Pirates: All Aboard! Review | 16 april 2018 10:00 | Auteur: Ricardo

Piraten spreken vaak tot de verbeelding: stoere zeerovers die de zeven zeeën onveilig maken en elk vijandig schip naar de bodem van de zee sturen. Licht het anker, hijs de zeilen en meng je in ruige zeegevechten! Hoewel deze beschrijving je in eerste instantie misschien meer doet denken aan andere actuele piratenspel als Sea of Thieves, gooit Pirates: All Aboard het over een geheel andere boeg en stelt zich wat minder ambitieuze doelen. Dat neemt niet weg dat je je met dit spel best kan vermaken, toch?

Pirates: All Aboard draait vooral om zeegevechten. Voor beginnende spelers biedt het spel een tutorial, die je de fijne kneepjes van het vak leert. Hier merk je al snel dat het spel bijzonder oppervlakkig blijkt. Vooraf selecteer je één van de drie te kiezen schepen: een groot slagschip, een gedegen allrounder, of een wendbaarder doch minder solide scheepje. In de praktijk is deze laatste nutteloos, weet de tweede ook niet echt te imponeren en kies je dus al snel voor het grotere schip. Het spel biedt dus wel keuze, maar door een gebrek aan balans verhouden de schepen zich niet goed tot elkaar. Zodra je begint aan het zeegevecht, navigeer je je schip simpelweg door naar links en rechts te sturen en vuur je je linker- en rechterkanonnen afzonderlijk van elkaar af. Uitgebreider dan dit wordt de gameplay helaas niet en dus valt het spel al snel in herhaling en ontbreekt de nodige diepgang.

Partygame
Dit spel presenteert zich toch vooral als een partygame. De enige spelmodus naast de tutorial waarin je namelijk de centrale gameplay vindt, speel je met twee tot vier spelers. Zoals gezegd biedt het spel weinig diepgaande speelervaring en voelt het snel repetitief aan. Vooral dit laatste past niet helemaal bij het beeld van een partygame. Waar het plezier in dit spel vandaan moet komen, ontgaat me enigszins. Het ontbreekt het spel volledig aan interessante concepten, of frisse gameplay. Met zogenaamde specials (power-ups die je bijvoorbeeld een ander schip laten rammen) probeert de game nog wat variatie aan te brengen, maar helaas valt dit spel ook daarmee niet te redden. Vervelend is verder dat je moeilijk schade kan toebrengen aan een medespeler zonder zelf ook schade op te lopen. Om namelijk andere schepen te bombarderen, moet je eerst langszij varen, wat je kwetsbaar maakt voor vijandig vuur. Alsof dat nog niet erg genoeg was, komt het soms ook voor dat je kanonskogels – die toch duidelijk doel troffen – verdwijnen alsof ze nooit zijn afgevuurd, zonder enige schade toe te brengen aan je tegenstanders.

1

Driemaal is scheepsrecht?
Dit piratenspelletje heeft echter nog één troef achter de hand: endless mode. Kan dit het spel nog enigszins redden van blamage? Zo gauw deze modus begint, voelde ik al dat het antwoord naar een ‘nee’ neigt. Endless mode geeft je de controle over een scheepje, waarmee je naar links en rechts kan uitwijken. Je volgt een oneindige zeeroute die met vaste snelheid over je scherm schuift, terwijl je munten verzamelt en obstakels (haaien, rotsen en kanonskogels) ontwijkt, in achtervolging van een nieuwe highscore. De modus doet sterk denken aan de dertien-in-een-dozijn-spellen die op Android- en iOS-systemen verschijnen, waarin je eigenlijk exact hetzelfde doet. Toegegeven, vaak kennen die spelletjes een betere uitwerking dan de endless mode die je in Pirates: All Aboard aantreft.



Conclusie
Ik kan Pirates: All Aboard ontzettend moeilijk serieus te nemen. Ik vraag me af wat de ontwikkelaars gedacht moeten hebben en hoe deze verschrikking ooit haar pad naar de Nintendo Switch heeft gevonden. De kern van het spel (de multiplayer) blijkt ongebalanceerd en biedt daarnaast totaal geen plezier. Speel je alleen? Dan kan je je slechts bezig houden met een tutorial. Bij beide spelmodi merk je daarnaast dat basismechanismen zoals het schieten van kanonskogels regelmatig niet goed functioneren. Dan nog de endless mode: deze vormt wellicht het dieptepunt van het gehele spel. Zonder enig doel laat deze inspiratieloze modus je naar links en rechts uitwijken om obstakels te ontwijken, totdat je op de klippen loopt of een kanonskogel aanraakt. Qua content mag het spel zich al helemaal ongelukkig noemen: na zo’n half uurtje had ik alles toch eigenlijk wel gezien én zelfs toen al viel het spel in de herhaling. Al bij al heb je met Pirates: All Aboard niet meer in handen dan een jammerlijke mislukking. Ik raad dan ook aan dit zinkende schip snel te verlaten, of beter nog, niet te betreden.
2
N1-score
  • + Specials
  • - Ongebalanceerde scheepskeuze
  • - Ontzettend repetitief
  • - Basisacties werken soms slecht
  • - Weinig te bieden voor de enkele speler
  • - Multiplayer brengt weinig plezier
  • - Endless mode
Next articleDreamcast- en Saturn-spellen wellicht straks ook onderdeel van... Previous articleMultiplayer-modus voor Stardew Valley komt misschien al over...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Pirates: All Aboard!

Platform: Nintendo Switch eShop
Prijs: €5,99
Genre: Arcade Action
Uitgever: QubicGames
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 13 april 2018

Screenshots