E3 2018: Het dilemma van Fire Emblem voor de Nintendo Switch Special | 04 juni 2018 08:00 | Auteur: Ricardo

18 januari 2017, Nintendo streamt een Nintendo Direct speciaal gewijd aan de Fire Emblem-serie. Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia en Fire Emblem Heroes worden uitvoerig besproken, maar tussen neus en lippen door doet Nintendo nog een andere toezegging: Fire Emblem komt in 2018 naar Nintendo Switch. Spoelen we door naar het heden, dan bevinden we ons in de situatie dat we een radiostilte van zo’n zestien maanden achter de rug hebben. Inderdaad, na de initiële aankondiging hebben we eigenlijk niets meer gehoord of gezien van dit spel, afgezien van de opmerking van serie-director Nakanishi dat de Nintendo Switch grenzen verlegt voor de serie. Met de E3 voor de deur kan het bijna niet anders dan dat de stilte eindelijk verbroken wordt met een flitsende trailer en een tsunami aan informatie!

FESwitch

Naar de E3 kijk ik dan ook uit met de instelling dat we daar eindelijk Fire Emblem voor de Nintendo Switch krijgen te zien. De grote vraag is echter, welke richting Intelligent Systems op gaat met dit spel. Omdat er vanuit Nintendo totale stilte heerst rondom Fire Emblem en omdat geruchten vooralsnog onbetrouwbaar lijken, kan het werkelijk alle kanten op. Het recente verleden leert ons echter dat Intelligent Systems voor een dilemma staat. In dit artikel schrijf ik over dit dilemma en hiermee samenhangend wat ik graag zie in de langverwachte titel.

Het dilemma dat Fire Emblem heet
Intelligent Systems' dilemma komt neer op nieuwe mechanieken tegenover het oude vertrouwde. Dit heeft alles te maken met de ontwikkelingen in de verkoopcijfers van de Fire Emblem-serie. Een hele rits aan titels waren geen commerciële hoogvliegers, met verkoopcijfers die vaak onder of rond de 500.000 exemplaren bleven steken. De situatie kwam zelfs zo ver dat Intelligent Systems zich voornam om van Fire Emblem: Awakening haar zwanenzang te maken indien deze game geen beter resultaat zou boeken, zo bleek uit een Iwata Vraagt-sessie.

Maar zover kwam het gelukkig niet: de teleurstellende resultaten van voorgaande titels brachten de ontwikkelaars ertoe om de serie te herzien en nieuwe mechanieken te implementeren om zodoende de serie te 'ontwaken'. En dit was niet zonder succes: Fire Emblem: Awakening was een ongekend succes en de serie was als herboren. Geen Fire Emblem-fanaat zal ontkennen blij te zijn met de continuering van de serie, maar ergens knaagt het. Hoe heeft Intelligent Systems het voor elkaar gekregen om Fire Emblem weer succesvol te maken? Nou, door aan de formule te sleutelen en een andere richting te kiezen.

FEsales
De verkoopcijfers van de Fire Emblem-serie laten geen onduidelijkheid: Awakening en Fates, respectievelijk het dertiende en veertiende deel in de serie, laten de andere titels in hun schaduw staan.
Data gebaseerd op vgchartz, de cijfers zijn gebaseerd op schattingen en kunnen daarom enigszins onnauwkeurig zijn.

Twee veranderingen in het bijzonder maakten Fire Emblem: Awakening toegankelijker voor een breder publiek. De optionele “New Mode”, een eveneens optionele lagere moeilijkheidsgraad, hielp uiteraard om de drempel te verlagen. Met Fire Emblem: Fates ging Intelligent Systems nog een stapje verder door de nog vergevingsgezindere “Phoenix Mode” aan te bieden. Op deze keuze valt niets aan te merken, vooral omdat het optioneel is. Een deel van de fanbase ziet echter een groter kritiekpunt. Fire Emblem: Awakening introduceerde namelijk ook minder optionele elementen. Met de toevoeging van een Avatar om jouzelf in het spel te vertegenwoordigen, maakte Intelligent Systems de weg vrij om Fire Emblem te transformeren in een heuse “Dating Simulator”. Hoewel de praktijk leert dat dit enigszins meevalt, is kritiek niet helemaal onterecht. "Support conversations" dienden voorheen al om achtergrondinformatie over personages te krijgen, maar de toevoeging van “S-supports” veranderde de toon en heeft geleid tot de toevoeging van Child Units.

1
Fire Emblem: Fates liet je kiezen uit drie verschillende moeilijkheidsgraden

Van veldslag tot dating
De eerste verandering die ik graag zou zien sluit direct aan bij het bovenstaande verhaal. Beperk het “dating”-aspect van de Nintendo Switch-titel. Support conversations die van C tot A gaan zoals vanouds zijn prima: extra achtergrondinformatie en de wisselwerking met gameplay in de vorm van statistiekbonussen voegen daadwerkelijk wat toe. De S-support daarentegen mag achterwege blijven. De romantische toon van deze gesprekken voelen vaak misplaatst en zeker als je bijkomende aspecten (voornamelijk uit Fates) zoals het wrijven over de gezichten van personages meerekent, vraag je je af waarom dit in hemelsnaam onderdeel van het spel uitmaakt. Dus Intelligent Systems, houd je deze keer een beetje in!

Kinderen uit de toekomst?
De S-support bracht meer met zich mee. Het bereiken van een S-support beloonde je namelijk met een Child Unit. Deze brachten op hun beurt problemen met zich mee. Mijn eerste probleem is verhaaltechnisch en dit betreft dan met name Fates. Waar Awakening het concept van tijdreizen had geabsorbeerd in haar verhaal, geldt dit niet voor Fates en, waarschijnlijk (…of eigenlijk: hopelijk), de Nintendo Switch-game. Hier kwamen de Child Units uit het niets en het korte verhaaltje om dit te rechtvaardigen, had veel weg van een gedachte achteraf. Kijken we verder terug in de geschiedenis, dan zien we echter dat liefde en kindpersonages niet helemaal nieuw zijn. Het exclusief in Japan verschenen vierde deel uit de serie, Genealogy of the Holy War, maakte ook gebruik van dit idee. Dit spel had echter een volledige andere opzet: het spel kende twee afgebakende delen die elk een eigen generatie betrof. Deze uitwerking wist issues uit Awakening en met name Fates veelal te voorkomen. Een tweede gevolg van Awakenings en Fates' S-support en kindpersonages was dat een groot deel van content, in de vorm van maps en personages, verstopt werd achter het “dating”-aspect van de spellen. Ten slotte zie ik liever dat Intelligent Systems een meer gevarieerde en originele cast neerzet, zonder kindpersonages te hebben die duidelijk weg hebben van hun vader ofwel moeder.

3
In Awakening en Fates begin je met het maken van een Avatar aan de hand van een aantal variabelen

De Avatar: exit of een vernieuwde rol?
De nieuwe weg die Intelligent Systems insloeg omvat ook de toevoeging van een Avatar-personage en dit laat mij enigszins verdeeld achter. Aan de ene kant is dit een goede manier om spelers te betrekken door de Avater keuzes voor te leggen en zo de speler meer te betrekken in het avontuur. Kijkend naar Awakening, zie ik de Avatar inderdaad keuzes voorgeschoteld krijgen, maar het probleem was dat de invloed van je keuzes nihil was. Voor welke optie je ook koos, de uitkomst bleef gelijk. Als Intelligent Systems ervoor kan zorgen dat wij, als spelers, nu daadwerkelijk een stempel kunnen drukken op onze speelervaringen – bijvoorbeeld door verschillende paden voor te leggen – dan zie ik graag een Avatar-personage. Gebeurt dit echter niet, dan zie ik de toegevoegde waarde van dergelijke keuzesituaties niet. Intelligent Systems zou mijn inziens dus ofwel ervoor kiezen geen Avatar toe te voegen, ofwel een Avatar die jou qua uiterlijk representeert, maar een besloten eigen identiteit heeft en dus helemaal geen keuze krijgt voorgelegd, ofwel een Avatar namens wie de speler beslissingen neemt die ook daadwerkelijk een impact hebben en zo bijvoorbeeld toegang geven tot verschillende paden. Dit laatste zou ideaal zijn om de herspeelbaarheid van het spel te garanderen, zeker wanneer Intelligent Systems ervoor kiest niet langer vast te houden aan het "dating"-aspect. Buiten de eerder genoemde kritiekpunten, moet namelijk ook erkend worden dat dit element ervoor zorgt dat een tweede keer spelen er anders uit ziet dan de eerste keer.

Middeleeuws gaat verder dan Europa
In Fire Emblem-kringen wordt ook wel geopperd dat het tijd is om Fire Emblem eens in een andere context te zien dan het inmiddels welbekend en wellicht cliché middeleeuwse Europa. En hier zit een kern van waarheid in; de serie maakt nauwelijks een uitstapje naar een andere setting. Het dichtste bij komt dan waarschijnlijk Tokyo Mirage Sessions #FE, maar die deze cross-over met Shin Megami Tensei classificeert zich nauwelijks als Fire Emblem-game. Persoonlijk denk ik dat een frisse setting de serie goed zal doen, maar tegelijkertijd ben ik huiverig om Fire Emblem een ander tijdperk in te zien slingeren. Liever zie ik dat Intelligent Systems bij het vertrouwde Middeleeuwse tijdvak blijft, maar daarbinnen een verruimde blik aanneemt. Ook in de middeleeuwen reikte de wereld immers verder dan West- en Centraal Europa. De Chinese, Scandinavische of Arabische werelden vormen naar mijn mening ideale kandidaten als inspiratiebron. Hoe tof zou het zijn om bijvoorbeeld de mythologieën uit het Noorden tot leven te zien komen in Fire Emblem? En met de mogelijkheden van Nintendo Switch en voldoende ambitie hoeft het ontwikkellaarsteam zich uiteraard niet te beperken tot maar één (cultuur)gebied. Hieruit zouden unieke wapens en classes kunnen voortvloeien om de culturen nog meer te laten spreken. Genoeg potentie voor een fris avontuur dus!

2
Fire Emblem: Fates Birthright verkende al de Oosterse cultuur. Hopelijk zet Fire Emblem voor Nintendo Switch deze bredere kijk door!

Maar wat doet Intelligent Systems?
De grote vraag blijft natuurlijk of Intelligent Systems inderdaad wat meer terug zal krabbelen van de vernieuwingen die Awakening en Fates brachten en misschien juist vernieuwing zoekt in een andere hoek, bijvoorbeeld qua setting of door de Avatar juist een meer bepalende rol te geven. Nintendo Switch heeft inmiddels een breed potentieel publiek en dit groeit voorlopig gestaag door. Logischerwijs wil Intelligent Systems een zo groot mogelijke groep binnen het Nintendo Switch-publiek bereiken. Fire Emblem voor de Nintendo Switch zal daarom vrij toegankelijk moeten zijn en verschillende moeilijkheidsgraden zijn hierin een no-brainer. Of het bedrijf het ook aandurft om te breken met de recente nadruk op ogenschijnlijk bijkomende elementen: een groep binnen de fanbase zou dit wellicht graag zien, maar het commerciële én toch ook kritische succes van Awakening en Fates staan Intelligent Systems vast ook nog vers in het geheugen.

Kijken jullie ook uit naar Fire Emblem voor de Nintendo Switch? En wat zien jullie graag in dit spel? Laat het ons weten middels een reactie.
Next articleLimited Run Games houdt eigen E3-persconferentie Previous articleLAATSTE DAG: Win één van twee digitale exemplaren van Perfect...

Reacties van gebruikers

Avatar
Martijn | 04 juni 2018 12:42 | #282102
collapse
Fire Emblem is ook geen serie die je aan iedereen kunt verkopen. Het heeft een vrij specifiek publiek. Voorbeeld: mijn eerste indruk in 1 woord? Saai! Ik weet niet of dat waar is. Ik heb me er nog niet toe kunnen zetten om een Fire Emblem spel te kopen, dus heb ik het nooit gespeeld. Dan nog hebben veel andere Nintendo reeksen directe voorrang. Naar mijzelf kijkende, snap ik best dat deze reeks niet voor iedereen is.

Eenmaal spelende is het misschien een heel tof spel. Ik heb geen idee. Sommige games moet je eerst echt spelen, voordat je er een oordeel over kan geven. Ik hoor ook wel positieve geluiden over Fire Emblem, maar meestal hoor ik eigenlijk helemaal niets. Een spel komt uit en verdwijnt meteen in complete stilte, ondanks Nintendo er zoveel reclame voor maakte en de vorige Smash Bros. games volstopte met personages. Het kon mij nog steeds niet genoeg boeien om de games nader te bekijken. Ook "Fire Emblem Warriors" niet. Die zie ik op het moment meer als een reactie op het succes van "Hyrule Warriors", dan als een introductie tot Fire Emblem.

Het is niet onmogelijk om mij een Fire Emblem game te laten kopen, maar ondertussen weet ik nog altijd niet waar het plezier in zit. Dit soort strategiegames zijn moeilijk te verkopen. Misschien zijn de verwachtingen intussen lager. Een paar jaar terug probeerde Nintendo de serie heel erg op de westerse kaart te zetten, wat nog altijd niet helemaal gelukt is.

Misschien lukt het met een deel op de Switch. Kan, maar ik moet het nog zien, dat een enorm publiek een strategiespel als dit massaal oppikt. Doen ze echter hun best en laten ze mij zien waarom ik een Fire Emblem game leuk zou kunnen vinden, dan ben ik best bereid de serie zeker eens een kans te geven en te ontdekken. Iets nieuws is immers ook wel eens tof! Geef mij iets om een mening te vormen en ik ga graag bekijken of deze games iets voor mij zijn.
Avatar
charlie1 | 04 juni 2018 14:17 | #282108
Reactie op post #282102 van Martijn
Speel ook niet lang fire emblem, de eerste keer was Birthright (nohr versie). In het begin was het wennen, maar het viel goed mee.

Het verhaal was de doorbraak voor mij. En het feit dat je je personages sterker laat worden.
Avatar
Duncan | 04 juni 2018 14:20 | #282109
collapse
Dat wrijven over de gezichten van je units was alleen in de Japanse versie geloof ik. LMAO

En ik heb het idee dat er toch ook wel wat gebruik wordt gemaakt van Noorse mythologie. De twee delen voor de GBA die in het westen zijn uitgekomen waren een soort mengelmoes van Keltische en Noorse mythologie.
Avatar
Ricardo | 04 juni 2018 15:12 | #282113
Reactie op post #282109 van Duncan
Klopt, dat is in de Westerse release aangepast. Maar dat het er überhaupt in zit laat zien dat Intelligent Systems toch bezig is met dergelijke ideeën, die niet per se passen in het spel.

Het is zeker waar dat er wel inspiratie is opgedaan uit dergelijke mythologieën, bijvoorbeeld met de verschillende wezens die in de serie voorkomen. Maar we zagen nog altijd het "standaard" middeleeuws Europese thema centraal staan en misschien is het eens tijd om hier wat aan te sleutelen, of een combinatie te maken. Birthright was hierin al een stap in de goede richting.
Avatar
Redax | 04 juni 2018 15:29 | #282114
Ik moet zeggen dat de Fire Emblem games me altijd wel hebben aangetrokken. Een familielid speelde een tijdje een deel op de Advance of DS en dat heeft mij nog nieuwsgieriger gemaakt. Uiteindelijk ben ik ingestapt bij Awakening en ik moet zeggen dat ik dit de beste game voor de Nintendo 3DS vindt. De delen erna waren ook leuk maar Awakening is een absoluut hoogtepunt. Ik begrijp dan ook wel dat deze game de verkopen een boost heeft gegeven.
Avatar
JoelSch1 | 04 juni 2018 18:48 | #282117
collapse
Ik ben heel erg hyped om de nieuwe Fire Emblem te zien op E3 (misschien wel teveel). Ik ben blij dat hier op n1ntendo nog over gepraat wordt, want ik heb het gevoel dat de meeste gaming outlets een beetje Fire Emblem voor de Switch vergeten zijn. Het zal in ieder geval voor veel mensen als een verassing komen op 14 juni.

Ik hoop dat de game zich meer richt op het verhaal en misschien een keer probeert om een duisterder/serieuzer verhaal te vertellen. Ik vind Awakening en Fates ook leuk, maar zoals je zegt mogen sommige elementen wel iets terug gehaald worden. Ik heb op zich niks tegen waifu materiaal en dating elementen, maar het moet niet ten kosten gaan van andere dingen. Ook heb ik het niet zo met Child units. In Genealogy of the holy war hadden ze een doel en een goede reden in verhaal en gameplay om te bestaan, maar in Awakening en Fates vond ik het gewoon overbodig. Al moet ik wel zeggen, ik vind een Avatar wel leuk, mits het een goede plaats heeft in het verhaal.

Kwa setting heb ik niet specifiek iets wat ik wil zien. Het is waar de west Europese setting ondertussen wel een beetje uitgespeeld is, maar ik zou het niet erg vinden om die setting terug te zien, zolang het maar niet weer een verhaal is over een eeuwen oude duister draak die de wereld wil vernietigen. Dat gezegd te hebben zou ik het niet erg vinden om andere settings te bezoeken, een persoonlijke favoriet is toch wel een Arabische setting zoals jij ook zei in het artikel. Een Romeinse of Grieks geïnspireerde setting zou ik ook erg leuk vinden, of we doen helemaal gek en we gaan gewoon iets vooruit in de tijd naar een soort renaissance tijdperk.

Ik vraag me trouwens ook af of deze game vertaald gaat worden naar het Nederlands, aangezien Shadows of Valentia compleet uit het niets in eens een Nederlandse vertaling kreeg. Niet dat het voor mij persoonlijk uitmaakt, maar het zou wel kunnen helpen om de playerbase in Nederland uit te breiden.

Hoe dan ook kijk ik erg uit naar de onvermijdelijke E3 aankondiging.
Avatar
Ricardo | 05 juni 2018 15:31 | #282134
Reactie op post #282117 van JoelSch1
"Ook heb ik het niet zo met Child units. In Genealogy of the holy war hadden ze een doel en een goede reden in verhaal en gameplay om te bestaan, maar in Awakening en Fates vond ik het gewoon overbodig."

Precies dit inderdaad. Bij Awakening vond ik het persoonlijk nog best oké, aangezien het verhaaltechnisch klopte. Het teruggaan in de tijd door bijvoorbeeld Lucina stond hierin centraal. Bij Fates is dit gewoon alleen toegevoegd omdat het tot goede resultaten had geleid met Awakening, maar eigenlijk past het niet echt. Je kunt daar echter wel tegenin brengen dat het een meerwaarde heeft omdat je zo child units kan "creëren" met bepaalde skills. Toch zie ik liever gewoon een originele groep personages, zonder dat de ~helft daarvan enigszins "meer van hetzelfde" is.

"Al moet ik wel zeggen, ik vind een Avatar wel leuk, mits het een goede plaats heeft in het verhaal."

Mijn issue met de Avatar was voornamelijk dat 'ie gewoonweg weinig toevoegt aan het spel. Je begint met het maken van je Avatar qua uiterlijk, etc. maar vervolgens geeft het spel je geen mogelijkheid om dit personage ook echt als een soort eigen personage te gebruiken. Ik zou verwachten dat een Avatar keuzes krijgt voorgelegd die ook echt iets teweegbrengen, zodat je wat invloed op het spelverloop kan hebben. Dan zou ik helemaal voor een Avatar zijn. Natuurlijk kunnen ze alsnog een Avatar toevoegen, gewoon omdat het op zich een leuk idee is, maar laat die schijnkeuzes dan achterwege en geef de Avatar een sterke eigen identiteit.

Wat de Nederlandse vertaling betreft: mogelijk. Dat ze het al een keer eerder hebben gedaan laat zien dat ze er zeker toe bereid zijn. Sowieso past dit wel in het bredere plaatje, als je je bedenkt dat bijvoorbeeld Breath of the Wild en Super Mario Odyssey allebei Nederlandse taalopties hadden. Hoewel dat natuurlijk wel wat grotere games zijn.

Verder leuk om te horen dat je ook zo naar dit spel uitkijkt en wat je ervan hoopt/verwacht Very Happy
Avatar
Fl@ppy2 | 04 juni 2018 19:16 | #282118
Ik ben meer van de oudere. Heb enorm genoten van de GBA delen en Path of Radiance op GC. Radiance Rawn op de Wii viel me erg tegen en ik heb daarna ook geen deel op de 3DS meer gespeelt. De lovende reacties over Awakening trokken mij weer terug naar de serie, echter was het voor mij verre van leuk. De personages waren veel minder interessant en met de komst van de kinderen waren het er ook nog eens veel te veel en was dit tevens al aardig ver in het verhaal waardoor ze veel tijd kostten om te levelen. Ik hoop dan ook vooral op een terugkeer naar Path of Radiance, mijn favoriet uit de serie

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Fire Emblem: Three Houses

Platform: Nintendo Switch
Genre: Strategy RPG
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: Onbekend
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 26 juli 2019

Screenshots