Resident Evil Zero Review | 25 maart 2003 19:06 | Auteur: Onbekend

Wie kan ooit het moment, dat je in Resident Evil de eerste zombie tegenkomt, vergeten? Hoe de zombie zijn rug naar het lijk van zijn vorige slachtoffer toekeert en zijn doodse blik naar jou toekeert. De vreemde kreunende geluiden die hij uitkraamde. En de angst die je voelde toen je hem uiteindelijk neer had, was hij echt dood, of leek het maar zo?

Na Resident Evil zijn velen vervolgen gekomen en deel 1 is zelfs verbeterd. Maar het echte verhaal achter Umbrella en het T-virus is nooit echt duidelijk geworden. Hierbij zal Resident Evil Zero waarschijnlijk wel wat hulp bieden. Nieuwe vijanden, een nieuwe omgeving en een geheel nieuw verhaal, en het geheel nieuwe partner zapping system, waardoor men met twee personages samen speelt (helaas nog geen multiplayer opties, de tweede personage wordt door de cpu bestuurd.) maken RE zero weer zoals hij hoord te zijn.

Het verhaal:

Raccoon City, een plaats in het Mid-West Amerika. Hier vonden vreemde moorden plaats. Door de vreemde staat waarin de lijken gevonden waren stond het Raccoon Police Department voor een raadsel maar later concludeerde de RPD dat de daders waarschijnlijk een groep mensen was die zich schuil hielden in het Raccoon City Forrest en rituele moorden pleegden.

De STARS (Special Tactics And Resque Squad) worden op de zaak gezet. En het STARS Bravo team wordt als eerste op de zaak gezet.
Maar als deze met een helikopter over het Raccoon Forrest vliegt krijgen ze te maken met een onverklaarbare motorpech en zijn ze genoodzaakt een noodlanding te maken.

Dit was het begin.. van een nachtmerrie!

deaths
Een paar doden om mee te beginnen (past in de sfeer van het spel.


Gameplay.

Besturing:
De besturing is weinig veranderd sinds de Resident Evil Remake. Nog steeds is de besturing even wennen voor mensen die nog nooit een Resident Evil game hebben gespeeld. Maar na een tijdje spelen raak je al snel aan de controls gewent.
De C-knop heeft een andere functie gekregen. Je draait hiermee nu niet meer snel een halve slag om maar je hebt de mogelijkheid je partner een beetje te besturen. Ook een nieuwe optie is het Partner Zapping System. Dit systeem zorgt ervoor dat je met twee personages samen of apart kunt spelen. Je kunt zelf bepalen als wie je speelt, de cpu neemt de besturing over de andere personage over. Je kunt je partner instellen, zo heb je de keuze of dat je je partner mee laat vuren of enkel achter je aan laat lopen. Ook kun je bepalen of je met zijn tweeën wilt lopen of alleen op onderzoek uit wilt gaan. Soms moet je, om verder te komen met je spel, alleen op onderzoek uit gaan.

Itemboxes?:
Als je daar naar op zoek bent kun je erg lang zoeken. Deze zijn er namelijk niet meer. Als je nu verscheidene voorwerpen kwijt wilt kun je ze gewoon achterlaten. Als je een voorwerp eenmaal hebt achtergelaten wordt deze op de kaart aangegeven zodat je, als je het voorwerp toch nodig blijkt te hebben, deze weer op kunt gaan halen.

Vijanden:
Vijanden zijn er weer genoeg. Van Leech tot Cerberus tot een gigantische schorpioen. Maar natuurlijk zijn de veelvoorkomende wandelende en rottende lijken, oftewel zombies, ook weer in grote aantallen aanwezig.
Geen Crimson Heads in Zero, dat maakt alles gelukkig een stuk gemakkelijker. Maar ja, er zijn weer meerdere nieuwe vijanden bijgekomen die het je niet gemakkelijk maken. Wanneer een vijand opduikt is altijd een verassing. Vaak jagen ze je de stuipen op het lijf. Maar ja.. de vijanden worden stuk voor stuk moeilijker te verslaan dus bewapening is altijd erg handig.

display2
Grote aantallen zombies tegenover je hebben is niet altijd even leuk.


Wapens:

Alweer heb je een grote variatie aan wapens tot je beschikking. Het enige probleem is dat deze over een groot gebied verspreid liggen en kogels schaars zijn. Bedenk dus goed welk wapen je het best tegen elke vijand kunt gebruiken. Veel wapens meenemen kun je niet, en dat wordt bij Zero alleen nog maar moeilijker aangezien de grotere, sterkere wapens nu 2 van de 6 vakjes in beslag nemen waardoor je minder mee kan nemen.
Helaas zijn ook de gemakkelijke verdedig wapens die we kennen uit de Resident Evil Remake weggelaten.

Graphics:

Graphics zijn één van de sterkste punten van Resident Evil Zero. Dit moet ook wel aangezien de game anders niet echt angstaanjagend kan zijn. Een erg realistische omgeving zorgt er namelijk voor dat je je erg onaangenaam gaat voelen. Het spel ziet er gewoon geweldig uit. Alles reageert op de omgeving. Je weerspiegeling is in het water te zien en de bewegingen van de personages zijn erg mooi gemaakt. Helaas kun je nog steeds met je wapens door de hoofden van de andere personages richten. En het bloed is nog steeds niet echt. Maar de rest is echt tot het kleinste detail uitgewerkt. De schaduw op achtergronden en van de bewegende dingen zijn geweldig om te zien. Het flikkeren van een kaars wordt ook prachtig weergegeven. Het is bij RE Zero vaak ook leuk om terug te gaan naar verschillende ruimten en dan te genieten van de omgeving.

De verschillende figuren die in het spel voorkomen zoals de zombies en de eigen personages zijn tot het kleinste detail uitgewerkt. Van wonden tot de bebloede kleding tot de harige lichamen van andere vijanden. Ook de slijmerige look van de leeches zijn prachtig. Ook de filmpjes zijn mooier dan ooit, alles loopt erg soepel achter elkaar en de figuren zijn echt heel realistisch weergegeven. Het lijkt bijna alsof je er zelf tussenzit.

scenary
Een voorbeeld van de prachtige omgeving van Resi Zero, echt iets om van te genieten.


Special Features:

Als je Resident Evil Zero eindelijk uitgespeeld hebt is het vrij saai om meteen weer alles overnieuw te gaan doen. Zelfs op een andere moeilijkheidsgraad kan het nog best vervelend zijn om alles over te doen. Daarvoor zit er bij Resident Evil Zero een speciale spelmodes, de Leech Hunter game. In deze game is het de bedoeling dat je 100 leech tokens verzameld om zo nieuwe wapentuig voor in het gewone spel te unlocken.
In deze spelmodes zijn er zat kogels te vinden, maar weinig herbs en first-aid sprays. De vijanden zijn echter ook in grote aantallen aanwezig. De moeilijkheid is al deze vijanden te overleven en er vervolgens met de 100 leech tokens vandoor te gaan. Een tweede moeilijkheid is dat elke 10 leech tokens 1 vakje van je item-list in beslag nemen en je, zodra je een leech token hebt opgepakt, je deze niet meer achter kan laten. Good Luck!

leech hunter game
Resultaten van de leech hunter game met de tot dan toe gewonnen voorwerpen.


Sound:

Wat is een game zonder geluid? Geen enkele game kan zonder geluid, en zeker Zero niet. Zonder muziek krijg je namelijk geen angstaanjagende momenten.

De dreigende geluiden die je bij sommige ruimten te horen krijgt jagen je de stuipen op het lijf.
Aan de andere kant heb je bij sommige saferooms weer prachtige piano muziek waar je weer even bij kan komen.

De kreunende geluiden van zombies en voetstappen die steeds dichterbij komen laten je adrenaline goed vloeien. Je hoort het glas vallen als er ruiten breken. Het knapperen van een vuur is ook goed te horen. De verschillende ondergronden veroorzaken ook allemaal een ander soort geluid als jij eroverheen loopt. De geluiden die vijanden maken kunnen ervoor zorgen dat je weet waar ze zijn maar veel vijanden komen plotseling tevoorschijn. Op zo’n moment veranderd de muziek zodat je extra spanning voelt.

Conclusie:

Deze game is zijn geld zeker waard. Zero is nog wat moeilijker dan de remake en met de leech hunter game zul je er lange tijd plezier van hebben. De graphics zijn weer verbluffend en ook het geluid is niet slecht. Erg origineel is de game nou niet echt te noemen, de trein is wel nieuw en ook het verhaal is geheel nieuw en er is zelfs ook een geheel nieuwe vijand, maar dan toch kom je nog steeds in een landhuis etc. Maar dit wordt allemaal goed gemaakt door de prachtige graphics, de mooie muziek en de overweldigende sfeer die deze game heeft.


Beoordeling:

Gameplay : 9.0
Graphics : 9.2
Orginaliteit : 7.0
Sound : 9.0
Totaal : 8.5


Charles Frost












0
N1-score
Next articleSplinter Cell sluipt steeds dichter naar je Cube Previous articleMario 128

Plaats een reactie

De reacties bij dit bericht zijn gesloten.