Sakurai spreekt over invloed Fighters Ballot en meer in Smash Bros. Ultimate Nieuws | 28 januari 2019 14:53 | Auteur: Erik F. | Bron: Nintendo Dream (vertaald door Nintendo Everything)

In een interview met het Japanse Nintendo Dream doet Masahiro Sakurai een uitgebreid boekje open over Super Smash Bros. Ultimate. Zo spreekt hij over de invloed van het Fighters Ballot, hoe hij Ridley tóch in het spel kreeg en de veranderingen die hij heeft gemaakt ten opzichte van eerdere delen.

Zo blijkt dat het Fighters Ballot, waarin spelers op hun favoriete nieuwe personage konden stemmen voor Super Smash Bros. for Wii U en Nintendo 3DS (gewonnen door Bayonetta), ook van grote invloed is geweest op Ultimate. "We hebben vechters toegevoegd waar een hoge vraag naar was in de Smash Bros Fighter Ballot die we in het verleden hielden. Hieruit zijn personages als Ridley, King K. Rool en Simon voortgekomen", legt Sakurai uit.

Hierbij was de planningsfase van het spel cruciaal: voor de daadwerkelijke ontwikkeling stond elke vechtersbaas al vast. "Als we kijken naar hoe alles nu lijkt, is het misschien raar dat er geen enkele nieuwe vechter van Xenoblade Chronicles 2 of ARMS is. Dit komt echter omdat ze al meegenomen moesten worden tijdens het prille begin van de planningsperiode." Hij vervolgt: "Het is niet mogelijk om één of twee personages extra in het spel te stoppen als je midden in de ontwikkelingsfase zit."

Ridley en Decidueye
In het verleden heeft Sakurai altijd geroepen dat Ridley veel te groot was voor Smash. Hoe heeft hij 'm toch in het spel gekregen? "Ridley moest gigantisch wezen, dat is hoe hij is; nog kleiner en hij had meer op een kabouter lijken", begint hij. "Ik keek naar de NES en SNES-spellen [van Metroid] voor inspiratie om hem op een uitvoerbare manier in het spel te implementeren; door die spellen als een referentie te gebruiken, leidde dit uiteindelijk tot zijn huidige iets gebukte verschijning." Gebruik maar eens zijn Taunts om zijn volledige grootte te zien!

Een andere nieuwe additie was de Pokémon Incineroar. Toch had zomaar de uil Decidueye aan het langste eind kunnen trekken. "Toen ik in gesprek was met The Pokémon Company, deelden ze me wat ontwikkelingsetails voor de [toen] aankomende Pokémon Sun & Moon-titels. Tot het eind was het tussen Decidueye en Incineroar - welke moest ik toch kiezen? Ik had het idee dat ik met beide interessante zaken kon doen, maar uiteindelijk ging ik toch voor Incineroar", legt Sakurai uit. Wat als de uil toch in de game zou zitten? "Als het Decidueye was geweest, had ik een hoop kunnen doen met projectielen en dat soort zaken."

9


Ultimate gemaakt met fan in achterhoofd
Sakurai wilde grote Smash-fans op hun wenken bedienen met Ultimate; ontwikkeling was meer op hun afgestemd dan eerdere delen. "We hebben een aantal problemen verholpen die kwamen met de restricties van de Nintendo 3DS-versie. En hoewel het spel niet zo snel is als Melee, hebben we het tempo van de gevechten opgeschroefd met dit deel."

Of hij een paar voorbeelden kan geven? "We hebben bijvoorbeeld de vertraging verminderd bij het landen, het duurt minder lang om een sprong te starten en hebben de frequentie van de verschijning van voorwerpen getweakt." Hij gaat verder: "We hebben ervoor gezorgd dat het einde van een Final Smash niet meer dan vijf seconden duurde en we hebben de tijd dat de overwinningsfanfare speelt verlaagd. Dat soort zaken."

En verder?
Sakurai praat in het interview onder andere verder over de mijlpalen die Super Smash Bros. Ultimate heeft bereikt, de keuze van de naam en slogan, de toevoeging van de knotsgekke Piranha Plant, de versterkte level negen CPU's en nog veel meer. Lees de hele vertaling van het interview op Nintendo Everything.

Super Smash Bros. Ultimate is sinds 7 december 2018 verkrijgbaar voor de Nintendo Switch. Vergeet je niet Piranha Plant te claimen voor 1 februari?
Next articleHumble Store kijkt naar mogelijkheden voor andere regio's Previous articleHerinnering: Wii-winkelkanaal sluit voorgoed haar deuren op...

Reacties van gebruikers

Avatar
FalconPawnch | 28 januari 2019 15:37 | #285119
collapse
Hmja, je moet characters wel schalen om ze normaal proportioneel te houden voor Smash. Pichu is fucking groot terwijl Ridley fucking klein is. Het went wel, maar als je er op let, slaat het echt nergens op. Pichu hoort de helft van een Pikachu te zijn en nu is zijn hoofd nog groter dan die van Pika. Dat Ridley 'gebukt' door het spel gaat is wel grappig, het is niet storend of zo. Ik vind het nog steeds de tofste newcomer al ben ik er totaal nog niet goed mee.

Wat me wel opvalt, is dat Sakurai zegt de Smash fan te willen bedienen. Wie bedoelt hij hier precies mee? Want dat is wel een erg groot begrip aangezien we normaliter praten in beginner, casual en hardcore players. Voorlopig vroeg iedereen om een dikke story mode, en niet om al die talloze spirit battles vermomd als een story mode.

Online is verneukt. Dat moet hij zelf toch ook wel inzien? Ook die idiote wachttijden in een online 'quick' match... Dan ben je allebei READY, en dan zit je te wachten tot die timer voorbij is. Ik ben dankbaar dat het allemaal wel aardig werkt want het had allemaal erger gekund, maar het had ook zeker wel beter gekund.

Over Decidueye vs Incineroar, waarom kiezen tussen die twee? Had ze allebei gedaan! Ik vind Incineroar erg tof spelen maar zijn design blijft afschuwelijk. Decidueye had misschien minder origineel geweest als een Pit lookalike, maar zijn design is erg tof.

Zonder Sakurai was er natuurlijk geen Smash, maar ik weet zeker dat als iemand anders het stokje over zou nemen (lees: iemand die naar de echte fans zou luisteren en maakt wat die willen), diegene voor de game wel betere keuzes had gemaakt. Het is nog steeds Smash Wii U maar dan opgeschroefd. Een hoop dingen zijn echt letterlijk copy paste. Wat goed is, moet blijven natuurlijk, maar een hoop goede dingen zijn er ook niet meer.

Vooralsnog is Ultimate de ultieme versie en zou ik voor geen goud terug willen naar de for glory hell die de Wii U kende. Ik mis soms wel het uit kunnen schelden van mensen die campen/spammen/lamen tho. Ik wil op z'n minst mijn character kunnen switchen als ik met iemand quick match doe. Waarom die limits? Je kan toch kiezen voor een rematch of quiten?


E: Ohja, en welke fighters ballot? Die van jaren terug waar Bayo uit kwam?
Voorlopig kiest Nintendo nu de DLC chars dus ook daarbij wordt er weer niet naar de fans geluisterd. Ik bedoel, Joker? Niemand vroeg daar om op een paar debielen na misschien. Smash mist duidelijk nog een aantal characters dat hoog op ieders verlanglijstje staat... nee hoor, gaan ze iets toevoegen dat totaal niks met Nintendo te maken heeft en Playstation only is hoewel een P5 switch title nu wel meer waarschijnlijk is. Ik houd mijn vingers gekruist voor de resterende 4 characters.
Avatar
CyberMonkey | 28 januari 2019 19:12 | #285120
Reactie op post #285119 van FalconPawnch
collapse
Sakurai is altijd eigenwijs geweest. Hij heeft Brawl expres zo casual mogelijk gemaakt omdat hij wilde dat het echt als een partygame gespeeld zou worden. En bij Smash 4 heeft hij (voor mijn gevoel) vooral voor nieuwe personages met een bepaalde gimmick gekozen (oa Wii Fit Trainer, Rosalina, Duck Hunt) in plaats van échte fan favorites zoals Ridley, K Rool, Isaac etc. Hij lijkt nu inderdaad wel een stuk beter naar de fans te luisteren.

Toch kan ik me geen Smash game voorstellen zonder hem aan het roer.
Avatar
FalconPawnch | 28 januari 2019 19:24 | #285121
Reactie op post #285120 van CyberMonkey
collapse
Is ook zo. Zonder hem was er geen smash. Dat is zeker. Alleen de keuzes die de beste man soms maakt daar kan ik gewoon echt niet bij... alsof het per sé iets moet zijn waar niemand om vraagt. Hij weet wat de fans willen. Toch komt hij in plaats van Waluigi met een Piranha plant. Nou is er niks mis met die character op zich, maar waarom komt een random enemy er wel in maar een heuse character niet? Dat soort keuzes...
Avatar
Mink | 29 januari 2019 12:37 | #285126
Reactie op post #285121 van FalconPawnch
collapse
Je spreekt niet voor alle fans, want jouw mening deel ik bijvoorbeeld totaal niet. Piranha Plant is duizendmaal een betere keuze dan Waluigi, die overigens het gros niet eens wil hebben. Het is gewoon een meme. Waluigi zou echt niets toevoegen, terwijl de nieuwe plant juist ontzettend tof is.

Sakurai doet wat hij denkt dat het beste voor de franchise is en wat past bij de kijk van Nintendo. Ten tijde van de Wii was de casual markt het doel, terwijl bij de Game Cube Nintendo nog mee wilde dingen met de hardcore markt bijvoorbeeld.
Avatar
FalconPawnch | 29 januari 2019 15:09 | #285129
Reactie op post #285126 van Mink
collapse
Ik denk dat Waluigi - naast en voordat het een meme werd gemaakt - WEL bij veel fans op het verlanglijstje stond... en dat in tegenstelling tot Piranha plant. Maar maak jij jezelf vooral wijs dat dit totaal niet het geval is.

En stop nou eens met mij steeds woorden in de mond te leggen man... Jij maakt echt zo vaak een verkeerd beeld bij wat ik zeg. Het is net alsof je altijd alles maar moet verdedigen tegen mij als ik ergens kritiek op heb xD

FYI: Ik ben gewoon blij met Piranha Plant en dat geef ik ook aan. Ik ben alleen verbaasd dat zo'n random character er in komt i.p.v. een character met veel meer karakter en persoonlijkheid als bijv. Waluigi. Ik spreek ook niet namens alle fans. Ik spreek vooral vanuit eigen perspectief. Zodra ze een character zullen toevoegen van de Mario franchise, dan verwacht je Geno, Waluigi, Dry Bowser... maar geen Piranha Plant. Het is alsof het meer de wtf factor moet halen dan dat het iets is wat gevraagd wordt.

Waluigi kan echt veel meer toevoegen dan jij denkt. Ze zijn creatief genoeg om van characters iets unieks te maken, waarom zou dat met Waluigi niet kunnen? Omdat JIJ het niet ziet gebeuren?
Avatar
MVG | 29 januari 2019 16:32 | #285130
Reactie op post #285129 van FalconPawnch
collapse
Nou, die Geno wil ik er absoluut NIET in hebben. Een figuurtje dat mensen alleen nog kennen, omdat internet erover bezig blijft. Je krijgt hem ook pas later in "Super Mario RPG" en daarna is hij (mede omdat de samenwerking tussen Nintendo en Square stukliep) nooit meer ergens voorgekomen.

Dan nog liever Waluigi, maar hij is Assist-trophy. Een rol die ik veel beter bij Waluigi vind passen. Hem toevoegen is ook alleen populair, omdat internet dat roept. Op den duur zou Waluigi best een plaatsje verdienen, maar nu zijn er nog genoeg vechters die ik eerder zou toevoegen. Van zichzelf is Waluigi gewoon een Wario-versie van Luigi, om Wario een partner te geven in partygames, zoals "Mario Tennis" uit 2000.

Aan Piranha Plant had ik daarbij zelf ook niet gedacht, maar dat was juist het punt: Sakurai voegde hem toe, JUIST omdat niemand het zou verwachten. Ook om aan te geven dat vechters niet uitsluitend grote iconen, maar ook bijrollen of kleinere vijanden zouden kunnen zijn. Daarnaast zou je hem als toevoeging van Petey Piranha kunnen zien, die wél enige staat van dienst heeft als character. De Piranha Plant doet ook zelf al mee sinds 1985 en blijkbaar wisten ze er een unieke moveset mee te maken. Verre van mijn keuze, maar als hij er dan toch aan zit te komen: leuk! Hij is het gratis extraatje...

Als we het gaan hebben over een plaats verdienen? Dan liever geen Joker of Cloud, die vooralsnog misplaatst lijken op het "Nintendo-feestje". Breng eerst die games maar eens naar de Switch. Dan liever Waluigi dan zij, maar helaas: ik maak de keuzes niet. Er zijn 75 vechters en er komen er nog 5 bij. Dat lijkt me wel genoeg. Met zoveel keus maakt een missende Waluigi ook niet echt hét verschil. Of Geno...
Avatar
FalconPawnch | 29 januari 2019 17:32 | #285131
Reactie op post #285130 van MVG
Ik ben het wel bijna met elk punt van je eens, al heb ik hier en daar toch wat haken en ogen.

Ik hoefde Geno er ook niet in omdat ik nooit wat met die character had. Ik heb die game ook nooit gespeeld maar hij is geloof ik zo'n beetje de meest gevraagde character. Als antwoord hierop krijg je dan een Mii outfit. Niemand die daar op zat te wachten natuurlijk. Zelfde geld voor Waluigi en nog een aantal characters die ook toegevoegd zijn als een assist trophy of als Mii outfit.

Dat Waluigi het broertje is van Wario snap ik ook wel, maar hij dan op zn minst nog anders dan Daisy bij Peach, of Dr. mario bij Mario, of Pichu bij Pikachu. Hij heeft een compleet andere bouw en zijn signature moves zijn ook compleet anders dan die van Wario. Ik zou hem dan ook niet als een echo fighter zien.

En over piranha plant dat niemand dit verwachte, precies mijn punt! Het moest eerder die wtf factor halen. Dat is zeker weten gelukt en ik vind hem ook zeker een toffe toevoeging. Alleen is het echt een smash character? Natuurlijk kan je hem toevoegen, maar mario heeft al genoeg representatives. Het was dus totaal niet nodig. Maar goed, we krijgen hem als extraatje, dus vooruit! =D

Ik denk dat populariteit wel het verschil maakt in Smash. Een zo breed mogelijke combinatie van franchises ook. Ik zat ook totaal niet op Joker te wachten, maar zodra iets aangekondigd wordt, kan je er maar beter het beste van maken en er gewoon mee leven dat ie eraan komt. Joker is zeker misplaatst net als Cloud, maar het is wel echt een dikke stunt om dit soort characters erin te krijgen en daarmee het bereik van fans uit te breiden.

Nou verwacht ik niet dat Persona5 fans, welke dus een Playstation hebben, ineens een Switch met Smash gaan kopen puur voor Joker's appearance maar het zorgt wel voor die extra publiciteit. Om hem op die game awards aan te kondigen was ook een goede zet.

Stiekem hoop ik zelf nog op 1 console exclusive en dat is Banjo&Kazooie. Verder zie ik liever characters die nog op de nr1 van vele verlanglijstjes staan. Maar helaas is het nog lang niet zover dat we te weten krijgen wie dat zijn.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Smash Bros. Ultimate

Platform: Nintendo Switch
Genre: Fighter
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2-8
Releasedatum: 07 december 2018

Screenshots