Nindies spelen bij Headup Games Special | 26 augustus 2018 16:00 | Auteur: Erik F.

De naam Headup Games zegt je misschien vrij weinig. Dat neem ik je niet kwalijk: ik had eerst ook geen idee wie ze waren. Toen ik echter wat research ging doen voor mijn persafspraak op de Gamescom, kwam ik erachter dat deze Duitse uitgever verantwoordelijk is voor een hoop toffe indietitels. Zo hebben ze onder andere The Binding of Isaac: Afterbirth en Portal Bridge Constructor op de Nintendo Switch gepubliceerd. Dat belooft wat! Ik kon bij hun drie aankomende Nintendo Switch-titels uitproberen: Trüberbrook, Tied Together én Dead End Job.

Trüberbrook
Naast het feit dat het een heerlijke Duitse naam heeft, is dit qua grafische stijl zonder twijfel een heel bijzondere eend in de bijt. Alle omgevingen die je in het spel ziet, zijn stukje voor stukje en likje voor likje in het echt gemaakt. Met een 3D Scanner en wat andere grafische foefjes zijn deze vervolgens tot polygonen gevormd. Het resultaat is een wereld die aanvoelt alsof je constant door een modeltrein-achtige omgeving wandelt. Hierin speur je als Tannhouser, een jonge Amerikaanse natuurkundige, door het mysterieuze stadje Trüberbrook. Hier is namelijk niet alles even pluis. Via een point-and-click-stijl, probeer jij om alle mysteries hier op te lossen, welke volgens de ontwikkelaar Twin Peaks en X-Files-achtige vormen aan nemen. Klinkt én oogt veelbelovend!
Verwachting: 4 / 5



Tied Together
In Tied Together zit je, zoals de titel al aangeeft, aan elkaar vastgebonden. 'Je' is in dit geval een koddig monstertje, dat samen met drie andere is opgescheept voor allerlei genetische experimenten. Die experimenten zijn op hun beurt knotsgekke platformlevels die je met z'n vieren probeert te halen. Elk monstertje kan lopen, springen en zichzelf in de grond vastzetten. Klinkt redelijk simpel toch? Helaas valt dat nogal tegen als je aan drie anderen vastzit die even hard naar een platform springen dat de kant op helt waar je staat. Dyon, twee Belgische journalisten en ik hebben letterlijk een kwartier vastgezeten bij het tweede level, waarin we twee van die hellende platformen moesten overbruggen. Level 2! Toegegeven, het leverde hilarische taferelen op, maar ik vrees nu al voor diepgang die waarschijnlijk ver te zoeken is.
Verwachting: 2 / 5



Dead End Job
Headup Games beschreef Dead End Job als een soort mix tussen Luigi's Mansion en Ghostbusters. Wat mij betreft kun je The Binding of Isaac er echter ook wel aan toevoegen. Het is namelijk een soort dungeon crawler met willekeurig gegenereerde omgevingen, waarin je je vijanden met een hoop kogels belaagd. De twist is echter dat die vijanden spoken zijn, welke je met een grote stofzuiger op moet zuigen. Doe je dit efficiënt, dan verdien je een hoop centjes én wordt je stofzuiger steeds een stukje krachtiger. Dit alles is gegoten in een uiterst vermakelijk Cartoon Network-achtig sausje met allemaal referenties naar de jaren '90 (de beruchte paperclip uit Word keert terug als vijand!). Dead End Job lijkt een solide avontuur te worden, maar ik ben bang dat spoken opzuigen niet genoeg gaat worden om boven toppers als Enter the Gungeon of The Binding of Isaac uit te komen.
Verwachting: 3 / 5

Next articleMarth komt als Legendary Hero naar Fire Emblem Heroes Previous articleBethesda spreekt vol lof over Nintendo Switch; spellen zijn...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.