Shining Resonance Refrain Preview | 19 juni 2018 13:00 | Auteur: Jeroen K.

Ooit op een dag verscheen SEGA's ambitieuze draken-RPG Shining Resonance voor de PlayStation 3. De titel kwam helaas nooit naar het westen, maar gelukkig geeft SEGA ons dit jaar een herkansing met diens remaster: Shining Resnance Refrain. Japanners spelen de JRPG al vanaf eind maart, en in juli kunnen ook wij ermee aan de slag. Ter voorbereiding staat er vast een demoversie in de Nintendo Switch eShop, die wij maar eens aan de drakentand hebben gevoeld!

De demo probeert je in een half uur tijd alle aspecten van het spel te tonen. Op het eerste gezicht heb je te maken met een vrij standaard Japanse RPG. Qua stijl oogt het een beetje als Tokyo Mirage Sessions #FE, dat een tijdje terug voor Wii U verscheen. De omgevingen en vooral het gevechtssysteem zou ik eerder vergelijken met Nights of Azure 2, een Nintendo Switch-game uit 2017. Op het verhaal, tenslotte, kon ik nog moeilijk grip krijgen: in de korte tijd van de demo kun je maar lastig volgen wat het precies duidelijk wil maken en waar het naartoe zal gaan.



Uiteindelijk krijg je in een half uurtje spelen met name een indruk van het real-time gevechtssysteem, dat je zelfs kunt uittesten in een boss-gevecht! In principe dash je met B, waarna je de A-knop gebruikt voor een gewone aanval of de X-knop voor een break-variant (waarmee je met goede timing de verdediging van de tegenstander breekt!). Ondertussen zitten de sterkere aanvallen verscholen achter de L-toets, en voer je die uit met behulp van je MP. Hiermee hoef je je niet in te houden, want door 'normale' aanvallen te gebruiken verdien je je MP weer terug. Alles bij elkaar voelt het vechten erg fijn aan en kun je ook nog als verschillende personages spelen, elk met eigen vaardigheden.

Voorlopige conclusie
De demoversie van Shining Resonance Refrain laat ons eens achter de knoppen van het gevechtssysteem zitten. En ik kan jullie vertellen: die voelen goed! Het voelt allemaal soepel aan, je hebt de optie om met verschillende personages te spelen en het vereist de nodige tactiek. Voornamelijk de keuze om MP te laten herstellen vind ik een goede; hiermee voorkomt het spel dat je als speler op den duur stuk loopt in de kerkers. Alles bij elkaar ben ik erg benieuwd naar de volledige game, die op 10 juli voor Nintendo Switch verschijnt in Europa.
Next articleSpetter dit weekend in een sappig Splatfest Previous articleVideo vergelijkt visuele prestaties van Ys VIII voor PlayStation...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Shining Resonance Refrain

Platform: Nintendo Switch
Genre: JRPG
Ontwikkelaar: Sega AM-3
Uitgever: SEGA
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 10 juli 2018