Moonlighter Review | 18 november 2018 08:00 | Auteur: Ricardo

De winkelier in RPG’s is onmisbaar, daar zijn we het vast over eens. Overal tref je winkeltjes aan, waar je nieuwe wapens, uitrustingen en andere items kan aanschaffen om je voor te bereiden op de gevaarlijke reis die komen gaat. Maar wat doet zo’n winkelier nou eigenlijk de hele dag? En hoe komt hij aan al zijn waren? De actie-RPG Moonlighter toont dat het leven van een winkelier zeker niet saai hoeft te zijn!

In Moonlighter volg je de jonge Will. De jongeman volgt zijn ouders op als eigenaar van de ‘Moonlighter’, een winkel in het dorpje Rynoka. Will heeft echter een avontuurlijke geest en steeds in die winkel staan lijkt hem maar niets. Er gaan verhalen rond dat zich bij de archeologische vindplaatsen achter het dorpje portalen bevinden naar een andere dimensie, vol monsters en beloningen. Zenon, een oude man, mag het dan wel niet met Will eens zijn, maar tegenhouden kan hij hem toch niet. Wanneer Zenon hem een zwaard geeft en de legendarische woorden "It is dangerous to go alone, take this!" uitspreekt, kan Will zijn droom eindelijk vervullen.

2

Op avontuur in de dungeons
Een groot deel van het spel bestaat uit het verkennen van de dungeons die zich in Rynoka bevinden. Hier tref je telkens een groep vijanden in een kamer, die je moet verslaan om naar de volgende kamer te gaan. Het gevechtssysteem is eenvoudig maar toch enorm leuk om te gebruiken. Je draagt twee wapens naar keuze bij je, waartussen je op elk moment kan wisselen. Zo koos ik er zelf voor om een speer en een pijl en boog mee te nemen. Met elk wapen kan je een zwakkere en een wat sterkere aanval uitvoeren, waarbij timing ook van belang is. De sterkere aanval neemt namelijk meer tijd in beslag en dit kan je je niet altijd permitteren als een horde vijanden zich om je heen beweegt. Verder laat een andere knop je rollen, zodat je aanvallen kan ontwijken en bovendien over afgronden kan springen. De dungeons mogen dan wel willekeurig gegenereerd zijn, maar ze bevatten wel herkenbare patronen. Zo duidt een fontein er bijvoorbeeld op dat je de goede richting op gaat om het einde van de dungeon te bereiken.

Tijdens zijn avonturen in de dungeons vergeet Will uiteraard niet dat hij ook nog een winkelier is. Daarom wil je zoveel mogelijk van de spullen die je vindt meenemen en verkopen in je shop. Je tas biedt echter slechts plaats aan twintig objecten en dus wil je graag de meest waardevolle spullen meenemen. Over het algemeen laten sterkere vijanden meer waardevolle objecten achter, en daarnaast kom je zo nu en dan schatkisten tegen die ook kostbare spullen bevatten. Je zult echter merken dat je tas vrij snel vol is en dan sta je voor een klein dilemma: ga je door met zoeken naar meer kostbare spullen, of verlaat je direct de dungeon? Dit laatste doe je gemakkelijk met een item dat je uit de dungeon teleporteert in ruil voor wat geld. Moonlighter stelt je hiermee voor een risk-reward afweging. Doorspelen levert je vaak beter en meer waardevolle items op, maar dit brengt het risico met zich mee dat je wordt gedood en bijna al je items verliest. Dit zit erg goed in elkaar en het zal je ongetwijfeld overkomen dat je te lang doorgaat en het avontuur je noodlottig wordt.

3

Terug naar Rynoka
Naast de gevaarlijke tochten door dungeons blijft Will natuurlijk ook nog gewoon de winkelier van Rynoka. In deze winkel tref je enkele schappen aan waarop je voorwerpen te koop aanbiedt. Wanneer je nieuwe voorwerpen bemachtigt, weet je eigenlijk vrij weinig over de waarde van de objecten. Door een prijs in te stellen en naar de reacties van klanten te kijken vind je echter al snel de juiste balans. Je wilt natuurlijk een zo groot mogelijke winst maken, maar tegelijkertijd moet je die “eerlijke” prijs zien te vinden. Het verschilt per voorwerp waar deze balans ligt en met het grote aantal diverse items is het winkeliersbestaan een leuke bezigheid. Naarmate je de shop upgradet (daarover zo meer) ontgrendel je meer schappen om spullen te etaleren. Ook krijg je met een uitgebreide winkel de mogelijkheid om quests aan te nemen, waarbij je bijvoorbeeld een x aantal specifieke monsters moet doden.

Zodra je je draai hebt gevonden als winkelier en de juiste prijzen hebt gevonden voor producten, stroomt het geld al snel binnen. Met al dit glinsterende goud kun je een aantal dingen doen. Allereerst wil je graag investeren in je eigen winkel. Hierdoor vergroot je het aantal schappen, speel je meer kisten voor opslag vrij en verhoog je de prijs die klanten bereid zijn te betalen. Verder kun je ook investeren in de andere ondernemende geesten van Rynoka. Zo draag je bijvoorbeeld financieel bij aan het opzetten van een smidse, of een alchemiezaakje. Deze winkels geven je vervolgens weer meer mogelijkheden om je geld te besteden, ditmaal vooral gericht op de avontuurlijke kant van de game. Bij de smidse schaf je namelijk nieuwe wapens en armor aan, zodat je beter opgewassen bent tegen het crapuul uit de dungeons. De alchimist helpt je dan weer aan allerlei drankjes en voorziet je wapens van betoveringen. Door je geld te besteden aan dergelijke verbeteringen, maak je je dus klaar om dieper de dungeons in te gaan en de geheimen van Rynoka te ontrafelen. Dit gaat uiteraard gepaard met het vinden van beter items, die weer voor meer geld verkocht kunnen worden. Deze wisselwerking tussen het leven als avonturier en het winkeliersbestaan zorgt dat Moonlighter blijft aanspreken.

4

Sprekende thema’s en felle kleuren
Uiteraard mag het grafische design van Moonlighter niet onbesproken blijven. In een tijd waarin veel Indie-games teruggrijpen naar een old school design springt Moonlighter er naar mijn mening positief uit. Het grafische plaatje spreekt aan en voelt erg eigen aan. Bovendien valt het kleurrijke design goed in de smaak. De dungeons kennen elk een eigen thema en ze onderscheiden zich daarmee sterk van elkaar, wat voor de nodige afwisseling zorgt. Hetzelfde geldt voor de soundtrack: elke dungeon heeft een eigen avontuurlijke melodie die doorgaans goed aansluit bij de levels. Wat technisch wel wat tegenvalt is het sporadisch opspelen van rare glitches. Zo gebeurde het me tijdens mijn speelsessies dat ik vast kwam te zitten in een muur, en dat bepaalde animaties niet stopten.



Conclusie
Moonlighter pakt het actie-RPG-genre en doet hier iets unieks mee. Niet alleen ga je als avonturier de dungeons in om monsters in mootjes te hakken, ook ben je de eigenaar van een winkel. Dit betekent dat je tijdens je gevaarlijke tochten door kerkers en grotten niet alleen moet denken aan het verslaan van vijanden en het vinden van de juiste deuren, maar ook aan het verzamelen van de benodigde en meest waardevolle items. Hierbij is het doorkruisen van dungeons bijzonder aangenaam, vanwege de simpele doch vermakelijke combat. Uiteindelijk kun je echter niet alleen vertrouwen op je vaardigheden als vechter. Moonlighter verplicht je om ook een succesvolle verkoper te zijn, het dorp verder uit te bouwen en zo nieuwe wapens en armor aan te schaffen. De kleurrijke en warme retrostijl maakt het geheel af.
8,5
N1-score
  • + Fijne combat
  • + Uitdagende dungeons
  • + Winkeliersbestaan voegt echt wat toe
  • + Toffe retrostijl
  • - Rare glitches
Next articlePokémon: Let's Go, Eevee en Pikachu verkopen 60% minder dan... Previous articleRogue Legacy

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Moonlighter

Platform: Nintendo Switch eShop
Genre: Roguelike action RPG
Ontwikkelaar: Digital Sun / 11bit Studios
Uitgever: Digital Sun / 11bit Studios
Aantal spelers lokaal: Onbekend
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 05 november 2018

Screenshots