Sonic Forces Review | 09 november 2017 15:50 | Auteur: Mink

De bekende blauwe egel is ondertussen alweer 26 jaar oud! Ondanks het leeftijdsverschil van tien jaar met zijn grote rivaal, vergelijkt men de twee iconen vaak. Niet alleen hebben SEGA en Nintendo een competitieve geschiedenis qua hardware, ook de games konden zich prima aan elkaar wagen. Nu verscheen Super Mario Odyssey recentelijk voor de Nintendo Switch en komt het nieuwste avontuur van Sonic ook om de hoek kijken. Kan deze Sonic-titel opboksen tegen het baanbrekende Super Mario Odyssey? Of behoort Sonic tegenwoordig niet tot dezelfde klasse als waarin Mario zich bevindt?

Sonic Forces begint midden in de actie. Terwijl de blauwe snelheidsduivel zich een weg baant door de verscheidene obstakels, bereidt Dr. Eggman al zijn sluwe plannen voor. Onze protagonist heeft niet één vijand, maar moet het opnemen tegen al het tuig samen. Zavok, Chaos, Dr Eggman en de geheel nieuwe Infinite werken allemaal samen om Sonic uit te schakelen. Na een flinke nederlaag van Sonic, sluit Dr. Eggman hem op. Zonder Sonic staan Amy, Silver en zelfs Knuckles kansloos, terwijl een naderende oorlog de wereld overschaduwt...

7


Meet the new Hedgehog
Met Sonic uit het plaatje en een wereld vol met doodsangsten, kunnen de helden niet anders dan een verzet te starten. De verschillende bekende gezichten uit de Sonic-serie weten niet goed wat ze kunnen doen en gaan daarom op zoek naar een nieuwe rekruut. Dit personage mag de speler volledig zelf bouwen, wat op zichzelf nog best leuk is. De eerste paar levels speel je daarom ook zonder moderne of klassieke Sonic, maar alleen met de zogeheten Avatar.

Deze Avatar-levels brengen gelijk iets nieuws in de serie. Je Avatar heeft namelijk een wapen en ieder wapen heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Zo kan je met een elektrisch wapen een ringspoor in één keer volgen, terwijl de vlammenwerper juist in grote getale vijanden weet om te brengen. De levels barsten van de snelheid, maar laten je iets meer met de obstakels in de levels spelen. Ik vond deze levels zeer leuk en verrassend en zeker de latere levels, waarbij je zowel de Avatar als Sonic bespeelt, weten genoeg variatie te brengen.

12


Speed of light!
SEGA heeft in dit deel weer goed gekeken naar hoe het de snelheidsduivel in Sonic op de voorgrond kan laten. In voorgaande 3D Sonic-spellen werd de nadruk meer gelegd op het platformen en de vijanden, terwijl hier duidelijk de aandacht uitgaat naar de snelheid. Het voelt ontzettend goed om razendsnel over de verscheidene Zones te sprinten. Hierdoor vallen de vijanden, obstakels, afgronden en dergelijke amper op. Deze gaan zo snel aan je voorbij, dat je er of tegenaan botst, of er ‘per ongeluk’ overheen springt. Dit zorgt er toch wel voor dat het geheel weinig uitdaging bevat, zeker in de Modern Sonic-levels. Hier is het simpelweg de ‘boost’-knop indrukken en je vliegt letterlijk door alle problemen heen. Dit maakt het een beetje te gemakkelijk om alle levels te halen, maar de uitdaging zit hem dan ook erin de levels op S-rank halen.

Kill that Boss
De grote bazen in Sonic Forces voelen allemaal zeer fris aan en lijken met veel tijd en moeite ontworpen. Jammer genoeg zijn ook deze stiekem ietwat simpel, maar gelukkig wel indrukwekkend om te aanschouwen. Zo moet je het in een 2D-stage opnemen tegen Dr. Eggman en zijn drakenpak. Dit gevecht speelt eerst in op je nostalgie om vervolgens een geheel nieuwe bossfight te starten. Ik vond de baasgevechten niet moeilijk, maar wel absoluut een leuke speelervaring.

13


Quickie?
Sonic Forces bevat een ontelbaar aantal Quick Time Events. Nu kunnen we ze helaas niet echt 'quick' noemen. Allereerst voegen Quick Time Events simpelweg niets toe: ze laten de gamer naar een cutscene kijken om vervolgens toch te moeten reageren. De toevoeging van Quick Time Events in games moet voornamelijk het reactievermogen van de gamer testen. In Sonic Forces zijn deze Slow Time Events echter enorm lang op het beeld waardoor je ze bijna onmogelijk kunt missen. En dat is wat ons betreft een echte misser van Sonic Forces.

Daarbij vergt Sonic Forces weinig precisie. Toegegeven, ik ben echt wel vaak in de afgrond gedoken of geraakt door vijanden, maar ook dat kwam meestal door een gebrek aan controle. Sonic raast over het speelveld, maar zijn besturing naar links en naar rechts is niet zo precies als ik zou willen. Deze probleempjes komen voornamelijk voor als de camera opeens een andere hoek aanneemt, waardoor de besturing van Sonic ook ietwat op z’n kop gaat.

Presentatie
Sonic Forces oogt prachtig, ook op de Nintendo Switch. Ik heb het spel grotendeels gespeeld in de handheld-modus en heb geen enkele framedrop gezien of andere technische mankementen. Volgens het internet raast Sonic op de Nintendo Switch met slechts 30 frames per seconde, maar hier stoorde ik me totaal niet aan. Ook de grafische verschillen belemmerde het spelen zeer zeker niet.



Conclusie
Nee, Sonic Forces kan zich op geen enkele manier meten met het gigantische success van Super Mario Odyssey. Dat neemt echter niet weg dat deze Sonic-titel best wel prima te pruimen is. SEGA heeft gekeken naar wat de fans vroegen en heeft volgens ons deze beloftes zeer goed in kaart gebracht. Het spel voelt lang fris aan door de verschillende gameplay-mechanics en wil je de 100% halen, dan ben je met dit spel toch echt wel tientallen uren zoet. Ga je alleen voor de credits, dan speel je zo'n vijf tot tien uren. De Quick Time Events zijn nutteloos, de vijanden in Modern Sonic stellen niets voor en het geheel is wellicht iets te gemakkelijk om uit te spelen. Maar buiten deze minpunten, weet ook de Nintendo Switch-versie van Sonic Forces niet teleur te stellen.
7,1
N1-score
  • + Snelle Sonic-game
  • + Duister verhaal
  • + Veel variatie in levels
  • + Prima presentatie, zelfs in de handheld
  • - Niet zo uitdagend
  • - Weinig vernieuwend
  • - Quick Time Events
Next articleRockstar laat met trailer zien wat Nintendo Switch-versie L.A.... Previous articleVideo vergelijkt grafische prestatie van verschillende versies...

Reacties van gebruikers

Avatar
Banjo | 09 november 2017 17:33 | #278942
Kijk, met dit cijfer kan ik me prima vinden.
Toffe game, maar de levels zijn iets te kort en heel vernieuwend is het inderdaad niet..
Avatar
ThanosReXXX | 09 november 2017 17:44 | #278943
collapse
Kan deze Sonic-titel opboksen tegen het baanbrekende Super Mario Odyssey? Of behoort Sonic tegenwoordig niet tot dezelfde klasse als waarin Mario?


That's two no's... Wink

In alle eerlijkheid zie ik sowieso een game in dit genre ooit een 9 of een 10 krijgen, en het is natuurlijk ook niet zo "episch" (god, wat heb ik een hekel aan dat woord) als een Zelda of een Mario avontuur, maar ik ben toch best wel iemand die een goede Sonic game kan waarderen, en ik heb sinds de neergang van de franchise helaas maar heel weinig goede games gezien en gespeeld, die echt de Sonic feel hebben, en dat is echt jammer.

En dan te bedenken dat het eigenlijk Sega's voornaamste franchise zou moeten zijn, maar vergeleken met Mario is het veel te veel hit and miss...
Avatar
Mink | 09 november 2017 18:06 | #278944
Reactie op post #278943 van ThanosReXXX
collapse
Ik vind niet dat je kunt stellen dat deze Sonic de plank totaal misslaat. Het is ergens echt wel een goede Sonic-titel, maar weet gewoon niet de verwachtingen te overtreffen of te evenaren soms.
Avatar
ThanosReXXX | 09 november 2017 18:21 | #278945
Reactie op post #278944 van Mink
collapse
Ik zeg niet dat deze game de plank volledig misslaat, maar meer dan een redelijk goede Sonic game is het niet; dat zie je terug komen in nagenoeg alle reviews die je nu kan vinden, en dus ook in jouw cijfer. Het is een ruime voldoende, maar toch niet bepaald een aanrader, zo lijkt me.

En als iemand die graag weer eens een hele goede en vette Sonic game zou willen zien, ben ik daar gewoon in teleurgesteld, dat is alles.

Als ik persoonlijk naast Generations, Adventure en Colors alleen de Sonic race games als waardig aan de franchise ervaar, dan vind ik dat toch best wel een treurige conclusie...

En de vragen aan het eind van je verder overigens prima geschreven artikel waren of het kan opboksen tegen Mario Odyssey en of Sonic tegenwoordig niet tot dezelfde klasse behoort als Mario, en de antwoorden daarop zijn inderdaad (en helaas) negatief.
Avatar
Mink | 09 november 2017 18:29 | #278947
Reactie op post #278945 van ThanosReXXX
collapse
Ja oké, dat snap ik ook wel. Ikzelf ben niet een gigantische Sonic-fanaat, maar kan een goede titel zo op zijn tijd wel waarderen. Dit is een stap in de goede richting, als je het vergelijkt met Sonic Boom bijvoorbeeld. Maar er zijn toch echt nog wel een paar stappen nodig voordat Sonic zich weer tot de top mag benoemen helaas.
Avatar
ThanosReXXX | 09 november 2017 18:50 | #278948
Reactie op post #278947 van Mink
Sonic Boom: the game that shall never be mentioned anymore... Wink
Avatar
SMS | 09 november 2017 19:31 | #278949
collapse
Dat de besturing zo slecht is zou een veel groter punt moeten zijn....

Een duister verhaal is overigens geen plus als het z'n slechte execution heeft.
Avatar
Mink | 10 november 2017 13:31 | #278967
Reactie op post #278949 van SMS
Mwah, slechte uitvoering ben ik het niet mee eens. Toegegeven, het is geen Game of Thrones of iets dergelijks, maar voor een Sonic-titel is het verhaal tof. Zeker hoe de Avatar in het verhaal wordt gestopt vind ik leuk bedacht. De Death Egg is dan wel weer een simpele rip-off.
Avatar
Volleybaas | 09 november 2017 19:50 | #278950
Ik heb Sanic allang opgegeven
Avatar
MVG | 10 november 2017 13:32 | #278968
Persoonlijk vind ik dat Sonic alleen op gelijke hoogte stond met Mario, in de Sega Megadrive jaren. Niet dat alle Sonic games die volgden slecht waren, maar Mario bleek intussen het grotere icoon. De overgang naar 3D is in Mario's geval ook veel soepeler gegaan dan voor Sonic, waar ze nog steeds niet de juiste formule gevonden lijken te hebben.

Ik zou "Forces" dan ook niet met "Odyssey" willen vergelijken. Ik lees wederom over het grootste probleem dat ik met 3D Sonic heb: ongecontroleerd tegen vijanden en in gaten lopen, omdat het levelontwerp verwacht dat je op een bepaalde manier aankomt of springt. Je hebt er zelf geen invloed op en toch ga je dood. Ik blijf dat een fout in het spelontwerp vinden en weiger een Sonic titel te kopen waarin dat aanwezig blijft. Daarnaast gaat er wel heel veel op de automatische piloot (stukken zonder interactie, reling glijden, Quick Time Events, etc.) en kun je alles zo'n beetje omverlopen. Echt spannend klinkt het allemaal niet.

De formule moet in balans zijn om een goede Sonic game te maken. Bij "Sonic Mania" was dit geslaagd, mede omdat het spel gebruikte wat wél werkte. Het lijkt of Sonic Team bang is om spelconcepten overboord te gooien. Het lijkt een steeds grotere optelsom van elementen te worden, die ze erin willen houden. Dat staat me tegen, omdat ze de balans in de weg staan. Er wordt zoveel aan toegevoegd dat de (in principe) eenvoudige basis uit het oog wordt verloren. Snelheid is prima, maar dat maakt een Sonic spel niet goed.

Ik vind het jammer dat Sonic Team in al die tijd niet heeft gekeken naar wat de echte essentie van een goede Sonic game is. In plaats daarvan hopen steeds meer elementen zich op. Kijk bijv. naar al Sonic's (vaak ongeïnspireerde) vrienden, eerdere eindbazen die ineens allemaal vast meedoen, speelstijlen, wisps, 2D, 3D, etc. Een opeenhoping! Sega kiest niet wat werkt. Ze kiezen ALLES! Nintendo voegt ook continu nieuwe dingen toe, maar vergeet nooit de balans in de formule te houden. Blijkbaar heeft Sega daar veel moeite mee.

Dan nog lijkt dit spel mij beter dan recente Sonic games, zoals "Lost World" en de "Sonic Boom" games, al is dat vooral bij laatstgenoemde niet zo moeilijk. Ik hoop dat Sonic Team eens goed gaat kijken wat Sonic goed maakt en raadt ze aan goed met het team achter "Sonic Mania" te spreken. Dan kan die egel best weer eens in aanzien stijgen, zoals toen "Sonic Mania" verscheen en Sonic terug van weggeweest leek. "Forces" lijkt mij geen slecht begin daarvoor, maar vooralsnog staat Sonic in waardering nog mijlenver onder Mario, wat mij betreft.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Sonic Forces

Platform: Nintendo Switch
Genre: 3D Platformer
Ontwikkelaar: Sonic Team
Uitgever: SEGA
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 07 november 2017

Screenshots