Swords & Soldiers II: Shawarmageddon Review | 07 april 2019 13:00 | Auteur: Erik

Het blijft toch een beetje bijzonder, als je een Nederlands product op een ‘grote’ console speelt. Bij PlayStation 4-titel Horizon: Zero Dawn heb ik bijvoorbeeld met een glimlach naar al die Nederlandse namen gekeken tijdens de eindcredits. Nou is Swords & Soldiers II: Shawarmageddon natuurlijk niet een grootse titel van dat kaliber, maar het is toch een stukje Neerlands trots op de Nintendo Switch.

Swords & Soldiers II: Shawarmageddon (wat een prachtige naam) is een re-release van het tweede deel, dat in 2015 op de Wii U verscheen. Nog steeds bouw jij in tweedimensionale levels stoere vikingen, mana-genererende uitkijktorens en trouwe pakezels om je goed te bewapenen tegen vijandelijk gespuis, dat in realtime telkens vanaf de rechterkant op jou af dendert. Wat er nieuw is? Een veel langere campagne, nieuwe achievements én online multiplayer! Genoeg speelplezier om al die slechteriken een kopje kleiner te maken!

6

Aanvallen!
Hoe dat kopje kleiner maken in zijn werk gaat? Stel je een (zeer) laagdrempelige RTS voor, maar dan in 2D. Helemaal aan de linkerkant is jouw basis, en jij wil de vijandelijke troepen aan de rechterkant uitschakelen. Hiervoor heb jij een fikse hoeveelheid goud en mana nodig. Die vind je bijvoorbeeld door sterke Vikingvrouwen of pakezels naar zogenoemde crates te sturen en die naar je basis te brengen. In latere missies vind je ook heuse goudmijnen (en nog later zelfs manamijnen) om je productie wat efficiënter omhoog te laten gaan. Van al deze blinkenende grondstoffen bouw jij eenheden, uitkijktorens of vervaardig je magische aanvallen die jouw tegenstander bijvoorbeeld in schapen doen veranderen. Wat jij wil.

Iets waar ondergetekende een beetje heel erg aan moest wennen, is dat dit allemaal in realtime gaat. Jij hebt dus niet á la Wargroove (sorry, Advance Wars) of Fire Emblem de tijd om even analytisch de situatie te overzien, nee, jij moet bliksemsnel schakelen en proactief reageren op je tegenstander. Die blijft namelijk gewoon demonen en heksen op je af sturen, zelfs als jij in een menuutje zit waarin je onderzoek doet naar nieuwe manschappen. Dit zorgt ervoor dat een potje Sword & Soldiers lekker actievol en chaotisch aanvoelt. Als iemand die altijd alles rustig wil overzien, betekende dit dat ik vaak het onderspit delfde. Krijg je er echter eenmaal handigheid in; dan werkt het heerlijk!

Ondanks dat je in een oogwenk beslissingen moet maken, heeft Ronimo Games een verrassend stukje vernuft en strategie in manschappen gestopt. Verrassende obstakels of bepaalde regels (kanonnen die vijanden op je af knallen, zijweggetjes) in de levels dwingen je bijvoorbeeld om niet klakkeloos bijlengooiende vikingen op je tegenstander af te sturen, maar juist wat behoudender te spelen. Vaak is het juist handig een schild op te roepen die jouw manschap beschermt tegen projectielen (en deze zelfs terugkaatst!) een hamer die vijanden de weg even verspert of een ijzige sneeuwstorm die ze zelfs helemaal in hun lopen stopt. Ook leuk: vijanden met steekpenningen omkopen, waardoor ze aan jouw zijde komen te staan.

8


Moeilijkheidsperikelen
Een beetje jammer is dat het spel niet zo goed weet op welke doelgroep het mikt. In eerste instantie had ik door het laagdrempelige verhaal, knotsgekke stijltje en gekke dialogen écht het gevoel een kinderspelletje te spelen. Dit wordt benadrukt doordat alles (uitstekend!) naar onze moedertaal is vertaald. Toch is de moeilijkheidsgraad met zijn gekke bokkensprongen hier niet helemaal naar; af en toe moet je echt als volleerd 2D RTS-fan aan de bak, zelfs al in het begin van de campaign. Meerdere moeilijkheidsgraden hadden het spel niet misstaan. Ander minpuntje? Het kent soms wat vervelende bugs; zo kon ik op een gegeven moment het einde van een level niet bereiken, puur omdat 'ie een bepaalde vijand niet liet zien die ik moest omkopen om verder te komen.

Aan de andere kant zijn er uitstekende quality of life-toevoegingen gedaan voor deze re-release. Zo is de lengte campaign bijna verdubbeld én kun je wanneer je maar wilt een online match spelen. Hier kies je een van de drie facties (vikingen, demonen of perzen) en begin je een veldslag tegen een willekeurige online tegenstander. Jij kiest van drie krachtniveaus aan eenheden vier stuks, en probeert zo slim mogelijk je vijand te overrompelen. Dit werkt alleraardigst, maar het was mij allemaal toch wat te laagdrempelig zonder een leuke missiestructuur. Ben je echter bedreven in Swords & Soldiers, dan kun je hier ongetwijfeld diens levensduur nog flink mee verlengen. Na al die hectiek houd ik het straks echter gewoon weer bij Fire Emblem.



Conclusie
Swords & Soldiers II: Shawarmageddon is een laagdrempelige 2D RTS bomvol charme en knotsgekke actie. Weg met analytisch nadenken over je volgende zet; in een oogwenk bepaal jij wanneer en welke manschappen je op het slagveld zet. Combineer dit met interessante obstakels en uitdagingen, en het spel houdt je lang strategisch zoet. De Nederlandse taal én grappige dialogen maken het ook uiterst geschikt voor kinderen. Jammer alleen dat de moeilijkheidsgraad niet helemaal daar naar is. Een kleine kniesoor, want wij Nederlanders kunnen hier meer dan trots op zijn.
7,5
N1-score
  • + Lekker laagdrempelig
  • + Nederlandse taaloptie
  • + Shoarmabakken met content
  • - Moeilijkheidscurve te hoog
Next articleSummoning Event vol Beasts gepland voor Fire Emblem Heroes Previous articleSuper Meat Boy Forever haalt release in april niet meer

Reacties van gebruikers

Avatar
Mitch | 09 april 2019 07:14 | #285900
Shoarmabakken met content Very Happy

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Swords & Soldiers II Shawarmageddon

Platform: Nintendo Switch
Genre: Real-Time Strategy
Ontwikkelaar: Ronimo Games/Engine Software
Uitgever: Ronimo Games
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2
Releasedatum: 01 maart 2019

Screenshots