Nintendo Switch Online - Het oordeel Special | 12 oktober 2018 15:30 | Auteur: Erik

“What you see, is what you get.” Na bijna een maand Nintendo Switch Online is dat het voornaamste wat is blijven hangen. De service is degelijk en kent een uiterst aangenaam prijskaartje, maar prikkelt naar mijn mening op dit moment te weinig om fans écht over de streep te trekken.

Sinds 19 september moet je betalen om Splatoon 2, Mario Kart 8 Deluxe en andere Nintendo Switch-titels online te kunnen spelen. Waar Sony en (met name) Microsoft zijn fans al jarenlang laat lappen hiervoor, is dit voor een Nintendo-platform voor het eerst. Misschien is het daarom ook wel een beetje wennen. Zeker omdat we het eerste anderhalf jaar gewoon voor noppes iedereen onder konden kliederen. Toch de prijs wel heel aantrekkelijk: waar je bij Microsoft en Sony dik vijftig euro per jaar betaalt, ben je bij Nintendo Switch Online al voor €19,99 klaar. Of zelfs nog minder met het Family Abonnement van €35,99, dat je tot met acht familieleden (of vrienden!) kunt delen. Heerlijk!

45

Eindelijk, cloud saves!
Er zijn twee opvallende nieuwe zaken (en nog meer, maar deze zijn het spannendst) die je hiervoor terugkrijgt. Allereerst is het eindelijk mogelijk om online een back-up te maken van je opslagbestanden. Een werkelijk sublieme toevoeging, die de Nintendo Switch ontzettend hard nodig had. Eerst was je namelijk heel flink de pineut als je Nintendo Switch kapot ging. Het maken van een back-up is daarnaast een fluitje van een cent. Je hoeft er namelijk niets voor te doen: als jij met het internet verbonden bent, gebeurt dit automatisch – zelfs in de slaapstand. De opslagdata wordt gekoppeld aan je Nintendo Account, die je vervolgens gemakkelijk terug kunt halen als je een nieuwe of andere Switch gebruikt.

Het leuke hiervan is dat deze functie je dus ook in staat stelt om lekker verder te gaan waar je gebleven bent bij een vriend of vriendin. Dus als jij al dat geheime bord uit Super Mario Party hebt vrijgespeeld, kun je die gewoon op de Nintendo Switch van je maat laten zien. Hiervoor hoef je enkel op zijn of haar Nintendo Switch in te loggen. Pas enkel wel op dat ze vervolgens niet met jouw data aan de haal gaan!

Er zit echter wel een keerzijde aan dit verhaal. Of beter gezegd: ik vind die keerzijde niet zo erg, maar ik kan me voorstellen dat jij dat misschien wel ervaart. Niet elke game is compatibel met Cloud Saves. Splatoon 2, FIFA 19 en straks Pokémon: Let’s Go, Pikachu / Eevee gebruiken ‘m bijvoorbeeld niet. Volgens Nintendo is dit om te voorkomen dat bijvoorbeeld de online multiplayer oneerlijk beïnvloed wordt. En ongetwijfeld zodat er straks niet duizenden shiny Mewtwo’s op de opslagcloud rondzweven. Persoonlijk kan ik hier mee leven: het is alleen jammer dat Nintendo niet bereid lijkt te zijn om zelf betere restricties (single- en multiplayer bijvoorbeeld los van elkaar zien) hierin op te stellen.

46

In de schatkist
De tweede opvallende nieuwigheid? NES-spellen! Jawel, Nintendo heeft zijn diepe schatkist aan klassiekers weer eens opengetrokken en heeft er twintig uitgehaald, waaronder (Super) Mario Bros, The Legend of Zelda, Dr. Mario en Donkey Kong. Spellen die je weer eens heerlijk in laten zien hoe verwend wij gamers zijn tegenwoordig. Mijn eerste potje Gradius was na zo’n vijf seconden over, bij Ghost N’ Goblins zat ik binnen de kortste keren in mijn onderbroek en ik verbaasde me erover hoe houterig onze besnorde loodgieter eigenlijk sprong bij zijn debuut.

Net als in de Virtual Console van de Wii U en (New) Nintendo 3DS is het gelukkig mogelijk om waar je maar wil onderbrekingspunten te maken. Dit maakt die bikkelharde spelletjes nét iets beter te behappen. Ook kun je te allen tijde een tweede speler inschakelen. Nu kon dat ook al op die oude beeldbuis in de jaren ’80, maar nu kan het ook online! Dit werkt prima: je kunt om de beurten spelen in Super Mario Bros of elkaar tegelijkertijd bekogelen met virussen in Dr. Mario. Het mindere? Je moet hiervoor wel vriendjes zijn: het is niet mogelijk om tegen willekeurige mensen te spelen. Daarnaast blijft er te allen tijde (ook tijdens normaal spelen) zo'n lelijke instructiebalk onderin het scherm.

Ik vraag me echter stellig af waarom Nintendo in vredesnaam NES-spellen heeft gekozen ter promotie van Nintendo Switch Online. Begrijp me niet verkeerd: ik apprecieer de klassiekers voor wat ze zijn, maar ze passen totaal niet bij de tijdsgeest en de doelgroep van nu. Misschien dat papa of mama die met de NES opgegroeid zijn er wat plezier aan beleven, maar voor zoon of dochter is hier niet zoveel aan. Ook voor een 27-jarige Erik en andere diehard Nintendo-fans zijn ze niet zo spannend: die hebben de spellen al tig keer zelf aangeschaft, hebben een NES Mini óf vinden de spelletjes stiekem veel te moeilijk. Het is leuk om erbij te hebben, maar op dit moment doet het wat mij betreft té weinig om de aantrekkingskracht van Nintendo Switch Online groter te maken.

47

Toekomst
Hetzelfde geldt voor de andere ‘pijlers’ waarmee The Big N haar service promoot. Deze waren er namelijk al. De Nintendo Switch Online-applicatie is al sinds de zomer van 2017 beschikbaar, terwijl we al vanaf het begin online kunnen spelen. Het vormen niet zo snel redenen om voor een abonnement te gaan. Als vijfde pijler ontvangen Nintendo Switch Online-leden exclusieve aanbiedingen; iets wat een beetje terug zou kunnen grijpen naar het veelgeprezen Club Nintendo. Op dit moment kun je bijvoorbeeld twee toffe NES-controllers halen voor je Switch. Hopelijk gaan we hier in de toekomst meer van zien.

Het woordje ‘toekomst’ is wat mij betreft ook een sleutelwoord. Ik denk dat we á la Splatoon steeds een stukje meer van Nintendo Switch Online gaan zien, zodat het steeds een stukje spannender wordt. Hier en daar worden er al NES-spelletjes toegevoegd, en straks misschien zelfs SNES of N64-spellen. Ook denk ik dat er langzamerhand wat meer functies uit gaan rollen die de service steeds een beetje aantrekkelijker maken. Ik zou bijvoorbeeld dolgraag een soort Nintendiaans Achievement-systeem zien, of de mogelijkheid voor een Nintendo Switch Online-app op de, ehm, Switch. Maargoed, voor een zacht prijsje van €19,99 (of zelfs minder) hebben we voor nu eigenlijk heel weinig te klagen.


Conclusie
Nintendo Switch Online is een degelijke dienst met een zeer aantrekkelijk prijskaartje. Hierdoor kent het een zeer lage instapdrempel. Het biedt alles wat je nodig hebt om goed online te spelen en het introduceert eindelijk cloud saves. Daarnaast is het ook een relatief veilige service: ouders met (kleine) kinderen kunnen gerust een abonnement nemen, zonder hun kind bloot te stellen aan allerlei gekkigheden. Mijn voornaamste pijnpunt is echter het gebrek aan aantrekkingskracht. Dit was hét moment geweest voor Nintendo om met leuke, prikkelende toevoegingen te komen – maar dat laten ze op het moment nog na. De toekomst gaat uitwijzen of dit zo blijft.
Next articleGa op een Poké Ball-speurtocht in Animal Crossing: Pocket Camp Previous articleBlizzard: "Kwestie van tijd voordat Diablo III - Eternal Collection...

Reacties van gebruikers

Avatar
Fl@ppy | 12 oktober 2018 18:11 | #283972
Dr mario en Yoshi waren even leuk, omdat ik die nooit eerder heb gespeelt. Maar Zelda en Mario ken ik na 25 jaar ondeehand wel. De rest is ook niet interessant in een tijd dat HD de standaard is en spelmechanieken veel verder gevordert zijn.
Avatar
charlie1 | 12 oktober 2018 22:36 | #283973
Laten we gewoon geduldig zijn wat hun volgende stap zal zijn.
Avatar
Wesleye98 | 13 oktober 2018 13:47 | #283975
Laten we nooit meer Sony en Microsoft gierig noemen. Laten we toegeven dat deze dienst in principe geldklopperij is, aangezien online spelen niet verbeterd is sinds we ervoor moeten betalen. De overige features kennen allemaal hun haken en ogen, zoals de cloudsaves die niet voor iedere game zijn of de NES-games die simpelweg niet interessant zijn voor veel mensen. Niet eens SNES en N64... Voicechat werkt nog altijd niet normaal en we werken nog steeds met die verdomde friendcodes. Geldklopperij in mijn mening. En het argument "HeT kOsT mAaR 20 eUrO pEr JaAr" is de grootste onzin om het goed te praten, want ook voor dat bedrag mag je toch op z'n minst dedicated servers, fatsoenlijke voicechat en de definitieve afschaffing van friendcodes verwachten... Wat kost het Nintendo om de service aan te bieden? Vrij weinig. We betalen voor een peer to peer verbinding, waar Nintendo niks aan doet. NES-games kosten Nintendo ook zeer weinig. Cloudsaves? Die paar mb opslag ruimte zullen ook geen bakken met geld kosten toch? Klinkt zeikerig allemaal, maar het is gewoon helaas de waarheid. Houd het gratis of verbeter het op zo'n manier dat je 20 euro ook echt goed besteed wordt. Het feit dat zoveel mensen het betalen, geeft Nintendo de indruk dat het merendeel tevreden is, maar dit is dus niet zo. Vroeg of laat zal ik ook met tegenzin moeten betalen, puur om Smash online te kunnen spelen...
Avatar
JoelSch | 13 oktober 2018 14:02 | #283976
collapse
Ik moet zeggen dat ik als Nintendo fan zwaar teleurgesteld ben.
Ten eerste de cloud saves: ja het is super fijn dat het er eindelijk is, maar waarom werkt het niet gewoon voor elke game? Om cheaters tegen te houden? Onzin, Sony en Microsoft lijken er geen problemen mee te hebben, en in games als Splatoon 2 zijn er alsnog cheaters. Op de Wii U kon je met een USB stick ook gewoon je saves opslaan, ook voor Splatoon. Dus waarom kan dit nu niet?

En dat brengt me naar mijn 2e punt, ik vind het fijn dat save back up vergrendeld zit achter een abbonoment een enorme rot streek van Nintendo. Op de Playstation, Xbox en zelfs op de Wii U en 3DS kan je gewoon je saves lokaal opslaan met een USB of SD kaart. Waarom kan dit niet gewoon op de Switch? Nintendo forceerd Switch gebruikers hiermee een abbonoment af te sluiten, of anders zijn je saves niet veilig. Echt sorry maar wat een dick move.

En dan mijn laatste punt: ik snap dat je mensen wilt laten betalen voor online gameplay, die servers kosten natuurlijk ook wat geld. MAAR, Nintendo gebruikt nog steeds peer to peer connecties voor hun games! En dan moeten wij er nog voor betalen ook. Ze hadden op z'n minst servers voor hun first party games kunnen opzetten, maar nee. Waar betalen wij dan voor? Voor de cloud saves? Voor die paar mb's van onze saves?

En dan de NES games, het is leuk voor wat het is maar eerlijk gezegd word ik er voor de rest ook niet warm van.

Nou dat was mijn rant, bedankt voor het lezen. (Ik heb dit op mijn mobiel getypt, dus spellings en grammatica fouten voorbehouden haha Razz )
Avatar
Koldur | 13 oktober 2018 15:43 | #283977
Reactie op post #283976 van JoelSch
collapse
De reden dat Nintendo de saves niet meer openbaar beschikbaar wilt hebben is omdat daar in het verleden verreweg de meeste hacks uit voort zijn gekomen. Nu is de Switch (oudere versies, nieuwe zijn gefixed) al gehacked, maar hoe minder exploits hoe beter.

Dan nog, ben ik het helemaal met je eens, hoe halen ze het in hun hoofd om €20 per jaar te laten betalen voor een peer to peer verbinding! Je betaalt voor het delen van je eigen verbinding... Die cloud saves hadden ze gewoon gratis beschikbaar moeten maken.
Avatar
Paul | 13 oktober 2018 17:03 | #283978
Reactie op post #283977 van Koldur
collapse
Je betaalt niet alleen voor de mogelijkheid om te spelen via een peer-to-peer verbinding. Het vinden van een match en de peers met elkaar verbinden is een game service en gaat bijvoorbeeld via de Nintendo servers. Ook leaderboards, unlocks en progression etc gaan via deze services wat hetgeen is waar je geld voor neerlegt.
Avatar
Koldur | 14 oktober 2018 01:04 | #283980
Reactie op post #283978 van Paul
collapse
En daar moet zoveel voor betaald worden? Dat vind ik echt geen service waar ik voor wil betalen. Daar staat echt een server van niks tegenover en is altijd al gratis geweest. Ik blijf het een erg slechte move vinden.
Avatar
Paul | 14 oktober 2018 18:46 | #283985
Reactie op post #283980 van Koldur
Wat ik beschrijf is natuurlijk maar een deel van het prijskaartje. NES games met online multiplayer en cloud-opslag zijn een ander deel. Ik probeer verder de prijs en diensten niet te verdedigen, maar ik wilde alleen even toelichten dat "je betaalt alleen maar voor peer-to-peer multiplayer" wel erg kort door de bocht is.
Avatar
ribbelchips | 15 oktober 2018 12:46 | #283990
Zoals wel vaker heeft Nintendo dit weer eens compleet verkeerd aangepakt. Ze hadden twee voorbeelden hoe het kon:

1: Ze hadden het net als Microsoft direct vanaf het begin betaald kunnen maken. Dan waren mensen nu gewend geweest aan het feit dat je moet betalen en hadden ze de dienst kunnen uitbouwen en verbeteren.

2: Ze hadden zoals Sony naast de gratis dienst een betaalde Virtual Console (met meer dan alleen NES games) en cloudgaming service kunnen beginnen en na een tijdje die twee samenvoegen a la PSPlus!

Wat ze nu gedaan hebben is eerst 10 jaar lang iets gratis aanbieden, het nauwelijks verbeteren, maar er wel ineens geld voor vragen. Je kunt nog altijd niet fatsoenlijk voicechatten, er zijn geen dedicated servers, geen bw compatibilty met digitale Wii (U) of 3DS games, cloud saving werkt niet bij elke game, er zijn nog altijd geen achievements en waar je bij MS en Sony regelmatig volwaardige, recente games krijgt bij Gold en Plus! moet je het bij Nintendo doen met 30 jaar oude meuk die we inmiddels al 10 jaar digitaal aangeboden krijgen via Virtual Console of NES mini.

Door het nu ineens te verplichten bereiken ze bij mij dat ik helemaal niet meer online speel op de Switch en dat is volgens mij niet de bedoeling.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.