Resident Evil 4 HD - Morbide meesterwerk Review | 17 juni 2019 13:41 | Auteur: Mitch

Ah Resident Evil 4, voor Nintendo-liefhebbers misschien wel het meest bijzondere deel in de reeks. Ooit exclusief gemaakt voor de Nintendo Gamecube als onderdeel van de fabuleuze 'Capcom Five', tegenwoordig verkrijgbaar op iedere spelcomputer onder de zon. Het spel heeft in de afgelopen 14 jaar een legendarische status opgebouwd en hele volksstammen droegen en dragen het spel op handen. En ik? Ik ben die ene Nintendo-liefhebber die Resident Evil 4 nog nooit heeft uitgespeeld.

Voor de mensen die net als ik onder een El Gigantische steen hebben geleefd, neem ik het begin nog eens door. Jij bent Leon S. Kennedy, een soort Special Forces-agent die aankomt in het Spaanse dorpje El Pueblo. De dochter van de president is namelijk vermist en dit onheilspellende, mistige en nare boerengat schijnt haar laatst geziene locatie te zijn. Vriendelijk en gastvrij als ze zijn, besluiten de dorpelingen je ter ere hiervan een warm welkom te geven met brandende toortsen. Oh en hooivorken. Oh, en had ik de gestoorde gast met de kettingzaag al genoemd? Bienvenido, Leon!

resi4switch1

Als Leon is het aan jou om deze zombie-achtige dorpelingen van een paar verse kogelgaten te voorzien en hier komt het survival horror-aspect om de hoek kijken. Zo kun je pas schieten als je stilstaat en draait Leon tank-achtig traag om zijn as. Daarbij is munitie schaars, zeker in het begin van het spel. Je kunt als laatste noodmiddel nog wild om je heen slaan met een mes, maar verwacht hier niet teveel van. Het zijn stuk voor stuk beperkingen die opgelegd worden aan de speler met één overkoepelend doel: de spanning opvoeren.

Verlaten dinerhal
En de spanning opvoeren, daar is Resident Evil 4 heer en meester in. Eenmaal in het centrum van El Pueblo aangekomen dacht ik echt dat ik het loodje zou leggen, omsingeld door gemuteerde dorpelingen die me een kopje kleiner probeerden te maken. Totdat een spookachtige bel luidde en mijn belagers volgzaam richting het nabijgelegen kerkje strompelden. Opeens stond ik in een verlaten dorpje en kon je een speld horen vallen. Wat zit er in dat kerkje? Wie zijn deze 'Los Illuminados'? Allemaal vragen die langzaam tijdens het spelen beantwoord worden.

Resident Evil 4 is dan ook geen traditionele horrorgame met goedkope jumpscares en andere flauwe technieken. Nee, de spanning in dit spel is onderhuids. Het is een verlaten dinerhal binnenlopen in een duister kasteel, wetende dat ieder moment de ridderstandbeelden tot leven kunnen komen. Het is de walging die je voelt wanneer je een vreemde parasiet voor het eerst uit de nek van een zojuist onthoofde dorpeling ziet kruipen. Het is kortom, de constante afwisseling tussen nagelbijtend spannende 'rustmomenten' en macabere actie die de sfeer in dit spel onvergetelijk maakt.

resi4switch3

Sfeer en spanning zijn essentiële elementen voor een spel als Resident Evil, maar gelukkig vergeten de makers nooit dat een videogame staat of valt met sterke gameplay. De mechanieken van het schieten bijvoorbeeld, zijn ook 14 jaar later nog altijd top notch. Het richten is accuraat en afhankelijk van welk lichaamsdeel je raakt, zullen tegenstanders anders reageren. Ze struikelen bijvoorbeeld wanneer je ze in het been schiet en laten hun hooivork vallen als je op hun arm mikt. Daarnaast hebben ook de omgevingen zelf interactieve elementen. Zo kunnen hangende olielampen losgeschoten worden om de Los Illuminados van extra brandwonden te voorzien en kun je bij één minibaas met slim schietwerk een rotsblok op zijn hoofd deponeren.

Creepy death stares
Met het risico dat ik pretentieus klink zou ik de gevechtsscenario's van Resident Evil 4 stiekem gewoon kunststukjes willen noemen. Ze zijn altijd afwisselend, nooit voorspelbaar en voelen precies goed qua moeilijkheidsgraad. Je selectie aan wapens wordt gedurende het spel ook steeds uitgebreider. Zo heb ik momenteel een shotgun, sniper rifle, magnum en zelfs een raketwerper in mijn koffer, maar dat weten de makers ook donders goed. Dus vlak nadat ik dit wapen bemachtig sluit het spel me opeens op in een een kleine kooi zodat ik wel moet overschakelen naar iets minder explosiefs. Zo voel je je zelfs met een Rocket Launcher in je knuistjes nooit overpowered.

De gebieden waarin deze scenario's zich afspelen, worden geheel in Capcom-traditie afgesloten met een spannend baasgevecht. Dit zijn de commandanten van de Los Illuminado's en zij zijn stuk voor stuk memorabel en goed opgebouwd. Van de creepy death stares van de intimiderend bebaarde dorpsleider Mendez tot de huichelachtige mini-Napoleon genaamd Salazar, die je constant treitert gedurende je tocht door zijn kasteel: deze figuren vergeet je niet snel. Ik schrok me vooral het lazarus toen ik -na afloop van een tussenfilmpje- besloot om de deur in te gaan die de eerder genoemde Mendez aan het einde van het filmpje achter zich dicht deed. Om vervolgens direct keihard door hem in mijn nek gegrepen te worden!

Kleine smetjes
Toch ben ik helaas niet zo'n fan van de baasgevechten zelf. Het puzzel-achtige element is cool, maar de problemen beginnen wanneer je als Leon de Tank aanvallen probeert te ontwijken. Diezelfde besturing die zo goed werkt voor spannende verkenningstochten door duistere bossen en kastelen, voelt eerder irritant tijdens het ontwijken van grote messlagen in krappe ruimtes. Resident Evil 4 combineert actie en horror over het algemeen met groot succes. maar tijdens deze momenten voel je de twee actief botsen. Een ander puntje van kritiek zijn de quicktime events. Deze zijn snel, onverwacht en je bent vaak direct dood. Ze komen niet enorm vaak voor en ze zetten je niet heel ver terug, maar het blijft een beetje goedkoop.

resi4switch2

Uiteindelijk zijn dit slechts kleine smetjes. Resident Evil 4 is een dijk van een spel dat ook op de Nintendo Switch goed tot zijn recht komt. Ik speelde het verrassend veel in handheldmodus, bij voorkeur in het donker en onder een deken. Dit is wat mij betreft ook de voornaamste reden om Resident Evil 4 voor de Nintendo Switch aan te schaffen: altijd en overal hijgerige, bebaarde Spanjaarden in je nek. Grapjes terzijde, blijft het aardig indrukwekkend om de Los Illuminado's en hun onheilspellende omgevingen tot leven te zien komen op zo'n relatief klein scherm. Tel daarbij de save points op die vrij dicht bij elkaar liggen en Resident Evil 4 is onverwachts ook een hele fijne handheldgame.

Conclusie
Vanaf je eerste stappen in een luguber en slecht verlicht dorpje grijpt Resident Evil 4 je ook 14 jaar later langzaam maar zeker bij je strot. Spookachtige tochten door verlaten locaties worden op meesterlijke wijze afgewisseld met tactische gevechten tegen de gemuteerde Los Illuminado's-volgelingen. Het mysterieuze verhaal en de excentrieke personages ondersteunen daarbij de sterke gameplay en geven je continu nét genoeg antwoorden om interessant te blijven. Met de Nintendo Switch-versie kun je al dat moois nu ook draagbaar ervaren, maar verder is er niets nieuws onder de zon. Kleine minpuntjes, zoals de flauwe quicktime events, zijn helaas ook niet aangepakt. In de verte hoor ik echter een grote bel luidden en als een gehypnotiseerde dorpeling begeef ik mij richting de kerktoren. Want jawel, vanaf nu predikt ook ondergetekende het geloof genaamd Resident Evil 4.

Man, wat een spel.
9
N1-score
  • + IJzersterke sfeer
  • + Slimme beperkingen ter bevordering van de spanning
  • + Briljante afwisseling tussen spannende stiltes en tactische actie
  • + Variatie in wapens en scenario's
  • + Mysterieus verhaal met memorabele schurken
  • - Een paar flauwe quicktime events
  • - Besturing niet altijd even geschikt voor baasgevechten
Next articleLuigi’s Mansion 3 krijgt betere baasgevechten dan voorganger Previous articleDisgaea 4 Complete+ krijgt speciale HL-Raising Edition

Reacties van gebruikers

Avatar
MichaelNight | 17 juni 2019 14:41 | #287074
collapse
- Geen gyro motion besturing
Avatar
ThanosReXXX | 17 juni 2019 15:10 | #287076
Reactie op post #287074 van MichaelNight
collapse
Dat is geen minpunt. Motion controls zaten ook niet in het origineel.
Avatar
offensive | 17 juni 2019 15:28 | #287077
Reactie op post #287076 van ThanosReXXX
collapse
Maar wel in de Wii versie en die speelde heerlijk weg met motion besturing!!
Avatar
ThanosReXXX | 17 juni 2019 20:49 | #287086
Reactie op post #287077 van offensive
collapse
Dat had ik wellicht even beter moeten verwoorden: de Wii Motion controls met betrekking tot het nauwkeuriger kunnen richten en schieten vond ik ook wel aangenaam. Ik bezit overigens ook zowel de GameCube als de Wii versie van het spel.

Maar gyro controls spreken mij persoonlijk niet aan. Ik hoef niet zo nodig met mijn hele Switch heen en weer te bewegen om dingen in het vizier te krijgen, of zo.

Als ze de Wii besturing 1 op 1 hadden kunnen vertalen naar de losse JoyCon controllers, dan had ik dat prima gevonden. Of geef mensen een keuze, met meerdere control schema's. Maar goed, die keuze was aan Capcom, en die hebben ze achterwege gelaten, dus doet het er verder weinig toe, wat wij er van vinden.

En los van mijn nu wat betere uitleg, vind ik nog steeds dat het niet hebben van gyro controls geen minpunt is, dus dat deel van mijn vorige reactie, daar blijf ik bij.
Avatar
Yosher | 17 juni 2019 21:30 | #287089
Reactie op post #287086 van ThanosReXXX
collapse
Als je het zo bekijkt is het inderdaad niet echt een gemis I guess, maar het had imo wel gewoon een optie moeten zijn, net zoals het een optie is in RE Revelations 1 en 2. Als het in die games kan, waarom dan niet in RE4? Het is gewoon raar dat het er niet in zit.

Daarnaast doet het er wel wat aan toe wat wij ervan vinden: wij moeten de games immers leuk genoeg vinden om te spelen (en te kopen). En door deze goedkope cash-in optie slaat Capcom voor mij de plank gewoon helaas mis. Ze hebben zelfs een (kleine) glitch in de game gelaten die in de HD ports zit, waardoor een explosie te beschieten Leon z'n richten meer shaky wordt. Niet echt game-brekend maar wel irritant en laat IMO zien dat Capcom het gewoon niet interesseert.
Avatar
ThanosReXXX | 17 juni 2019 21:51 | #287090
Reactie op post #287089 van Yosher
Ik bedoelde meer dat het er nu achteraf niet meer toe doet wat wij ervan vinden, aangezien de beslissing al is gemaakt.

Ik denk overigens niet dat het zal gebeuren, maar wat wel zou kunnen, is dat ze achteraf via een update/patch nog extra besturingsmogelijkheden toe voegen. Dat is dan wel weer één van de voordelen van games spelen in deze tijd. Vroeger had je een disc of een cartridge, en dat was dat. Nu ben ik geen fan van al te veel DLC of van de dreigende digital-only toekomst, maar dat soort kleine toevoegingen vind ik wel prima.

Maar ja, helaas hebben we hier te maken met Capcom, en die zijn jammer genoeg niet zo van het pleasen van hun fans. Ze worden niet voor niets vaak Crapcom genoemd... Wink
Avatar
Yosher | 17 juni 2019 16:57 | #287083
Reactie op post #287076 van ThanosReXXX
collapse
Inderdaad, ik vind dit ook wel een minpunt. De Wii versie had motion controls, en ook de Switch versies van Resident Evil Revelations 1 & 2 hebben beide motion controls. Als je dan nu nog durft 30 euro te vragen voor Resident Evil 4, welke (bijna) overal al veel goedkoper is, mag je toch wel iets meer inspanning verwachten. Dat prijskaartje van 30 euro en het gebrek aan motion controls heeft mij er in ieder geval tot nu toe van weerhouden deze game op te pikken.

Ik heb het spel al op de Gamecube én op de Wii dus als ik het wil spelen, kan het altijd nog daarop, maar ik zou het spel best nog eens op de Switch willen spelen, in HD, en dan zou die optie voor motion controls gewoon leuk zijn. Zoals het nu is, is het gewoon een goedkope port van een game die al zo'n beetje naar alles is geport. Hoe goed RE4 dan ook wel niet is, dit is gewoon véél te makkelijk cashen van Capcom uit, iets waar ze sowieso al een handje aan hebben op de Switch. Maar goed. Als hij eens in de aanbieding is, hóóguit 10 euro, koop ik hem misschien wel.
Avatar
Mitch | 17 juni 2019 20:43 | #287085
Reactie op post #287083 van Yosher
Ik heb de Wii versie gespeeld en persoonlijk mistte ik de motion controls niet zo, maar ik kan wel begrijpen dat het voor sommigen een gemis is idd en dat Capcom het makkelijk had toe kunnen voegen.
Avatar
ThanosReXXX | 17 juni 2019 20:50 | #287087
Reactie op post #287083 van Yosher
Zie mijn reactie aan offensive hier boven, die is eigenlijk ook voor jou bedoeld. Anders moet ik het twee keer zeggen... Wink
Avatar
ThanosReXXX | 17 juni 2019 15:08 | #287075
En nou maar hopen dat mijn GameCube Chainsaw controller er bij te gebruiken is... Wink
644986-chainsaw_001
580294148c895b87d1000001
Avatar
JvR | 17 juni 2019 15:36 | #287078
collapse
Ik wil deze al sinds de Wii kopen... maar nog steeds niet gedaan. Misschien nu? Ooit? Maar Mario Maker komt er binnenkort aan en ik heb sinds het vaderschap vrij weinig tijd om te gamen... lastig!
Avatar
Fl@ppy | 17 juni 2019 16:39 | #287082
Reactie op post #287078 van JvR
Welkom...bij mij zelfde probleem.
Avatar
FalconPawnch | 17 juni 2019 23:45 | #287094
collapse
haha die 'quicktime events'... man, ik weet nog dat ik in een cutscene terecht kwam en mijn controller neerlegde om een zak chips open te trekken en terwijl ik zat te vreten, kwam er ineen "A!" in beeld... ik smeet echt die zak chips door de lucht om naar mn controller te snellen maar ik was te laat xD
Avatar
Mitch | 18 juni 2019 00:17 | #287095
Reactie op post #287094 van FalconPawnch
Wat ik vooral bullshit vond, was dat bij één of twee keer de controls ook veranderen. Zo moest ik Y en B drukken om niet dood te gaan, maar ik registreerde de knoppen niet op tijd en mijn keel werd dichtgeknepen.

"Aha", dacht ik bij een nieuwe poging. "Nu ik dit zie aankomen, weet ik wat me te doen staat". Dus ik hield mijn vingers al boven de Y en B knoppen en loop wederom naar de quicktime locatie...

Was de input verandert en moest ik opeens L en R drukken ipv van Y en B. Weer dood. FUUUUUUUUUUUUUUU.


..gelukkig kwam dit maar één of twee keer voor in het hele spel.
Avatar
Joost | 18 juni 2019 04:47 | #287098
De game is een meesterwerk, en ondanks dat ik hem al op de GameCube en Wii heb uitgespeeld, had ik hem best wel weer willen oppikken.

Maar 30 euro voor een 14-jaar oude e-shop titel? Dat is een rip off. Dus ik laat 'm maar lekker aan me voorbij gaan deze keer. Smile
Avatar
FalconPawnch | 18 juni 2019 10:40 | #287101
t is echt bijzonder duur voor zo'n oude game. Ook al is ie goed, hij is echt in waarde gezakt dus no way dat ik een game zo oud voor zo'n hoge prijs nog koop. Was het nou nog fysiek, dan had ik een oogje dicht geknepen, maar die digitale e-shop shit kost ze verder niks.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Resident Evil 4

Platform: Nintendo Switch eShop
Prijs: €29,99
Genre: Survival horror
Ontwikkelaar: Capcom
Uitgever: Capcom
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 21 mei 2019

Screenshots