Het Breath of the Wild-syndroom Column | 05 maart 2019 14:30 | Auteur: Erik F.

Eigenlijk is het te bizar voor woorden. Het is voor het eerst dat wij zoveel nieuwe beelden te zien krijgen bij de onthulling van een nieuwe Pokémon-titel, maar nog nooit waren de reacties zo verdeeld als nu. Sterker nog: het grootste gedeelte van jullie is vooralsnog vrij negatief over Pokémon Sword & Shield. Is ook niet gek, met zo’n ongelofelijk onrealistisch verwachtingspatroon.

De belangrijkste boosdoener voor die verdeelde reacties is iets dat ik het Breath of the Wild-syndroom doop. The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een waar kroonjuweel uit Nintendo’s schatkist en misschien wel het allerbeste videospel ooit gemaakt. Zijn voornaamste succes? Het gooide een bestaand - zeer gewaardeerd - concept succesvol op zijn kop. The Big N deed een half jaar later het trucje nogmaals met het eveneens fenomenale Super Mario Odyssey. Hierdoor associëren we de Nintendo Switch automatisch met innovatie, flitsende graphics en nieuwe mogelijkheden.

Het is daarom geen wonder dat wij dergelijke verwachtingen ook projecteren op de volgende Pokémon op de Nintendo Switch. Ik had ook dolgraag een prachtige open wereld gezien, die je speelt vanuit de derde persoon. Maar Pokémon is geen Zelda of Mario. Sterker nog: het wordt niet door het vooruitstrevende, risico’s nemende Nintendo ontwikkeld, maar door het uiterst behouden Game Freak. Een vlugge blik op de geschiedenis, en je weet dat de (hoofd-)serie nooit op innovatie is gebouwd. Sterker nog: Game Freak weet ook dat jij dat stiekem diep van binnen helemaal niet wil.

PokemonSwordShield_NintendoSwitch_01

Alles aan deze titels is gebaseerd op herkenbaarheid, op consistentie. Elk element is zorgvuldig door Game Freak (en The Pokémon Company) uitgekozen om een directe associatie te creëren met die zakmonsters. Eén blik van een stel grote kinderogen moet voldoende zijn om te zien dat het om Pokémon gaat. Onnodige risico’s of ingrepen op de formule worden vermeden of uitgesteld. Om deze reden duurde het jaren voordat Game Freak eindelijk af durfde te stappen van die pixelige sprites (de Nintendo DS was prima in staat om 3D-modellen te genereren) – en tot op de dag van vandaag hebben we nog altijd diezelfde 8bit-bliepjes.

Ons onrealistische verwachtingsprobleem is trouwens ook een beetje de schuld van Game Freak zelf. Het Japanse bedrijf blies hoog en laag van de toren dat Pokémon: Let’s Go, Eevee en Pikachu ‘geen spin-offs’ zijn. Hiermee creëer je onwillekeurig toch bepaalde verwachtingen – zoals bijvoorbeeld de terugkeer van die rondhuppelende Pokémon door de wereld. De onthullingstrailer van Pokémon Sword & Shield maakt echter pijnlijk duidelijk dat het toch écht een zijproject is.

Maak Pokémon daarom niet groter dan wat het is en focus op wat Game Freak ons wél liet zien: een uitgebreide indruk van een prachtig ogende nieuwe regio, schattige starters én bomvol hints naar al dat moois dat in het verschiet ligt. Precies zoals elke Pokémon-titel de afgelopen jaren werd onthuld (met uitzondering van Sun & Moon), en zelfs nog ietsjes meer.

Ga nog eens bij jezelf na: dacht jij oprecht dat Pokémon zijn eigen wiel opnieuw zou uitvinden? Dat Pokémon iets werd wat het nooit zal zijn? Of was je stiekem gewoon een beetje teleurgesteld dat het niet meer op Breath of the Wild leek? Ik vermoed dat laatste.
Next articleKroon jezelf tot beste van de wereld in Tetris 99 Grand Prix-evenement Previous articlePhoenix Wright: Ace Attorney Trilogy verschijnt volgende maand...

Reacties van gebruikers

Avatar
Volleybaas | 05 maart 2019 15:54 | #285614
collapse
> Eigenlijk is het te bizar voor woorden. Het is voor het eerst dat wij zoveel nieuwe beelden te zien krijgen bij de onthulling van een nieuwe Pokémon-titel, maar nog nooit waren de reacties zo verdeeld als nu. Sterker nog: het grootste gedeelte van jullie is vooralsnog vrij negatief over Pokémon Sword & Shield. Is ook niet gek, met zo’n ongelofelijk onrealistisch verwachtingspatroon.

Nee gozer,
die nieuwe pokemon heeft geen 0 ambitie. Het is gewoon sun and moon qua concept, maar dan wat mooier. Maja, die pokemon company heeft dan ook geen ambities en maakt al jaren hetzelfde spel
Avatar
CyberMonkey | 05 maart 2019 17:38 | #285617
Reactie op post #285614 van Volleybaas
collapse
Ja precies. Dit is gewoon de saaiste/makkelijkste oplossing; lekker verder bouwen op Sun en Moon zonder drastische veranderingen. Het ziet er ook niet per se slecht uit, maar met deze strategie zullen de Pokémon games over 10 jaar nog precies hetzelfde zijn als nu.
Avatar
Erik F. | 05 maart 2019 18:51 | #285620
Reactie op post #285617 van CyberMonkey
collapse
Het is zelfs nog een stapje terug na Sun & Moon, gezien de Gyms weer terug zijn. Yummy

Maar ja, ik vrees ook dat we over 10 jaar (helaas) nog steeds dezelfde game spelen. Game Freak voelt niet de behoefte om het concept om te gooien, puur omdat dit blijft werken en verkopen.
Avatar
FalconPawnch | 06 maart 2019 09:01 | #285623
Reactie op post #285620 van Erik F.
de gyms zijn beter dan die island kahunas hoor. Ik geloof niet dat veel mensen blij waren met die gare 'challenges'.
Avatar
Banjo | 05 maart 2019 17:06 | #285615
Mensen verwachten gewoon veel te veel, kijk maar naar Kingdom Hearts 3..

Don't change what ain't broken zeg ik altijd maar
Avatar
CyberMonkey | 05 maart 2019 17:31 | #285616
Ik had geen BotW-tier veranderingen verwacht maar na al die interviews waarin ze deze games flink aan het ophemelen waren had ik in ieder geval wel meer verwacht dan dit. Ik vind het vooral zonde, want Pokémon heeft zoveel potentie nog waar gewoon helemaal niks mee gedaan wordt.
Avatar
Mitch | 05 maart 2019 17:50 | #285618
Mijn meest minimale verwachting was dat de Pokémon los zouden rondlopen zoals in Let's Go. Zelfs mijn meest minimale verwachting is niet gehaald.
Avatar
fantasyfreak | 05 maart 2019 17:54 | #285619
Nou ik ben nogal Pokémon moe aan het worden... Ik vond Pokémon al leuk tijdens blue en toen de tv serie begon en het echt een hype begon te worden dus het zal altijd een speciaal nostalgisch plekje houden in mijn hart.

Maar de inspiratie in de games is zo op... Telkens hetzelfde maar dan met nieuwe rare inspiratieloze Pokémon en overdreven moves/krachten. Het is toch niet gek dat mensen na meer dan 20 jaar eens verwachten dat ze iets anders gaan doen met de gameplay zoals een open wereld. Snap ook niet dat ze er bij GameFreak al niet helemaal klaar mee zijn om jaren lang hetzelfde te doen terwijl je zo'n creatieve baan hebt en alles maar zou kunnen maken wat je wilt.
Avatar
Sharjah-Games | 05 maart 2019 18:53 | #285621
collapse
Mensen zeuren we hebben volgens mij 20% gezien!!. Je zou nooit iedereen blij kunnen maken, gewoon niet kopen als je het niks vind, zo simpel is het eigenlijk!
Avatar
FalconPawnch | 06 maart 2019 09:25 | #285625
Reactie op post #285621 van Sharjah-Games
collapse
Hahahahhaa nee.

Zo simpel is het niet. Wat vind jij van wat er getoond is dan? Heb je zelf ook een mening, of heb je alleen kritiek op mensen die eerlijk reageren?
Avatar
ThanosReXXX | 06 maart 2019 19:26 | #285629
Reactie op post #285625 van FalconPawnch
collapse
Omdat jouw eigen eerlijke reactie negatief is, betekent dat natuurlijk niet dat een ander zijn of haar eerlijke reactie niet positief kan zijn. We hebben nu eenmaal niet allemaal dezelfde smaak en/of dezelfde verwachtingen.

Ik denk dat miljoenen mensen die destijds de originele Pokémon Blue en Red (en Yellow) op de Game Boy Color speelden, ervoor zouden hebben getekend om deze games 1 op 1 in HD te kunnen spelen, zonder ook maar enige echte vernieuwing. Wat voor de één teleurstellend is, is voor de ander al simpelweg meer dan genoeg.

Maar persoonlijk blijf ik erbij dat we nog veel te weinig hebben gezien om ook maar een zinnig oordeel uit te kunnen spreken, en dan heb ik het niet eens over de graphics zelf.

Is die camera nou echt fixed? Is er echt geen variatie in de manier waarop je Pokémon tegen komt? Hoe zit het nu precies met die stadion gevechten waar enkel maar naar gehint wordt, aan het einde van de teaser video? En zo zijn er nog wel een aantal vragen waarop we vooralsnog geen sluitend antwoord hebben.

Ik wacht dus nog even af tot we echt wat langere video's hebben gezien, met meer gameplay beelden en informatie.

Overigens denk ik ook dat we voor een deel rekening moeten houden met het feit dat voor heel veel jongere mensen dit een nieuwe manier is om met Pokémon in aanraking te komen, misschien wel voor de eerste keer in een console titel, omdat die alle voorgaande console titels niet, of niet bewust mee hebben gemaakt.

Het is natuurlijk zo dat er veel bestaande fans zijn, maar de game zal gerust niet alleen voor hen gemaakt worden, en het komt her en der zo over alsof juist die mensen vinden dat Gamefreak hen persoonlijk teleurstelt, alsof de game dus wèl alleen voor hen bedoeld zou zijn.
Avatar
FalconPawnch | 06 maart 2019 20:21 | #285630
Reactie op post #285629 van ThanosReXXX
collapse
Omdat jouw eigen eerlijke reactie negatief is, betekent dat natuurlijk niet dat een ander zijn of haar eerlijke reactie niet positief kan zijn. We hebben nu eenmaal niet allemaal dezelfde smaak en/of dezelfde verwachtingen.


... the fuck? kunnen mensen ook een andere mening hebben dan ik?? Surprised

Anyways, dat zeg ik dus helemaal niet. Ik vroeg hem enkel om zijn mening omdat hij blijkbaar wel positief is. Wilde jij niet juist meer positieve reacties lezen of zo? 80% in deze comment section is niet positief, dus waarom je mij nou zo nodig moet hebben...?

Wat de rest van je tekst betreft: mee eens, tot de laatste alinea:

Het is natuurlijk zo dat er veel bestaande fans zijn, maar de game zal gerust niet alleen voor hen gemaakt worden, en het komt her en der zo over alsof juist die mensen vinden dat Gamefreak hen persoonlijk teleurstelt, alsof de game dus wèl alleen voor hen bedoeld zou zijn.


Juist die mensen hebben Pokemon voor een groot deel gemaakt to wat het nu is. Trouwe fans die keer op keer die dure games bleven kopen. Ook ik heb een stuk of 8 Pokemon games liggen en ik vind het persoonlijk dus inderdaad een teleurstelling dat dan juist niet die groep trouwe fans krijgt waar ze om vragen. Waarom zou 'dit' nieuwelingen aan moeten spreken? Die zien ook graag een game conform de huidige generatie graphics. Die hebben juist nog niks met pokemon en zullen denken "wat zijn dit voor ouderwetse graphics?".
Avatar
ThanosReXXX | 07 maart 2019 16:44 | #285638
Reactie op post #285630 van FalconPawnch
collapse
Ik moet niet per sé jou hebben, maar je springt er nu eenmaal wel uit, ook omdat je nogal een stellige mening hebt, ten opzichte van mensen die er wel positief over zijn, en je hebt in totaal, verspreidt over alle gerelateerde artikelen over deze game, aardig wat tekst eraan besteedt, dus meer daarom.

Anyway, mijn punt met het laatste stuk van mijn reactie was niet dat bestaande fans helemaal in de steek moeten worden gelaten, maar dat diezelfde fans ook moeten begrijpen dat de wereld niet om hen draait, en dat de Pokémon Company als bedrijf zijnde natuurlijk ook steeds door moet blijven gaan met nieuwe mensen interesseren in de games, en dat kan niet als ze enkel en alleen maar focussen op de core fans.

Je kon al merken dat ze die kant op gingen met de smart phone versie van Pokémon GO, en de Switch versies van die games zijn nu ook niet bepaald core games, dus die zijn allemaal voor een nieuw publiek. En dat bestaande fans die ook nog leuk vinden en kopen, is alleen maar mooi mee genomen...
Avatar
FalconPawnch | 07 maart 2019 21:03 | #285648
Reactie op post #285638 van ThanosReXXX
collapse
Normaliter zou ik je daar zeker gelijk in geven maar the pokemon company is al zo groot, die hebben dat niet echt 'nodig' al die nieuwe mensen. Ze moeten eerder koesteren wat ze al hebben aan fans. Die groep is nog altijd groter dan het kleine deeltje aan nieuwe fans dat ze hier misschien mee bereiken.

Zoals ik al aangaf, zijn nieuwe mensen niet meteen ondersteboven van hoe de game eruit ziet. Het is totaal niet van deze tijd. Waarom zou dit dan nieuwe mensen aan moeten spreken? Pokemon is en was altijd al voor de fans. Waarom zou dat nu, juist met een game waar de fans al jaren om vragen, ineens niet voor hen zijn maar voor nieuwe mensen?
Avatar
ThanosReXXX | 08 maart 2019 01:19 | #285657
Reactie op post #285648 van FalconPawnch
collapse
Tja, of we het er nu mee eens zijn of niet, zo werkt dat nu toch eenmaal in een bedrijf, en niet alleen in de video game industrie. Denk je eens in dat letterlijk elke sector of elk bedrijf zich enkel en alleen maar gaat focussen op de (trouwe) klanten die ze al hebben, en nooit hun portfolio uitbreiden of verbreden qua aantal klanten.

Dat zou letterlijk funest zijn, want op een gegeven moment zal die groep vaste afnemers kleiner en kleiner worden, en uiteindelijk natuurlijk helemaal verdwijnen, dus moeten ze toch iets doen om nieuw bloed aan te trekken, om de boel winstgevend te houden.

Ik denk ook dat er in het geval van de Pokémon games sowieso al een hoop mensen zijn afgehaakt, ondanks dat er nog miljoenen worden verkocht, maar er zijn ook miljoenen mensen die of inmiddels te oud voor deze soort games zijn, of die simpelweg al jaren geen Pokémon game meer hebben gespeeld.

Zo ook ikzelf, en ik zal vast niet de enige zijn. De laatste Pokémon games die ik heb gespeeld, waren allemaal op de DS, en voor sommigen zal het nog langer geleden zijn. Ik heb op de 3DS nog wel eens een demo van de verschillende games gespeeld, maar was nooit geïnteresseerd of geprikkeld genoeg om er ook daadwerkelijk eentje te kopen. De drie originele games op de Game Boy Color heb ik vroeger wel helemaal grijs gespeeld, maar dat is lang geleden...
Avatar
FalconPawnch | 08 maart 2019 14:04 | #285666
Reactie op post #285657 van ThanosReXXX
collapse
ja nogmaals daar heb je gelijk in, maar moet pokemon nou echt nog meer mensen aangrijpen dan het al heeft? Iedereen is er bekend mee. En dat kleine groepje dat dat nog niet is, heeft echt onder een steen geleefd of zo... Ze hebben zo'n grote fanbase he, waarom zou je die risceren teleur te stellen omdat je liever die nieuwe fans hebt?
Avatar
ThanosReXXX | 08 maart 2019 15:02 | #285667
Reactie op post #285666 van FalconPawnch
Natuurlijk niet liever nieuwe fans, maar ook nieuwe fans. Ze moeten dus een balans zoeken tussen bestaande fans blijven interesseren en nieuwe fans aantrekken, en daarbij kan het natuurlijk gebeuren dat ze een deel van de bestaande fans teleurstellen, maar dat is nu eenmaal het risico. En ze moeten toch iets, want stilstand is achteruitgang.
Avatar
Jerone | 07 maart 2019 19:08 | #285645
Reactie op post #285630 van FalconPawnch
collapse
Wacht even.. je koopt 8 keer wat volgens jou dezelfde, weinig vernieuwende game is, en je verwacht vervolgens dat Nintendo het roer om gaat gooien? Misschien had je dan niet elke Pokémon game moeten halen. Waarom veranderen als je blijkbaar 8x de game met dezelfde formule wil hebben?
Avatar
FalconPawnch | 07 maart 2019 21:04 | #285649
Reactie op post #285645 van Jerone
De formule moet ook zo blijven. Dat werkt, en blijft leuk. Ook de thema's rondom de gens maken het elke keer net even anders. het is dezelfde succesvolle formule, is een ander jasje en dat was prima. De games werden keer op keer mooier en haalden het maximale uit de (3)DS. Sun en Moon zagen er echt goed uit voor de 3DS maar we hebben het nu wel over de overstap van handheld naar een HD console. Dan hoop je toch echt iets mooiers te zien =)
Avatar
Fl@ppy | 05 maart 2019 21:07 | #285622
Mijn verwachtingen lagen ook echt hoger en met de kracht van de Switch en alle fan requests had ik dus echt wel meer dan dit verwacht. Ik heb sinds ruby en saphire nooit meer een pokemon game uitgespeeld, wel geprobeerd. Ik had dus ook wel erg veel hoop, want de liefde is er ook nog. Iedere gameserie maakt stappen, maar Gamefreak maakt de verkeerde en te kleine
Avatar
FalconPawnch | 06 maart 2019 09:23 | #285624
Gehehe, dit artikel lijkt wel een antwoord op mijn reactie(s) in die reveal post...

Omdat dit de eerste echte console versie zou worden van de rpg reeks, dacht ik echt dat het wat innovatiefs met zich mee zou brengen. In essentie hoort het natuurlijk te blijven zoals het is. Dat IS nou eenmaal Pokemon, maar in een HD tijdperk met zulke graphics aankomen is een flinke tegenvaller voor velen.

Breath of the Wild heeft zeker onrealistische verwachtingen gecreëerd en hoort zeker niet als standaard gezien te worden voor elke toekomstige Nintendo Game. Zoals je zegt is het Gamefreak en niet Nintendo die de game ontwikkelt. Maar ook gamefreak zou eens van die 'herkenbaarheid' af moeten stappen. Het is per slot van rekening Pokemon waar we het over hebben. Dat verkoopt toch wel, dat weten ze. Dan kan je twee dingen doen; Voortborduren op dezelfde oude wijze waar je trouwe fans misschien wel een beetje uitgegroeid zijn, of je groeit mee met je fanbase en maakt het eens wat meer conform deze tijd qua design. Echter komt het nu over alsof ze voor de easy way gaan en niet met iets komen wat iedereen omver blaast.

De wereld qua diversiteit ziet er veelbelovend uit, die ziet er oprecht tof uit. Ik heb al best zin om al die gebieden te verkennen en natuurlijk zal het grafische tintje wel wennen na een paar minuten spelen, maar waarom is de eerste indruk van een game zo belangrijk? Omdat je daar je meningen op baseert en je stiekem te vroege conclusies uit trekt.

Bij de meeste RPG's van tegenwoordig die niet zozeer een vaste hoofdrol character hebben, kan je een eigen character creëren. Waarom moet je in Pokemon altijd die tiener zijn die met z'n moeder samenwoont? Kunnen ze anders niks bedenken qua start van het verhaal? Ik vind het gewoon lui.

Als deze game echt pas 2 jaar in ontwikkeling is (wat ik betwijfel want het werd twee jaar geleden ook aangekondigd of zo), dan vind ik het wel echt knap wat ze nu al hebben. De constante vergelijking met BotW snap ik wel, maar is niet terecht. Het enige dat men hoopte was een vergelijkbare open wereld. Pokemon is best wel een game met altijd verschillende explorable areas. Daar zou die open world dus perfect voor zijn. Zoals het er nu naar uitziet, loop je gewoon weer door die kleine korte routes waar je niet echt veel bewegingsruimte hebt maar is er veel op de achtergrond te zien.

Wat mij voor nu vooral zorgen baart, is dat de game net als alle andere delen heel lineair wordt. Je kan niet je eigen weg kiezen maar volgt constant de weg die de developer jou beveelt. Het lijkt er ook op dat je buiten dorpjes/cities niet de camera kan draaien en dus fixed is. Hopelijk wordt het tegendeel bewezen in komende updates.

Naja, het was duidelijk al dat ik niet positief was van de onthulling. Het hele 'voetbal' thema spreekt mij ook niet aan. Ik zag wel wat leuke dingen maar die werden al snel overschaduwd door de vele tegenvallers die ik zag. Hopelijk biedt de eerstvolgende update antwoorden op de nog onbekende of onduidelijke punten.
Avatar
koekiemonster | 06 maart 2019 20:58 | #285631
Het toont ook als een opgepoetste 3ds-game. Dat soort zaken helpen ook niet bij het enthousiasme.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Pokémon Shield

Platform: Nintendo Switch
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Game Freak
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: Q4 2019

Pokémon Sword

Platform: Nintendo Switch
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Game Freak
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: Q4 2019