Yoshi's Crafted World Preview | 18 februari 2019 15:00 | Auteur: Neslihan

Volgens mij kunnen Yoshi-games niet veel anders dan aanvoelen als een tot leven gekomen kinderdroom. Kijk maar naar de krijttekeningen van de originele Yoshi’s Island en de wollen knuffels uit Yoshi’s Woolly World. En volgende maand kan een nieuwe game zich toevoegen aan dit lijstje: de geknutselde wereld van Yoshi’s Crafted World. Afgelopen woensdag mochten Dyon, Dreon en ik alvast een paar levels uitproberen van dit spel en één ding staat vast: Yoshi’s Crafted World speelt ook als een droom!

Tweedimensionale diepte
Het eerste level dat ik mocht spelen (dat jij trouwens ook kunt spelen in de demo!), maakte al gauw duidelijk dat Yoshi’s Crafted World geen typische Yoshi-game is. Dit spel is namelijk geen traditionele 2D-platformer: hier kun je de diepte in. Alsof je Yoshi laat wandelen door een kartonnen kijkdoos, kan de groene dino naar de voor-en achtergrond lopen mits er een gele papieren tapijt uitgerold is. Ook allerlei items en vijanden kunnen zich voor of achter Yoshi begeven en dit betekent ook dat je die met je welbekende Yoshi-eitjes kunt raken. Dit deed je in eerdere Yoshi-games altijd met behulp van een automatisch pijltje, maar in Yoshi’s Crafted World kun je vrij een cursor besturen. Richt je dus op iets wat je kunt raken met je eitje, wordt die geel omlijnd- ook als het zich op de voor-of achtergrond bevindt.

Deze diepgang maakt de gameplay van Yoshi's Crafted World gelijk stukken unieker en het werkt goed om vrij je cursor bewegen om met eitjes te schieten. Ik heb slechts een paar keer gehad dat een voorwerp eerst niet geel omlijnd werd, of dat ik dacht dat iets niet in de diepte was terwijl dat wel zo bleek te zijn. Maar afgezien daarvan, vond ik deze kijkdoosachtige diepgang ontzettend tof en ben ik hartstikke benieuwd naar op wat voor slimme manieren Nintendo deze diepte verder gebruikt heeft in Yoshi's levels!

11

Papieren krullen en kikkerprins
Maar wat nog wel het meeste uitblonk aan dat eerste level, was het papieren decor. En het volgende level dat we mochten spelen, deed hier nog een schepje bovenop. Dit level zat zo barstensvol met de unieke papieren kunstwerken en prachtige geknutselde creaties, dat het bijna een doolhof was om het einde van het level te bereiken. Zo rolde er een hele muur aan kleurrijke papieren krullen uit met een welgemikte tik van een eitje. Of stal een schitterend, handgemaakt kikkerprinsje je aandacht onder een brug waar je overheen liep.

Gesproken over die kikkerprins, hij verborg nog een hele hoop rode muntjes die je elk level kunt verzamelen, net zoals kleine hartjes en bloemetjes. Tijdens het spelen van dit level hadden we al een donkerbruin vermoeden dat die kikker wel iets te verbergen had, maar de grote vraag was hoe we daarheen moesten komen. Uiteindelijk hadden we de puzzel opgelost en een geel weggetje in de achtergrond ontdekt, richting de kikker. Dit level had wel meer van dit soort kleine breinbrekers en op een gegeven moment snelde zelfs Poochy aan om je te helpen. Hierdoor was dit level zowel qua kartonnen stijltje als qua gameplay hartstikke uniek en variërend. En zelfs toen we het einde van het level bereikt hadden, was het nog niet afgelopen.

13

On the flipside
Elk level in Yoshi’s Crafted World komt namelijk met een leuke twist: je kunt ook de achterkant van het level spelen! Dit geeft ook meteen een draai aan de gameplay: nu moesten we zo snel mogelijk drie Poochy Pups, die verstopt zijn over het hele level, proberen te vinden. En dat allemaal terwijl het hele level is omgedraaid. Die prachtige muur aan papieren krullen? Dat was nu opeens een voorgrond geworden waar je Yoshi nog net doorheen ziet. Of de wolken die zo mooi in de lucht hingen? Dat hangt gewoon aan een touwtje met wat gekleurd plakband. Maar ook de meest simpele dingen als de platforms waarop je staat, blijken gewoon cornflakes-dozen of lege pakken koekjes te zijn. De achterkant van het level was zo uniek en zo barstensvol met leuke details, dat ik uiteindelijk ik bijna vergeten was de Poochy Pups te zoeken.

Shy Guys met ninjasterren
Alle levels in Yoshi’s Crafted World zijn ook samen te spelen en om onze speelsessie af te sluiten, gingen Dyon en Dreon samen aan de slag gaan in een level met een Japans ninja-thema (bekijk Dreons gedachten hierover in zijn video!). Ook hier stalen de papieren omgevingen de show: de mooi geknutselde Japanse huisjes, de Shy Guys die glimmende ninjasterren gooien, bamboe gemaakt van rietjes. Dit level was weer volgepropt met prachtige papieren decoraties. En deze geknutselde wereld samen doorkruisen, maakt het avontuur alleen maar leuker!

14

Te makkelijk?
Een onderwerp wat al snel te sprake komt wanneer het over Yoshi’s Crafted World gaat, is de moeilijkheidsgraad. En na het spelen van het spel, kan ik zeker zeggen dat de moeilijkheidsgraad, in ieder geval bij deze levels, laag ligt. Pas ergens tijdens het tweede level besefte ik dat ik schade op kan lopen in dit spel. Maar hoe makkelijk het spel ook was, ik genoot toch echt van de paar levels die ik mocht spelen. Daarbij kan alles verzamelen in een level nog best een uitdaging zijn, zoals die beruchte kikkerprins ons toen had bewezen. De simpelheid van het spel stoorde mij totaal niet en toverde juist de hele tijd een grote glimlach op mijn gezicht.



Voorlopige conclusie
Die paar levels die ik heb mogen spelen, hebben mij al overtuigd: Yoshi’s Crafted World lijkt me een onwijs leuk spel. De hoeveelheid slimme en schattige kartonnen decoraties lijken wel oneindig en zorgden ervoor dat ik me geen moment verveelde in de prachtige, geknutselde wereld. En wanneer je denkt eindelijk alles te hebben gezien, kun je ook nog eens de achterkant van een level helemaal uitpluizen. Verder was het spel ook qua gameplay puur plezier: elk level zat vol leuke kartonnen mechanieken en puzzeltjes en de kijkdoosachtige diepte van dit spel, maakt ook de gameplay uniek. Al met al kan ik niet wachten om volgende maand lekker op de bank te zitten en te genieten van de papieren wereld van Yoshi's Crafted World!
Next articleMonster Energy Supercross - The Official Videogame 2 Previous articleAantal spelers The Legend of Zelda: Link's Awakening 'nader...

Reacties van gebruikers

Avatar
Volleybaas | 18 februari 2019 18:09 | #285441
collapse
ik vond het wel weer een uniek SAAIE ervaring. gaap gaap gaap. Echt 0 uitdaging, beetje naar rechts lopen. thats it
Avatar
Dreon | 18 februari 2019 18:17 | #285442
Reactie op post #285441 van Volleybaas
collapse
Ik kan je reactie begrijpen maar zelf ben ik van mening dat de uitdaging ligt in het 100% uitspelen van deze game.
Avatar
Volleybaas | 19 februari 2019 09:53 | #285446
Reactie op post #285442 van Dreon
Laat ik het zo zeggen, ik vond het ook gewoon totaal niet engaging. Tijdens het spelen dwaal ik gewoon in mn hoofd af naar interessantere dingen zoals kijken hoe verf droogt
Avatar
Quint | 19 februari 2019 09:13 | #285445
Reactie op post #285441 van Volleybaas
Sluit me hier bij aan. Heb me best kapot verveeld tijdens de demo en dat nog wel in co-op.
Avatar
koekiemonster | 19 februari 2019 15:57 | #285451
collapse
Begrijp ook dat het grafisch erg matig is... iets rond de 500p undocked met oerformancedrops
Avatar
Paul | 19 februari 2019 19:07 | #285454
Reactie op post #285451 van koekiemonster
Die performancedrops zijn <1% van de speeltijd dus dat valt reuze mee. Ik vind het al een hele prestatie dat ze 60fps op de Unreal Engine 4 hebben gekregen met de geavanceerde technieken die we normaal op Xbox One/PS4 zien (en dan vaak met maar 30fps). Maar er moet toch ergens een compromis gesloten worden. Imo vind ik een 500p undocked beter dan slechte lighting (zie Dead By Daylight als voorbeeld)!
Avatar
Yosher | 20 februari 2019 12:21 | #285464
Wat een negativiteit weer. Ik heb de demo niet gespeeld (omdat ik niks wil spoilen voor mezelf voor het volledige spel) maar het ziet er allemaal gewoon leuk uit en qua gameplay lijkt het mij ook niet onderdoen voor Woolly World. Maar goed, sommige mensen maak je echt met niks blij heb ik soms het idee.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Yoshi's Crafted World

Platform: Nintendo Switch
Genre: Platform
Ontwikkelaar: Good-Feel
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 29 maart 2019

Screenshots