Def Jam: Fight For New York Preview | 14 juni 2004 07:00 | Auteur: Randy

Na een lange slapeloze nacht bedacht ik even snel - Een Preview van een topgame diggen de bezoekers wel - Echter had ik geen zin om aan een typische topper te beginnen - Dus hoop ik dat u allen deze Gangsta Preview zult beminnen.

So So Def
De meningen lagen verdeeld toen Electronic Arts BIG in 2003 met de worsteltitel Def Jam Vendetta aan kwam zetten. Qua verkoopcijfers was alles natuurlijk dik in orde, maar qua game zelf hing het gemiddelde cijfer rond de 8, met hier en daar hoge en lage uitschieters, waaronder een 6,9 van mijn eigen hand, waardoor die hand nu toch met enige ''nagedachtes aan negatieve reacties'' aan deze Preview is begonnen.

viewerscreen


Maar naar de hel met cijfers die magazines en sites uitdelen, want zoals EA zich zo mooi weet af te vragen aan het begin van elke perspresentatie van elke game die ze uitbrengen (past deze game wel in het fiscale jaar, is er wel een markt voor deze game?), is er zeker een markt voor een sequel op Def Jam Vendetta, een game waarin rappers van dit bekende recordlabel elkaars 'neck' letterlijk gaan 'breaken'. It's all about the benjamin's, baby, maar laten we al die gangsta-quotes deze keer maar skippen, en gaan kijken wat Def Jam: Fight For New York rap en worstelfans all around the world voor moet gaan schotelen...

The Giant in Grapplin'
Nintendo 64 gamers kennen Aki allemaal wel, want als je WWF: No Mercy of Wrestlemania 2000 (2 titels uit de handen van deze Jappen) niet hebt gespeelt, leefde je (A) in een grot of zat je (B) joints te paffen met Osama (in een grot). Aki werkte vroeger samen met THQ, maar is, sinds deze grote publisher koos voor een deal met Jukes! Interactive (WWE: Day of Reckoning), gaan freelancen. Zo kwamen ze eerder met de wazige worstelgame Ultimate Muscle, een titel die nooit voet aan Europese wal heeft gezet dankzij de onwijze kloothommels van Bandai. EA was echter lief, gaf een aantal mensen van Aki een belletje, en boom, shake the room, de gameplay zit meer dan goed.

Aki is namelijk 'The Giant in Grapplin', een zelfverzonnen titel die samengevat inhoudt dat ze 'de standaard in de gameplay van worstelgames' (grappling) het perfectst onder controle hebben. Het beetpakken van je tegenstander (je kunt het zien als een knuffel als je geen verstand van worstelen hebt) en het, vanuit die positie, tegen de mat aanwerpen van je tegenstander, is logischer wijs hetgene wat je het meest doet in de ring, en Aki's simpele systeem van 'pak 'em beet, smijt 'em neer, en dit alles met 2 drukken op een knop en simpele combinaties' is perfect. De basics van de gameplay zaten dan ook al goed voordat de game officieel werd aangekondigt...

De gameplay van Def Jam: Fight For New York zal dan ook geen drastische veranderingen brengen in vergelijking met haar voorganger, iets wat netjes is en te verwachten was. Met Electronic Arts is het echter altijd eventjes afwachten, want na varierende systemen die nergens opsloegen en niets nieuws brachten (zoals het 'off the ball' systeem in FIFA 2004 en dergelijken), hadden ze makkelijk de hengel een ander haakje kunnen aanmeten, om op die manier naar geld te gaan vissen.

viewerscreen


Changes
Maar het is niet een en al ''never change a winning team''. Aan de standaard gameplay worden 'grote kleine' vernieuwingen toegevoegt, die elke match een andere 'feel' moeten gaan geven. In Def Jam Vendetta had ik namelijk nogal last van eentonigheid, want al met al had elke worstelaar-slash-rapper dezelfde style en dit, gecombineerd met de aanwezigheid van niet al teveel movesets, zorgde ervoor dat elke match op een gegeven moment hetzelfde aanvoelde. Def Jam: Fight For New York wil dit gaan oplossen door de keuze uit verschillende vechtstylen en stats (de ene worstelaar is sneller, de andere sterker), iets wat de game meer Street Fighter dan WWE moet gaan maken.

De explosieve special moves waarmee je je tegenstander met style afmaakt zijn natuurlijk ook weer terug, en naast Ludacris z'n 'throwing them bows' en DMX's 'Ruff Ryders Anthem' kun je deze keer een grote berg gloednieuwe finishers verwachten. Xbox gamers zullen bekend zijn met Dead or Alive's environmental moves, waarbij je je vendette bijvoorbeeld met haar hoofd door een muur heenslaat. Def Jam: Fight For New York brengt je dit soort moves ook en aangezien de specials in deel 1 al zo gruwelijk waren, ben ik benieuwd of er iets van de ring overblijft als zelfs die de mannen van Def Jam in de weg moet gaan staan.

Create-A-N*gga
Iets wat juist niemand in de weg staat, maar wat rechtstreeks naar de goden lijkt te zijn gegaan, zijn onze kritische woorden over deel 1, want de nogal matige levensduur van Def Jam Vendetta wordt in Def Jam: Fight For New York gigantisch verlengt door een CAW (Sie E Dabbeljoe!), oftewel een Create-A-Wrestler mode. Dat deze nieuwe feature niet zomaar een tweedehands kunstlong is om een oude man door te laten leven, maar een echte vernieuwing, blijkt wel uit het waslijstje van features die dan weer verpakt zitten in deze nieuwe feature.

Zo kun je in de wederom enorm uitgebreide Story Mode van alles unlocken, van verborgen personages tot kleding en van deze grootse spulletjes tot nietszeggende goodies als tattoos en kapsels. Dankzij de nieuwe gameplay elementen kun je dan ook nog eens je eigen smoeltje fine-tunen, wat dus betekend dat je 'em een vechtstyle aanmeet en je z'n stats instelt. Als ik mezelf zou afbeelden zou het dus een brede, half-slome, typische worsteldude worden die eruit ziet alsof 'ie kindjes van hun lolly's zou bestelen. Realism all around, want zo ben ik inderdaad.

Dip It Low or Pick It Up Slow?
Een game met namen als Busta Rhymes, Lil Kim, Snoop Dogg, CHRISTINA MILIAN (!!!) en CARMEN ELECTRA (!!!) afgebeeld op de cover is al lastig om te laten liggen, maar Def Jam: Fight For New York brengt je meer dan chartbusters en knappe smoeltjes. Het brengt vooral toevoegingen en alhoewel dat als minimale verandering opgevat kan worden, brengt de game vooral de toevoegingen die de waarde van een game in dit genre aanzienlijk doet stijgen en die dankzij het 'ontbreken aan' in een onmogelijke positie om een hoog cijfer te geven brachten toen ik Def Jam Vendetta reviewde.

viewerscreen


Persoonlijk behoren worstelen en rapmuziek tot 2 redelijk grote factoren in mijn leventje (sterker nog, ik sta bekend als de wigger op deze site, een imago die plotseling verscheen door een True Crime artikeltje en zelfs na vele Nirvana albums niet verdween) en daarom lijkt deze game me dus al vetter dan die assistent van Kapitein Haak. Verwacht meer details over deze veelbelovende titel, waaronder een diepe blik op de wapens (!) en characters zodra de September release in zicht komt.
Next articleGeen GQF meer... Previous articleVirtua Striker 4 naar de Gamecube?

Reacties van gebruikers

Avatar
E-J | 14 juni 2004 07:24 | #39229
is niet echt mijn game
Avatar
Ghanixx | 14 juni 2004 07:38 | #39230
Zoiets zou ik nooit kopen, alleen al omdat die vervelende rappers erin zitten.
Avatar
smash master | 14 juni 2004 07:56 | #39231
niet mijn game, maar is juist vet dat die rappers erin
zitten!!!
Avatar
Guybrush | 14 juni 2004 08:15 | #39232
Het leuke eraan is dat je al die wannabegangsters van een rappers op hun bek kan slaan
Avatar
Gebruiker 3432 | 14 juni 2004 08:33 | #39234
Aaaaah lauw man...met busta en snoop vs lil kim en milian Smile
beter kan je net als no mercy dingen instellen als tijd en regels....dat zuigde namelijk bij def jam
Avatar
Gebruiker 2670 | 14 juni 2004 08:59 | #39235
Mooie Preview, maar Aki werkte ook aan: WCW / NWo Revenge... dat is mijn favo worstelgame! Razz
Avatar
Zapp-x | 14 juni 2004 09:41 | #39237
Ik vond het erg lame dat je bij deel 1, 2 memory cards nodig had om tegen elkaar te spelen... anders kon player 2 maar uit de 6 begin bitches kiezen -_- echt uber dom
Avatar
Timo | 14 juni 2004 10:03 | #39240
oh, nee, zeg dat het niet waar is Omnomnom

Ik vind dit een stomme game Mad
Avatar
Gebruiker 3133 | 14 juni 2004 10:47 | #39244
worstelgames SAAIHEID
Avatar
Gebruiker 2647 | 14 juni 2004 10:50 | #39246
Ik vind dit ook niks.
Ik speeL veeL Liever de smackdowns op ps2.
Avatar
Gebruiker 3170 | 14 juni 2004 14:37 | #39256
Ik heb deel 1 gewoon 3x uitgespeeld, kon iedereen meedoen. Wel leuk dat je Snoop Dogg kan rammen, mischien haal ik um daarvoor Razz
Avatar
Gebruiker 2708 | 15 juni 2004 12:53 | #39407
kvind et eerlijk gezegt nie zon goeie preview, je kan beter. de game lijkt me nie echt wat
Avatar
Gjto | 17 juni 2004 17:08 | #39754
"bekend als".. je bent het gewoon
Avatar
Randy | 17 juni 2004 17:18 | #39758
Ja Guy, Jamaicaan, ga nu maar weer naar Chingy luisteren Omnomnom
Avatar
Gjto | 17 juni 2004 17:27 | #39763
(oja -> Chingy sucks)
Avatar
Randy | 17 juni 2004 18:39 | #39773
Warninkje voor Spam Guy...
Avatar
Gebruiker 2784 | 17 juni 2004 20:51 | #39790
Die game kan nog wel eens leuk worden Omnomnom
Avatar
NAGILUM | 18 juni 2004 20:39 | #39960
@Gamer 24:7

veel plezier in je eigen wereldje....net als dat je een voetbalgame kut vind omdat je niet van voetbal houd, of ben je toevallig Steve Austin fan dan neem ik mn woorden terug,maar dat lijkt me sterk.

en Snoop is een hoertje geworden!!!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Def Jam: Fight For New York

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Wrestling
Ontwikkelaar: EA BIG
Uitgever: Electronic Arts
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 30 september 2004

Screenshots