Reggie Fils-Aime: 'We hebben een goede planning betreffende Nintendo Switch-titels' Nieuws | 30 oktober 2017 11:35 | Auteur: Mink | Bron: TechCrunch

In een interview met TechCrunch heeft president van Nintendo of America gesproken over de afgelopen maanden.

Het afgelopen jaar is vrij gek gelopen, op 1 januari van dit jaar wisten we nauwelijks wat de Nintendo Switch zou zijn, terwijl we ondertussen het apparaatje niet meer weg kunnen denken in onze huiskamer. Met prachtige spellen als The Legend of Zelda: Breath of the Wild en Super Mario Odyssey heeft de hybride console flink wat harten gestolen.

Volgens Reggie Fils-Aime ligt dat voornamelijk aan het plannen van Nintendo. Hoewel het ook wel een beetje geluk was volgens de president van Nintendo of America. Reggie wist te vertellen (vertaald):

"We hadden geluk dat The Legend of Zelda: Breath of the Wild al zo ver in de ontwikkeling was. Het spel kon de sleutel zijn tot een succesvolle lancering van de console. Omdat Super Mario Odyssey zo vlak voor de feestdagen verschenen is, hebben we ook in de laatste maanden van het jaar genoeg te bieden. Het was zeer goed gepland. Hoewel het ondanks alles aankomt op het schema van de ontwikkeling van de game.

We zijn een bedrijf dat graag kansen neemt. We hebben het geluk dat vaker wel dan niet dit soort kansen goed uitpakken. Soms doen ze dat niet. Maar het is cruciaal voor ons, we geloven in het verbeteren en veranderen van ervaringen."
Next articleNintendo heeft 1.7 miljoen Nintendo Classic Mini: SNES Edition... Previous articleKimishima: "In 2018 nieuwe manieren om van je Nintendo Switch...

Reacties van gebruikers

Avatar
Jerone | 30 oktober 2017 11:56 | #278636
collapse
Geluk bestaat niet, althans niet in dit geval. Goed werk Nintendo
Avatar
Mink | 30 oktober 2017 12:09 | #278637
Reactie op post #278636 van Jerone
Geheel mee eens. Ik zou het eerder een vaardigheid noemen dan geluk Yummy .
Avatar
Yosher | 30 oktober 2017 12:36 | #278640
Reactie op post #278636 van Jerone
collapse
Nou, een beetje geluk is er toch wel bij komen kijken. Zelda was oorspronkelijk natuurlijk alleen in ontwikkeling voor de Wii U, waarvan ze uiteraard ook hadden gehoopt dat die zou aanslaan. Dat is niet gebeurd, maar was dit wel zo, dan hadden wij nu misschien nog geen Switch in huis, en al was dit wel zo in dat scenario, dan hadden veel mensen wellicht nog geen Switch gehad omdat hun Wii U, met zijn in dat geval goed gevulde catalogus, waarschijnlijk geen Switch gehaald voor Zelda, omdat zij deze gewoon op de Wii U hebben kunnen spelen.

Het is gewoon zo uitgekomen dat Zelda lang genoeg in ontwikkeling was om met de lancering van de Switch mee te dingen, wat IMO toch wel een beetje met geluk te maken heeft (al is het een geluk bij een ongeluk).

Natuurlijk komt er ook veel vaardigheid bij kijken, maar zo zie ik het in ieder geval. Smile
Avatar
Jerone | 30 oktober 2017 12:48 | #278642
Reactie op post #278640 van Yosher
collapse
Ik snap je verhaal, maar dat heeft letterlijk 0,0 met 'geluk' te maken
Avatar
Yosher | 30 oktober 2017 12:55 | #278643
Reactie op post #278642 van Jerone
collapse
Hoezo 0,0? Of zeg je dat alleen maar omdat je gewoon totaal niet gelooft in geluk hebben? Razz
Avatar
Mink | 30 oktober 2017 12:59 | #278644
Reactie op post #278643 van Yosher
collapse
Omdat het meer met de keuzes van Nintendo te maken heeft. Nintendo had andere keuzes kunnen maken en dat kun je dan als "geluk" bestempelen. Maar in dat geval is alles "geluk". Nintendo heeft gewoon goed gekeken naar de mogelijkheden en slim gepland en gehandeld om het eerste jaar van de Switch zoveel mogelijk hype te krijgen.
Avatar
Yosher | 30 oktober 2017 13:09 | #278646
Reactie op post #278644 van Mink
collapse
Ja, maar ze hadden dus ook totaal andere mogelijkheden kunnen hebben als Zelda nog niet zo ver gevorderd was, of wat dan ook. Zelda was al zover gevorderd, dus als je het mij vraagt hadden ze toch echt wel een béétje geluk in deze situatie, omdat het oorspronkelijk gewoon nooit zo gepland was toen ze überhaupt aan de ontwikkeling van Zelda begonnen. Ze gingen er toen nog van uit dat de Wii U aan zou slaan, maar dat gebeurde niet, en de situatie liep gewoon zo dat ze het spel ook op de Switch konden uitbrengen. Zo zijn ze er inderdaad zéér goed mee omgegaan uiteindelijk wat zeker veel vaardigheid vergt, en ik doe het ze zeker niet na, maar ik blijf erbij dat er zeker ook een beetje geluk bij is komen kijken.
Avatar
Jerone | 30 oktober 2017 14:17 | #278649
Reactie op post #278646 van Yosher
collapse
Het is idd niet alsof ze een muntje opgooien bij elke keuze en maar wat doen, alles wordt goed en wel overwogen. Je hebt het heel veel over 'als dit.. dan'-situaties, die nooit hebben plaatsgevonden en we dus moeilijk een oordeel over kunnen vellen. Niemand weet van tevoren precies hoe alles gaat lopen, het gaat erom hoe goed je kunt dealen met de situatie die zich voordoet. Dat heeft Nintendo goed gedaan en om dan over 'geluk' te spreken vind ik persoonlijk raar.

Volgens jouw beredening; van alle scenarios die plaats HADDEN kunnen vinden, wie zegt dat dit het beste scenario is? Als bepaalde zaken anders waren gelopen had Nintendo misschien wel de hardware markt gedomineerd met de WiiU. Het blijft puur speculeren.

Ik denk dat wij gewoon een andere definitie van het woord hebben, no problemo hoor Yummy .
Avatar
Yosher | 30 oktober 2017 16:23 | #278652
Reactie op post #278649 van Jerone
Haha, nee, ik zeg niet dat dit het beste scenario was geweest. Maar als ik betere scenario's had moeten noemen, zou ik het meer over 'pech' hebben, maar dat woord had Reggie niet genoemd. Razz

Maar goed, maakt allemaal ook niet uit, agree to disagree zullen we maar zeggen. Smile
Avatar
ThanosReXXX | 30 oktober 2017 16:39 | #278654
Reactie op post #278649 van Jerone
collapse
Ik ben het eigenlijk wel met jullie allebei eens: natùùrlijk is het goed plannen/anticiperen van Nintendo, maar het is toch inderdaad ook zo dat ze een beetje geluk hebben gehad met hoe het allemaal is gegaan:

Zelda was lang in ontwikkeling en was dus nooit voor de Switch bedoeld, want die plannen waren toen nog in een te vroeg stadium. Er werden veel fouten gemaakt met de Wii U en pas in de laatste fase van de cyclus van die console ging Nintendo de marketing opschalen; rijkelijk te laat.

Een blinde ziet dan nog wel aankomen dat je met een vlaggeschip-titel als Zelda dan niet aan je beoogde omzet gaat komen als je die enkel op die console zou uitbrengen, dus werd al snel de beslissing gemaakt om The Breath of the Wild, net als Twilight Princess destijds, een multi-console titel te maken. Grote verschil is dat dit met de GameCube en de Wii al nagenoeg sinds het begin gepland was, terwijl de situatie met de Wii U voor Nintendo onverwacht en misschien zelfs wel ongekend was, waardoor ze ineens heel snel moesten schakelen.

In marketing termen zou ik zeggen: "do or die". Er moesten knopen worden doorgehakt, maar wel op basis van een plan waarvan Nintendo nog niet wist hoe het uit ging pakken, en mede door de vele, irritante geruchten, was de introductie van de Switch allesbehalve een prettig en positief traject.

Gelukkig wist Nintendo de algehele consensus over de Switch al redelijk snel om te buigen, en inmiddels gaat het ze behoorlijk voor de wind, maar dit was zeker geen gegeven als je kijkt naar hoe het begon, en het is ook nog maar het eerste jaar, dus ze zijn er nog niet, maar het lijkt in ieder geval weer de goede kant op te gaan.

Conclusie: schouderklopje voor Nintendo dat ze zo goed en snel hebben gereageerd op het Wii U debakel, maar het is absoluut waar dat hier wel een gezonde dosis mazzel/geluk bij is komen kijken.

Had de Switch niet aangeslagen, dan was Breath of the Wild hoogst waarschijnlijk enkel en alleen een zeer bescheiden succes geworden op de Wii U, en daarmee had het een nieuwe klap voor Nintendo kunnen worden. Gelukkig is dit niet gebeurd, en die term 'gelukkig' is ook heel toepasselijk...
Avatar
Jerone | 30 oktober 2017 16:55 | #278655
Reactie op post #278654 van ThanosReXXX
collapse
Maar het succes van de Switch kun je toch niet omschrijven als 'geluk'? Of ben ik nou gek Yummy Net als dat het daarom dus geen geluk is dat Zelda een succes is geworden. Er deed zich een situatie voor, Nintendo heeft erop gehandeld en van een slechte situatie een goede situatie gemaakt.

“Luck Is What Happens When Preparation Meets Opportunity"

Je maakt in dit geval je eigen 'geluk' imo
Avatar
ThanosReXXX | 30 oktober 2017 20:50 | #278662
Reactie op post #278655 van Jerone
Ik respecteer je mening, maar uiteraard heb ik ook de mijne, en mijn standpunt is mede gebaseerd op mijn eigen ervaring als sales & marketing professional: ook daar komt wel degelijk geluk bij kijken.

Geluk is niet iets wolligs dat niet bestaat, het is een factor in heel veel dingen, zowel privé als zakelijk. In dit geval kwam Nintendo in een onvoorziene situatie, die ze door snel en goed handelen hebben om weten te buigen, maar je weet natuurlijk nooit hoe de markt reageert op je nieuwste product, en net zo goed als dat het enorme pech was geweest als de Switch geen succes had geweest, is het dus ook geluk dat deze gok wèl het beoogde resultaat heeft opgeleverd.

Dat is iets dat je, ondanks maanden of zelfs jaren van planning, niet (of in ieder geval niet volledig) in kan schatten: alleen de praktijk en de toekomst zullen je dat leren. Het zou anders zijn als je met een meer standaard product op de markt zou komen, wat direct aansluit op een bekende behoefte.

Ik kan het dus niet eens zijn met de stelling dat ze hier hun eigen geluk hebben gemaakt; dat had alleen gekund als ze een kristallen bol hadden gehad, waarin ze vantevoren konden zien hoe het met de Switch zou gaan.

Dat moesten ze in werkelijkheid nog maar afwachten, helemaal gezien de negatieve eerste reacties voor en na de onthulling.

Maar daarom zei ik ook dat ik het wel met jullie allebei eens ben: Nintendo heeft ook haar eigen deel gedaan, dus dat stuk wat nodig was, hebben ze zeker gedaan (en goed ook), maar het resultaat laat zich maar deels door dat soort acties sturen, aangezien de doelgroep nogal wispelturig is... Wink
Avatar
koekiemonster | 30 oktober 2017 20:12 | #278661
Geluk dat ze de Wiiu na enkele jaren konden dumpen zonder de trouwe fanbase te verliezen. Die hebben inmiddels twee dure Nintendo consoles gekocht in één generatie van de concurrentie.

Dat is idd geluk voor Nintendo.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Mario Odyssey

Platform: Nintendo Switch
Genre: 3D Platformer
Ontwikkelaar: Nintendo EAD
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 27 oktober 2017

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Platform: Nintendo Switch
Genre: Open World Adventure
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 03 maart 2017