De conversie naar 3D, geslaagd met Metroid Prime? Special | 20 maart 2003 21:37 | Auteur: Pieter

Als echte Metroid-fan heb ik lang moeten wachten op een nieuw deel uit de serie. Het is bijna 9 jaar geleden dat de laatste Metroid verscheen. Nu komen er opeens twee nieuwe delen uit, waarvan er één echt vernieuwend is: Metroid Prime.

Het bijzondere van Metroid Prime is dat het de eerste 3D-Metroid is. Veel 2D-games zijn Metroid voorgegaan met het betreden van de driedimensionale wereld, sommige zijn goed gelukt (Mario64, Ocarina of Time), maar er zijn ook talloze games te noemen die niet zo geslaagd zijn. Toen ik voor het eerst over Metroid Prime hoorde had ik dan ook een dubbel gevoel. Aan de ene kant vond ik het fantastisch dat er weer een Metroid aan kwam, maar aan de andere kant twijfelde ik of het spel wel tot zijn recht kwam in een 3D-omgeving.

Er is al eerder geprobeerd om Samus Aran in de derde dimensie te krijgen op de Nintendo 64, maar deze poging is gefaald. Nu was het de beurt aan Retro Studios om een poging te wagen op de GameCube. Ook Retro had problemen, zoveel zelfs dat alle andere games van deze ontwikkelaar werden gecanceled. De ontwikkeling van Metroid Prime werd streng in de gaten gehouden door Nintendo en zelfs Shigeru Miyamoto heeft zich persoonlijk met het spel bemoeit. De druk was dus groot op de ontwikkelaars... In deze feature zal ik bekijken of de 3D-conversie toch geslaagd is. Ik zal het spel vooral vergelijken met Super Metroid, omdat dat tot nu toe de beste uit de serie is.

Een paar maanden geleden speelde ik het spel voor de eerste keer. Ik was uitgenodigd in The NetTemple (bekend van de GQ-shop) om Metroid Prime eens uit te proberen. Meteen was ik onder de indruk van de graphics en het geluid van het spel. Tot nu toe had ik nog nooit zulke beelden op een next-gen console gezien. De controles zorgden voor weinig problemen, dankzij een beginlevel op een ruimteschip werd al snel duidelijk wat de bedoeling was. Het is te merken dat er erg veel aandacht besteed is aan de besturing. Hoewel de controllers van de GameCube niet ideaal zijn voor een first-person game, voelt de besturing erg natuurlijk aan. Natuurlijk zorgt de 3D-omgeving er toch voor dat het spel anders speelt als de eerdere Metroids, maar de sfeer is hetzelfde gebleven en dit is voor mij erg belangrijk.

In Super Metroid was de sfeer één van de sterkste punten van het spel. Nog nooit had ik een spel gespeeld dat zo mysterieus en claustrofobische aanvoelde. Het leek mij een zeer moeilijke taak om dit gevoel in Metroid Prime te verwerken. Gelukkig heeft Retro goed naar de eerdere Metroids gekeken. Al vanaf het begin van het spel voelt het vertrouwd aan. Net als bij Super Metroid krijg je eerst een beginlevel op een ruimtestation waarvan je uiteindelijk moet ontsnappen. Later, na een landing op de planeet Tallon IV begint het echte werk.

smallMP
Het claustrofobische gevoel is ook in Metroid Prime sterk aanwezig.

Op de planeet moet je de verschillende gebieden verkennen. Je komt door gebieden met extreme kou en hitte. Net als Super Metroid zijn deze gebieden prachtig uitgewerkt. Super Metroid was ongetwijfeld de mooiste game uit zijn tijd, en je kunt van Metroid prime hetzelfde zeggen. De uitgebreide omgevingen moet je goed onderzoeken voor aanwijzingen en power-ups. In 2D is dit natuurlijk makkelijker uit te werken dan in een 3D-wereld. Gelukkig is Retro toch trouw gebleven aan het Metroid-concept en hebben ze van het spel geen pure shooter gemaakt, Metroid Prime is hierdoor een echte adventure geworden. Mensen die ervan houden om erop los te knallen komen overigens ook aan hun trekken, want Samus is uitgerust met een paar prachtige wapens waarmee ze de vele vijanden in het spel neer kan knallen.

fireMP snowMP
De omgevingen zijn erg gevarieerd, van vuurlevels tot sneeuwlandschappen…

bossSM bossMP
Net zoals in Super Metroid zijn ook in Prime de bosses weer imposant.

Het is erg mooi dat je veel elementen uit de vroegere Metroids in het spel terugvind. Zo zijn veel spelgeluiden hetzelfde. Voor een echte Metroid-fan is het nostalgisch om de geluiden van het opstarten of het saven van het spel terug te horen. Ook zijn veel wapens en power-ups uit de eerdere Metroids weer aanwezig. Het is erg leuk om in een bal te morphen om zo in de anders onbereikbare gebieden te komen. Later in het spel kun je steeds meer doen met de morph-ball, zo kun je met de spider-ball tegen muren op klimmen en kun je de boost–ball gebruiken voor half-pipes.

morphballSM morphballMP
De morph-ball in Super Metroid en Metroid Prime.

Ook al is het spel in first person, toch heeft Prime dezelfde sfeer en gameplay kunnen behouden als zijn voorgangers. Het spel is een feest van herkenning voor Metroid fans, maar is natuurlijk ook fantastisch voor gamers die nog nooit de kans hebben gekregen om eerder met Samus te spelen. Retro is er dus in geslaagd om een geweldige Metroid neer te zetten. De problemen die een 3D-Metroid met zich mee brengen zijn zeer slim opgelost. Dit spel is is één van de beste games die ik ooit gespeeld heb. Het is zelfs net zo goed geworden als Super Metroid en een groter compliment kan ik niet bedenken…

omgevingSM omgevingMP
De typische Metroid-omgevingen komen zowel in 2D als 3D goed tot hun recht!
Next articleRetroreview: Super Metroid Previous articleHarvest moon info

Plaats een reactie

De reacties bij dit bericht zijn gesloten.