Yoot Saito's Odama Preview | 31 mei 2004 14:55 | Auteur: Gebruiker 3303

De developer van het beruchte Seaman is bezig met een nieuw project. Lees onze eerste indrukken over deze flippergame met een twist!

Odama is waarschijnlijk de vaagste titel die we op de afgelopen E3 hebben kunnen bewonderen. De game die mede wordt ontwikkeld door Yoot Saito (Simtower) is een ongewone mix tussen een flipperspel en samoerai oorlog. Verder staat de titel Odama voor “gigantische bal”. Begrijp je het nog? Nee, lees dan verder…

Zoals ik al zei is Odama onder andere een flipperspel, het heeft dan ook kenmerken van dit soort games. Je hebt realistische physics, power-ups en de mogelijkheid om de kast te “tilten”. Wat de game echter zo speciaal maakt, is het feit dat dit allemaal plaatsvindt op een historisch slagveld, in dit geval tijdens de samoerai oorlogen. Het is aan jou de taak om met een gigantische stalen bal, de Odama, je eigen leger aan de overwinning te helpen. Met de Odama moet je zowel vijandige troepen als gebouwen en defensieve structuren vernietigen, zodat je leger een vrije doorgang krijgt naar de Warlord van de tegenstander.

showscreen

Zo als je misschien al in de gaten had, heeft Odama real-time strategy elementen. Veel acties die je uitvoert zorgen voor kettingreacties. Zo moet je bijvoorbeeld dammen of bruggen vernietigen, die een overstroming veroorzaken waardoor het vijandige leger als het ware wegspoelt. Het kan echter voorkomen dat er troepen steeds dichter bij je eigen basis komen. Wanneer delen van het vijandige leger het voor elkaar krijgen tussen de flippers door te rennen, verlies je levenspunten. Wanneer je aantal levenspunten is gedaald tot 0: Game Over.

Gelukkig blijft het niet alleen bij het besturen van de Odama. Met de C-stick kun je namelijk versterkingstroepen sturen. Daarnaast kun je met de linker analoge stick het speelveld bewegen, en kun je met X de Odama opladen. Wanneer troepen van je tegenstander worden geraakt door een de opgeladen Odama, bekeren ze zich tot jou leger en kun je ze gebruiken als versterking. Je kunt echter met de bal ook je eigen leger doden, dus je moet opletten wat je doet, en wanneer.

showscreen

Yoot Saito's Odama heeft een paar factoren die het spel erg uniek maken. Aan de ene kant heb je het traditionele flipperspel, maar aan de andere kant heb je een real-time strategy game op een Chinees slagveld. Odama laat je strategisch nadenken en het is erg vermakelijk tegelijkertijd. De E3-versie had nogal ruwe graphics, hopelijk zijn deze opgepoetst in het uiteindelijke spel. Verwacht wordt dat Odama op 1 juni 2005 in de Amerikaanse winkels zal liggen. Een Europese releasedatum is tot op heden nog niet bekend. Zoals altijd zullen we je op de hoogte houden over ontwikkelingen betreffende deze veelbelovende game!
Next articleNieuwe titels aangekondigd door Nintendo Previous articleMemory Card 1019

Reacties van gebruikers

Avatar
wouter_vandijk2 | 31 mei 2004 15:02 | #37813
lijkt mij een cool spel, maart zal hier wel nooit uitkomen
Avatar
smash master | 31 mei 2004 15:16 | #37814
Wel vaag, maar lijkt me best wel leuk voor een paar uutjes. Ik denk dat ie hier wel uit komt.
maar je kan dus alleen je eigen leger afmaken als je de "odama' hebt opgeladen, dus als je m ni oplaadt en je raakt je leger gaan ze niet dood??
Avatar
Joost | 31 mei 2004 15:21 | #37815
Het is iig wel origineel, en het kan best wel leuk worden denk ik.
Avatar
Pieter | 31 mei 2004 15:27 | #37816
Mij lijkt het wel cool! Ik ben erg benieuwd of het iets wordt...
Avatar
Erich | 31 mei 2004 15:31 | #37817
mij lijkt het ook wel cool ja. ik zou hem iig wel willen proberen.
Avatar
Gebruiker 3444 | 31 mei 2004 18:24 | #37855
hmm, ik had liever een nieuwe seaman
Avatar
Zwennes | 31 mei 2004 20:45 | #37889
Lijkt me moddervet. Superorigineel en het klinkt ook nog is tof Smile
Avatar
Jorg | 31 mei 2004 22:16 | #37901
vage crap :@
Avatar
semper | 01 juni 2004 00:54 | #37928
Ik had in de ign mailbag gelezen dat een tweede speler met de conga drums kan spelen. En door rythmisch op je drum te spelen kan je het moraal van je troepen verhogen.
Avatar
Gebruiker 2647 | 01 juni 2004 01:13 | #37932
dat kan weL cooL zijn dan.
Avatar
Zapp-x | 02 juni 2004 02:34 | #38062
Lijkt me enorm vet .o.
Avatar
The_Gamer | 02 juni 2004 02:55 | #38065
Ik begin steeds enthousiaster over dit spel te worden; het gaat nu echt leuk klinken! Ook de Japanse setting vind ik erg cool (maar waarom staat er Chinees in die tekst, het is toch Japans, of niet?). Hopelijk wordt de game ook echt zo cool als hij tot nu toe lijkt te worden. Cool
Avatar
Gebruiker 3181 | 02 juni 2004 21:12 | #38206
Wow als ik die conga's van Semper's info bedenk dat is echt superorigineel, leuk idee dit spel Smile
Avatar
Gebruiker 3980 | 05 augustus 2004 23:32 | #45671
Hoeveel Elites heb je er??? want ik zag op een site een demo en daar waren er maar 2.
En daar stond dat ie voor de NGC 15 elite downloads had........NIW,als je um download is ie al saai...dus verwacht nix Mad

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Odama

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Action
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: Onbekend

Screenshots