Wargroove Review | 05 februari 2019 17:30 | Auteur: Patrick

Wargroove voelt als thuiskomen. Dit spirituele vervolg op de, helaas, lang verdwenen Advance Wars-serie van Nintendo komt als geroepen. Jarenlang heb ik gehoopt op een nieuwe Advance Wars-game, maar helaas ligt de focus van Intelligent Systems volledig op Fire Emblem. Gelukkig verscheen er begin 2017 ineens een trailer online van een game die erg veel op deze befaamde serie van Nintendo leek en die game kunnen we nu, ruim 2 jaar later, eindelijk spelen!

Wargroove is een turn-based strategy game en wordt gebracht als het spirituele vervolg op Advance Wars. Ik ben zelf groot fan van de Advance Wars-serie en zodra je 10 minuten gespeeld hebt, snap je waarom. Dat is ook niet gek aangezien de gekozen grafische stijl en de gameplay direct uit die game vandaan komen. Je mist echter de soldaten, tanks en vliegtuigen maar dat is niet erg. De middeleeuwse setting zorgt ervoor dat Wargroove een eigen identiteit heeft.

19


Koningin Mercia
Er zijn een aantal spelmodi beschikbaar in Wargroove. Het is echter aan te raden te starten met de campagne. Dit zal er voor zorgen dat de andere spelmodi verder beschikbaar komen. In de eerste missie gebeurt er iets waardoor Mercia, het hoofdpersonage, noodgedwongen niet langer de prinses van Cherrystone Kingdom kan zijn maar de koningin wordt. Vanaf hier start de lange weg om geallieerden te vinden om de invasie van het kwade Felheim Legion tegen te gaan. In totaal zijn er vier facties die je tegenkomt en de weg naar het einde brengt je vele leuke en interessante uitdagingen. De route daarheen loopt door uiteenlopende gebieden. Denk aan bossen, woestijnen en moerassen. De variatie hierin is echt top. Daarnaast worden nieuwe eenheden en tactische mogelijkheden goed gedoseerd toegevoegd aan het spel gedurende de campagne, waardoor je pas vele uren later alles gehad hebt.

Oorlogje spelen
De basis gameplay van Wargroove bestaat uit het voeren van oorlog, waarbij jij een leger en één commandant, die een stuk sterker is dan andere eenheden, bestuurt. De twaalf commandanten die standaard beschikbaar zijn, hebben ieder een speciale kracht die ze, na voldoende kracht verzameld te hebben, kunnen gebruiken. Zo kan Mercia je krijgsmachten in een vrij groot gebied helen en is er een commandant die een skelet tot leven kan wekken.

De oorlogen vecht je beurt voor beurt uit, wat betekent dat jij en je tegenstander om en om zetten moeten doen. Je moet dus goed bedenken dat de oorlog echt zal beginnen, als je jouw eigen eenheden in het gebied zet waar de tegenstander kan komen. Dit brengt me ook direct bij één van de weinige kleine minpuntjes. Het is niet mogelijk om met één druk op de knop precies te zien wat het gebied is waarin de vijanden zich de volgende buurt kunnen bewegen. Je moet alle vijanden stuk voor stuk langsgaan en dan maar onthouden wat het gebied is. Hopelijk wordt dit nog aangepast, want dit haalt helaas de snelheid er flink uit.

14

Floaty Thing
De variatie qua eenheden is vrij groot met een totaal van negentien verschillende. Zo zijn er elf grondeenheden, vier luchteenheden en vijf eenheden die zich op zee voortbewegen. Ieder heeft zo zijn sterktes en zwaktes. Dit draagt allemaal bij aan de tactische diepgang. Qua eenheden kun je denken aan zwaardvechters, katapulten, verschillende boten en een floaty thing (een luchteenheid die snel grondeenheden kan vervoeren).

Om je leger uit te breiden, moet gebouwen overnemen op de speelkaart. Dorpen zorgen ervoor dat er meer geld in het laatje komt en door een barak over te nemen, kun je grondeenheden rekruteren. Het spreekt voor zich dat sterkere eenheden meer geld kosten. Of sterker echter altijd beter is, kun je jezelf afvragen. Ook is het erg tof dat je in Wargroove tegen maximaal drie vrienden tegelijk kan spelen. Dit werkt erg goed, al kan het bij vier speler matches wel even een tijdje duren voordat je weer aan de beurt bent.

Content voor het leven
Eén van de mooiste aspecten aan Wargroove is de mogelijkheid om zelf speelkaarten of zelfs campagnes te maken. Dit zal ervoor zorgen dat er altijd unieke content bij kan blijven komen. De mogelijkheden om gemaakte content online te delen zijn best prima en het stelt niets voor om een nieuwe campagne te downloaden en te spelen. Overigens is het vrij simpel om zelf een speelkaart in elkaar te draaien. De builder bevat alles wat je nodig hebt om de vetste speelkaarten te maken. Stop je er enkele uurtjes in dan ben ik er van overtuigd dat je wat moois kunt maken. Een goede campagne op zetten zal echter meer tijd vergen. Ik heb daar zelf niet het geduld voor maar dat deze optie er is gaat ervoor zorgen dat er veel nieuwe content beschikbaar zal blijven komen. Met de replaywaarde zit het dan ook wel goed.



Conclusie
Wargroove is niet alleen in naam de opvolger van de befaamde Advance Wars-serie. Alles aan de game doet je terug denken aan die goede oude GBA-tijd. Toch weet Chucklefish dit spirituele vervolg een eigen identiteit te geven door de gekozen middeleeuwse setting. Ook grafisch ziet het er een stuk beter uit zonder dat de Advance Wars-sfeer verloren gaat. De campagne is daarnaast erg vermakelijk en laat je op een goede manier kennismaken met de verschillende aspecten van de game. De vele beschikbare eenheden zorgen voor de juiste tactische diepgang en het feit dat je zelf campagnes en maps kunt maken en delen met de wereld, zorgt voor oneindige mogelijkheden qua content. Er zijn echter een paar kleine puntjes op te merken. Zo komt het in de campagne meermaals voor dat je een missie opnieuw moet beginnen omdat er onverwacht een situatie ontstaat waar je niet meer uit kunt ontsnappen. Ook ontbreekt de mogelijkheid om snel te zien waar vijanden zich heen kunnen verplaatsen. Dat is in een game als deze een groot gemis omdat je juist daarop je tactische keuzes moeten maken. Al met al is Wargroove een fantastische game gebleken die nog voor lange tijd voor veel plezier kan gaan zorgen!
9
N1-score
  • + Spiritueel vervolg op Advance Wars maar….
  • + … met een eigen identiteit
  • + Oneindige mogelijkheden qua content
  • - Soms oneerlijk
  • - Bewegingsruimte van vijanden niet makkelijk inzichtelijk
Next articleSlotstuk The Walking Dead: The Final Season gaat gepaard met... Previous articleWargroove na één weekend al winstgevend

Reacties van gebruikers

Avatar
JvR | 09 februari 2019 10:43 | #285241
Dank voor de review.

Iemand anders die het spel heeft gekocht en verdere ervaringen wil delen? Ben benieuwd! Smile

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Wargroove

Platform: Nintendo Switch eShop
Genre: Turn-based Strategy
Ontwikkelaar: Chucklefish Games
Uitgever: Chucklefish Games
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 01 februari 2019

Screenshots