Three Fourths Home Review | 10 mei 2018 08:00 | Auteur: Jeroen K.

Alsof Square Enix' tienerproblemengame Life is Strange vijf jaar vooruit spoelt. Zo voelt Three Fourths Home aan, als het op de verhaallijn aankomt althans. De problemen des levens houden je ook hier in hun greep, zij het van andere aard. Hoofdpersonage Kelly, 24 jaar oud, woont vanwege haar studie al een tijdje ver van haar ouders weg, maar komt weer thuis in Nebraska wonen door een combinatie van problemen. We volgen Kelly's telefoongesprek met het thuisfront, wanneer ze door een ernstige storm naar huis kart...

Het autoritje begint zodra je het gaspedaal indrukt (ZR) en de radio aanzet (Y). Een typische, bezorgde moeder belt je op, want er komt een tornado aan. Verschillende onderwerpen komen langs tijdens het gesprek: de doorgeslagen tuinierhobby van je vader, de recente schrijfpassie van je broertje, de verbouwing van je oude middelbare school en nog veel meer. Elke keer vordert het gesprek naar aanleiding van de antwoorden die je aan de telefoon geeft.

threefourthshomer1

Ook je vader, die het moeilijk heeft na zijn auto-ongeluk, en je broertje, wiens autisme het lastig maakt om een goed gesprek te voeren, komen aan de lijn. Ondertussen maak je indirect, enkel door het lezen van de donkergrijze zinnetjes op een felwitte achtergrond, steeds beter kennis met de persoonlijkheden van je familie. Ondertussen hoor je enkel en alleen de warme regendruppels en een gemoedelijk radiodeuntje op de achtergrond. Geen stemacteurs, geen visuele ondersteuning, maar toch glasheldere persoonlijkheden: zeer knap gedaan.

Ook visueel maakt Three Fourths Home indruk: witte regendruppels kleuren de grijsgetinte omgevingen mooi in, terwijl je door de plattelandse maïsvelden rijdt. Ook in de epiloog komt het kleurenschema goed tot zijn recht. Deze geeft net wat meer achtergrondinformatie na het mysterieuze einde van de hoofdgame. Hoewel alles zo lijkt te kloppen aan deze game, moet je wel écht van verhaalgedreven en artistieke games houden, anders zul je er weinig plezier aan beleven. Daarnaast had ik graag een langere game gezien - wellicht opgedeeld in verschillende hoofdstukjes - want nu speel in gemakkelijk binnen een uur door het geheel heen. Tenslotte vind ik het jammer dat je tijdens je autorit constant ZR in moet blijven drukken: anders stopt de auto en daarmee ook de progressie van het verhaal.



Conclusie
Interactieve novelle Three Fourths Home doet weinig fout. De grijs-witte omgevingen zetten samen met de haperende radio de sfeer goed weg. Ondertussen weet het telefoongesprek met je gezinsleden grotendeels te boeien, maar had het geheel wel wat langer mogen duren. De kracht zit hier vooral in de ogenschijnlijk willekeurige gesprekken (die uiteindelijk zo willekeurig nog niet blijken) en het portretteren van je families' persoonlijkheden. Jammer dat je constant ZR ingedrukt moet houden om te rijden, maar maak je desalniettemin op voor een interessant ritje met Three Fourths Home!
8
N1-score
  • + Audiovisueel pareltje
  • + Sterk narratief
  • + Indrukwekkend geheel
  • - Erg kort
  • - Geen cruisecontrol
Next articleNintendo komt met een eigen verstelbaar oplaadstation voor Nintendo... Previous articleJapanse verkoopcijfers 30/4/2018 - 6/5/2018: Funky Golden Week

Reacties van gebruikers

Avatar
FalconPawnch | 10 mei 2018 09:47 | #281585
extended edition - erg kort. lol
Avatar
yung_belegen | 11 mei 2018 09:22 | #281608
collapse
Prijs waard? Lijkt me een interessante game.
Avatar
Jeroen K. | 12 mei 2018 11:02 | #281627
Reactie op post #281608 van yung_belegen
Lastige vraag. Acht euro is wellicht aan de hoge kant voor de tijd die je er plezier van hebt. Mocht de game ooit 50% korting krijgen, dan is het ongetwijfeld de moeite waard.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Three Fourths Home: Extended Edition

Platform: Nintendo Switch eShop
Prijs: €7,99
Genre: Visual Novel
Ontwikkelaar: [bracket]games
Uitgever: Digerati
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 10 mei 2018

Screenshots