Crash Bandicoot N.Sane Trilogy Review | 13 juli 2018 10:00 | Auteur: Erik F.

Wat leven we toch in bijzondere tijden. Ik ben opgegroeid in de tijd dat Crash Bandicoot nog de mascotte van Sony’s apparaatje was. Compleet met reclames en sneren richting Nintendo en haar besnorde loodgieter. De drie spellen waar hij echter furore mee maakte op de PlayStation 1, speel je nu ook gewoon op de Nintendo Switch. Alsof de jaren ’90 nooit zijn gebeurd! Maar hoe is het nou eigenlijk om Crash Bandicoot N.Sane Trilogy op een Nintendo-apparaat te spelen?

Crash N.Sane Trilogy is een remaster van Crash Bandicoot’s eerste drie spellen. Deze zijn oorspronkelijk ontwikkeld door de uiterst bekwame dames en heren van Naughty Dog, dat tegenwoordig bekend is van The Last of Us en Uncharted. Crash Bandicoot, Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back en Crash Bandicoot 3: Warped zijn echter een drietal vrolijke spelletjes, waarin je het met een oranje buideldas opneemt tegen Dr. Neo Cortex en ondertussen een paar dozijn paarse kristallen verzamelt. Het bijzondere? Het zijn een soort tweedimensionale platformers in 3D. Je baant je weg vooruit (of soms zelfs richting het scherm toe!) op een afgebakend pad, waarin je heel gelimiteerd van links naar rechts kunt bewegen om bijvoorbeeld vijanden te ontwijken. Gelukkig bestuurt onze Crash heerlijk direct, waardoor je dat na een tijdje goed in de vingers hebt.

CrashBandicootNSaneTrilogy_NintendoSwitch_04
Het is eigenlijk net een platformer on-rails!

Jaren ’90 weer in huis
Het is dan ook volledig te begrijpen waarom deze spellen in de jaren ’90 zoveel populariteit wonnen: er is eigenlijk bijna niets dat zo speelt als Crash Bandicoot. De camera hangt maar iets boven Crash, waardoor je jouw ideale weg vooruit heel goed moet inschatten. Dit wordt nog eens benadrukt door een vrij hoge moeilijkheidsgraad: sprongen moet je op het allerlaatste moment nemen en vijanden vereisen een bliksemsnelle reactietijd. Vooral je diepte-inzicht wordt verder nogal eens op de proef gesteld. Dit viel bijvoorbeeld op tijdens een level in Crash 3, waar je (in een heerlijk Arabisch jasje) aan het plafond hangt en een lange reeks aan obstakels trotseert. Door het perspectief is het soms lastig zien waar je precies bent ten opzichte van de vijanden. Doorgaans lossen de makers dit goed op, maar af en toe leidt dit tot frustrerende situaties. Scherp opletten is vereist!

Onze Crash wijkt ook regelmatig van deze formule af. Speciale bonussecties tijdens levels zijn bijvoorbeeld volledig in 2D: hier probeer je zoveel mogelijk appels (Crash Bandicoot’s equivalent van muntjes) en extra levens te verzamelen. Sommige andere levels laten je voornamelijk in twee dimensies naar het einde bewegen. Vooral het eerste deel heeft hierin een aantal voortreffelijke, doch uiterst meedogenloze, gebieden voor je klaarstaan: zo is er een level waar je eerst huizenhoog de lucht in moet suizen, om vervolgens van rechts naar links pixelperfect tussen allerlei schildpadden, vuurballen en schildragend gespuis te springen. Vergevingsgezindheid is er bijna niet bij met Crash - maar wát een voldoening als je zo’n level uiteindelijk weet te trotseren.

CrashBandicootNSaneTrilogy_NintendoSwitch_03
Sommige levels veranderen het perspectief ook 180 graden. Rennen Crash!

N.Sane Trilogy bevat bizar veel content, maar deeltje één en twee lijken qua concept en uitvoering toch wel heel veel op elkaar. Gelukkig is Crash Bandicoot 3: Warped de uitzondering op die regel. Deze legt de drempel niet alleen een stukje lager, maar biedt ook meer variatie. Het laat je bijvoorbeeld de diepe wateren verkennen, zet je op de rug van een nergens-voor-stoppende tijger of juist aan het stuur van een motorfiets. In het laatste geval wordt het bijna een racespel! Deel drie lijkt hiermee het meest op een ‘moderne game’ en weet het tempo heerlijk door te breken. Toch komt de grote focus op variatie ook met nadelen: niet alles is even fijn uitgewerkt. De jetski-levels besturen bijvoorbeeld nogal houterig.

Wii U-perikelen
Over frustraties gesproken: Crash N.Sane Trilogy doet nogal moeilijk als je je Switch even uit het dock haalt om op het toilet of in bed verder te spelen, of andersom. Waar je normaal gesproken gewoon lekker in handheldmodus verder kunt, weigert N.Sane Trilogy enige staat van dienst als je van besturingsmogelijkheid wisselt. Bizar en ronduit belachelijk – dit haalt al het onderscheid van de Nintendo Switch-versie weg. Enkel het spel opnieuw opstarten of heel moeilijk doen met controllers synchroniseren verhelpt dit momenteel. Hopelijk weet Vicarious Visions dit in de toekomst te patchen. Sowieso is het technisch niet je-van-het: handheldmodus is niet HD (het is net of je naar je wazige Wii U GamePad zit te staren) én de framerate wil nogal eens moeilijk doen. Natuurlijk, de Nintendo Switch is niet zo krachtig als de PlayStation 4, maar ik had niet verwacht dat de console zóveel moeite zou hebben met deze kleurrijke platformer. Zonde, zonde.



Conclusie
Anno 2018 kun je ook gewoon op de Nintendo Switch in de weer met Sony’s eerste mascotte! En hoe: Crash Bandicoot N.Sane Trilogy is een geweldige remaster van de eerste drie delen van de buideldas. Heb je echter een PlayStation 4 of Xbox One in huis staan? Dan is die versie op dit moment helaas de superieure keus. Hét unieke aspect van de Nintendo Switch wordt namelijk niet benut door Vicarious Visions. Dat neemt niet weg dat je bizar veel en over het algemeen zeer sterke content krijgt voor een schappelijk prijskaartje van €40,-. Hopelijk is het binnenkort de beurt aan Spyro!
7,5
N1-score
  • + Crash op een Nintendo-console!
  • + Met drie delen is er genoeg (moeilijk!) springplezier
  • + Warped voegt hier ook een hoop variatie aan toe
  • + Platformen vanuit een uniek perspectief...
  • - ...maar dit maakt sprongen inschatten soms lastig
  • - Unieke besturingsaspect Switch niet benut
Next articleOp avontuur met Nederlandse commercial Captain Toad: Treasure... Previous articleOude bekenden keren terug in nieuwe Pokémon: Let's Go-commercial

Reacties van gebruikers

Avatar
koekiemonster | 13 juli 2018 11:12 | #282875
collapse
Kijk eens Nintendo.. drie(!!!!) volledige remasters voor nog geen 40 EU.
Dat is wat anders dan een port van een vier jaar oude game voor 59.99 eu
Avatar
MVG | 14 juli 2018 10:34 | #282885
Reactie op post #282875 van koekiemonster
Het zijn geen remasters. Het zijn remakes. Allemaal vanaf de grond volledig opnieuw opgebouwd, door Vicarious Visions in opdracht van Activision. Dit pakketje had best 50 á 60 Euro kunnen kosten, maar gelukkig hebben ze dat niet gedaan. Komt immers wat later dan op de PS4 en grafisch is het ook wat minder sterk, al blijft er een prima game over voor op de Switch.

Dat Nintendo ports in de winkels legt voor de volle prijs? Dat is logisch. Waarom? Omdat ze het kunnen maken tegenover het publiek blijkbaar. Nintendo zou gek zijn als ze het niet deden. Mensen willen die games alsnog spelen, nadat de Wii U amper werd opgepikt. Voor hen zijn die games nieuw en blijkbaar betalen ze er zo'n prijs voor. Als mensen het niet zo willen, zouden ze wel praten met hun portemonnee en er het bedrag niet aan uitgeven, maar het tegendeel is waar: ze verkopen nu veel beter dan op de Wii U destijds.

Zelf vind ik veel van de heruitgaven op de Switch ook te duur. "Tropical Freeze" heb ik nogmaals gehaald, omdat ik die geweldig vind. De prijs was eigenlijk te hoog, maar voor mij wel de moeite waard. "Hyrule Warriors Definitive Edition" vind ik ook te duur. Ik heb m' ook op de Wii U, net als "Tropical Freeze". Toch weiger ik 60 Euro te betalen voor dat spel. Het heeft ook met mening te maken, maar vindt je het te duur: laten liggen of koop eerst iets anders. Vroeg of laat komt er wel een kortingsactie of prijsdaling voorbij. Dan kan een "Hyrule Warriors Definitive Edition" eventueel toch nog interessant worden. De eerste dag is niet alles beslissend. Later zijn die games ook nog leuk. Een beeld dat nog wel eens lijkt te heersen, maar wat eigenlijk nergens op slaat.

Overigens ben ik wel blij met deze Crash Bandicoot games op de Switch. Meteen op dag 1 gehaald en al een tijdje gespeeld. Ik zou zelf afronden naar boven, tot een 8. Misschien nostalgie, maar het zijn nog steeds leuke games.

De springmechanieken uit het eerste deel hadden wat mij betreft wel wat verbetert mogen worden. Ik speel veel platformers, maar het komt vaak voor dat ik ernaast spring of eroverheen. In deel 1 heb je veel stukken waar de sprongen precies moeten kloppen. Het is soms lastig in te schatten waar Crash terecht zal komen. Zeker bij stukken waar je continu omlaag valt en het hele eind weer terug omhoog moet klimmen, wekt dit wel irritaties op. Vroeger op de PS1 vond ik dat ook zo vervelend, maar dit is in alle versies aanwezig. In deel 2 en 3 heb je er minder last van.

Het is geen perfecte versie op de Switch, maar uiteindelijk is het nog altijd een prima game.
Avatar
Duncan | 13 juli 2018 21:11 | #282882
Crash vind ik één van de meeste eentonige platformers allertijden. Dat continu springen en draaien in claustrofobische gangetjes kwam mij na een paar levels al de strot uit. Zelfs PS1 / N64 platformers gebaseerd op film licenties hadden meer variatie in gameplay dan Crash.
Avatar
Jopie van Kote | 14 juli 2018 15:25 | #282891
Nou nog een remake van Crash Team Racing!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Crash Bandicoot N.Sane Trilogy

Platform: Nintendo Switch
Genre: Platform
Ontwikkelaar: Vicarious Visions
Uitgever: Activision
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 29 juni 2018

Screenshots