Dark Souls: Remastered Review | 18 oktober 2018 16:00 | Auteur: Paul

Aan het begin van dit jaar werd Dark Souls: Remastered aangekondigd voor Nintendo Switch met veel bombarie. Drie maanden later werd echter duidelijk dat de geplande releasedatum van eind mei niet gehaald zou worden om onbenoemde redenen. In augustus werd bekend gemaakt dat het spel, inclusief de Solaire of Astoria amiibo op 9 oktober uitgebracht zou worden. Is het de vertraging waard geweest? Je leest het hieronder.

Dark Souls
De wereld van Dark Souls is een wereld van cycli: koninkrijken verschijnen en verdwijnen, eeuwen komen en gaan, en zelfs de tijd kan eindigen en opnieuw beginnen. Deze cycli zijn verbonden met de First Flame. Naarmate de First Flame vervaagt, beginnen ook deze verschillen te vervagen, zoals de grens tussen leven en de dood en mensen die Undead worden. Het begin van een Age of Dark, de tijd dat de First Flame volledig is gestorven, wordt gekenmerkt door eindeloze nachten en onheil, waar tijd, ruimte en realiteit uiteenvallen, mensen muteren in monsters en de Goden hun macht verliezen. Om dit te voorkomen en de Age of Fire te verlengen, moet de drager van een krachtige ziel (lees: de speler) zichzelf verbinden met de First Flame en de brandstof worden voor een nieuw tijdperk. Als dit niet gebeurt, zal de First Flame uiteindelijk sterven en begint een Age of Dark.

11

Ontdekkingsreis
Je begint je reis in Anor Londo, de legendarische stad van de goden in het land van Lordran om de Age of Fire voort te zetten. Hoe je dat doet, en met welke middelen, is compleet aan jou. Om te beginnen krijg je de keuze uit verschillende klassen: speel je als ridder, dief, jager, tovenaar of juist als "Deprived", waarmee je zonder enige wapens en bepantsering begint, met gebalanceerde statistieken om het zelf uit te zoeken? Daarnaast heb je nog opties zoals het geslacht, de bouw van je personage, een naam, het gezicht, de haarkleur en een uniek voorwerp voor een kleine bonus zoals meer levenspunten, een stel vuurbommen of een verrekijker. Dit geeft talloze variaties om het spel te doorgronden en stimuleert om het spel opnieuw uit te spelen met een totaal ander personage. Overigens heb je het spel niet gauw uitgespeeld: het duurt zo'n 20-40 uur om het uit te spelen. Als je voor de 100% wilt gaan ben je hoogstwaarschijnlijk het dubbele kwijt.

Zonder enige uitleg of houvast begin je aan de lange reis om de vlam opnieuw aan te wakkeren. Een groot deel van Dark Souls is het verkennen van de levels om zelf geheimen te ontdekken. Talloze paden kruizen elkaar en vaak bevind je je weer terug op hetzelfde pad door een andere route te gebruiken. Het level design en de omgevingen zijn ontzettend goed uitgewerkt. Het loont zich om ieder hoekje en gaatje ondersteboven te keren om speciale voorwerpen en verborgen baasgevechten te vinden. Hier word je uiteindelijk alleen maar sterker van om vervolgens weer andere gebieden te doorgronden en nieuwe paden vrij te spelen. Verspreid door de wereld liggen checkpoints, zogeheten Bonfires, waar je jezelf kan genezen en je genezende drankjes en magie weer kan bijvullen. Let wel dat iedere keer dat je even rust bij het kampvuur alle vijanden in de omgeving weer tot leven komen. Je leest het goed: er is geen enkel moment van veiligheid in Dark Souls. Wen er maar aan!

5

You died
Als je denkt dat je met Dark Souls een reguliere hack and slash game in huis haalt, dan heb je het mis. Er zijn geen combo's, fantasierijke animaties of kleurrijke effecten. De combat is langzaam, methodisch en buttonmashers zullen al gauw merken dat tactiek van uiterst belang is. Elke vijand, klein of groot, is een potentieel gevaar voor je leven en het is wijsheid om elke vijand ook als zodanig te behandelen. Laat je in een hoekje drijven of overmeesteren door meerdere vijanden en je zult realiseren dat je daar niet zo makkelijk van af komt. Ieder gebied wordt gekenmerkt met nieuwe vijanden die je zult moeten analyseren voordat je zwakke plekken kan vinden. Wees niet bang om meerdere malen dood te gaan; zodoende leert men. Vergeet alleen niet dat je je vergaarde Souls (de "valuta" waarmee je nieuwe levels koopt) van verslagen vijanden voor altijd kwijt bent als je opnieuw doodgaat voordat je ze ophaalt waar je ze verloren bent.

12

Naast middeleeuwse wapens zoals zwaarden, morgensterren, katana's en dergelijke heb je ook de mogelijkheid om diverse spreuken te leren. Je kunt echter maar één spreuk tussen de kampvuren door gebruiken waardoor je tactisch moet nadenken over wat je mee neemt. Gaandeweg vind je ook diverse schilden, bepantsering en unieke voorwerpen die je kunnen helpen tijdens je reis. Het aantal voorwerpen is enorm en alles heeft zijn eigen specifieke functie. Verzamel Souls om in te leveren voor betere statistieken, gebruik vuurbommen voor moeilijke vijanden of teleporteer direct terug naar een kampvuur met een "Homeward bone". Al deze voorwerpen geven een enorme vrijheid, wat tegelijkertijd ook erg kan afschrikken. Verwacht ook dat je het lekker zelf mag uitzoeken: Dark Souls houdt je hand echt niet vast. Toegegeven, de beschrijvingen van voorwerpen geven meestal genoeg informatie. Toch zul je moeten experimenteren met wapens en voorwerpen om te bekijken wat voor effecten ze hebben en hoe ze effectief in te zetten zijn. Dit is een cruciaal onderdeel van de ervaring: leren door trial en error. Als je liever alles wilt opzoeken voordat je ermee aan de slag gaat kan dat natuurlijk ook. Er is tegenwoordig genoeg materiaal op het internet te vinden, al is dat niet de manier om Dark Souls optimaal te ervaren naar mijns inziens.

9

Praise the sun! \[T]/
Tijdens je reis zul je diverse personages ontmoeten die je zullen helpen of dwarsbomen. Zo leer je mensen kennen die voorwerpen verkopen of juist belangrijke informatie kunnen vertellen over het verhaal of de geschiedenis van het land. Anderen vertellen je juist graag meer over hun persoonlijke missie en zullen je soms aanbieden om aan te sluiten bij een bondgenootschap. Deze bondgenootschappen kunnen je vaardigheden geven of beïnvloeden je coöperatieve sessies of invasies tegen anderen.

Invasies zijn een belangrijke spil in de multiplayer-ervaring van Dark Souls. Als je je menselijkheid herstelt door middel van voorwerpen die je vindt krijg je onder andere meer levenspunten en meer weerstand tegen aanvallen. De keerzijde is echter dat willekeurige spelers jouw speelsessie kunnen binnenvallen en je proberen te doden. Deze vorm van risk-and-reward tilt het spel naar een hoger niveau waardoor je in menselijke vorm continu op het puntje van je stoel zit. Gelukkig kun je ook samen met onbekenden of vrienden spelen om het hele spel coöperatief te doorlopen als dat je beter schikt. Of gewoon offline voor een singeplayer-ervaring.

15

Remastered?
Ondanks dat dit pas de eerste Dark Souls is die we op een Nintendo platform mogen verwelkomen wil ik toch even aankaarten dat het hier om een remaster gaat. De resolutie is verhoogd naar 1920 bij 1080 pixels, terwijl de framerate helaas hetzelfde is gebleven met 30 beeldjes per seconde. Dit is jammer, maar het is geen snelle game waar snelle reacties per se gewenst zijn, dus stoort het niet ontzettend. Af en toe zakte de framerate wel een beetje in maar doorgaans bleef het heel consistent. De textures en omgevingen zelf zien er prima uit en weten de grimmige sfeer van het spel goed te vertalen. Al met al is het grafisch een nette prestatie en doet het niet veel onder voor de versies op andere platformen.

Naast de verbeterde graphics en resolutie zijn er ook kleine "quality of life"-aanpassingen gedaan. Zo kun je tegenwoordig met zes mensen tegelijk spelen en heb je de opties om via een wachtwoord alleen met vrienden te spelen. Ook is er een kampvuur toegevoegd op een plek die moeilijk bereikbaar was en kun je van bondgenootschap wisselen terwijl je bij een kampvuur rust. Deze kleine features zijn erg welkom om het spel net wat toegankelijker te maken ondanks de hoge moeilijkheidsgraad.

14

Conclusie
Dark Souls: Remastered weet me zeven jaar na de release van de oorspronkelijke game nog steeds te verbazen. De talloze customisation-opties, diverse geheimen en het geweldig level design maken het een verkenningstocht van jewelste. Het vechten is methodisch en doodgaan hoort bij de ervaring, wat misschien wel kan afschrikken gezien huidige games deze vorm van gameplay niet gauw hanteren. Dark Souls: Remastered doet dat wel en doet dat goed. De Nintendo Switch-versie doet niet veel onder voor andere versies en de kleine verbeteringen zorgen voor een opgepoetste versie waar naast de framerate niet veel op aan te merken is. De trial en error, grimmige sfeer en het (terechte) gevoel dat achter elke hoek gevaar schuilt, vind je in geen enkele andere game terug. Als je liever wilt dat je hand vastgehouden wordt, kan je dit spel beter niet aanschaffen. Dark Souls: Remastered is genadeloos, zonder oneerlijk te zijn, en binnen de huidige generatie games is dat enorm verfrissend.
9,5
N1-score
  • + Interessante setting en verhaal
  • + Level design en omgevingen van uitstekende kwaliteit
  • + Tactische gevechten in plaats van hersenloos hakken
  • + Genadeloos maar wel eerlijk
  • - Geen zestig frames per seconde
  • - Niet geschikt voor spelers die wat meer begeleiding nodig hebben
Next articleLevel-5 teaset het tot leven wekken geannuleerde game of inactieve... Previous articleVolledig gesprek Reggie Fils-Aime op GeekWire Summit in video

Reacties van gebruikers

Avatar
koekiemonster | 18 oktober 2018 19:42 | #284045
Blijft eeuwig zonde dat de Switch simpelweg te zwak is voor de volledige package (60fps zoals de andere), maar vervolgens wel ruim later uitkomt dan de concurrentie en voor de volle mep.

Voor de rest is het natuurlijk dezelfde game als 7 jaar geleden.
Avatar
ribbelchips | 19 oktober 2018 09:55 | #284051
Zolang het een volwaardige ervaring geeft hoor je mij niet klagen over die 30FPS. Het is geen online shooter oid. Op de PS4 pro of Xbox One X heb je ook meer opsmuk dan op de PS4...

Wat wel jammer is, is dat de PS4 en Xone versies inmiddels al voor 19,99 te koop zijn en deze nu weer het dubbele kost. En dat terwijl deze versie het eerst aangekondigd werd. Dat gebeurt Nintendo echt te vaak.
Avatar
Volleybaas | 19 oktober 2018 13:24 | #284056
deze game is fakking goed speelbaar op 30fps. Het is geen snelle game a la starcraft of smash brothers.
Avatar
MichaelNight | 19 oktober 2018 21:34 | #284063
collapse
Hoe steek je die vijand neer in zijn rug (backstab)? Of eerst een parry en dan neersteken met je wapen?
Avatar
Paul | 20 oktober 2018 15:36 | #284068
Reactie op post #284063 van MichaelNight
collapse
Je moet zorgen dat je wapen goed achter de vijand en dichtbij genoeg staat! Gewoon blijven oefenen Smile
Avatar
MichaelNight | 20 oktober 2018 16:02 | #284071
Reactie op post #284068 van Paul
collapse
Thx, het is ind. ff oefenen. Hoe zit het met multiplayer? Waarom kan ik online geen vrienden uitnodigen? Of doe ik iets niet goed? Bij de instelling kan je kiezen tussen global en local. Het staat nu op Local. Maar verder zie ik geen andere opties.
Avatar
Paul | 21 oktober 2018 00:41 | #284074
Reactie op post #284071 van MichaelNight
collapse
Als je met vrienden wilt spelen moet je eerst beiden hetzelfde wachtwoord instellen in datzelfde menu. Daarna gebruik je een White Sign Soapstone op een bepaalde locatie. Hierna kan je vriend op die locatie jouw "Summon Sign" activeren om bij jou in de game te springen. Beetje lastig maar zo werkt het nou eenmaal in Dark Souls Razz
Avatar
MichaelNight | 21 oktober 2018 11:37 | #284075
Reactie op post #284074 van Paul
collapse
Moeten mijn vrienden ook Summon sign Soapstone hebben zodat ik ze kan roepen of is alleen die van mij al genoeg en natuurlijk hetzelfde wachtwoord delen.
Avatar
Paul | 21 oktober 2018 20:57 | #284077
Reactie op post #284075 van MichaelNight
Alleen degene die naar een andere wereld wilt hoeft de soapstone te gebruiken. Als je een andere speler juist wil aanvallen gebruik je de rode.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Dark Souls Remastered

Platform: Nintendo Switch
Genre: Hack 'n Slash RPG
Ontwikkelaar: FromSoftware
Uitgever: Bandai Namco
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 1
Releasedatum: 19 oktober 2018

Screenshots