verschillen.

Eigenlijk heeft Super Mario Sunshine nog steeds in mijn mening de meest fijne controls onder de 3D mario games. Wink
Avatar
FalconPawnch | 25 oktober 2017 16:55 | #278493
Reactie op post #278492 van Gohma
collapse
Het is NAAR mijn mening. In het Engels is het IN my opinion.
Avatar
Gohma | 25 oktober 2017 17:45 | #278496
Reactie op post #278493 van FalconPawnch
collapse
Niet echt relevant voor mijn punt maar toch bedankt?
Avatar
Volleybaas | 25 oktober 2017 17:54 | #278499
Reactie op post #278496 van Gohma
collapse
Wel relevant. De Nederlandse taal verloedert al genoeg
Avatar
Gohma | 25 oktober 2017 19:39 | #278515
Reactie op post #278499 van Volleybaas
Natuurlijk wil ik mijn nederlandse taalgebruik wel op zijn best hebben. Maar het uithangen van een "Grammar Nazi" op het internet gaat echt niet helpen met het verbeteren van het algemene nederlandse taalgebruik online. Wink

+ Het is nog steeds niet relevant. Blush
Avatar
Yosher | 25 oktober 2017 17:41 | #278495
Echt één van de beste games aller tijden IMO. Ja, de toevoeging van Yoshi heeft daar bij mij veel mee te maken, maar is natuurlijk niet alles. Sunshine had namelijk ook Yoshi, en hoe leuk Sunshine ook was, ik zou deze persoonlijk in ieder geval niet boven Mario 64 plaatsen, al is het alleen om die vervelende blauwe munten en het toch iets ééntonige design door alles zo zonnig en zomers te maken.

Super Mario Galaxy 2 had echt een heel tof level design, super power-ups om mee rond te spelen, en was gewoon een echt een absoluut genot om te spelen. Dit spel staat bij mij bovenaan de lijst met topgames, samen met een paar andere titels zoals Yoshi's Island, Zelda: Ocarina of Time en Final Fantasy IX (welke ik nog steeds een keer op een Nintendo platform had gezien, maar dat is een andere kwestie).

Stiekem hoop ik nog steeds op een Super Mario Galaxy 3 die hier gewoon op voort bouwt, maar laat eerst Odyssey maar komen! Maar door het gebrek aan Yoshi zal deze er toch een zware kluif aan hebben om deze voor mij persoonlijk in die top te plaatsen. Al zijn de vooruitzichten tot nu toe wel goed. Smile
Avatar
Jmaster | 25 oktober 2017 17:50 | #278497
Grappige is dat Galaxy 2 juist mijn 'sunshine' is, als in, een spel uit de tijd dat ik nog geen kritisch denkvermogen had waarover ik dus alleen maar nostalgische gevoelens voor kan hebben. Sterker nog, het is het eerste spel waarvan ik bewust naar de release heb uitgekeken!
Avatar
MarioKarter | 25 oktober 2017 19:01 | #278509
Super Mario Galaxy 2 heb ik nooit op de release opgepakt, pas nadat de Wii U uitkwam, en dat is waarschijnlijk waarom ik nooit zo veel met deze game heb gehad. Super Mario Galaxy daarentegen wel, wat een prachtgame was dat! Onder andere de Comet Observatory wat ik een van de beste locaties ooit vond uit een Mariogame. Galaxy 2 miste dit. Het had een nogal "saaie" map (zoals de 2D games dat hadden) en Starship Mario vond ik niet zo interessant ogen als de Comet Observatory. Het had voor mij geen interessante meerwaarde verder om gelijk op te pikken, aangezien ik Galaxy 1 al zo goed vond. Toen ik Galaxy 2 dus later jaren oppikte, viel het alsnog tegen, omdat het aanvoelde als een halfbakken herhaling van mijn favoriete game van toen, Super Mario Galaxy. Ik miste ook een soort diepgang: iets wat ik in Super Mario Galaxy wel meer vond door het verhaal en ook Rosalina's story in de library. Waar Super Mario Galaxy 2 bijna overal hoger scoorde, zal ik altijd Super Mario Galaxy hoger plaatsen. Prachtgame.
Avatar
Bartel. | 25 oktober 2017 21:11 | #278528
Super mario Galaxy 2 is naar mijn mening de beste mario game en de enige echt leuke Wii game. Alleen jammer dat Super Mario Sunshine zo gebashed wordt. Ik vond het een heerlijk spel. Niemand wil meer van hetzelfde en daarom was sunshine een perfect uitstapje, een soort mario vakantie en zo voelde het ook. En voor de puristen had het de 3d platform mini-levels om het toch een mario gevoel te geven.
Avatar
Turfschipper | 26 oktober 2017 01:13 | #278547
Ik heb de galaxy marios gemist. Hoop dat die ook naar de Switch komen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Mario Galaxy 2

Platform: Wii
Genre: Platform
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 11 juni 2010

Screenshots