5 historische speeltjes van Nintendo Special | 27 januari 2018 10:00 | Auteur: Erik F.

Nintendo onthulde vorige week haar nieuwste eigenzinnige speeltje: Nintendo Labo. Waar de concurrentie zich bezighoudt met VR, HDR, 4K en andere mooie marketingwoorden, komen zij met karton om de speelervaring te verrijken Karton is inderdaad niet zo'n mooi marketingswoord Razz . Ergens ook niet zo vreemd, gezien ze zich voor de videospelletjes uitsluitend bezig hielden met speelgoed. Wat maakte het bedrijf eigenlijk zoal? Laten we die kast met Nintendo-speeltjes eens openmaken en kijken wat voor moois we eruit kunnen halen!

Rabbit Coaster (1964)
Waar het allemaal mee begon
Rabbit Coaster is naar alle waarschijnlijk het eerste stukje speelgoed dat Nintendo ooit produceerde. Met maximaal vijf anderen strijdt je om de felbegeerde winst in een soort aflopende achtbaan. Dit doe je door een kleine, rollende capsule op een van de banen te plaatsen en vervolgens vurig te hopen dat die van jou als eerste het parkoers trotseert. Denk aan die bestuurbare autoracebanen waar je vroeger als kind mee speelde, alleen dan zonder de elektronica. Het heeft niets met konijnen of achtbanen te maken, maar The Big N motiveerde met haar eerste stukje speelgoed spelers al gezamenlijk te spelen!



Ultra Hand (1966)
Het vrijetijdsproject dat alles veranderde
Een elektricien, die meewerkte aan de productie van Hanafuda-kaarten, knutselde in zijn vrije tijd graag speelgoed in elkaar. Een van zijn vrijetijdsprojecten was een uitschuifbare arm, waarmee je objecten van ver kon grijpen. De Ultra Hand, noemde hij het. Hij was er zo trots op, dat hij er zelfs onder werktijd mee speelde. Dit viel president Hiroshi Yamauchi ook op. Hij riep de elektricien naar zijn kantoor – waarop hij vervolgens dacht dat hij zijn ontslag zou krijgen. “Produceer 1.000.000 van die Ultra Hands”, luidde echter het bevel van de president. De rest is geschiedenis: de Ultra Hand werd het meest succesvolle speelgoed dat Nintendo ooit uitbracht. Het bleek de eerste mijlpaal van een jonge Gunpei Yokoi, die later uit zou groeien tot geestelijk vader van innovaties als de D-Pad, Game & Watch en de Game Boy.

< >

N&B Block (1968 )
Nintendo trapt LEGO op zijn (s-)teentjes
Wist je dat Nintendo op een gegeven moment haar eigen LEGO had? Sterker nog: het was eigenlijk precies hetzelfde – zelfs het bouwen ging op dezelfde manier. Het mag dan ook een wonder heten dat Nintendo de rechtszaak won die LEGO tegen hen had aangespannen. Wellicht kwam dit door de unieke ronde, half-ronde en achtvormige stukjes in het pakket. Al deze hippe blokjes resulteerden gecombineerd in mooie huizen, ruimtestations, racewagens, auto’s en andere stoere objecten. Nét LEGO-bouwwerken, maar dan wat verfijnder en ronder afgewerkt. Dit maakt Nintendo maar wat graag duidelijk in de commercials van het speelgoed. N&B Block was een groot succes in Japan, maar stierf na vier jaar toch een stille dood in 1972. Iets zegt ons dat die rechtszaak nog lang niet gestreden was.

< >

Love Tester (1969)
The Big N helpt je de ware liefde te vinden!
“Hoe kan ik ervoor zorgen dat meisjes hiermee mijn hand willen vasthouden?” spookte grappend door het hoofd van Gunpei Yokoi (je weet wel, die man die ook de Game Boy bedacht!) bij het verzinnen van de Love Tester. Het resultaat was Nintendo’s eerste elektronische speelgoed (we nemen die term voor het gemak wat breed) en kon volgens de marketing via een love-score van 1 tot 100 laten zien hoe goed twee personen bij elkaar pasten. Hoewel dit in theorie natuurlijk allemaal vastgehouden handjes en gelukkige Japanse koppels op moest leveren, was het stiekem niets meer dan een soort leugendetector die je hartslag mat. In het westen kreeg het spel dan ook de naam 'Love/Lie Detector' mee. Hoe bizar het ook klinkt: de Love Tester is een van de meest gewilde oude Nintendo-producten.



Paper Model (1974)
Nintendo Labo 0.5?
Nintendo Labo was mijn voornaamste inspiratiebron voor het schrijven van dit artikel. Om deze reden trok ‘Paper Model’ mijn aandacht tijdens mijn speurtocht door Nintendo’s historie – want hier moet je precies hetzelfde doen! Zoals de naam suggereert, dient de speler modellen te vouwen van papier. Hiervoor kreeg je allerlei ontwerpen, waaruit jij de verschillende onderdelen uitknipte, in elkaar vouwde en soms lijmde. Dit kon een zebra of vliegtuig zijn, maar zogenaamde Panorama Paper Models gingen zo ver als het in elkaar vouwen van hele boerderijen, havens of steden als Venetië. Binnenkort worden hier zelfs hele robotpakken en muziekinstrumenten aan toegevoegd - ehm, in Nintendo Labo dan. Bijzonder hoe Nintendo inspiratie haalt uit haar eigen geschiedenis!

< >

But wait, there's more!
Dit is echter nog maar een kleine greep van al die tientallen stukken speelgoed dat Nintendo heeft uitgebracht. Zo hebben ze ook hun eigen variant van Twister, meerdere voetbal- en bordspellen en zelfs hun eigen speelgoed-geweren. Neem eens een kijkje op de website BeforeMario, hier staat elk speeltje tot in de puntjes beschreven.

Heb jij ook ooit speelgoed van Nintendo in handen gehad? Laat het ons weten in de comments!
Next articleMogelijk ook een nieuw deel van de Secret of Mana-serie naar... Previous articleXenoblade Chronicles 2 krijgt half februari New Game+

Reacties van gebruikers

Avatar
Captain-Retardo | 27 januari 2018 11:09 | #280197
Leuk artikel.
Avatar
JORISGUY7XD | 27 januari 2018 15:01 | #280199
Als je hiermee in het openbaar loopt wordt je volgens mij opgepakt:

http://blog.beforemario.com/2011/04/nintendo-kousenjuu-guns-and-rifles-sp.html
Avatar
Masterswordish | 31 januari 2018 12:47 | #280251
Tof artikel!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.