GDC 2018: Wat je moet weten Special | 21 maart 2018 08:00 | Auteur: Dyon

Al sinds het begin van deze eeuw zijn er wereldwijd meerdere grote gamesconventies die plaatsvinden. Zo heb je in de zomerperiode de Gamescom, de E3 en de Tokyo Game Show, waar zowel publiek als het bedrijfsleven samenkomt om nieuwe aankondigingen te doen, interessante deals te sluiten, maar ook om te vieren hoe succesvol de industrie is. Toch is er jaarlijks één evenement dat voor het Nederlandse publiek iets minder bekend is, maar juist voor de industrie belangrijk is: de Game Developers Conference in San Francisco, dat dit jaar weer plaatsvindt tussen 19 en 23 maart.

Historie
Iets minder dan 30 jaar geleden, in april 1988, vond de allereerste Computer Game Developers Conference plaats. Hierbij moet je niet denken aan de grote beurshallen van vandaag de dag. Integendeel: de allereerste editie vond plaats in de woonkamer van Chris Crawford, samen met nog 27 andere game-ontwikkelaars. In de loop der jaren is deze kleine samenkomst tussen een aantal eensgezinden uiteindelijk uitgegroeid tot een van de grootste evenementen voor de industrie zelf. Van 27 ‘bezoekers’ in 1988 tot een record van 27.000 bezoekers in 2016.

De functie van de GDC
Nu is de Game Developers Conference meer een ontmoetingsplek en broedplaats voor de game-ontwikkelaars en de industrie, dan een plek waar de industrie en pers samenkomt. Daarom is de beurs zelf ook minder bekend bij het grote publiek. Verwacht dus slechts op kleine schaal nieuwe aankondigingen van games. Daarentegen is dit wel dé plek waar héél veel genetwerkt wordt. De (kleine) game-ontwikkelaar probeert hier veelal een game-idee te pitchen met als doel een uitgever te vinden. Ook worden hier lezingen en presentaties gehouden door de game-ontwikkelaars zelf. Zo gaf onder andere Hidemaro Fujibayashi, die aan de leiding stond van de meest recente Zelda-game, een lezing over het verbreken van de conventies in The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Toch draait het volgens de experts meer om het netwerken dan om de lezingen, omdat deze toch terug te kijken zijn.

De presentatie over Breath of the Wild tijdens de GDC van 2017.

Nintendo op de GDC
Toch kan de Game Developers Conference voor de Nintendo-fan soms positief opvallen. Nintendo heeft zeker in het verleden menig fan weten te verrassen. Zo bracht The Big N in 2005 een gloednieuwe trailer van het toen nog ongetitelde The Legend of Zelda: Twilight Princess ten tonele. De GDC was echter in het verleden ook de plek van de aankondigingen. Zo maakte Satoru Iwata tijdens zijn keynote ‘Disrupting Development’ op de GDC van 2006 bekend dat The Legend of Zelda: Phantom Hourglass zou verschijnen voor de Nintendo DS.

De lezing van Satoru Iwata in 2006.

Verwachtingen van GDC 2018
Verwacht dit jaar geen grote aankondigingen van Nintendo op de Game Developers Conference: ze staan niet op de beursvloer zelf. Echter staat de Japanse spellenmaker wel in de zogenoemde businessarea, waar er dus mogelijk gesproken wordt met potentiële ontwikkelaars en andere belanghebbenden.

Wel zijn er een aantal lezingen die de aandacht verdienen. Zo houdt Splatoon-gameproducer Hisashi Nogami een lezing getiteld "Splatoon and Splatoon 2: How to Invent a Stylish Franchise with Global Appeal". Ook ARMS krijgt aandacht: Mario Kart 8 Deluxe- én ARMS-producer Kosuke Yakubi houdt een lezing genaamd ‘ARMS: Building Mario Kart 8 Insights into a Showcase Nintendo Switch Fighter.’ Het is natuurlijk geen toeval dat gisteren er een Nindies Showcase-video werd getoond, want ook veel kleine indie-ontwikkelaars voor de Nintendo Switch zijn aanwezig in San Francisco deze week.

Verwacht dus de komende dagen nog interessante nieuwtjes op N1ntendo.nl over zowel uitgebrachte games, maar ook aankomende games voor de Nintendo-platformen!
Next articleShantae and the Pirate's Curse ontvangt releasetrailer Previous articleTop-down shooter Garage komt exclusief naar Nintendo Switch

Reacties van gebruikers

Avatar
FalconPawnch | 21 maart 2018 10:17 | #280998
Het zal mij benieuwen. Ik ben nooit zo van het ellenlange gesprekken volgen maar ik weet zeker dat er mensen zijn die elk detail en elke hint eruit weten te halen in de vorm van een nieuwsbericht, dus laat maar komen die GDC.
Avatar
MarioKarter | 21 maart 2018 13:40 | #280999
Interessant! Maar de E3 is natuurlijk waar het echt erop aan gaat komen...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

ARMS

Platform: Nintendo Switch
Genre: Fighting
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 8
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 20
Releasedatum: 16 juni 2017

Mario Kart 8 Deluxe

Platform: Nintendo Switch
Genre: Kart Racing
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 8
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 12
Releasedatum: 28 april 2017

Splatoon

Platform: Wii U
Genre: Third-Person Shooter
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 8
Releasedatum: 29 mei 2015

Splatoon 2

Platform: Nintendo Switch
Genre: Third-Person Shooter
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 8
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 8
Releasedatum: 21 juli 2017

The Legend of Zelda: Phantom Hourglass

Platform: Nintendo DS
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 19 oktober 2007

The Legend of Zelda: Twilight Princess

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 15 december 2006