Sakurai spreekt in interview uit 1999 over totstandkoming van Super Smash Bros. Nieuws | 28 april 2019 11:00 | Auteur: Erik F. | Bron: Shmuplations

Shmuplations heeft een twintig jaar oud interview van Masahiro Sakurai vertaald. Hierin doet hij een klein boekje open over hoe Super Smash Bros. voor de Nintendo 64 tot stand kwam.

Wist je dat Sakurai al halverwege de jaren '90 aan Kirby's Air Ride (2003, Nintendo GameCube) werkte? Het was een van de twee prototypes waar hij en zijn baas bij HAL Laboratory, Satoru Iwata, destijds mee bezig waren. De ander was een vechtspelletje voor vier spelers. Er werd echter al snel een streep door Kirby's Air Ride gezet, zodat dat vechtspelletje tóch voorrang kreeg. Dit was, natuurlijk, het beginsel van Super Smash Bros.

Honden in de hoofdrol
"De grondslagen van het spelsysteem waren er al al: de manier hoe je schade toebrengt, de kantelaanvallen, de Z-knop voor blokken en ga zo maar door. In het begin waren de personages 'gewoon' menselijke personages", herinnert Sakurai zich. Het team had echter moeite met het kiezen van een thema voor de vechtersbazen. "Uiteraard dachten we gedurende die tijd aan een hoop verschillende mogelijkheden. We overwogen om het designen van de personages uit te besteden of om ze allemaal honden te maken - het allereerste vechtspel met honden [lacht]."

SuperSmashBros_Nintendo64

Zijn eigen roze blob passeerde ook nog even de revue, voordat ze kwamen op de uiteindelijke keuze. Sakurai: "Ik dacht er ook over na om enkel Kirby-karakters te gebruiken. Maar uit al die ideeën, kwamen we uiteindelijk tot de conclusie dat het gebruiken van Nintendo-personages in een 'battle royale'-stijl het meeste effect zou hebben."

Toch was men bij Nintendo en daarbuiten niet zo happig op het idee van een vechtspelletje waarin Pikachu en Mario elkaar kapot kunnen slaan. "Toen het spel net op de kmarkt kwam, klaagden er mensen over het idee dat Pikachu een geweer vasthield."

Sakurai begrijpt echter niets van dergelijke kritieken, hij ziet (in 1999) Smash meer als een sportwedstrijd: "In Super Smash Bros. is het niet je doel om je vijand te verslaan of fysiek kapot te maken; het is meer als een sportwedstrijd waar je punten scoort door mensen uit de arena te meppen." Hij gaat verder: "Dit is de reden dat, als iemand wint, ik ervoor zorgde dat er geluiden van applaus voor de winnaar kwamen en er geen dode lichamen of iets dergelijks bleven liggen als een speler als zijn levenspunten verloor. Het komt er allemaal neer op hoe je het bekijk."

Meer weten?
Er ging echter nog veel meer vooraf aan de totstandkoming. Wist je dat Super Smash Bros. eerst bekend stond als Dragon King: The Fighting Game en dat het waarschijnlijk nooit het levenslicht had zien zonder de hartstochtelijke passie van Sakurai en Iwata? In zijn uitgebreide special vertelt Erik je alles over het levensverhaal en de onwaarschijnlijke geboorte van Super Smash Bros.
Next articleAdvertentie onthult nieuwe elementen en vijanden in Super Mario... Previous articleVR-update The Legend of Zelda: Breath of the Wild brengt snellere...

Reacties van gebruikers

Avatar
FalconPawnch | 28 april 2019 13:03 | #286224
Ik wilde net zeggen, hadden we vorig jaar niet een vergelijkbaar bericht? En toen zag ik de laatste zin met een link daar naartoe =)

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.