Pokémon: Let's Go, Eevee & Pikachu! Preview | 25 juni 2018 10:00 | Auteur: Daan

Pokémon staat hoog op mijn lijstje als het op Nintendo-franchises aankomt. Ik speel door het merendeel van de spellen die beschikbaar komen met veel plezier, al zitten er soms fikse haken en ogen aan. Het maakt de kwestie Pokémon Let's Go ingewikkelder dan het in eerste instantie lijkt. Een toegankelijke Pokémon-game creëren is helemaal geen slecht idee, maar mijn wenkbrauwen fronsten toen ik de uitvoering zag. Pokémon GO vangmechanieken? Het was niet bepaald makkelijk te beoordelen op basis van alleen de trailer. Gelukkig kon ik met Pokémon Let's Go aan de slag tijdens de afgelopen E3 2018. Het resultaat smaakte stiekem naar meer!

Aan introducties geen gebrek
De demo die we voorgeschoteld kregen was een tikkeltje verwarrend. We werden gedropt in het Viridian Forest en moesten het daarna maar zelf uitvogelen. Voor een Pokémon-liefhebber zoals mijzelf sprak het redelijk voor zich, maar ik ben benieuwd wat een nieuwkomer ervan zou vinden. Dat gezegd hebbende, ik heb het woud er nog nooit zo mooi gezien. De omgevingen voelden driedimensionaal en lichte veranderingen lieten de omgevingen vrij uniek aanvoelen. Daarnaast kan het personage deze gebieden 360 graden doorzoeken, iets wat maar mondjesmaat van toepassing was tijdens de Nintendo 3DS-dagen. Je voelt meteen hoe Game Freak Let's Go Pokémon anders wilde vorm geven.

Pokemon_Lets_Go_Screenshot_1

Tijdens het rondlopen in Viridian Forest kom je uiteraard Pokémon tegen. Het is niet zoals vroeger, toen ze uit het gras sprongen om je compleet te verrassen. In Pokémon Let's Go lopen ze vrij rond op een Dragon Quest-achtige manier, wat aardig aanspreekt. Door ze tegemoet te lopen (of je loopt tegen ze aan) start je de procedure om een creatuur te vangen. Zoals eerder aangegeven lijkt dit enorm veel op de mechanieken in Pokémon GO. Door een Poké Ball op het juiste moment te gooien verdien je een citaat zoals Nice, Great of Excellent. Je zult dit moeten combineren met verscheidende manieren om de bal te gooien voor een optimaal resultaat.

Uiteraard zijn deze elementen hetzelfde als voorheen, maar er speelt gelukkig veel meer. De manier waarop je de vangmechanieken gebruikt tellen voor de Pokémon in je party. De Pokémon verkrijgen op deze manier traint hun ervaring, dus wilde monsters vechten is bijna zo goed als een vereiste. Doordat het resultaat meetelt wil je de timing goed kunnen leren. De Joy-Con-besturing geeft je de nodige finesse, noodzakelijk om unieke gooien mogelijk te maken. Het is anders dan voorheen, zoveel is duidelijk, maar het bleef langer leuk dan ik eerst dacht. Dit kwam ook doordat er verscheidene Pokémon-grootten zijn die het eindresultaat kunnen beïnvloeden. Een gevangen monster dat niet meer in je party past, gaat nu naar een speciale PC in je rugtas. Het lijkt erop dat je Pokémon vrij kan wisselen, iets wat me erg verbaasde.

Het laatste onderdeel van de puzzel zijn de welbekende trainergevechten. Voor het merendeel is het niet bepaald anders. Je kiest je aanvallen, ziet gevechtsanimaties en vervolgens de aangerichte schade. Tijdens de demo speelden we met Pikachu die verrassend genoeg de aanval Double Kick had. Gezien het merendeel van de trainers Normal-type Pokémon hadden, was het vrij gemakkelijk om met ze af te rekenen. Naast dat je een geldbedrag ontvangt, verkrijg je ook Poké Balls om ze volop in te zetten tegen wilde Pokémon. De Experience Share-functie, waarmee je ervaring aan Pokémon geeft in je party, is ook weer van de partij.

Pokemon_Lets_Go_Screenshot_2

Poké Ball Plus
Naast dat je gebruik kan maken van een Joy-Con, brengt Nintendo ook een nieuw accessoire uit: de Poké Ball Plus. Deze controller glijdt in je handen als een Poké Ball met alle gevolgen van dien. Je kunt er de gehele game mee besturen, iets waar ik zeker gebruik van heb gemaakt tijdens de demo. De bewegingsbesturing en HD Rumble voelen min of meer hetzelfde, maar andere onderdelen van de besturing zijn opmerkelijk te noemen. De stick is vrij klein, maar werkt over het algemeen prima. De daadwerkelijke problemen ontstaan doordat je de stick constant moet indrukken. Tja, dat is waar ze besloten de A-knop te positioneren en leuk vond ik niet bepaald. Gelukkig maken de rumble, licht- en geluidseffecten van de Poké Ball Plus alles meer dan goed. Zodra je een Pokémon gevangen hebt, kun je naar zijn/haar kreet luisteren en licht de complete bal op. Best geinig, hoor!

Voorlopige conclusie
Pokémon Let's Go Pikachu & Eevee lijken op het eerste gezicht tamelijk interessant. Ze bieden unieke mechanieken wanneer het aankomt op wilde Pokémon-gevechten. Deze blijken veel beter dan gedacht, al blijven toch een paar vragen hangen. Hoelang blijft het leuk? Zijn er worpen of manieren waar ik nog geen weet van heb? Voor de rest lijken de andere toepassingen het spel simpelweg sneller te laten verlopen. Experience Share, de Pokémon-box in je rugtas en een doeltreffend gevechtssysteem laten dit al goed merken. Het valt te bezien hoe het volledige spel uitpakt, maar we houden het hoe dan ook in de gaten!
Next articleReleasedatum Another World wordt verschoven naar 9 juli Previous articleMetroidvania Ghost 1.0 arriveert volgende maand op Nintendo...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Pokémon: Let's Go, Eevee!

Platform: Nintendo Switch
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Game Freak
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2
Releasedatum: 16 november 2018

Pokémon: Let's Go, Pikachu!

Platform: Nintendo Switch
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Game Freak
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2
Releasedatum: 16 november 2018