Super Smash Bros. Ultimate Review | 13 december 2018 09:00 | Auteur: Mink

Het is dan eindelijk zover: de nieuwste Super Smash Bros.-telg is verschenen voor de Nintendo Switch. Sinds de aankondiging van de nieuwe hybride console zijn de geruchten als paddenstoelen uit de grond geschoten. Het begon al bij de aankondigingsteaser, waar geruchten ontstonden dat het een remake zou zijn, vervolgt door de achteraf zeer betrouwbare Vergeben-leaks tot de ‘grootste’ leak; die van de Grinch. Na alle geruchten, speculaties en leaks is hij er dan eindelijk, een gloednieuwe Super Smash Bros.-titel met meer speelbare personages en cameo’s dan je kunt tellen. Wat maakt deze serie nou zo geweldig en weet Ultimate daar wel echt een ultieme versie van te maken?

30


Super Smash Bros. Ultimate is een uitermate complexe titel, eentje die gemakkelijk op te pakken is, maar ontzettend lastig te meesteren is. Het spel kent ruim zeventig verschillende speelbare personages en je moet ze allemaal kennen wil je als ultieme winnaar uit de bus komen. In Ultimate zijn echter meer technieken toegevoegd, waardoor het lastiger dan ooit is om bij de absolute top te horen.

In Super Smash Bros. Ultimate kun je met maximaal acht spelers het tegen elkaar opnemen, dit kan zowel in een free for all of in een team match. Je kiest de regels, vervolgens de stage(s) om als laatste je vechter te kiezen. Je kunt tevens met honderden items spelen; van de bekende Poké Ball tot een Assist Trophy tot een zwart gat tot de ultieme Smash Ball. Dit alles maakt het een chaotische partygame, maar met de juiste settings heeft Super Smash Bros. een ultieme diepgang.

Ready? Fight!
Super Smash Bros. Ultimate heeft meer dan genoeg content om je jaren mee zoet te houden en dat is zeker van toepassing als je vaak met vrienden speelt of online zeer competitief bent. Er zijn daarbij een hoop nieuwe manieren toegevoegd om het leven van je vrienden zuur te maken. Je kunt een gewoon gevecht aangaan in Smash, in Squad Strike speel je met drie of vijf verschillende personages en online kun je alleen of met één vriend het opnemen tegen de rest van de wereld.

31


Het grootste probleem met online zit hem toch in de online dienst van Nintendo. Vaak speel ik tegen mensen die ontzettend veel last van lag hebben, niet mijn regelset gebruiken of uit een ander werelddeel lijken te komen. Dit is vrij jammer want Super Smash Bros. Ultimate heeft de potentie om veel online multiplayers weg te blazen. Als de online infrastructuur iets gebruikersvriendelijker wordt gemaakt, door het toevoegen van dedicated servers bijvoorbeeld, zal dat al een zeer fijne stap in de juiste richting zijn.

That’s the Spirit
Een compleet nieuw element in Super Smash Bros. Ultimate zijn de Spirits. Deze zijn de vervanging van de Trophies en zorgen voor de vertegenwoordiging van vele game-personages. De Spirits hebben ieder unieke features die overeenkomen met het personage. Zo geeft Spring Man (ARMS) je extra krachtige ‘vuistaanvallen’, sta je als Snorlax (Pokémon) extra sterk in je schoenen en ontvang je met Plessie (Super Mario 3D World) de kracht om te zwemmen. Het is een leuke toevoeging, maar voelt wel enigszins vreemd aan. De enige plek waar de Spirits echt tot hun recht komen, is de Adventure Mode.

33


In deze spiksplinternieuwe Adventure Mode, genaamd World of Light, neem je het namelijk daadwerkelijk op tegen de Spirits. Zij hebben replica’s van bekende vechters overgenomen en het is aan Kirby om iedereen te bevrijden: zowel de Spirits als de oorspronkelijke vechters. Er zijn ditmaal geen platform-secties die je moet voltooien, je houdt je enkel bezig met de gevechten.

Gotta Catch ‘m All
Net zoals bij het ontzettend populaire Pokémon lijkt hier de stoornis 'verzameldrang' aangewakkerd te worden. Er zijn ontelbare Spirits beschikbaar en ze allemaal verzamelen is haast een onmogelijke opdracht. Je kunt ze kopen in verschillende winkeltjes, maar je zult ze grotendeels verzamelen door ze de vernietiging in te slaan. Dit lukt het beste als je kijkt naar welke type Spirit je tegenover je hebt staan. Er is een soort ‘steen-papier-schaar’-idee aanwezig waarbij Spirits in Attack, Shield of Grab gecategoriseerd zijn.

32


In de Adventure Mode neem je het op tegen ontelbare tegenstanders terwijl je over de gigantische wereld kleine puzzels oplost en het opneemt tegen grote bazen. Dit alles is redelijk vermakelijk, maar daar is het grotendeels wel mee gezegd. De Skill Tree voegt een klein beetje diepgang toe, maar over het algemeen is dit vooral een lange weg. Als je de Spirits kent, is het leuk om te zien hoe ze uitgewerkt worden in Super Smash Bros. Ultimate, maar ken je de Spirits niet, dan zijn de gevechten meer van hetzelfde.

Mocht je nou nog op zoek zijn naar meer Spirits, dan is de Spirit Board een plek voor jou. Hier staan iedere vijf minuten andere geestjes om het tegen op te nemen en als je het verslagen hebt, moet je de Spirit neerschieten om hem vrij te spelen. Dit werkt grotendeels zoals het hoort, maar weet totaal geen leuk spelelement toe te voegen. Het is daarom een vrij saaie gamemodus en eentje die ik alleen kan aanraden als je echt alles wilt verzamelen.

34


That’s Classic
Mocht je in je eentje willen Smashen maar ben je wel klaar met World of Light? Dan is de Classic Mode nog altijd aanwezig. Hier krijg je negen uitdagingen voorgeschoteld die variëren van een klein stukje platformen tot het opnemen tegen tientallen vijanden tot het vernietigen van een grote baas. De Classic Mode is zoals vanouds een prima tijdverdrijf waarbij zeker de eindbazen een leuke variatie kennen.

Tevens is het mogelijk om Century Smash, Endless Smash en Cruel Smash te spelen, deze zaten ook in vorige delen, ondanks dat de naam ietwat veranderd is. Vecht tegen honderd personages, of neem het op tegen een eindeloze berg aan uitdagers of probeer de meest geduchte tegenstanders van het veld te slaan in de Cruel Smash. Hoewel ik me hier voorheen altijd wel mee kon vermaken, voelen ze in Super Smash Bros. Ultimate een beetje overbodig aan. Dit komt vooral omdat eindeloos vechten al mogelijk is in World of Light, waar nooit een einde aan lijkt te komen.

Quality of Life
Het lijkt erop dat het team van Sakurai ontzettend veel tijd heeft gestopt om de Quality of Life te verbeteren. Dit zie je bijvoorbeeld in de regelsets die je kunt opslaan of in de mogelijkheid om bij iedere naam een eigen knoppenactiepatroon toe te voegen. Het is duidelijk dat het team veel tijd heeft gebruikt om het spel zo vloeiend en leuk mogelijk te maken voor de speler.

35


Het grootste verbeterpunt in de Quality of Life moet toch wel in de trainingsmodus te vinden zijn. Hier is een speciale stage ontworpen die je precies laat uitmeten hoever je vijanden slaat. Daarbij zijn er grafieken toegevoegd die je het lanceertraject op 0%, 50% en 100% schade laten zien. Dit is een geweldige toevoeging en zorgt ervoor dat je rustig al jouw combo’s kunt checken op kracht en afstand.

Als laatste zijn er enkele toffe toevoegingen in de online multiplayer. Je kunt nu tijdens het zoeken naar een online tegenstander rustig een andere modus spelen. Je kan niet bijvoorbeeld de Adventure Mode induiken, maar wel nog even snel de nodige training aangaan. Daarbij heeft Nintendo Elite Battles toegevoegd, dit zal voor 90% van de spelers irrelevant zijn, maar indirect zal het een impact op iedereen hebben. Hier houdt Nintendo de top spelers in de gaten, welk personage ze kiezen en hoe ze spelen. Zo weet Nintendo welke personages ‘over-powered’ zijn en kunnen ze een andere vechter ‘buffen’ (relevanter maken) of de veel geselecteerde vechter ‘nerfen’ (minder sterk maken).



Grafisch en geluid
In Super Smash Bros. Ultimate zit een ultiem aantal muziekstukken, van de oorspronkelijke Donkey Kong tot Super Mario World 2: Yoshi’s Island tot Final Fantasy VII tot The Legend of Zelda: A Link to the Past tot Sonic Mania. Het aanbod is gigantisch en indrukwekkend. Je kunt ditmaal ook je eigen playlist maken om zo de grootste mp3-speler in de geschiedenis te creëren. Dit is een ontzettend belangrijk onderdeel van de reeks, omdat de iconische nummers veel historie met zich meebrengen. We kunnen onszelf talloze uren vermaken met alleen al de muziek in deze game.

Ook grafisch heeft Super Smash Bros. Ultimate hoge ogen gegooid; alles ziet er ontzettend strak en prachtig uit. Daarbij draait het spel vlekkeloos op de Nintendo Switch, zelfs in de handheldmodus. Van de gedetailleerde vechters tot de oogstrelende achtergronden tot het main menu; alles heeft een scherp uiterlijk.

Als laatste weten we dat Super Smash Bros. Ultimate vijf downloadbare content-pakketten gaat krijgen, ieder met verschillende muziekstukken, één speelbaar personage en één stage. Dit is een goed teken dat Nintendo bezig zal blijven om deze Super Smash Bros. relevant te houden.

36


Conclusie
Super Smash Bros. Ultimate heeft ontzettend veel content, zoveel zelfs dat ik niet alles kan benoemen wat ik graag zou willen benoemen. Het is eigenlijk te ridicuul voor woorden dat dit slechts als één spel telt, aangezien je er duizenden uren aan speelplezier voor terugkrijgt. De oneindige muziekstukken, de 75 verschillende speelbare personages en de ontelbare cross-overs maken het spel absoluut ultiem. We mogen papa Sakurai bedanken dat hij nog één keer zijn armen uit de mouwen heeft gestoken en een pareltje van een game heeft neergezet.
9,6
N1-score
  • + Ruim zeventig speelbare personages
  • + Oneindige content
  • + Grootste cross-over in de geschiedenis
  • + Geweldige bibliotheek aan muziek
  • + Simpelweg prachtig
  • - Online werkt niet altijd goed
Next articleReggie legt grote tijdsbestek tussen lancering multiplatformtitels... Previous articleJapanse verkoopcijfers 3/12/2018 - 9/12/2018: verkooprecord...

Reacties van gebruikers

Avatar
MichaelNight | 13 december 2018 09:15 | #284743
collapse
- Online werkt niet altijd goed


Krijgtie daarom een 9,6? Ik heb er nooit last van gehad, bij mij werkt online altijd goed.

Dit spel is gewoon uniek, alsof het een andere spel is. Ze hebben er echt heel goed aan gewerkt. Als het aan mij lag had ik dit spel een 10 gegeven. (op zijn minst een 9,9)
Avatar
FalconPawnch | 13 december 2018 10:27 | #284745
Reactie op post #284743 van MichaelNight
collapse
Nou, iedereen klaagt erover. Online is gewoon slecht uitgewerkt. Waar is For Glory gebleven? Waarom kom ik in free for all matches terwijl ik 1 vs 1 wil doen? Waarom pleuren er overal items terwijl ik die uit heb staan? Matchmaking systeem is gewoon zeer bagger. Ik had toch wel verwacht dat je met betaald online ook wat meer waar voor je geld zou krijgen. Wachttijden zijn onnodig lang. Arena is dan nog je enige optie en dan heb je dat gemekker weer met dat je je icoontje in zo'n boksring moet plaatsen. Allemaal van die onnodige design choices die het allemaal alleen maar langdradiger maken.

Andersom gebeurt het ook. Casual players die gewoon fun willen en alles erop en eraan willen, komen in 1 vs 1 matches terecht. Dit is toch raar? Hoe hebben ze dit ooit kunnen kiezen? Voor een game die zoveel waarde hecht aan 'Ultimate' zijn, is de online afdeling gewoon 'desperate' te noemen.

Verder het gemis aan de stadium games zoals homerun contest, multiman melee, break the targets etc. is ook jammer. Er is een hoop content die goed werkte in vorige games weggelaten in ultimate, waardoor het voor mij niet echt meer ultiem aanvoelt.

Hoewel de Ultimate engine-wise veel beter in elkaar zit dan Smash4, komt het qua subgames tekort.
Avatar
Sharjah-Games | 13 december 2018 20:40 | #284759
Reactie op post #284745 van FalconPawnch
collapse
Online werkt vooral niet goed, omdat 80% van gebruikers op WIFI spelen. Terwijl Sakurai al aangaf speel met een internet kabel.. Enige echte probleem vind ik, dat je regels instelt maar het toch soms anders is!
Avatar
FalconPawnch | 14 december 2018 11:03 | #284762
Reactie op post #284759 van Sharjah-Games
Dat zeg ik ook. De manier waarop je met anderen in een matchmaking wordt gekoppeld is gewoon dramatisch. De verbinding is trouwens ook de helft van de keren ruk.
Avatar
Mink | 13 december 2018 13:08 | #284751
Reactie op post #284743 van MichaelNight
Het werkt bij niemand goed, want je kan je regels niet echt kiezen. Hoe vaak ik al online speel met items en op tijd terwijl ik stock en zonder items zoek, is echt niet normaal. Vreemde keuzes die echt veel verandering vereist om goed te werken.
Avatar
Jerone | 13 december 2018 09:35 | #284744
Top spel, het cijfer waardig. Online wordt hopelijk verbeterd dmv patches en World of Light vind ik persoonlijk super tof.
Avatar
FalconPawnch | 13 december 2018 10:34 | #284746
collapse
+ oneindige content

Als in, er is veel te doen? Op bepaalde vlakken ontbreekt er een hoop. World of Light is inderdaad best groots, maar valt wel in de herhaling. Na een tijdje wil je gewoon je weg vervolgen en niet steeds weer na 1 seconde tegen een spirit aanlopen. Het hele puzzelen om je weg uiteindelijk naar Galeem te vinden is wel erg tof en de subworlds zijn ook zeer tof!

Maar oneindige content? Het is gewoon een wereldje met spirits waar er naar mijn mening nét iets te veel van zijn.

Spoiler



De ontbrekende minigames maken de content nou ook niet bepaald oneindig. Homerun, targets, multiman...

Verder compleet eens met de review. Mooi cijfer ook. het is niet perfect maar dat heeft alles met online te maken en de gare design opties.
Avatar
Jerone | 13 december 2018 11:38 | #284749
Reactie op post #284746 van FalconPawnch
100 man smash zit er gewoon in hoor? Homerun contest heb ik nooit wat aan gevonden en break de targets ben ik met je eens. Wellicht om voor ieder character een specifiek level te maken is wat veel. Ik zie het echter als een kleine bonus, niet een vereiste voor Smash. Daarom lig ik er niet wakker van.
Avatar
Mink | 13 december 2018 13:11 | #284752
Reactie op post #284746 van FalconPawnch
Oneindig als in; je kunt in principe oneindige matches spelen tegen ontzettend veel verschillende spelers. Dan heb je ook nog de vrijwel oneindige offline-ervaring; 75x de classic mode, World of Light, de verschillende Smash-gamemodi en de bijna duizend muziekstukken om van te genieten.
Avatar
Fl@ppy | 13 december 2018 11:25 | #284747
collapse
Leuk voor jullie, maar ik kan nog steeds niet oordelen. Volgens de webwinkel heeft postnl de mijne kwijtgeraakt. Maar ik twijfel steeds meer of ze hem wel verzonden hebben na wat site beoordelingen gelezen te hebben.
Avatar
Jerone | 13 december 2018 11:35 | #284748
Reactie op post #284747 van Fl@ppy
collapse
Een vraagje; waarom bestel je op een schemerige website ipv een van de grote retailers?
Avatar
Fl@ppy | 13 december 2018 14:06 | #284755
Reactie op post #284748 van Jerone
collapse
Bij GameplanetXL. Een site die op budgetgamin.nl wordt aangegeven vertrouwde ik wel. En ze waren de goedkoopste. Waarom ik bestel is dat als ik thuis kom van werk het er al is en het vaak ook nog voordeliger is. Heb ze net weer een mail gestuurd, want ik krijg maar geen duidelijkheid.
Avatar
Jerone | 13 december 2018 14:36 | #284757
Reactie op post #284755 van Fl@ppy
Begrijpelijk, en achteraf is het natuurlijk makkelijk denken 'had ik het maar zus of zo gedaan'. Ik heb op trustpilot en budgetgaming gechecked en volgens mij ben je niet de enige;

Spoiler

. Sowieso heeft de site op trustpilot maar 5 reviews, niet erg veel. Blijven spammen in de hoop dat je wat terug krijgt of als het mogelijk is het geld terughalen (mits je via Paypal of creditcard hebt betaald). Ik zou het in het vervolg bij de wat grotere en bekendere namen houden. De game was bijvoorbeeld zelfs 2 euro goedkoper bij de Mediamarkt
Avatar
Martijn | 13 december 2018 11:43 | #284750
Reactie op post #284747 van Fl@ppy
Dat is wel balen. Het laat wel lang op zich wachten. Zeker frustrerend als je dat spel graag wilt spelen. Bij welke webwinkel heb je besteld? Geven zij ook iets weer, van waar je pakket op dit moment zou moeten zijn?

Kun je nog annuleren? Dit soort grote releases worden door Nintendo wel genoeg bevoorraad, dus misschien kon je m' beter even in een winkel halen. Je hoeft daarbij niet op te passen dat er geen exemplaar voor je is op de releasedag. Heel ander verhaal dan bijv. met Amiibo of de eerste lichting Mini consoles. Bij dit soort grote games kan Nintendo het zich niet permitteren dat er te weinig geleverd wordt. Het is hun grote najaar-titel.

Hoop dat ze snel alsnog leveren en je vlug met het spel aan de slag kunt.
Avatar
SMS | 13 december 2018 22:49 | #284760
Vind dat mensen iets te aardig tegen dit spel zijn. Spirits Mode is een vergrote "event mode" dat heel snel repetitief wordt, en behalve dat zijn er alleen maar Classic Mode en Smash over.

Er zitten op ook heel veel irritante game mechanics in. Je kan niet langs karakters rennen, karakters die op de rand van een platform staan met guard kunnen er niet worden afgeschopt(maakt schild te sterk en promoot camping), de C-stick werkt slecht(Krijg soms neutral air met C-stick, wtf), er is te veel input lag en een gigantische buffer, en je komt soms in Free For All's als 1v1 speler wat altijd een saai camp-fest wordt omdat er GSP op de lijn staat.
Avatar
Niek | 14 december 2018 22:19 | #284774
collapse
Ik moet zeggen dat ik wel erg teleurgesteld ben in Super Smash Bros Ultimate en ik vindt het zelf dan ook verre van de ultieme Smash Bros game. Voor mij is Brawl nog steeds de beste in de serie. Als ik deze game een cijfer zou moeten dan geef ik het een 6,5. Ik zou het misschien tot een 7 kunnen rekken, maar dan ben ik wel erg aardig.

De vecht-gameplay zit solide in elkaar en je kan veel instellen. Er zijn veel vechters, vele stages en veel muziek, maar dat maakt het nog niet dat het spel veel content bevat. Dit betekent alleen dat je dezelfde content vaker kan spelen. Ik moet zeggen dat de Classic Mode erg verbeterd is, want de gevechten hebben nu meer betekenis voor ieder personage. Het is alsof er kleine verhaaltje verteld wordt.

Dan hebben we World of Light. Dit was de reden waarom ik alsnog overstag ben gegaan om dit spel aan te schaffen, want na de zwaar teleurstellende for WiiU/3DS had ik weinig interesse. Ik dacht dat dit de adventure mode zou zijn waarmee ik toch een verhalende ervaring zou hebben. Niet is minder waar. Het is eigenlijk best zielig dat de arcade-achtige classic mode een betere verhalende ervaring geeft dan de mode die juist het verhaal moet brengen.

Ik wist dat dit niet Subspace Emmissary zou zijn, maar zelfs dit gaat nog beneden zelfs mij lage verwachtingen. De gehele Spirits mode is niets meer dan een lijst met gevechten met een eigenschap is. De wereldkaart in de World of Light lijkt naar mijn inziens niets toe te voegen. Je leert niets over de wereld en er lijkt buiten de openingscutscene (welke vele malen saaier is dan de trailer toen zien) geen verhaal in deze mode te zitten. Je kan net zo goed een lijst met uitdagingen geven. Dat zal waarschijnlijk minder saai en teleurstellend overkomen.

Er zijn nog een aantal andere dingen die ik mis in dit spel die erg leuk waren in de vorige delen. Zoals de trophies. Het is niet dat ik een trophy hunter was in de vorige games. En ik zal eerlijk zijn dat ze de trophies vervangen hebben met sprites van artwork is een verbetering. Maar de trophies brachten meer, zoals een kleine encyclopedie met trivia van de personages in de trophies. Door dit gedeelte kregen games zoals Fire Emblem in Europa en America een voet in de zoden. Deze zijn volledig weg en dat is erg jammer.

Iets wat ik wel kan missen als kiespijn zijn die challenge grids die uit for WiiU/3DS komen, want deze zijn nog saaier dan de Spirits mode.

Ik heb het idee dat dit spel gemaakt is voor de e-sports publiek en de personen die veel met vrienden op de bank multiplayer gevechten spelen. Het is zeker geen slecht spel en ik kan wel zien waarom fans hier hilaries over zijn en zelfs een 10 willen geven, maar als offline singleplayer speler heeft dit spel weinig te bieden en kan je niet bepaald spreken van gigantisch veel content.
Avatar
Mink | 15 december 2018 13:34 | #284781
Reactie op post #284774 van Niek
Ik ben het grotendeels met je eens, maar ik geef er net een andere waarde aan zoals je zelf al aangaf. Ik speel vaak met vrienden en dan is Smash uiteraard een genot en voor een oneindige tijd leuk. Tel daarbij op dat je in je eentje natuurlijk wel lekker online tekeer kunt gaan, mits je de betaalde online dienst hebt.

Heb recentelijk nog een Brawl gespeeld inclusief de Subspace, maar deze was vooral in mijn geheugen leuk en afwisselend. Misschien heeft het de tand des tijds simpelweg niet overleefd, maar de gameplay is niet echt geweldig. Het platformen is lachwekkend, de 'gevechten' zijn waardeloos en het geheel is eigenlijk veel te langdradig om interessant te blijven. Het had natuurlijk wel goede cutscenes en was wellicht iets meer visual pleasing.

Ik verwacht dat je zelfs in de offline singleplayer meer uren kunt stoppen in Utimate zonder dingen dubbel te doen dan in Brawl het geval was. Dit komt natuurlijk ook wel enigszins door de 75 personages waarmee je Classic Mode moet voltooien. Enfin, uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen mening maar is het objectief gezien misschien wel de best spelende Smash ooit, met Melee vlak erachter op de voet gevolgd door Brawl. Ben dan ook ontzettend benieuwd hoe de eSport zich gaat ontwikkelen en of Nintendo er miljoenen tegenaan gaat gooien.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Smash Bros. Ultimate

Platform: Nintendo Switch
Genre: Fighter
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2-8
Releasedatum: 07 december 2018

Screenshots