Goldeneye: Rogue Agent Preview | 20 juni 2004 15:06 | Auteur: Randy1

Electronic Arts komt later dit jaar met een game die een titel draagt waarvan monden zich openen, maar die toch niet al teveel aandacht schijnt te krijgen. Lees alles over GoldeneyeL Rogue Agent in deze Preview...

Why save the world when you can rule it?
We kunnen ja of nee knikken, in of tegenstemmen, maar als je een grote groep gemiddelde gamers erbij pakt en ze een enquête laat invullen is het al snel duidelijk dat de James Bond franchise, op economisch gebied na, niet echt een geweldige gameserie voor Electronic Arts is geweest. Ze gingen van dikke multiplayer wapens in Nightfire naar third-person view in Everything or Nothing, kwamen met deze laatste titel aanzetten met een game die moet lijken als een film en lieten voor de perspresentatie zelfs 'Sir' Richard Kiel, oftewel Jaws, overvliegen om dit duidelijk te maken...

viewerscreen
Een hoogtepunt uit mijn 'carriere', de sneaky geschoten schoen vergelijking foto, waarop mijn maat 53 Black's verpletterd werden door Jaw's z'n maat 56 White's...


Maar het liep allemaal niet zo lekker als verwacht. Waar Nightfire nog hoge 8'en wist te halen, zo was Everything or Nothing een game die vooral kritiek kreeg op de lengte. Waar een film 3 uur kan duren, zo kopieerde deze game ook dat aspect waardoor je er zo doorheen zat. Vooral Nintendo gamers hebben er nu genoeg van. Waar blijft die James Bond game die te vergelijken is met Rare's N64 launchtitel, het geweldige Goldeneye 64?

Niet doorvertellen hoor...
In 2003 hadden reporters van GameQube een gezellig babbeltje met insiders van EA, die ons wisten te vertellen dat er een 'Goldeneye 2' in de planning stond. Natuurlijk moest Everything or Nothing nog steeds verschijnen, waardoor de bekendmaking van dit grote nieuws niet de bedoeling was. Anders trek je namelijk de spotlights van je ene product af en gaat iedereen al kijken naar wat er hierna komt. Logisch genoeg werd ons dus gevraagd om het stil te houden...

Maar een aantal maanden terug wist iedereen meer. Goldeneye 2 werd officieel aangekondigd en gamers al around the world sloegen met hun vuist op de tafel uit ongeloof en woedde. 'WHATTA FOCK?! EA GAAT EEN NIEUWE GOLDENEYE MAKEN?!!!'. Langzaamaan bedaarde iedereen. De aankondiging leek dood te vriezen en het enige wat er nog van over was waren Forum Topics met speculatie, speculatie over hoe EA een Bond avontuur wilde gaan maken die de titel 'sequel op Goldeneye 64' waard was. Little did we know...

Sequel?
Goldeneye: Rogue Agent is namelijk geen sequel. Het lijkt er zelfs op dat de titel alleen maar gekozen is vanwege een goede blik erop uit een commercieel standpunt, want de gameplay, het verhaal en de gedachte van en in Rogue Agent komen niet overeen met die van en in Rare's Goldeneye 64. Je speelt geen James Bond, de game is multiplatform en de enige die een vergelijking maken met Goldeneye 64 bezitten geen baan bij Electronic Arts.

Jij bent namelijk Agent 006, een voormalig agent van de Engelse geheime dienst. Na vele overtredingen op zowel administratief als gewelddadig gebied besluit je werkgever dat de samenwerking over is en wordt je harteloos ontslagen en het gebouw uitgeschopt. Dit, samen met de gewonnen reputatie en slechte referentie, zorgt ervoor dat je niet al te vredelievend bent geworden...sterker nog...je bent slecht genoeg gegroeit om als een Rolling Stones lid de duivel je medeleven te tonen...

viewerscreen


Maar er is meer aan de hand met het personage die zijn schoenen om jouw voeten slaat. Waar een situatie 'more then meets the eye kan zijn', stopt deze situatie precies daar, in het oog van Agent 006. Sinds Dr. No namelijk een kogel door je hoofd heeft geschoten en daarmee je linkeroog heeft gesloopt, heb je een kunstoog in je koppie zitten. Dit oog is er niet zomaar een. Hij is namelijk van goud, iets wat de betekenis van de titel van deze game ineens duidelijk maakt.

Agent Goldeneye komt in contact met Goldfinger, een van de grootste criminele bazen van de wereld die kinderen en vrouwen van de kaart afveegt alsof het Amerikaanse beloftes zijn. Golfinger heeft echter een concurrent en samen met deze andere baddie vecht hij om de wereldheerschappij op crimineel gebied. Je kunt het al raden, deze andere slechterik heet Dr. No, de reden waarom jij chickies vanuit een ijzeren bunker lijkt te spotten. Verwacht een verhaal met variërende doelen en een toefje wraak, verpakt in een strijd tussen slecht en slecht.

Developed by Bungee, Konami, Ubi Soft and EA Sports
Beloftes zijn gemaakt, verwachtingen zijn weer hoog. We moeten slechteriken als Oddjob, Scaramanga, Xenia Onatopp en Pussy Galore gaan terugzien. We moeten de ultieme strijd tussen twee groeperingen met hetzelfde doel gaan beleven. Maar kom op, het is EA! EA, Electronic Arts, James Bond 007: Nightfire, Everything or Nothing! Veel beloftes, weinig echte waarmaking! Mooie trailers, weinig goede gameplay!

Wat mensen te vaak vergeten is dat een game automatisch samensmelt met de publisher. Een publisher brengt game alleen uit, het is de developer die werkt aan de titel. In dit geval is de developer Electronic Arts LA, maar denk hierbij niet aan EA. Denk aan ex-medewerkers van Bungee's Halo team en aan de spleetogen van Konami's mannen. Denk aan de Yankees van Ubi Soft Montreal die je Splinter Cell brachten. Dat, samengesmolten met ervaren EA mannen van de Madden NFL serie, is het team dat werkt aan Goldeneye: Rogue Agent.

En dat is meteen te merken aan de gameplay. Veel elementen worden 'geleend' uit eerdergenoemde titels, om te beginnen is daar de AI van je tegenstander. Als in Splinter Cell: Pandora Tomorrow maakt Goldenye: Rogue Agent namelijk ook gebruik van Adaptive Intelligence, wat inhoudelijk betekend dat de computer AI zich aanpast aan jouw acties. Ze worden slimmer, leren van hun fouten en als je ze echt tot ultieme IQ levels pushed zullen ze samen gaan werken en zelfs acties in team verband gaan uitvoeren, waarbij jij het dus opneemt tegen een 5-man army (alhoewel 2 mannen ook kunnen samenwerken, maar je snapt het punt).

Perfect Schieten
Zoals Kanis zou zeggen, 'hier heb ik nou jarenlang in het diepste geheim aan gewerkt', zo zegt EA dat ze anderhalf jaar lang bezig zijn geweest met het tunen van de manier waarop je je wapens moet gaan hanteren in Goldeneye: Rogue Agent. Schieten moet dus perfect gaan aanvoelen. Verwacht dus geen tegenstanders die je moet bewerken met 10 headshots voordat ze het loodje leggen en verwacht ook geen sniper rifle die je zonder te trillen vast kunt houden.

viewerscreen


Sterker nog, misschien moet je in dat geval wel Diazepam gaan verwachten. In Metal Gear Solid moest je dit medicijn slikken om rustig te worden, een status waaruit je makkelijker kon mikken met je rifle. Gezien het leengehalte van Rogue Agent kunnen dit soort coole aspecten makkelijk toegepast gaan worden. Als je het lijstje features leest zie je namelijk al dat de Splinter in deze gouden Cell zit. Je kunt 2 guns vasthouden en tegelijkertijd granaten werpen (Halo). Je kunt nekken breken (Metal Gear Solid), je tegenstanders als meatshield gebruiken (Splinter Cell). Hell, je kunt zelfs granaten in je tegenstanders outfit tot explosie brengen door ze te beschieten (Halo).

Natuurlijk is er met de aanwezige invloed van Metal Gear Solid en Splinter Cell ook weer de aanwezigheid van stealth. Gelukkig is dit aspect deze keer meer een keuze dan eis, want waar Everything or Nothing je soms dwong tot, bijvoorbeeld, het gebruiken van een silencer, zo is het in Goldeneye: Rogue Agent niet noodzakelijk om met Agent 006 langs kratten te kruipen en langs muren te glijden. Wat al wel duidelijk is is dat EA de game realistischer wilt maken, met speciale 'hide-outs' waar je je in kunt verschuilen en 'muren' van speciale elementen (vuur, ijs) waar je achter kunt duiken voor bescherming. Je moet dus opletten dat niemand je met een kogel raakt, want je valt sneller in de eeuwige slaap dan voorheen.

More then meets the eye
Het gouden oog van Agent 006 is trouwens meer dan een vervanging. Het is een wapen, een scanner, een gadget. Waar Agent 007 zijn technologiën van Q ontvangt, zo kan Agent 006 zijn gouden oog om de zoveel tijd upgraden om 'em bekwaam te maken voor meer situaties. Een grijphaak uit je oog schieten gaat misschien iets te ver, maar scannen zoals Samus dat met haar visors doet is een vergelijkbare feature en meteen eentje die 'Goldeneye' meer maakt dan gewoon een titeltje...

En, natuurlijk, is daar dan de aanwezigheid van de 'goodie goodies'. James Bond is de gezamelijke tegenstander van Goldfinger en Dr. No en het valt te bezien wie van de groeperingen de derde hond is die er met het been vandoor gaat. Aangezien jij de slechterik bent lijkt het logisch als je op een gegeven moment een kogel door Bond z'n kop heen jaagt, maar aangezien dit toch een James Bond game is, moeten we ook rekening houden met het feit dat Agent 007 nooit sterft. Zou dit dan de eerste keer zijn?

Ware 'sequel'?
Het probleem met James Bond games van EA is dat het altijd goed en lekker klinkt, totdat we echt beginnen te proeven van de taart. Zo klinkt het allemaal geweldig, een gloednieuwe Goldeneye titel, realistische gunfights waarin stealth eigelijk alleen aanwezig is in de vorm van 'KIJK UIT, EEN KOGEL, DUIK WEG!' en daarnaast nog eens een uitgebreide multiplayer mode met gigantisch grote levels, uitgerust met valstrikken en andere originele features die je in de gemiddelde FPS niet tegenkomt.

viewerscreen


De grote vraag is echter niet of de game lekker klinkt. Het is of Goldeneye: Rogue Agent echt kan uitgroeien tot een game die de titel 'Goldeneye' eer aandoet. Het is en blijft een EA game en de beloftes beloven ons deze keer een origineel gepeperde mix tussen Halo, Splinter Cell, Metal Gear Solid en zo nog wel wat titels, die eigelijk niets betekenen. Het gaat namelijk om het eindresultaat. Hopelijk wordt de game deze keer wel zo goed als deze Preview zegt en mag de Review die we rond de release later dit jaar schrijven overeenkomsten brengen met al deze positieve woorden.
Next articleTribal SP naar Europa verscheept Previous articleThe Incredibles Screens

Reacties van gebruikers

Avatar
Pikachu | 20 juni 2004 18:02 | #29386
Kijk je moet het anders zien, ze hebben de naam niet omdat er al een goede game van was, maar omdat er een goede film was is. En je kent EA die maakt games van goede films, met een stempel van kwaliteit die we allemaal kennen.
Avatar
Pikachu | 20 juni 2004 17:17 | #29459
Famke Jansen is hotty.
Avatar
Wings_of_Gold | 20 juni 2004 17:49 | #29460
Khoop niet dat ze de licentie gaan vergallen... Golden eye was zon geweldige game als ze dat niet gaan evenaren dan... Crying
Avatar
Joost | 20 juni 2004 18:01 | #29461
Ik verwacht een flop Smile . Je moet wel bedenken dat het EA is he.
Avatar
Gebruiker 2571 | 20 juni 2004 15:33 | #40089
jeu, eerste, cowle game hoor
Avatar
Wings_of_Gold | 20 juni 2004 15:45 | #40090
nice, very nice, denk datk deze wel ga kopen Smoking
Avatar
Gebruiker 2647 | 20 juni 2004 15:52 | #40091
Wat ik in de opm2 geLezen heb over dit speL, beLooft aLLeszins niet veeL goeds. Ik vind dat EA het Langzaam aan mag stoppen, met die bond games uit te brengen. Het is bijLange niet geLukt om een game zoaLs het uLtra 64 speL goLdeneye te brengen.
Dat microsoft de Licentie maar koopt voor Rare of zo.
En wat te bedenken over de naam? Dus het heeft niks te maken met goLdeneye (van rare), maar met 006 die een gouden oog heeft. Echt raar, vind ik. Ik heb zo het gevoeL dat ze bij EA denken: "we wiLLen veeL geLd verdienen met de naam 'goLdeneye' maar we gaan geen vervoLg maken op de 64 versie, want anders gaan we af aLs een gieter, dus we geven die gast een gouden oog. Dan gaan de mensen denken aan goLdeneye van op 64, en kopen ze het speL.

Wat een positieve preview, Randy!! :-)
Avatar
Gebruiker 3239 | 20 juni 2004 15:55 | #40092
lache shit diot spel toch wel...
Avatar
MainStream | 20 juni 2004 16:13 | #40093
Ik Heb Alle Vertrouwen In EA LA
Avatar
Gebruiker 1603 | 20 juni 2004 19:01 | #40103
Niets verslaat het orgineel. En helemaal al niet Perfict Dark
Avatar
Theun | 20 juni 2004 20:54 | #40112
Je speelt toch geen 006? Dat is Travalyan!
En EA heeft duidelijk gezegt dat je die niet speelt!
Avatar
Randy1 | 20 juni 2004 21:09 | #40113
Je speelt geen Travalyan, nee Razz 006 is gewoon een vervangend codetje voor ''Agent Goldeneye''.
Avatar
Gebruiker 3204 | 20 juni 2004 21:50 | #40114
wel leuk en alles enz......... maaruh ff off-topic.....check dit filmpje eens........ vet raar.....weet iemand hoe dat werkt? of ben je dan gewoon hardstikke begaafd?:p anders zou ik het wel willen leren(A):
http://www.muchosucko.com/video-davidblainelevitate2.html
Avatar
Paul S | 20 juni 2004 23:36 | #40116
Ik heb de game gespeeld op de E3. Op de Xbox de 4-player split-screen versie en op de PS2 het eerste singleplayer level.

De multiplayer was leuk om te spelen, al was het level op het eerst oog best ingewikkeld en zaten er nog al wat deuren in die je steeds op moest maken. Dat haalde de vaart er uit (en om een vage reden gingen die deuren ook niet altijd open, vroege versie?). Wapens kon ik eerst ook niet vinden, maar die bleken nu aan de muur te hangen ipv dat je ze op de grond vond.

De single player was ook wel in orde. De graphics waren goed alleen miste er hier en daar nog wat visuele effecten. Het schieten ging niet altijd even goed, maar dat kan ook aan de accuracy van de guns hebben gelegen. Het wisselen tussen de wapens ging trouwens niet echt lekker. Je moet namelijk het ene wapen weg gooien als je een ander wapen wilt gebruiken. Dus als je 2 bepaalde wapens tegelijk wilt vasthouden ben je ff aan het kloten. De AI leek trouwens best intelligent, maar in hoeverre ze goed reageren heb ik niet echt kunnen testen.

Mijn tijdelijke oordeel: Dit kan wel eens wat worden.
Avatar
Willem | 21 juni 2004 07:09 | #40118
Deze game word echt te vet man! Paul S, als jullie 'm al konden spelen he, wrom schoten jullie dan niet memorycard's vol met foto's? (mag dat niet ofzo?).
Avatar
Paul S | 21 juni 2004 07:16 | #40119
Dat mocht inderdaad niet. Je speelde de game dan ook alleen maar achter de schermen waar je alleen op afspraak kon komen, waar 10 medewerkers van EA rondliepen (op 40 vierkante meter) en waar 2 gruwelijk grote bodyguards voor de deur stonden. Niet echt het oproberen waard dus.
Avatar
Gebruiker 2709 | 21 juni 2004 09:41 | #40122
Nintendo moet Rare terug kopen, er wat nieuwe goede getalenteerde mensen is stoppen en ze aan het werk zetten aan Goldeneye 2 en Perfect Dark 2 Smile
Avatar
Gebruiker 2584 | 21 juni 2004 11:00 | #40126
Idd, gewoon overkopen die handel. Voor microsoft doen ze toch nix,..........oh ja uitstellen en cancelen.
Avatar
Gebruiker 3170 | 21 juni 2004 11:14 | #40129
Hele leuk previews, zoals altijd Randy Smile Maar ik heb van mijn fouten met EA geleerd en verdom het om ooit nog een game van hun in mijn bezit te krijgen.
Avatar
Gebruiker 2768 | 22 juni 2004 23:10 | #40359
is dit spel een naaper?, hmm lijkt r wel op, ehhm btw een vraag, gaat deze game ook online op de cube??
Avatar
Randy1 | 22 juni 2004 23:17 | #40362
Geen naaper, en niet online Wink
Avatar
Gebruiker 2768 | 24 juni 2004 15:23 | #40541
hahah k Smile (wel jmmr van t niet online gaan Mad )
Avatar
Gebruiker 3204 | 25 juni 2004 18:33 | #40672
wattun dooie boel hier.......en het is nog wel het hoofdnieuws-_-'
Avatar
Randy1 | 25 juni 2004 20:47 | #40677
Nope...het heeft erg veel (unieke) views, alleen weinig reacties, en Nope again, het is een Preview.

En tot slot, het is juist goed dat er 'weinig' reacties zijn. Dat betekend namelijk dat de Preview informerend genoeg was want er zijn amper vragen, en dat betekend dat hier niet iedereen spamt en sukkelt.
Avatar
Gebruiker 3204 | 26 juni 2004 07:05 | #40721
aha... Razz Very Happy
Avatar
Gebruiker 3654 | 26 juni 2004 12:26 | #40754
we zullen zien
Avatar
Willem | 24 juli 2004 22:06 | #44497
Geil beeldmateriaal!!!! Omfg deze game moet ik echt hebben! De levels zijn helaas weer niet zo gedetaileerd als ik de filmpjes bekijk, maar de actie en sensatie lijkt op de actie en sensatie die ik ook in Goldeneye voelde :')
Avatar
Djep | 19 november 2004 23:44 | #57740
dit kan nog wel eens wat worden met die ex mederwerkers van die andere bedrijven

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

James Bond 007: GoldenEye: Rogue Agent

Platform: Nintendo GameCube
Genre: FPS
Ontwikkelaar: Electronic Arts
Uitgever: Electronic Arts
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: Onbekend

Screenshots