Tijdens de Gamescom 2018 hebben we eindelijk een nieuwe build van Monster Boy and the Cursed Kingdom mogen ervaren. De game liet al een tijdje op zich wachten, en nu komt eindelijk uit op 6 november. Monster Boy, gebaseerd op de legendarische serie, komt samen op een manier die mij hoopvol stemt. De klassieke platform-elementen spatten van het scherm, iets wat oude fans zeker zal aanspreken. Nadat ik genoten had van een geanimeerde opening, die mij zowel Japanse als Franse vibes gaf, begon ik met mijn speelsessie.
Boy, hier komen de monsters
Zoals ik al zei in de inleiding, moet Monster Boy het hebben van zijn klassieke platformactie. De speler neemt de controle over Boy die zowel zwaard- als springvaardigheden tot zijn beschikking heeft. Meer dan een moderne platformer komt je slaagkans neer op precisie en weten wanneer je het beste kunt toeslaan. De actie voelt direct en scherp, dingen die je zou willen in een platformer zoals deze. Vijanden en obstakels komen uit alle richtingen, waardoor deze scherpte ook geen overbodige luxe is. In eerste momenten laat the Cursed Kingdom niet met zich sollen. Vijanden verschijnen vanuit het niets. Deze vroege uitdagingen helpen je om het spel te begrijpen.
Ten opzichte van de vorige demo is er een aantal dingen anders. Er was een onderdeel waar je werd gevraagd om de Heavy Boots te gebruiken. Hiermee kun je op de oceaanvloer lopen en daar ook grote sprongen maken. Dit gedeelte is belangrijk om Boy van het Reflection Shield te voorzien. Hiermee kan hij de aanvallen van vijanden blokkeren en sommige stoten terugsturen. Een ander nieuw item is hoe je een deur binnengaat en er ver in de achtergrond er weer uitspringt. Het geeft de visuele verbeteringen goed weer. De developers hebben de afgelopen maanden hier hard aan gesleuteld en het resultaat is duidelijk zichtbaar. De modellen zijn meer geanimeerd en cartoony, iets wat voorheen een groot gemis bleek.
Voorlopige conclusie
Hoewel we geen nieuwe transformaties voor Boy hebben mogen aanschouwen, word ik erg gelukkig van the Cursed Kingdom. Het development team heeft ten opzichte van de build de puntjes op de i gezet, en gezorgd dat de game straalt als nooit tevoren. Het resultaat is een avontuur dat vrij uniek aanvoelt en soms zelfs beter dan de originele spellen. Het helpt dat de titel er ook gewoon goed uitziet. Laat november maar komen!
Maar het ziet er goed uit. Ook hier spreken de handgetekende animaties en de stijl me erg aan. Lekker fel gekleurd ook. Ga m' wel in de gaten houden. Overigens wéér een spel waarvoor ik liever een fysieke release zou zien. Zo wacht ik ook nog steeds op o.a. "Hollow Knight", "Celeste", "Thimbleweed Park" en meer uit de E-shop, dat een fysieke release zou krijgen. Nog steeds niet gebeurd. Misschien toch maar wat meer gebruik maken van de E-shop dan. Je kunt wel blijven afwachten. Soms is het leuker het maar gewoon te gaan spelen, al zet ik de games liever gewoon op de plank bij de rest.
Reactie op post #284138 van Martijn
Reactie op post #284139 van banjokazooie-fan
Het ziet er wel mooi uit en zo te zien komt deze dus wel fysiek uit. Aan het einde van het filmpje is een doosje te zien. Hopelijk geldt dat ook voor de Europese markt. Veel van die fysieke uitgaves zijn beperkt en verschijnen dan alleen in Amerika of Japan. Hoop m' niet in de e-shop te hoeven kopen.