Zie je die berg daar in de verte? Column | 08 maart 2019 09:00 | Auteur: Mitch

De verwachtingen voorafgaande aan de onthulling van 'de nieuwe Pokémon' waren hooggespannen. Geen lullige spin-off, maar een échte Pokémon-game uit de hoofdserie, speelbaar op het grote scherm! Op online fora als Reddit en Resetera werd er steeds intenser gespeculeerd. De hype was bijna tastbaar. Wat zou er allemaal mogelijk zijn wanneer de franchise niet langer geketend is aan de beperkingen van een handheld?

Nou, niet bijster veel meer dan voorheen, lijkt het antwoord te zijn van Game Freak en The Pokémon Company tijdens de presentatie. We zien dat de graphics weer net wat mooier zijn geworden en dat de regio gloednieuw is, maar verder lijkt alles vooral veilig en knus bij het oude gebleven. Kies uit een Grass, Water of Fire type Pokémon. Versla een x aantal gymleiders. You get the picture. Alleen nu voor het eerste in een toffe Britse industriële setting: de Galar-regio.

Gedurende de trailer zien we beelden van uitgestrekte landschappen, maar al snel verschijnen de beperkte routes en paadjes die de speler in bedwang moeten houden. Want stel je voor dat je de verkeerde kant op loopt. In een videogame. Anno 2019. 'Paadje hier, hekje daar' lijkt dus wederom de achterliggende designfilosofie te worden van deze rollenspellen. Zie je die berg daar in de verte? Daar kun je dus niet heen.

Pokemon_CM1

Hoe mooi zou het echter zijn als we de tot de verbeelding sprekende Galar-regio niet paadje-voor-paadje, maar juist in alle vrijheid kunnen ontdekken? Iets wat Nintendo-fanaten al mogen beleven sinds de allereerste Xenoblade in 2011 op de inmiddels antieke Wii. Een systeem dat, need I remind you, overigens slechts een fractie van de kracht van de Nintendo Switch bezit.

Niet voor niets heeft Monolith Soft, de ontwikkelaar van de Xenoblade-reeks, meegeholpen met het ontwerpen van de spelwereld in het bejubelde The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Dus fantaseer even met me mee over hoe deze nieuwe Pokémon er ook uit had kunnen zien op de huidige generatie Nintendo-hardware. De generatie Nintendo-hardware waarop je, in de woorden van Zelda-regisseur Eiji Aonuma, wél naar die berg in de verte kan.

Na een korte introductie en het kiezen tussen een Flying, Rock of Fighting type starter Pokémon krijg je een fiets en rij je een groot open veld in. Het hoge gras wappert levendig in de wind, beekjes kabbelen rustig voort en hier en daar doen verschillende wilde Pokémon gewoon hun ding. De eyecatcher is echter het grote meer, met middenin een klein eiland waarop een imponerende Snorlax een dutje aan het doen is. Dat is weer eens wat anders dan zo'n suf knaagdier of grijze vogel op Route 01.

Er is echter geen brug naar het eiland, dus wat nu? Misschien toch maar even een kijkje nemen bij die waterval daarginds, want een water Pokémon kan nooit ver weg zijn. Die kan je vervolgens helpen om het meer over te steken. Eenmaal op het eiland stuur je jouw starter Pokémon, Mankey, een boom in om wat appels te verzamelen en die kun je mooi gebruiken om Snorlax mee af te leiden. De Psyduck die je over het water geholpen heeft, doet vervolgens met een goed getimede hypnose-aanval de arme dikzak in slaap tuimelen. Gotcha!

Pokemon_CM2
Bron: Reddit

Nu snap ik zelf ook wel dat het bovenstaande 'Breath of the Snorlax'-scenario een gigantische sprong zou zijn voor de franchise. Zo'n radicale verandering vergt bakken met tijd, energie en een veel groter budget. En Nintendo heeft 'de nieuwe Pokémon' nodig om fiscaal jaar 2019 van de spreekwoordelijke Pokédollars te voorzien. Allemaal begrijpelijk.

Het worden vast ook wel weer prima games, maar wat Game Freak en The Pokémon Company hier op het eerste gezicht neerzetten is wel érg karig. In sommige gevallen gaat de franchise er zelfs op achteruit. Waar zijn bijvoorbeeld de wilde Pokémon die rondgrazen in de omgeving, zoals in het vorig jaar uitgebrachte Pokémon: Let’s Go, Pikachu en Let’s Go, Eevee? Dat was één van de weinige vernieuwingen in die games waar het merendeel van de fans zowaar blij mee was. Gone.

Nee, we gaan terug naar doodse grasvlaktes en ritselende bosjes met random encounters. We hebben wederom de keuze uit een Grass, Water of Fire type Pokémon als starter, want andere types bestaan niet. En we zijn, voor de zoveelste keer in 23 jaar, gebonden aan afgebakende paadjes om op te lopen of fietsen, terwijl de grootsheid van de wereld ons in de verte aanstaart als een misleidende ansichtkaart.

Ik lijk echter in de minderheid te zijn, want op internet zijn mensen vooral druk aan het debatteren met welke van de drie starter Pokémon ze hun nieuwe avontuur gaan beginnen. Wordt het Grookey, Torchic-maar-dan-een-konijn of toch budget-Mudkip? Wie het ook wordt, de echte winnaar is Nintendo. Want er is één ding nog duidelijker dan het feit dat Grookey de beste starter is (don't @ me) en dat is dat Pokémon Sword en Shield weer verkooprecords gaan breken.

Zie je die berg daar in de verte? Het is de gigantische hoop cash die Game Freak, The Pokémon Company en Nintendo weer gaan verdienen met deze voorspelbare en veilige vervolgen.
Next articleOctopath Traveler krijgt prequel voor mobiel; productie console-game... Previous articleTurok komt naar de Nintendo Switch eShop

Reacties van de crew

Avatar
Paul | 08 maart 2019 09:20 | #285659
Mitch begint vandaag als proefredacteur. We wensen hem veel succes!

Reacties van gebruikers

Avatar
Jerone | 08 maart 2019 09:22 | #285660
Diamond/Pearl is de laatste Pokémon die ik enigszins gespeeld heb. Ik vind het dus niet heel erg dat de game op het eerste gezicht (want we hebben nog lang niet alles gezien) dezelfde formule aanhoudt. Imo trekken mensen al veel te snel hun conclusies en hebben ze onrealistische verwachtingen. Breath of the Wild is absoluut niet de standaard die voor alle Nintendo-games aangehouden mag worden. Die game was een uniek pareltje en niet voor niets verkozen tot 'Game of the Year'.

Spoiler

Avatar
Fl@ppy | 08 maart 2019 09:29 | #285661
Ik lees juist alleen maar reacties als de jouwe en deel deze zelf ook. Dit wordt niet de Pokemon die me weer terug brengt naar de serie.
Avatar
Jordy B. | 08 maart 2019 11:47 | #285663
Net begonnen en een dijk van een column. Netjes!
Avatar
Lucas | 08 maart 2019 13:06 | #285664
Leuk column. Ben het met veel dingen eens: graphics konden beter, meer vrijheid (is nog maar afwachten), Pokemons in het rond zien lopen zoals Pokemon Let's go. Maar echt, mensen moeten die illusie van Breath of the Wild uit hun hoofd halen. Zelda = Zelda, Pokemon = Pokemon. Zijn 2 hele andere franchises.

Maar ook ik vond het ergens wel tegenvallen. Een zelf roterende camera had ik bijvoorbeeld echt graag willen zien maar in de komende 20 jaar verwacht ik echt geen Pokemon RPG waarbij je over hekjes heen kan springen en naar een berg in de verte kan gaan lopen. Of iedereen moet ineens gaan stoppen met het kopen van die games. Want laten we eerlijk zijn, uiteindelijk koop je 'm/ze toch weer.
Avatar
FalconPawnch | 08 maart 2019 14:00 | #285665
Ik snap wel waarom iedereen die Pokemon in het wild wil zien lopen. Maar weet je hoeveel geheugen dat vreet? En dan is het echt een chaos in elk grasveldje... Het idee klinkt leuk, maar ik denk dat het bijna onmogelijk is om ze allemaal ergens in de region een plekje te geven, met ook nog verschillende stats, natuurlijk te laten bewegen etc. De AI van wilde Pokemon in Let's Go was al sneu. Die liepen gewoon tegen muren aan enzo. Moet je voorstellen dat je ergens in een open landschap staat en om je heen draait met zo'n camera die iedereen wilt, en dat het spel constant hapert omdat het al die loslopende pokemon moet laden. Ik ben meer voorstander persoonlijk van de random encounters. Dit zorgt er voor dat mensen niet zo snel de allerbeste van een gewenst soort hebben.

Wat betreft de camera. Fixed is op zich niet echt zo heel erg toch?. Ik bedoel, als die camera gewoon goed staat, waarom zou je hem dan moeten draaien? Pokemon games hebben altijd die items verstopt die je soms nét kan zien. Als je de camera kan draaien dan is alles meteen exposed. Van mij mag het wel zo zijn dat je in routes een fixed camera hebt. in dorpjes en cities zou het echter leuk zijn als je rond kan kijken ja.

Waar ik gewoon het meest van baal is de gelimiteerde vrijheid die het ogenschijnlijk weer heeft. Routes afgebakend door een laag hekje of een drempel waar niet overheen kan omdat je blijkbaar invalide bent of zo. Dat je nog steeds niet je eigen character kan creëren omdat het anders niet in het verhaal past. Dat het grafisch nog steeds een grote peuterspeelzaal is.

Het is maar gewoon zoals altijd weer hopen dat de games zelf nog aardig spelen en dat er genoeg post-content aanwezig is. Ik EIS ook een national dex dit keer. Dat vond ik echt een gemis in Sun/Moon.
Avatar
Mink | 09 maart 2019 16:25 | #285671
collapse
Eerst was heel het internet bang dat Nintendo zich teveel vast zou houden aan Let's Go met de achtste telg in de mainserie. daardoor geeft GameFreak een trailer vol met knipogen naar de oudere delen waarbij de fans niet bang hoeven te zijn dat het te 'kinderlijk' wordt en vervolgens zeurt iedereen dat de gegeven beelden te vertrouwd zijn...

Vergelijk het anders met de eerste trailer van Super Mario Odyssey, dat was eigenlijk ook een tentoonstelling van herkenning met wat andere vijanden en omgevingen. De E3-trailer liet pas zien waar de core van de game om draait; Cappy en de mogelijkheid om vijanden over te nemen. Ik verwacht dat we bij de aankomende E3 een hoop gaan zien wat nieuw is en het spel naar een hoger niveau tilt. Tot die tijd wacht ik geduldig af op meer informatie en ben ik zeer content met wat er getoond is. De soundtrack voor Shield / Sword gaat echt uitmuntend worden.

Desondanks zijn er imo genoeg kritiekpuntjes, maar daar is ook nog genoeg tijd voor om het te verbeteren. Grafisch was het een beetje 'meh', de trailer was mooi maar zeker niet episch en vind ik de namen en de logo's niet echt uitnodigend. Desalniettemin enorm hyped.

En veel succes Mitch!
Avatar
FalconPawnch | 10 maart 2019 08:34 | #285675
Reactie op post #285671 van Mink
Ik verwacht dat we bij de aankomende E3 een hoop gaan zien wat nieuw is en het spel naar een hoger niveau tilt.


Ik hoop maar dat je gelijk hebt man...
Avatar
Mitch | 11 maart 2019 22:08 | #285686
Bedankt voor de toffe reactie allemaal Very Happy

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Pokémon Shield

Platform: Nintendo Switch
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Game Freak
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 1-4
Releasedatum: 15 november 2019

Pokémon Sword

Platform: Nintendo Switch
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Game Freak
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 1-4
Releasedatum: 15 november 2019