Niet elke titel ondersteunt cloud save-functie Nintendo Switch Online Nieuws | 09 september 2018 13:05 | Auteur: Erik F. | Bron: Nintendo (via Game Informer)

In een statement zegt Nintendo dat de meeste Nintendo Switch-titels gebruik maken van de cloud save-functie, maar dat het niet universeel is.

Vooral titels die hevig op online leunen, lijken het slachtoffer te worden. Nintendo wil er namelijk zeker van zijn dat er in deze en andere titels eerlijk gespeeld wordt. "In sommige spellen kan deze dienst het mogelijk maken om voorwerpen weer terug te krijgen die naar andere spelers zijn geruild, of om terug te keren naar een hogere multiplayer ranking die verloren is gegaan", luidt er in het statement.

Splatoon 2 is een van de slachtoffers van dit beleid. Nintendo: "Om er zeker van te zijn dat Save Date Cloud-backups niet oneerlijk gebruikt worden om online multiplayer ranglijsten te beïnvloeden, is de functie niet beschikbaar in Splatoon 2."

Het statement volgde nadat er op de website van Nintendo of America meerdere spelpagina's (zoals die van Splatoon 2) de mededeling 'Dit spel biedt geen ondersteuning voor Save Date Cloud-backups' verscheen. Het is te lezen bij Pokémon: Let's Go, Pikachu / Eevee, NBA 2K19, FIFA 19, Dead Cells en Dark Souls: Remastered. Vooral laatsgenoemde third party-titels zijn bijzonder: deze ondersteunen volgens Game Informer namelijk wél Cloud Save op Xbox One en PlayStation 4.

Nintendo Switch Online verschijnt in de tweede helft van september.
Next articleProducer Dragon Ball FighterZ bedankt fans voor vraag naar Nintendo... Previous articleThe Banner Saga 2

Reacties van gebruikers

Avatar
MVG | 09 september 2018 13:22 | #283589
collapse
Wat vaag. Je betaald al gauw 30 tot 60 Euro voor een spel. Is het dan niet logisch dat alles automatisch op die cloud wordt bewaard, zodat je jouw games altijd terug kunt halen, mocht het systeem stuk gaan of gejat worden? Moet daar nu weer selectief mee omgegaan worden? Ik weet nu al: geen zin om in de gaten te houden welke games dit wel/niet ondersteunen. Mocht de Switch dan stuk gaan? Sowieso boze gezichten! Timmer dat probleem nou eens dicht, Nintendo!

Ik koop niet graag digitaal, maar soms is er geen keus. Ooit al een Wii gehad die stuk ging, met alle gevolgen die erbij horen. Gelukkig was de digitale distributie toen nog niet zo grootschalig, maar ben er wel zo'n 10 games mee verloren, waarvoor gewoon is betaald. Nu zijn er meer downloads en duurdere, ook omdat je er vanuit hoopt te kunnen gaan dat jouw aankopen van jou zijn én blijven. Aan een halfbakken oplossing heb je niks, als veel games de 'oplossing' niet ondersteunen.

Ik hoopte eigenlijk dat dit ook werd opgelost met de Nintendo-accounts, zodat Nintendo altijd weet welke games jij al gekocht hebt. Zodat je ze altijd weer kan downloaden, mocht het systeem verloren gaan. Werkt dit eigenlijk wel zo? Iemand daar ervaring mee?
Avatar
Nol | 10 september 2018 15:04 | #283603
Reactie op post #283589 van MVG
Dit gaat over save dates, niet over het registreren van welke games je digitaal gekocht hebt en het eventueel opnieuw downloaden daarvan. Dat laatste gebeurt (nu ook al) via je Nintendo-account.
Avatar
FalconPawnch | 09 september 2018 14:07 | #283591
collapse
Hmmm, tjah, het motief is goed, je wilt geen vervelende ervaringen op je apparaat voor klanten.

"Om er zeker van te zijn dat Save Date Cloud-backups niet oneerlijk gebruikt worden om online multiplayer ranglijsten te beïnvloeden, is de functie niet beschikbaar in Splatoon 2."
Ik vind dit heel begrijpelijk. Het is natuurlijk jammer dat je dus geen gegevens in de cloud kan opslaan maar het is vervelender dat er mensen zijn die toch op de een of andere manier moeten cheaten. Dat verneukt imo eerder de spelervaring dan het niet op kunnen slaan van save data.
Avatar
Monokuma | 09 september 2018 17:55 | #283595
Reactie op post #283591 van FalconPawnch
Dit precies. Een verloren opslagbestand is nog te herstellen door gewoon te spelen. Valsspelers zijn moeilijk om vanaf te komen.
Avatar
Yosher | 09 september 2018 14:44 | #283592
Wat een onzin. Je gaat mij niet vertellen dat het voor Nintendo onmogelijk is om hier iets op te vinden. Als men een beetje handig is met code te werken moet dat toch gewoon te doen zijn? Ze zouden bijvoorbeeld een simpele check met de Splatoon 2 server bij het opstarten van het spel kunnen doen (gezien je internet nodig hebt om überhaupt het Off the Hook nieuws te kunnen zien). Zoiets als:
rankmode 2 = b, true (ga door als normaal)/rankmode 2 = b, false (geef cheat-bericht weer, geef ban als het vaker is voorgekomen in korte tijd)


Oftewel, sla de laatst gebruikte gegevens lokaal bij Nintendo op per speler, en als een speler online gaat en bepaalde gegevens komen niet overeen met wat het laatst is gebruikt voor die speler wordt er een vlag gezet die aangeeft van 'hier klopt iets niet'. De gegevens die de gebruiker heeft worden wel gewoon gebruikt (vooral om éénmalig cloud-herstel gebruik gewoon toe te laten staan), maar als het dus te vaak achter elkaar voor komt voor één speler krijgt deze speler een ban.

Kom op zeg, zó moeilijk is dit toch niet? Of zie ik hier nu iets over het hoofd?? Ik heb bijna 1000 uur aan Splatoon 2 erop zitten. We gaan straks betalen voor Nintendo Online en dan verwacht ik dus geen half-bakken service. Nintendo heeft vast en zeker genoeg competente programmeurs rondlopen daar, je gaat mij niet wijsmaken dat een simpele true/false code zoals dit, of iets soortgelijks dat het cheaten tegen gaat, boven hun pet gaat.
Avatar
ErikNL | 09 september 2018 19:36 | #283597
Inderdaad een wat vreemde move van Nintendo. Eigenlijk zeggen ze, je mag je fiets niet parkeren op het station, want dan is er een kans dat hij gestolen wordt. Ze moeten een bewaakte stalling bouwen Wink Bovendien is het lokaal bewaren van save data ook hack gevoelig, misschien nog wel meer...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.