E3 2018: E3, heilige graal of dwangmatige traditie? Special | 06 juni 2018 12:00 | Auteur: Bas

De tijd van de hype is weer daar. De Electronic Entertainment Expo staat voor de deur en fans van ontwikkelaars, uitgevers en gaming-platformen gaan volledig los op de speculaties die rondzoemen op het web. De hardcore-fans zitten tot in het holst van de nacht klaar om de livestreams van de persconferentie van hun favoriete merken te volgen en er vervolgens op social media over te berichten. Er zijn zelfs gekken die dergelijke persconferenties kijken en vervolgens omzetten in een tsunami aan nieuwsberichten om hen die wel op tijd in bed lagen de volgende ochtend op de hoogte te brengen van het moois dat gedeeld is. Maar vraag jezelf nu eens af, waar zijn we met z’n allen nu eigenlijk mee bezig?

Is de E3 anno 2018 nog een meerwaarde voor de fans en de industrie? En geldt dat ook voor GamesCom, PAX en andere beurzen? In een tijd als vandaag de dag, waar downloadsnelheden gehaald worden van meerdere megabytes per seconde? Ik neem jullie mee op een kritisch parcours waarop we kosten en baten zullen afwegen om uiteindelijk een antwoord op de vragen te formuleren. Durf je het aan?

1397068874

Er was eens...
Eerst een stukje geschiedenis. De E3 was sowieso al niet de eerste beurs gericht op computergames. Die eer kwam op 16 april 1988 toe aan de European Computer Trade Show, beter bekend als ECTS, en vond plaats in Londen. Deze beurs zette samen met de Amerikaanse tegenhanger, die enkel toegankelijk was voor specialisten, de Game Developers Conference (GDC) de standaard voor de beurzen die zich in de jaren erna zouden ontwikkelen. De ECTS werd voor het laatst gehouden in september 2004, de GDC is nog altijd actief.

In de tijd dat ECTS hoogtij vierde was er van een wijdverspreide internetverbinding nog amper sprake. Men was afhankelijk van radio, televisie, tijdschriften en beurzen om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Je zult dan ook begrijpen dat hypes zoals we die nu zien toentertijd veel kleinschaliger waren.

De E3 an sich is één van de meest bekende conventies ooit in een dergelijk format en wordt door velen gezien als de belangrijkste conventie van het jaar voor de game-industrie en dat was jaren ook het geval. Tienduizenden fans keken reikhalzend uit naar dat grote moment in de zomermaanden dat hun favoriete ontwikkelaars hun nieuwste pareltjes uit de doeken zouden doen. Maar toen kwam de technologische groeispurt. Die veranderde de markt zelf op blijvende, drastische wijze en had ook een impact op de bijbehorende conferenties.

1397068875
Het Business Design Centre in Islington, het toneel voor de ECTS. ©Digitiser2000

Het nut van een beurs
Als je net als ik bent geboren in het vorige millennium, dan herinner je je vast nog de introductie van de mobiele telefoon en de PC. De mobiele telefoon van toen had een klein schermpje, grote toetsen, een loodzware batterij en een joekel van een antenne. Echt mobiel was die dus niet, maar er hoefde geen snoer aan te zitten wanneer je een telefoongesprek wilde voeren. De PC was ook een bijzonder log apparaat. Een grote beeldbuis en een grijze kast met Windows 95 als stuurprogramma waar je documenten op kon tikken. Ook kon je er Patience en, als je echt cool was, Commander Keen op spelen. De diskettes die toen als mobiele opslag werden gebruikt hadden maar liefst 1,44 MB aan opslagcapaciteit.

We zijn nu ruim 20 jaar verder en tegenwoordig lopen we rond met minimaal het 44.444-voudige van die opslagcapaciteit in onze zakcomputers die het rekenvermogen van de typische PC uit de jaren 90’ honderden, zo niet duizenden malen overstijgen. De smartphone is slechts één van de baanbrekende innovaties van de afgelopen tien jaar. Waar we vroeger aan de kabel moesten voor internet via een inbelverbinding, plukken we tegenwoordig meerdere megabytes tegelijk uit de lucht. Over contrast gesproken.

1397068880
De Philips Cellnet tcd308 (1997) vs de OnePlus 6 (2018).

Het is die technologische vooruitgang die het nut van een technologiebeurs al jaren ter discussie stelt, is dat nu niet ironisch? Mensen in de trein of bus kunnen kijken naar persconferenties en livestreams. Men kan er ook voor kiezen om zich naderhand in te lezen omdat je levenskwaliteit niet echt afhangt van het live volgen van een informatiestroom die naderhand via honderden kanalen is terug te kijken of te lezen. Men is de waarde van conferenties als de E3 gaan relativeren en dat merken de grote namen binnen de industrie ook.

Uitgerekend Nintendo was de eerste die het roer drastisch omgooide. Nintendo begon in 2011 met het principe van de Nintendo Direct. Deze vooraf opgenomen presentaties konden in een recordtijd een golf van informatie het web op smijten zonder dat er onderweg veel mis kon gaan zoals technische storingen of andere problemen. Door de opzet en de relatief korte duur weet Nintendo het hele jaar door mensen te bereiken met dit concept. Om deze reden schoof Nintendo de traditionele persconferenties aan de kant en zorgde in 2013 voor een revolutionaire wijziging op de E3-vloer.

Daarnaast is een dergelijke vooraf opgenomen presentatie een enorme kostenbesparing. Mensen realiseren zich vaak niet wat er komt kijken bij een persconferentie zoals we die kennen van de E3. Er moet een decor opgebouwd worden, men moet een zaal huren, props laten bouwen en vervoeren en er moeten mensen zich op teksten focussen. Er moet alsnog een team werken aan het in elkaar steken van videomateriaal en andere clips om tijdens de conferentie te gebruiken en, als men een demonstratie van een game of console live wil laten plaatsvinden, dan zal dit tot in de puntjes georganiseerd moeten worden omdat een storing op dat moment een gigantische flater is. Dergelijk werk kost bergen geld en vrachtwagens vol materiaal, en het dient enkel om een boodschap over te brengen op het publiek.

1397068877
Reggie tijdens Nintendo's laatste E3-persconferentie in 2012.©Nintendo

Nu hoor ik je denken: “maar Bas, persconferenties zijn toch gaaf?”. Absoluut, persconferenties zijn gaaf, maar er zijn anno 2018 meer dan genoeg alternatieven te bedenken. Persconferenties zijn dus geen argument voor het voortbestaan van de E3. Datzelfde erkende Electronic Arts. De onder N1ntendo-lezers meest gehate uitgever besloot vanaf 2016 nog verder te gaan en organiseerde een eigen conventie genaamd EA Play in een centrum vlakbij het Los Angeles Convention Centre. De aanwezigheid van EA in Los Angeles wordt gezien als onderdeel van de E3, maar men ontvlucht hiermee de drukke vloeren van de conventie zelf.

e-Sports
Een relatief nieuw fenomeen dat samenhangt met die technologische vooruitgang van eerder in de tekst is e-Sports. Ik spreek hierover als fel tegenstander van deze ontwikkeling, maar dat doet er momenteel niet toe. Het domein e-Sports is een nieuwe goudmijn voor ontwikkelaars om op in te spelen en het brengt competitief gamen naar een geheel nieuw niveau. Deze ontwikkeling wordt door vele ontwikkelaars aangesproken om de show te stelen op conferenties als de E3. Nintendo doet hier sinds een paar jaar ook aan mee, met dit jaar de Super Smash Bros. Invitational, waar tevens een afgevaardigde van Nederlandse bodem aan zal deelnemen.

1397068878
De Splatoon 2 Invitational tijdens E3 2017. ©Nintendo

Maar ook e-Sports heeft de E3 niet nodig om in de spotlight te staan. Organisaties als ESL, MLG en ook ontwikkelaars als Blizzard organiseren wereldwijd meer dan genoeg wedstrijden. Voor ESL en MLG hoef je zelfs je huis niet uit, je verbindt simpelweg met een systeem, dat vervolgens data kan bijhouden van jou en je eventuele team terwijl je de geplande wedstrijden uitvecht met je tegenstander.

e-Sports is een ideaal promotieplatform voor ontwikkelaars en uitgevers. Van het moment dat een game de competenties heeft om competitief uit de verf te komen, is er een league voor denkbaar. Je hoeft dan als uitgever zelf niet eens aan de slag om het ook als dusdanig in de markt te zetten, dat doet de markt zelf voor je. Je hoeft ook niet aan de slag te gaan om toernooien op te zetten, ook dat wordt door verschillende spelers in de markt gedaan. Je hoeft er, bij wedstrijden op wereldniveau, enkel bij te gaan staan een speech te geven en, nog niet eens noodzakelijk, de hoofdprijs uitreiken aan de wereldtopper. Dat is een methode om met minimale investering een enorm promotieplatform tot je beschikking te krijgen. Maar het kan nog gekker.

Nieuwe onthullingen
Heb jij de Bethesda-livestream van vorige week gezien? Uren aan een stuk kon je turen naar een Twitch-livestream waarin allerlei vreemde taferelen plaatsvonden met een interval van een half uur tot enkele uren. De volgende dag, na ruim 24 uur onafgebroken livestream, verscheen Todd Howard in beeld om een aankondiging te doen. Het betrof Fallout 76. De aankondiging zelf duurde nog geen vijf minuten, terwijl honderdduizenden Fallout-fans 24 uur lang aan het lijntje gehouden werden. In totaal was er nog geen half uur beweging te zien op de stream zelf. Bethesda spendeerde een minimale hoeveelheid mankracht en bereikte daar, direct of indirect, de halve wereld mee.

1397068879
Vault Boy, de hoofdrolspeler van de Please Stand By-stream. ©Bethesda

Ook Ubisoft had lak aan het bewaren van verrassingen voor de E3 en smeet de aankondiging van Assassin’s Creed Odyssey de wereld in. Maar de reden achter de acties van zowel Bethesda als Ubisoft is de aandacht vestigen op hun eigen respectievelijke persconferenties op de E3. Men wil op die manier al op voorhand hot items onderstrepen zodat ze niet verloren gaan in het informatiegeweld dat de E3 de laatste jaren geworden is. Ontwikkelaars en uitgevers houden hun onthullingen dus niet meer per definitie gereserveerd voor de E3. De reden daarachter kan zijn dat ze buiten de E3 meer aandacht zouden krijgen, of dat men het uitlekken van informatie voor wil zijn.

Wrapping up
De E3 is in mijn ogen op bepaalde punten verre van noodzakelijk en misschien zelfs wel overbodig vandaag de dag. Je hoeft niet meer naar een beurs toe te gaan om de informatie binnen te krijgen. Waar je vroeger wel moest omdat er geen ander medium was, kun je tegenwoordig onderuit gezakt afstemmen op de vele media die verslag doen over conferenties als de E3. De grote namen binnen de industrie weten dat ook en wachten steeds minder vaak op de E3 om grote onthullingen te doen. Ook persconferenties verliezen aan kracht. Nintendo stopte daar in 2013 al mee en of er meer zullen volgen is geen vraag meer, het is eerder de vraag wanneer men zal volgen. Daarentegen verwacht ik niet dat de E3 over tien jaar niet meer bestaat. Er blijft een enorme belangstelling voor de E3, GamesCom, PAX en soortgelijke beurzen die niet snel zal afnemen. Maar één ding is zeker, voor de informatie zelf zijn beurzen verre van noodzakelijk. Voor de beleving van het contact met je favoriete ontwikkelaars en uitgevers blijft het echter een uitgelezen kans. Dat was mijn visie op de situatie, nu jij. Verwen ons eens met een uiteenzetting van jouw mening over beurzen en de E3 in het bijzonder!
Next articleJapanse verkoopcijfers 28/5/2018 - 3/6/2018: drie keer nieuw... Previous articleHappy Birthdays

Reacties van gebruikers

Avatar
Jerone | 06 juni 2018 13:04 | #282152
collapse
Goed artikel Bas. Ik vind het alleen enorm verwarrend dat je de term ‘E3’ gebruikt voor twee verschillende dingen: het hele evenement/de happening die E3 is en waar iedereen (ook Nintendo) aan meedoet; en het houden van een ‘live presentatie voor live audience’. Uit je verhaal kan ik opmaken dat je voor het eerste bent en tegen het tweede. Als je tegen het eerste zou zijn zou ik dat heel raar vinden.

De E3 afschaffen is als een WK zonder finale. Het is hét moment dat de ontwikkelaars tegenover elkaar in de ring komen te staan om te laten zien wie zijn zaakjes het best voor elkaar heeft. Er ontstaat zoals je zegt een enorme buzz in de hele game wereld. Dat ga je nooit krijgen wanneer je alles wat de E3 is uit zou smeren over het hele jaar. De Fallout en AC aankondigingen zijn niet voor niets vlak voor de E3 geweest. De E3-buzz heeft ervoor gezorgd dat deze zo veel bekeken worden en het doel is meer publiek te krijgen bij de echte E3. De technologische vooruitgang zorgt er juist voor dat er veel meer interactie ontstaat tussen de mensen thuis en de ontwikkelaars. Imo levert dat eerder een boost op voor de E3 dan dat het de afschaffing hiervan introduceert.
Avatar
Bas | 06 juni 2018 13:14 | #282153
Reactie op post #282152 van Jerone
collapse
In principe beschouw ik in het artikel de E3 als de gelegenheid en de persconferenties als onderdeel van de evenementen op het geheel dat de E3 is. Kun je vertellen waar in het artikel de verwarring ontstaat? Dan kan ik dat aanpassen want verwarring is natuurlijk niet de bedoeling.

Verder ben ik het eens met wat jij zegt, dat de interactie een absolute meerwaarde is van de E3 en soortgelijke beurzen. Maar als je vervolgens een rondvraag zou doen bij fans waar zij het meest naar uitkijken op de E3, dan zal het gros melden dat de persconferenties/infomomenten hun grootste interesse zal hebben, terwijl er vaak nog veel meer in-diepte informatie van de beursvloer zelf komt, buiten de persconferenties om.
Avatar
Jerone | 06 juni 2018 13:29 | #282154
Reactie op post #282153 van Bas
Het kan aan mij liggen, maar bijvoorbeeld in je conclusie noem je dat je de 'E3' niet noodzakelijk vindt omdat je hem (de E3 en dergelijke conferenties) vanuit thuis kunt volgen. Als je de E3 en dergelijke conferenties afschaft valt er niets vanuit thuis te volgen, dus ik dacht dat je bedoelde dat je het hele live audience/beursloer gebeuren af kan schaffen, maar de conferentie zelf niet.

Kortom, ik vind dit

"Je hoeft niet meer naar een beurs toe te gaan om de informatie binnen te krijgen. Waar je vroeger wel moest omdat er geen ander medium was"

geen reden om de E3 volledig af te schaffen. Het live gebeuren? Daar kan ik inkomen, maar ook daar ben ik het niet helemaal mee eens
Avatar
Bartvl | 06 juni 2018 16:08 | #282156
Ik ben ook van de generatie die de eerste gsm zag komen. Met deze stelling ben ik het echter niet eens. Ik mis de live presentatie met Reggie nog steeds. De toevoeging van treehouse live is wel goed. Ik ga ondertussen al vele jaren naar gamescom, en zie dat de invloed van deze beurzen groter worden met de jaren. Ook e3 heeft de overstap naar publieksbeurs gemaakt, wat zeker een goede zaak is. De sfeer dat er op deze beurzen is is een enorme reclame voor de gamessector.
Avatar
ThanosReXXX | 06 juni 2018 21:11 | #282159
collapse
Bas, op zich een prima artikel, maar ik zie het toch deels anders:

De E3 is en blijft een belangrijk evenement, wat niet kan en mag verdwijnen, en alhoewel ik nog even twijfel over het zwart of wit in de titel van je artikel (want ik vind de E3 nog steeds van groot belang, maar misschien gaat de Heilige Graal me iets te ver, en ik vind het ook zeker geen dwangmatige traditie), wil ik me eigenlijk even focussen op een aantal andere zaken.

Zoals Jerone ook al heel correct aangeeft, valt er thuis weinig te kijken als de beurs en zijn presentaties zou verdwijnen, of zouden alle bedrijven dan ineens maar vooraf opgenomen "Directs" moeten gaan uitzenden? Lijkt mij persoonlijk oersaai.

@Jerone mooie voetbal gerelateerde uitspraak trouwens. Helemaal mee eens... Worship

De E3 is nog steeds een enorme happening, een manier om tegelijkertijd met je concurrenten te strijden om de aandacht van de gamers en de pers, het geld van investeerders en ook voor het afsluiten van deals met ontwikkelaars en/of uitgevers. Daarnaast is het op zo'n beurs ook makkelijker om veel mensen/media kennis te laten maken met de nieuwe games en hardware. En die hands-on ervaring is mega-belangrijk.

Sommige van die dingen kunnen ook op de eigen locaties van de bedrijven, maar de welbekende hype die de gamer voelt bij dit soort evenementen, die voelen de professionals ook. Het zijn ook maar gewoon mensen, dus bijvoorbeeld ontwikkelaars die hun game willen verkopen, zullen op de E3 nèt even meer hun best doen dan op een presentatie bij een bedrijf zelf. Misschien lijkt dat onlogisch, maar het is wel waar. En de games media met zijn allen tegelijk op je eigen bedrijf?
Geen goed plan... Wink

Nintendo heeft soms natuurlijk wel zijn eigen events, zoals die waar ook jullie een aantal maal geweest zijn en over geschreven hebben, maar ik geloof niet dat bij die events even veel pers aanwezig is als op de E3, dus van dat soort "invitationals" heb je er meerdere nodig om aan een E3 aantal te komen...

Als sales & marketing professional heb ik in de afgelopen decennia voor verschillende bedrijven op beurzen mogen staan, en zoals jullie van N1 ook als bezoeker/journalist zullen weten, hangt er gewoon een bepaalde aanstekelijke sfeer, een vibe, die je niet kunt dupliceren bij een "normale" meeting, en waar veel sneller dan normaal deals en andere zaken uit voort zullen vloeien; zeg maar "quick wins".

En letterlijk alle partijen op zo'n beurs maken daar gebruik van, vaak ten goede van de respectievelijke staatskassen.

En nu we het toch over geld hebben: beurzen en events zijn uitgaves die al jàren van te voren vastgelegd worden in prognoses en de lijsten met bedrijfsinvesteringen die bij de normale (bedrijfs)gang van zaken horen. Het zijn op zijn minst ingecalculeerde risico's, maar normaal gesproken hoort het simpelweg bij de "vaste lasten" van een bedrijf, dus de zogeheten besparing, alhoewel die er wel degelijk is, zal niet heel veel verschil maken in de inkomsten/uitgaven balans

En sowieso hebben bedrijven altijd wel weer andere foefjes om dat soort speciale uitgaven te kunnen repareren of via de belasting terug te kunnen krijgen, zoals bijvoorbeeld (afschrijfbare) giften aan goede doelen en dergelijke. Maar in ieder geval: iets wat al jaarlijks ingecalculeerd is, kost niets extra's. Het is hooguit een bescheiden besparing en een kleine toevoeging aan een ander budget, maar niet van dien aard dat je er concreet veel mee zou winnen.

Als we de drie console giganten nemen, dan moet je ongeveer denken aan bedragen tussen de $20.000 - $25.000 totaal voor de hele E3, al is dat soms ook afhankelijk van wat ze zelf natuurlijk allemaal neerzetten. Zo'n Breath of the Wild decor zoals Nintendo had, is natuurlijk wat anders dan een wat meer traditionele booth met banners en logo's en wat TV schermen. En het ligt er ook aan hoeveel manuren eraan gespendeerd zijn en hoeveel handen eraan gewerkt hebben. Maar ondanks dat, zijn bedragen zoals dit voor deze bedrijven nog steeds van de orde kleinere uitgaven, zeker ten opzichte van bijvoorbeeld hun eigen jaarlijkse R&D en/of marketing uitgaven.

Maar als je echt een goed idee wil krijgen van de gemiddelde kosten van een game beurs, dan is dit een heel erg interessant artikel:
https://www.gamesindustry.biz/articles/2017-02-21-the-costs-of-exhibiting-at-a-video-game-convention

Anyway, dit is alweer een aardige lap tekst geworden, dus laat ik afsluiten met het volgende:

Natuurlijk kan alles tegenwoordig veel makkelijker, en sneller en online, maar de sfeer, de hype en het allemaal tegelijk samenvallen van zeg maar gerust vrij bepalende factoren, kan nooit in een andere vorm gevangen worden. Voor ons als game liefhebbers zelf, zal het ontbreken van een fysieke E3 aan de ene kant niet zoveel verschil uitmaken, aangezien wij nooit live aanwezig zouden kunnen zijn, tenzij we een uitnodiging van iemand mee krijgen (ooit een keer zo stom geweest om een uitnodiging van mijn destijds favoriete game shop af te slaan, mede omdat het niet uit kwam Crying ), maar tòch heeft het ook voor velen van ons nog steeds iets bijna magisch om live over de schouder van mensen mee te mogen en te kunnen kijken.

Daar kan geen enkele vooraf opgenomen en gelikte promo video tegen op. Nintendo vergeven we natuurlijk de Direct, maar ik ben zelf altijd wel live online bij de Treehouse sessies, al vind ik ze lang niet allemaal even interessant. Het heeft toch iets.

En dan nemen we die voor ons in Europa wonende soms lastige uitzendtijden maar weer even voor lief, want ik blijf er ook gewoon voor op. Nothing beats getting the news live as it happens, zeker ook om het maximale verrassingseffect mee te krijgen, hoe tevreden je ook bent over de kwaliteit van de artikelen op één van je meest favoriete game sites... Wink
Avatar
Bas | 07 juni 2018 13:32 | #282169
Reactie op post #282159 van ThanosReXXX
collapse
Jemig kerel, wat een boek Hahaha

Ik kijk ook niet direct vanuit een financieel aspect naar de E3 maar vooral ook naar wat voor ander verbruik er bij komt kijken. Mensen die ingevlogen worden, materiaal dat verscheept wordt, en noem maar op. Dergelijke uitgaven zijn uit te drukken in noodzaak versus opbrengst en dat weegt niet altijd even hard op tegen elkaar.

Ik heb daarnaast ook het idee dat je me een tikje verkeerd begrepen hebt. Ik zeg namelijk ook dat een conventie als E3 een prima kans is voor media en sinds een paar jaar ook voor particulieren om in contact te treden met de giganten en kleinere jongens uit de markt.

Al met al stof tot nadenken en ik ben ook meer dan blij dat visies verschillen, anders zouden opiniestukken hun waarde verliezen Wink
Avatar
ThanosReXXX | 07 juni 2018 14:34 | #282170
Reactie op post #282169 van Bas
Haha, ja... ben er echt even ingedoken.... Hahaha

Wat betreft dat kostenplaatje dan wel de kosten/baten vergelijking heb je wel een punt waar het ook gaat om het circus dat erbij komt kijken, maar uiteindelijk komt het toch neer op het financiële plaatje en wat het oplevert. Vandaar ook de link die ik erbij deed.

En dan is de afweging natuurlijk of het één tegen het ander te verantwoorden valt en/of zinvol genoeg is om te doen, ongeacht de moeite die ervoor gedaan moet worden.

De eerder door mij genoemde mogelijkheden voor media exposure, direct zaken doen en face to face concurreren maken het, niet alleen naar mijn mening, nog altijd de moeite waard om naar de E3 en andere soortgelijke beurzen te gaan, of je daarvoor nu je halve bedrijf mee moet verhuizen of niet... Wink
Avatar
Nopeman | 06 juni 2018 21:24 | #282160
De informatie misschien niet, maar E3 blijft ook vooral een beurs waar je je eindejaars producten wil slijten aan retailers. Die gaan kijken welke producten ze in de schappen willen leggen tijdens de holiday season.

Dat en het is een goede manier om bij de concurrentie in de keuken te kijken.
Avatar
fantasyfreak | 07 juni 2018 08:54 | #282164
Ik volg het niet meer zo erg als vroeger. Toen moest ik alles zien incl. de presentaties van microsoft terwijl ik nooit een xbox heb gehad.

Nu blijf ik niet meer wakker voor Sony en kijk ik alleen nog erg uit naar Nintendo en de Treehouse. De Treehouse vind ik zelf een erg leuke toevoeging mits ze eens wat mensen laten spelen die geen irritante overdreven stemmetjes doen en ook echt een game kunnen spelen. Lang naar hetzelfde gekloot kijken zoals met Snipperclips toen is gewoon niet leuk Razz
Avatar
SMS | 07 juni 2018 09:36 | #282165
Zolang de E3, dwingt het publishers om hun games wat marketting te geven, wat geld en moeite kost, maar uiteindelijk nodig is voor elke game's success. Er zijn altijd kansen om dit buiten het E3-tijdperk te doen voor degene die het niet willen.

Ik ben tenminste blij dat er een vast tijdstip is waar ik deze dingen kan verwachten. Ik kan niet elke dag alle nieuwsclips bijhouden, en ik heb een ontzettende hekel aan Nintendo Directs die een paar dagen van tevoren aangekondigt zijn. Het idee dat er zoveel games in 1 keer komen is waar hype vandaan komt en geeft een beter gevoel voor de toekomst in 1 evenement.

Wel is het natuurlijk irritant voor de nieuws-websites die het hele jaar door liever veel nieuws willen hebben, en dan opeens overtime moeten werken met E3. Veel plezier daar weer mee dit jaar, jongens. Hahaha
Avatar
Oversoul | 09 juni 2018 05:59 | #282238
De E3 evolueert. Het gaat niet langer om een vast moment (de persconferenties), maar om het evenement als geheel. Het is niet voor niets dat er gelekt wordt voor of tijdens de E3. E3 is hype. E3 is anticipatie.

Ontwikkelaars, uitgevers, websites, de pers etc sluiten daar op aan en versterken elkaar (een win-win situatie voor iedereen, inclusief de gamer).

E3 never dies. It only changes.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.