Shuntaro Furukawa spreekt over risico's, innovatie en meer Interview | 05 januari 2019 11:45 | Auteur: Kitty

De bestuursvoorzitter van Nintendo, Shuntaro Furukawa, is recent geïnterviewd door Nikkei.

In het interview gesprek sprak Furukawa over de risico's van de entertainment-industrie, zijn aanpak om het bedrijf te leiden en over innovatie en fluctuaties in het bedrijfsleven (vertaald).

Nintendo heeft veel consoles en software uitgebracht, maar er zit altijd een flink risico aan...

Furukawa:
We zitten in de entertainment-industrie; er is niet veel wat we kunnen doen om de risico's te verkleinen. Voor ons is de belangrijkste richtlijn om klanten over de hele wereld een innovatieve en unieke manier te bieden om games te spelen. Ik wil niet dat onze developers teveel denken over 'wat zou ik moeten doen als we falen?'. Mijn belangrijkste rol in het bedrijf is om een omgeving te creëren waarin iedereen zijn of haar kunnen kan laten zien. Ik ben zelf geen pro developer, dus ik laat het daadwerkelijke development-werk over aan de leiders die kunnen bepalen wat een goede game is en wat niet.


Dus u bent laat het proces volledig vrij?

Furukawa:
Nou, het zou onverantwoordelijk zijn om alles volledig aan anderen over te laten. Ik besteed een hoop tijd aan ervoor zorgen dat ik en de mensen die ik verantwoordelijk maak voor deze zaken ook met elkaar op één lijn zitten. Kijkend naar onze beslissingen over hoe we technologie kunnen verbeteren en de richting waarin we gaan met Nintendo, baseer ik mijn eindbeslissingen op de manier waarop de developers denken. Echter denk ik niet dat het een goed idee is om volledige vrijheid te geven. Er moet een goede balans zijn tussen vrijheid en discipline.


Heeft u ooit een 'innovatiedilemma' gehad, waarbij de successen van het bedrijf te groot waren en verdere innovatie onmogelijk werd?

Furukawa:
We zijn niet echt volledig gefixeerd op onze consoles. Op het moment bieden wij het unieke ontwerp van de Nintendo Switch en diens software - en dat is waarop we baseren hoe we de 'Nintendo-ervaring' brengen. Dat gezegd hebbende, technologie verandert. We zullen verder gaan met flexibel denken en hoe we de Nintendo-ervaring willen bieden als de tijd verder verstrijkt.

Het is dertig jaar geleden dat we zijn begonnen met het ontwikkelen van consoles. De geschiedenis van Nintendo gaat nog verder terug, en bij alle obstakels waar het bedrijf tegenaan is gelopen is het enige waaraan werd gedacht 'wat maken we hierna?'. Op de lange termijn kan onze focus misschien worden dat we geen thuisconsoles meer maken - flexibiliteit is net zo belangrijk als vindingrijkheid.


Verwachten jullie dat de veranderingen in de prestaties van het bedrijf blijven fluctueren in de toekomst?

Furukawa:
Ik ben aan het denken over kleine manieren waarop we dat soort instabiliteit kunnen verkleinen. Ik zou graag de (hoeveelheid) games op smartphones die een constante stroom van inkomen verzorgen verhogen. Ook zijn we aan het testen met themaparken en films - verschillende manieren om onze personages een deel te maken van het dagelijkse leven. Ik anticipeer een een sterke synergy.
Next articleNintendo's mobiele opbrengsten van 2018 Previous articleLaunchtrailer Gunman Clive HD Collection

Reacties van gebruikers

Avatar
MichaelNight | 05 januari 2019 17:44 | #284927
collapse
Ik zou graag de (hoeveelheid) games op smartphones die een constante stroom van inkomen verzorgen verhogen.


Wth??? Deze man wilt meer focussen op smartphone games. Wilt hij nintendo weer naar beneden laten dalen? Niet iedereen zit hierop te wachten. Mario run, poke mon, fire emblem heroes is meer dan genoeg.
(Zelda game op je smartphone mag nog wel bijgevoegd worden) maar voor de rest, NEE bedankt! Geen belangstelling.
Avatar
Patrick | 05 januari 2019 21:48 | #284929
Reactie op post #284927 van MichaelNight
Wen er maar aan dat alle ontwikkelaars dit de komen de jaren gaan doen. Niet iedereen heeft een console/game-pc. Wel iedereen heeft een smartphone. Daar is gewoon heel veel geld aan te verdienen. Veel meer dan aan traditionele games.

Een simpel rekenvoorbeeld met wat aannames:

Smash Bros. Ultimate vs Fire Emblem Heroes

Stel uiteindelijk worden er 15 miljoen exemplaren van Smash Bros. Ultimate verkocht (dat is bijna 2 miljoen exemplaren meer dan van de Wii-versie). De advies verkoopprijs is 60 euro, de winkels moeten er wat aan verdienen. Dan heb je nog DLC waar wat extra geld aan verdient wordt. Laten we voor het gemak nemen dat het Nintendo per verkoop smash gemiddeld 50 euro oplevert. Totale omzet voor Smash Bros. Ultimate: 750 miljoen euro.

Volgens de berichtgeving is er sinds de release van Fire Emblem Heroes in 2017 zoon 475 miljoen euro verdient aan FEH. Zolang Nintendo deze game blijft door ontwikkelen en de spelers tevreden houdt zal dat aantal over 2 jaar over de omzet van Smash. Ultimate heengaan.

Wat hierin niet meegenomen is, zijn de ontwikkelkosten en in hoeverre Smash een systemseller is. Toch geeft het een goed beeld hoe succesvol Fire Emblem Heroes eigenlijk is.

Om er dan nog maar eentje bij te pakken. In juli 2018 kwam naar buiten dat Pokémon GO ondertussen 1.8 miljard (1800 miljoen) omzet heeft gedraaid. Ondertussen is de kans dat Pokémon go dus ver over de 2 miljard zit redelijk aanwezig.

Oh, en Dragalia Lost, wat een volledig nieuwe IP is, haalt in 2-3 maanden tijd ook even 50 miljoen op. Als we wederom uitgaan van dat Nintendo 50 euro per verkoop verdient aan een retailgame zou dat betekenen dat die game 1 miljoen keer verkocht is. Dat is niet slecht voor een nieuwe IP. Neem bijvoorbeeld Bravely Default een aantal jaren geleden. Dat wordt gezien als een zeer succesvolle nieuwe IP met, jawel, 1 miljoen verkopen wereldwijd.
Avatar
Niek | 07 januari 2019 12:27 | #284935
Reactie op post #284927 van MichaelNight
Klassiek geval van niet goed lezen en overreageren. Als je goed gelezen had dan zag je dat de quote met een extra zin begon:

Ik ben aan het denken over kleine manieren waarop we dat soort instabiliteit kunnen verkleinen.


en dat er iets extra's na komt:

Ook zijn we aan het testen met themaparken en films - verschillende manieren om onze personages een deel te maken van het dagelijkse leven. Ik anticipeer een een sterke synergy.


Nintendo staat bekend als een bedrijf die zeer instabiel is met hun successen en inkomen. Als ze een succes (NES, Game Boy, Wii, Switch) hebben dan is het groots succes en lijkt het erop alsof Nintendo niets meer fout kan doen. Als zij een flater (Virtual Boy, Nintendo 64, WiiU) slaan dan gaat het ook goed fout en schreeuwt iedereen dat het gedaan is met Nintendo. Dit soort instabiliteit is iets wat investeerders heel erg afschrikt. Daarom zie je vaak dat als Nintendo iets nieuws (innovatiefs) aankondigt dat veel aandeelhouders hun aandelen verkopen.

Wat Furukawa zegt is dat hij dus naar opties kijkt waarbij de fluctuaties in winst door hun innovatieve ideeën gestabiliseerd wordt. Smartphone games zijn zeker een goede optie en het is niet alleen dat hij smartphone games noemt, hij noemt ook themaparken en films. Maar dat is iets wat je ook genegeerd hebt. Furukawa zegt niet dat Nintendo minder op de console/handheld markt gaat concentreren, maar hij zegt juist dat hij Nintendo's portefolio wil aanvullen en stabiliseren zodat Nintendo innoverend kan zijn en risico's kan blijven nemen met hun consoles en spellen.

En dat is iets wat ik alleen maar kan toejuichen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.