Nintendo doet interessant boekje open over oorsprong van Yoshi Nieuws | 27 april 2019 10:56 | Auteur: Erik F. | Bron: Nintendo Dream (vertaling via Nintendo Everything)

Wist je dat Yoshi eigenlijk een schildpad is? Het Japanse Nintendo Dream praatte uitgebreid met Nintendo en Good-Feel over Yoshi's oorsprong.

Yoshi is echt een schildpad, toch? Takashi Tezuka (Nintendo): "Ja, ik moest altijd aandringen dat hij een schildpad was... [iedereen lacht]. We besloten een schildpad te gebruiken omdat we een personage wilden die niet misplaatst voelde in het Mario-universum. Dit kon Miyamoto's idee zijn geweest, maar dat weet ik niet zeker."

De eerste verschijning van Yoshi was in Super Mario World voor de Super Nintendo, maar het idee voor hem kwam oorspronkelijk van Shigeru Miyamoto. Hij wilde namelijk dat Mario... op een paard zou rijden! "Hij had al heel lang een zelfgetekende illustratie op zijn bureau van Mario die op een paard heet", weet Tezuka zich te herinneren. "Tja, om deze reden kon ik er niet om heen om Mario op een gegeven moment op een paard te laten rijden [iedereen lacht].

Krokodillenbek
Maar hoe kwamen ze dan op die groene dino... ehm, schildpad? "Gezien een normaal paard in het spel niet echt zou passen bij het Mario-universum, praatte ik een hoop met de destijdse designer, Shigefui Hino om iets berijdbaars te verzinnen dat nog steeds in dat universum zou passen", legt Tezuka uit. "Zijn mond kreukelde oorspronkelijk net als een krokodil, maar op een gegeven moment kwam hier verandering in en werd hij zoals hij nu is."

Yoshi_SuperMarioWorld

Het idee van een berijdbare schildpad annex dino werd zo populair, dat Yoshi algauw zijn eigen spel kreeg. Toch schetst Yoshi's Island een compleet eigen plaatje, totaal anders dan de Mario-platformers. Hoe is dat zo gekomen? "Het was niet zo dat we alles dat we met de game wilden direct vanaf het begin wisten, maar beetje bij beetje ontwikkelden we Yoshi's uitstraling", vertelt Tezuka.

"Gezien Yoshi zijn tong uit kan schieten en eten kan opeten, dachten we bijvoorbeeld aan zaken die hij kan doen met datgene dat hij opgegeten heeft, hier kwam het idee van het leggen van een ei vandaan door naar beneden te drukken. Toen dachten we: als hij een ei kan leggen, dan moet hij hier natuurlijk ook mee kunnen gooien!" Een klassieker was geboren.

Meer lezen?
Poeh, en dit is slechts een klein deel van het interview! Het gehele stuk gaat ook nog dieper in op de transitie tot Yoshi's Crafted World, hoe een kleuterschool hun inspireerde en nog veel meer. Lees de vertaling van het hele interview op Nintendo Everything.
Next articleProbeer deze week Mario Tennis Aces uit in nieuwe demo Previous articleBijna 10 miljoen Nintendo Switch-eigenaren hebben Nintendo Switch...

Reacties van gebruikers

Avatar
Mink | 27 april 2019 11:59 | #286198
Yoshi is een schildpad zoals Koopa? Defuck?
Avatar
IJsbeer | 27 april 2019 14:03 | #286205
collapse
Maar had Nintendo niet ooit gezegd dat het eigenlijk een draak of dino is? In Brawl en smash 4 heet zijn Final smash echt "super dragon". Waarom veranderen ze het dan steeds?
Avatar
MVG | 27 april 2019 14:41 | #286206
Reactie op post #286205 van IJsbeer
Ik denk dat ze als uitgangbasis een schildpad kozen, om hem in die wereld thuis te laten horen, maar dat Yoshi toch wel degelijk een draakje of dinosaurus is. Standaard is hij echter groen en hij heeft nog altijd een schildje op zijn rug, wat ook als een zadel voor Mario kan worden gezien. Geen schildpad meer, maar wel meer een schildpadachtige dan een paard. Een dinosaurus of draak is dan eigenlijk een logische keuze, vanuit de combinatie.

Vergeet niet dat Bowser's ontwerp begon als een stier. De inspiratie daarvoor kwam uit "Journey to the West", een bekende Aziatische vertelling. In 1960 maakte Toei daar een animatiefilm van, in het westen bekend als "Alakazam the Great". De grote vijand daarin was King Gruesome, ook wel de Ox-King of Bull Demon King ("Journey to the West" was ook de inspiratie voor de Dragon Ball serie, waarin eveneens een Ox-King meedoet, aanvankelijk als tegenstander), maar van zijn uiteindelijke ontwerp werd tóch een schildpad gemaakt.
Dit paste beter bij de Koopa Troopa's, welke waren afgeleid van de Shellkreeper vijanden uit het oorspronkelijk "Mario Bros." uit 1983 (ook dat waren schildpadden). Net als een paard zou een stier niet echt op zijn plaats voelen in Mario's wereld. Sinds 1983 was Mario immers een loodgieter en daar kwamen ook de bekende groene buizen vandaan. Een stier of paard verplaatst zich niet door een wereld van buizen, terwijl schilpadden wel een logischere keus lijken om in een riool te wonen.

Er zijn invloeden van een paard en een schildpad aanwezig, maar dat sluit niet uit dat de uiteindelijke Yoshi een dinosaurus is. Zo speelt "Super Mario World" zich af in Dinosaurworld, waar Mario, Luigi en Peach op vakantie zijn. In die wereld zijn ook andere dinosaurussen te zien, zoals Dino Rhino, Dino Torch, Rex en Blargg. Dit zijn overigens geen realistische dinosaurussen, net zoals dat Yoshi dat ook niet is. Ze sluiten wat ontwerp betreft echter wel enigszins aan bij andere vijanden, waaronder Koopa Troopa's, wat wél echt schilpadden zijn. Op die manier lijkt Yoshi ook te zijn ontworpen.

Vond het een interessant interview. Leuk om te horen hoe alle keuzes uiteindelijk vorm kregen. Sommige dingen die erg vergezocht lijken, zijn vaak toch behoorlijk logisch gekozen. Smile
Avatar
Yosher | 27 april 2019 16:58 | #286211
collapse
Ik weiger in ieder geval te geloven dat Yoshi een schildpad is, of dat zijn zadel een schild is. Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar voor mij blijft Yoshi in dino/draakje, en zijn zadel een.. tja.. zadel.

Overigens, zo zou Yoshi er oorspronkelijk hebben uitgezien (of in ieder geval één van zijn voorgaande looks voordat zijn uiteindelijke design klaar was):
maxresdefault
Avatar
MVG | 27 april 2019 18:35 | #286214
Reactie op post #286211 van Yosher
collapse
Haha, Yoshi met een Koopa Troopa-kop ziet er slecht uit. Er mist iets. Veel minder lief en knuffelbaar ook. Blij dat ze m' nog wat doorontwikkeld hebben. Ze hebben met "Super Mario World" toch echt wel het juiste ontwerp gekozen. Door die bolle snuit lijkt hij ook veel meer op een dinosaurus.

Was zo gaaf ook, de eerste keer "Super Mario World" destijds en dan Yoshi ontdekken. Sommige vrienden noemden Yoshi destijds ook wel eens een paard. Zo van: "Oo, nu ben ik m'n paard weer kwijt!". Het idee is gebleven, al is het uiterlijk veranderd. En in die tijd waren dinosaurussen ineens zo'n beetje het gaafste dat er bestond, met op het hoogtepunt "Jurassic Park" in de bioscopen. Hoe kon het anders dat Yoshi populair werd?

Dat ding op zijn rug is trouwens allebei. Het is een zadel, maar hij heeft het ook als Mario niet op zijn rug rijdt. Het gaat er niet af. Het is onderdeel van het personage en zonder is Yoshi niet compleet. Schildje én zadel in één. Waarom kiezen als het beide is, toch? Wink
Avatar
ThanosReXXX | 27 april 2019 19:22 | #286216
Reactie op post #286214 van MVG
collapse
Ik weet wel dat het in een game niet allemaal zo precies hoeft te kloppen, maar zonder stijgbeugels en/of bevestigingsriem kan het toch geen zadel zijn, wat mij betreft. Ook de vorm en de opstaande rand doen mij inderdaad meer aan een schild denken. Zelfs in die oudere ontwerpen is dat toch al wel duidelijk.

Moet stiekem toch altijd wel een beetje hoofdschuddend lachen, als fans tegen Nintendo ingaan, als die om de zoveel tijd weer eens wat informatie vrij geven, betreffende de geschiedenis en oorsprong van hun eigen figuren... Wink
Avatar
Yosher | 27 april 2019 20:18 | #286218
Reactie op post #286216 van ThanosReXXX
collapse
Ach, Nintendo veranderd zelf vaak ook wel de regeltjes hoor. Zo waren de Koopalings aan het begin altijd Bowser's kinderen, maar nu zeggen ze altijd dat het zijn handlangers zijn. Beetje vreemd, niet? En dan heb je nog die hele Birdo kwestie. De éne keer is het weer een mannetje, dan is het weer een vrouwtje. En dan Wario en Waluigi nog. Zijn dat nou broers, of zijn het neven van elkaar?

Het is allemaal één grote bende wat dat betreft, dus het boeit me gewoon niet meer echt wat Nintendo zegt op dit gebied, ik zie het allemaal gewoon zoals ik het wil zien. Het is ook niet alsof Mario zo'n enorm belangrijke 'canon' heeft, dus het boeit ook eigenlijk geen fluit. Wat mij betreft is dit gewoon wel interessant leesvoer maar ik neem het dan wel met een paar korreltjes zout. Hahaha
Avatar
MVG | 28 april 2019 11:34 | #286222
Reactie op post #286218 van Yosher
Zijn inderdaad twijfelachtige dingen in Mario´s wereld.

Heb zelf bijvoorbeeld wat moeite de Koopalings als hulpjes te zien, terwijl het eigenlijk Bowser's kinderen waren. Ze zijn ook zo ontworpen, ondanks dat Miyamoto nu zegt dat dit een rol was die zij destijds speelden. Misschien omdat ze in het westen populairder waren, dan in Japan. Aanvankelijk hadden de Koopalings bijvoorbeeld nog geen namen, die pas kwamen bij de westerse release van "Super Mario Bros. 3". Dat zegt toch al iets, al zijn deze namen vervolgens ook in Japan overgenomen.
Bowser Jr. zou de enige zoon van Bowser zijn. Zelf zie ik liever dat Bowser 8 kinderen heeft, maar dat er één favoriet is, die voor hem op de eerste plaats komt.

Zo zijn er wel meer dingen waar je min of meer een eigen interpretatie aan kunt geven. Vooral in de vage eerdere jaren werd er weinig nagedacht over dat soort dingen.
Avatar
ThanosReXXX | 28 april 2019 15:05 | #286227
Reactie op post #286218 van Yosher
Enerzijds heb je daar wel een punt, maar in dit geval gaat het om een oorspronkelijk verhaal, niet om een soort retcon gebeuren, wat jaren na dato ineens veranderd is. Dit is het originele idee achter Yoshi.

Om jouw voorbeeld te gebruiken, zou dit dus in het geval van de Koopalings gaan om het feit dat ze bedacht zijn als Bowsers kinderen.

Birdo wordt in de allereerste manual overigens ook vrouwelijk genoemd.

Persoonlijk houd ik dus die eerste, oorspronkelijke versies aan. Wat betreft al dat veranderen en aanpassen, om wat voor reden dan ook, vertrouw ik Nintendo ook voor geen cent meer, dus daar zijn we het wel over eens.
Avatar
Yosher | 27 april 2019 20:13 | #286217
Reactie op post #286214 van MVG
collapse
Haha, ja, ik ben ook wel blij dat hij is geworden zoals we hem nu kennen. Maar goed, misschien als hij was zoals die sprite, waren we er misschien na een tijdje wel aan gewend geraakt, zoals we ook aan andere personages gewend zijn geraakt.

En met die logica kan je ook net zo goed zeggen dat zijn schoenen geen schoenen zijn, maar dat dat gewoon zijn voeten zijn. Ze gaan nooit uit, en hij wordt er zelfs mee geboren, het is onderdeel van het personage en zonder is Yoshi niet compleet. Toch twijfelt niemand eraan dat dit schoenen zijn. Razz
Avatar
MVG | 28 april 2019 11:48 | #286223
Reactie op post #286217 van Yosher
Haha, verder hebben ze m' niet echt meer veranderd. Ze hebben alleen die snuit boller gemaakt. Gelukkig maar, want het prototype oogt wel echt als een schildpad. Blij dat ze uiteindelijk voor het dinosaurusachtige uiterlijk zijn gegaan. De schildpadden zijn bij Mariogames meestal de vijanden. Yoshi oogt nu ook vrolijker.

Dat is ook weer zo, maar zijn schoenen zien er ook echt uit als laarsjes. Zijn zadel / schild is mogelijk bewust wat in het midden gelaten, voor eigen invulling. Het fungeert als beide.

Overigens leek het schildje vroeger meer op een zadel dan tegenwoordig. Ter illustratie:
SMW_Art_-_Yoshi
Yoshi in "Super Mario World"
446px-Yoshi_colouring_book2
Yoshi tegenwoordig

Het is dus beide. Het is in ieder geval duidelijk dat hij invloeden van een paard en schildpad in zich heeft en een dinosaurus of draakje is dan min of meer de meest logische tussenvorm. Het ontwerp is wel meer veranderd. Zo zijn die kleine voorpootjes uitgegroeid tot armpjes met handen, is Yoshi rechter gaan lopen en is zijn bouw wat compacter geworden. Toch, nog steeds herkenbaar als dezelfde Yoshi. Relatief gezien is hij niet veel veranderd.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.